پایان نامه ارشد درباره فناوری اطلاعات، فن آوری اطلاعات، دوره متوسطه، تعلیم و تربیت

دانلود پایان نامه ارشد

فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش مناسب و موافق با تحولات فن آوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد آن در آموزش باشد.
۵ –حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد بازار رقابتی نرم افزار های مناسب و ارزان آموزشی، ارائه ی خدمات فن آوری اطلاعات و ارتباطات و عرضه، نصب و نگهداری سخت افزار ها و زیر ساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش.

2-8- امکانات کنونی مدارس کرمانشاه به صورت کلی
نیازهای آموزشی کمبود و نقص در توانایی ها، دانش ها و گرایش های افراد تحت آموزش است. به نظر آبلا (1996) نیاز آموزشی عبارت است از: مهارت، دانش و توانایی که افراد واجد آن نیستند و برای آنکه کار خود را به صورت موفقیت آمیزی انجام دهند ضروری است (تابا، 1996).

2-9- جمع آوری داده ها
برای شناسایی نیازها باید تكنیك های مناسب به کار گرفته شوند. انتخاب این تکنیک ها باید متناسب با اهداف نیازسنجی باشد، به طوری که اگر درگیر ساختن گروه هدف برای اندیشیدن به موضوع مورد نظر باشد، لازم است از روش های مشاركتی استفاده گردد. روش ها باید متناسب با منابع موجود باشند. این منابع تنها شامل منابع مالی و تجهیزات نیست و مهارت های فردی و دانش لازم در زمینه جنبه های فنی استفاده از هر روش را نیز شامل می شود. داده های حاصل از دو یا چند منبع و به کاربردن چند روش، می تواند قابل اعتماد تر از یك روش باشد و توجه به داده های حاصل از بررسی های کیفی در کنار روش های کمی نیز ضروری است. به هر حال، باید توجه داشت که مشاركت جمعیت هدف در کلیه مراحل نیازسنجی شرط اساسی موفقیت است49.

2-10- اهمیت دوره متوسطه
ارتقاي كيفيت آموزش در هر مقطع و رشتة تحصيلي مستلزم كاربرد اصول و فنون برنامة درسي است. كاربرد فنون برنامة درسي با توجه به مباني آن و اجراي اصول يادگيري، در بازنگري و بهبود برنامه‌ها و آموزش‌هاي موجود در مدارس، دانشگاهها و مراكز تربيت نيروي انساني حايز اهميت است (ميرزابيگي، 1380). دوره متوسطه از دوره‌هاى مهم، حساس و مؤثر در زندگی فردی و اجتماعی آدمی است. دوره‌اى است که به سبب وضع زیستی، اجتماعی و روانی دانش‌آموزان آن با سایر دوره‌هاى تحصیلی مشترکات و ممیزاتى دارد و دارای طیف وسیعی است که دوران نوجوانی را در بر مى‌گیرد و در انتهای طیف به دنیای جوانى مى‌رسد.
در دوره متوسطه، قسمت اعظم استعدادهای اختصاصی نوجوان و جوان بروز مى‌کند، قدرت یادگیرى آنان به حد اعلا خود مى‌رسد، کنجکاوی آنان جهت معینى مى‌یابد و مسائل جدید زندگی نظیر انتخاب رشته، انتخاب حرفه و شغل، اداره خانواده و گرایش به مرام و مسلک، ذهن آنان را به خود مشغول مى‌دارد و به مرحله ادراک ارزشهای اجتماعی، اقتصادی و معنوی مى‌رسند؛ از اینرو این دوره در نظام‌هاى تعلیم و تربیت کشورهای مختلف جهان اهمیت زیادى دارد.
در تعليم و تربيت دورة متوسطه معلم و مربي با افراد بين 12 تا 18 ساله سروكار دارند و خصوصيات رشد و احتياجات آنان در اين زمينه وضع خاصي دارد. ارتباط اين فرد با ديگران و وابستگي او به گروه همسالان شكل مخصوص به خود مي‌گيرد. آمادگي او براي مشاركت در كارهاي گروهي و اجتماعي زياد است. رشد اجتماعي، عاطفي و عقلاني او بايد به اندازه‌اي باشد كه از بودن با جمع و كار كردن با آنها لذت ببرد، به تدريج وارد مرحله‌اي از زندگي مي‌شود كه خود مستقلاً بايد بسياري از امور مربوط به خود را انجام دهد. احتياجات اساسي او در زمينة داشتن هدف، انتخاب شغل و تشكيل خانواده يا آمادگي براي تشكيل آن، ارضاي تمايلات ديني، هنري و بررسي علمي قضاياي طبيعي و اجتماعي براي او صورتهاي خاصي دارند، فرهنگ جامعه و انتظارات مردم از نسل جوان او را در مقابل مسؤوليت سنگين‌تري قرار مي‌دهد (شريعتمداري، 1376).

2-11- ویژگیهای مخاطبان
آموزش در دوره ی متوسطه با دوره ی بلوغ همراه می شود. دوره ی بلوغ یا اوایل نوجوانی، زمان رشد جسمانی، عاطفی و عقلانی سریع است، در حالی که اواسط نوجوانی با سازگاری و ثبات بیشتری همراه است و تغییرات رشدی به سمت یکپارچگی شخصیت حرکت می کند. تغییرات دوره ی نوجوانی و نیز ویژگیهای رشدی نوجوان بر تصمیمات برنامه ی درسی، تدریس و نیز ساختار مدرسه موثر است. فرد در دوره ی نوجوانی دست به اقدامات یا تصمیماتی می زند می تواند پیامدهای دراز مدتی در زندگی داشته باشد.
دوره ی تخصصی شدن مغز از حدود 12 تا 18 سالگی است. بخش هایی از آن که به شدت مورد استفاده قرار می گیرند، رشد می کنند و بخش هایی که به کار گرفته نمی شوند حذف می شوند. زمانی که مغز دانش آموزان تخصصی تر می شود، برنامه های درسی باید با تدارک دیدن طیف متنوعی از تجربه های یادگیری، امکان پرورش قابلیت های دانش آموزان را فراهم کند. (رشد آموزش متوسطه، شماره 1، سال 1392)

2-12- ویژگیهای دانش ‌آموزان دوره متوسطه
نظام آموزش و پرورش هر کشوری باید توجه به طبیعت آدمی و امکانات و محدودیتهای رشد او که کم و بیش در همه جا یکسان است، طرح ریزی شود. (شکوهی، ۱۳۷5). متخصصان تعلیم و تربیت براساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و یافته های علمی و پژوهشی برای دانش آموزان هر یک از دوره های تحصیلی ویژگی هایی را ذکر کرده اند که نظر به اهمیت آگاهی پدران و مادران به اهم آن ها در هر دوره به شرح زیر اشاره می کنیم (صافی، ۱۳۸۵):
اهم ویژگى‌هاى دانش ‌آموزان دوره متوسطه (چهارده تا هفده ‌ساله) عبارت است از (تعلیم و تربیت و مراحل آن):
– بروز بخش اعظمى از استعدادهای اختصاصی به ‌دنبال استعدادهای عمومی.
– رشد سریع قوای جسمانی و نیرومندی کم سابقه.
– رشد کامل هوش و رسیدن قدرت یادگیرى به حد علاء خود.
– فزونی گرفتن الگوپذیرى و همانند سازی.
– جهت دار شدن کنجکاوی نوجوان.
– تفکر درباره مسائل جدی زندگی نظیر انتخاب رشته، انتخاب شغل و انتخاب همسر و نگرانی نسبت به این مسائل.
– پایان یافتن وابستگی شدید به والدین و تمایل به رهائی تدریجی از این وابستگی و داشتن استقلال فردی.
– دست یافتن به قواعد اجتماعی پایدار و احساس محدودیت نسبت به برخی از قواعد اجتماعی و خانواده.
– گرایش به امور سیاسى و مرام و مسلک.
– افزایش روحیه ارزش ‌گذاری به امور فرهنگی، هنری و علمی.
– احساس توانائی تأثیر گذاری و ایفاى نقشهای مفید اجتماعی و شرکت در زندگی گروهی.
– رسیدن به بلوغ جنسی و بلوغ شرعی.
– وجود تفاوت بین پسران و دختران از لحاظ زمان بلوغ جنسی، شرعی و غیره.
– ورد به مرحله تفکر انتزاعی و گسترده شدن توانائى‌هاى فکری و ذهنی.
– پرداختن به قضاوت، سنجش و ارزیابی دوباره اشخاص، اشیا و پدیده‌ها و داشتن نوعی شک و تردید در باورها و اعتقادات برای دوباره‌سازى آنها.
– گسترش آمال و آرزوها و شدت یافتن تخیلات و تجسّمات.
– شدت یافتن رفاقت بین همسالان و تمایل به جنس مخالف.
– بیدار شدن و تشدید گرایشات اخلاقی و مذهبی.
– تمایل به سازگاری با محیط و کاهش ماجراجوئی.
– تمایل به آراستن ظاهر خود و جلب توجه دیگران.

2-13- نقش فناوری اطلاعات در آموزش موضوعات درسی
امروزه اهمیت آموزش و پرورشی که متناسب با نیاز های فرد و جامعه باشد، بیش از همیشه احساس می شود، زیرا دنیایی که با شبکه های ارتباطی به هم پیوند خورده است، متقاضی نیروی کاری است که بفهمد چگونه از فن آوری به عنوان ابزاری برای افزایش بهره وری و خلاقیت استفاده کند. چنین مهارتی، ”مهارت استدلال کردن بر مبنای اطلاعات” است. فرآیندی که در آن منابع معتبر شناسایی شده، دسترسی به آن به طور موثر فراهم آمده، اطلاعات به شکل کامل درک و هضم شده و به دیگران انتقال داده می شود.
پژوهش های کنونی نشان می دهد که استفاده از کامپیوترمی تواند به درک دانش آموز از خود وجامعه پذیری وی کمک نماید. برای مثال استفاده از شبکه کامپیوتری در مدارس منجر به تسهیل تعاملات گروهی، همکاری و شکل گیری دوستی ها شده است. در مکان هایی مانند کلوب های کامپیوتری نیز کودکان به مبادله افکار و ایجاد روابط می پردازند که باعث ایجاد موقعیت اجتماعی برای آنان و به دست آمدن عزت نفس می شود (عطاران، 1382).
پژوهش های در کشورهایی که در استفاده از فن آوری اطلاعات در آموزش از ما پیشتاز تر بوده اند نشان داده است که خود آموزی از طریق کامپیوتر و دیگر دستورالعمل های مبتنی بر کامپیوتر در زمینه ی مهارت های اولیه می تواند عملکرد دانش آموزان را در ریاضی و علوم بهبود ببخشد. شواهدی برای موثر بودن تکنولوژی و فناوری اطلاعاتدر خود آموزی مثل شبیه سازی و آزمایش های تخصصی مبتنی بر کامپیوتر در علوم و دستورالعمل های مبتنی بر پژوهش وجود دارد.
یکپارچه سازی تکنولوژی و فناوری اطلاعات همراه با آموزش، در پایه های اولیه محتمل تر است زیرا معلمین بر توسعه ی مهارت های اولیه تاکید دارند. بر همین اساس بهتر است که آموزش با کمک تکنولوژی و فناوری اطلاعات از مقطع ابتدایی آغاز گردد و برای افزایش کارایی تکنولوژی و فناوری اطلاعات در دروس مختلف باید محتوای برنامه هایی که در شبکه ها در دسترس دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد با هدف های آموزشی سازگار بوده و از نظر یاد دهی و یادگیری کارا و موثر باشند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که در مقطع متوسطه دانش آموزان مهارت های فن آورانه ای را که در حین آموزش مطالب درسی فرا می گیرند در انتخاب شغل خود تاثیر داده و نسبت به یادگیری و استفاده از فناوری اطلاعات به صورت هدفمند تری عمل می کنند. برای موفق شدن در این عرصه ی مهم اولین قدم فراهم آوردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مدارس است. از آن مهم تر آموزش دادن به معلمان با سطح کیفی بالاست که با مهارت وبا اعتماد به نفس کافی بتوانند از تکنولوژی و فناوری اطلاعات در آموزش استفاده کنند. نتایج پژوهش های بر این نکته تاکید دارد که معلمان با اعتماد به نفس بالا و ماهر بسیار بیشتر از سایر معلمین به دانش آموزانشان تکالیف کامپیوتری اینترنتی داده اند ایجاد انگیزه در معلمان و ایجاد بستر مساعد برای مشارکت آنان در تصمیم سازی ها و در تهیه ی محتوای دروس لازمه ی گسترش کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش است.
در پرورش نیروی انسانی متخصص کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش باید اولویت به تربیت طراحان نرم افزاری رایانه ای در باره ی عموم موضوعات درسی و نیز تربیت برنامه ریزان درسی متخصص در فن آوری اطلاعات و ارتباطات داده شود. تقویت توان کارشناسی در این دو زمینه برای دو بخش دولتی و خصوصی ضروری است. تا محتوای متناسب با فن آوری اطلاعات برای دروس اصلی هر سطح تحصیلی طراحی و به کار گرفته شود. به طوری که کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی کلیه ی سطوح آموزشی در هم تنیده شود. و کارگاه های فن آوری آموزشی و اطلاعات با تسهیلات اتصال به شبکه های جهانی در کلیه ی مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ایجاد گردد و از مقطع ابتدایی درس آشنایی با کامپیوتر و اینترنت در برنامه درسی گنجانده شود.
2-14- نقش تکنولوژی و فناوری اطلاعات در آموزش موضوعات درسی
کشورهای توسعه یافته مثل ایالات متحده پیشرفت های زیادی در عمومی کردن و ارتقای تکنولوژی و فناوری اطلاعات در کلاس ها، آزمایشگاه های مدارس و کلاس های کامپیوتر در دهه گذشته داشته اند حکومت و آژانس های محلی و ایالتی بودجه و موارد تشویقی زیادی برای افزایش دسترسی دانش آموزان به منابع سخت افزار و نرم افزار اختصاص دادند و برنامه های جدیدی در نظر گرفتند تا بودجه را به سوی مدارس دولتی در شهرها، روستا ها و مناطق فقیر نشین هدایت کردند. قوانین جاری دوره های آموزشی موثری را برای معلمان پشتیبانی کردند برای این که تکنولوژی و فناوری اطلاعات را با برنامه های جاری درسی یکپارچه کنند. به علاوه همچنان که خانواده ها کامپیوتر های خانگی و ارتباط اینترنتی را فراهم کردند، بچه ها هم استفاده از تکنولوژی و فناوری اطلاعات را در خانه برای انجام دادن کار های مدرسه افزایش دادند.
اطلاعات جمع آوری شده بر معیار هایی مانند دسترسی و تعدد میزان استفاده متمرکز شده است و بقیه پژوهش های سوالات

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درباره فن آوری اطلاعات، نیاز سنجی، محدودیت ها، آموزش و پرورش Next Entries پایان نامه ارشد درباره پرسش نامه، روش پژوهش، بین رشته ای، مهارت های ارتباطی