پایان نامه ارشد درباره شبکه اجتماعی، روزنامه اطلاعات، فضای مجازی

دانلود پایان نامه ارشد

دریافت نظرات برای هر نوشته2 وجود دارد. امکان ارسال و دریافت دنباله3 روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیت‌های وبلاگ‌هاست که به کمک آن می‌توان بحثی را پیگیری و دنبال کرد. همچنین امکان مشترک شدن در وبلاگ‌ها از طریق دریافت مطالب به‌وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوان‌ها به‌وسیله آر.اس.اس هم وجود دارد.(دريفوس ،1383: 45)
راه‌اندازی وبلاگ‌ها به‌وسیله سرویس‌های ارائه خدمات وبلاگ‌نویسی به سادگی و رایگان میسر است. سرویس‌های بلاگر4 و وردپرس5 از جمله مشهورترین سرویس‌های رایگان وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شوند. وبلاگ‌ها گونه‌های متفاوتی دارند که وبلاگ‌های شخصی، وبلاگ‌های سیاسی، وبلاگ‌های تجاری، وبلاگ‌های نزدیک شده به ساختار رسانه‌های حرفه‌ای و وبلاگ‌های رسانه‌های جریان اصلی، برخی از انواع آنها هستند.

1- Blogs
2- Comments
3- Trackbacks
4- Blogger
5- WordPress

2-4-2-2- ميکرو بلاگ‌ها1 (تويتر، فيدز)

تلفيقي از شبکه‌هاي اجتماعي و وبلاگ‌هاي کوچک هستند با محتواي کوتاه کاربران به‌روز مي‌شوند.

3-4-2-2- شبکه‌هاي اجتماعي2(فيس‌بوک، کلوب، گوگل‌ويو)

شبکه‌هاي اجتماعي به اعضا‌ي‌شان اجازه ساخت صفحات شخصي و برقراري ارتباط و شبکه‌سازي با دوستان آنلاين را مي‌دهند.

4-4-2-2- ويکي‌ها3
ویکی‌ها وب‌سایت‌هایی هستند که اجاره می‌دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آنها را تولید و ویرایش کنند. ویکی‌ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی مناسب هستند. مثلا اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به‌صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی‌ مناسب‌ترین گزینه است.ویکی‌پدیا 4مشهورترین سایت ویکی در دنیاست. ویکی‌پدیا دانش‌نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد.ویکی‌پدیارا تقریبا اکثر کاربران دنیای مجازی می‌شناسند، اما ویکی‌پدیا تنها سایتی نیست که با مدل ویکی‌ فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال ویکیا5، ویکی‌ ها6 و ویکی‌نیوز7 نمونه‌های دیگری از سایت‌هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می‌کنند. ویکیا، اجتماعی از ویکی‌ها با موضوعات مختلف است؛ ویکی‌هاو، یک راهنمای کاربردی برای چگونه عمل کردن در موضوعات مختلفی از قهوه درست کردن تا طرح‌های تجاری است و ویکی‌نیوز، پروژه اخبار ویکی‌پدیاست.(ارجمند، 1391: 1)

1- Microbloging
2- Social Network
3- Wikis
4- Wikipedia
5- Wikia
6- wikiHow
7- Wikinews

5-4-2-2- پادکست‌ها1
پادکست‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند مشترک آنها شوند. برای فایل‌های تصویری گاهی از عنوان وادکست هم استفاده می‌شود و گاهی نیز پادکست‌ها را هم شامل فایل‌های تصویری و هم صوتی می‌دانند. در اینجا منظور از پادکست‌ها هم فایل‌های صوتی و هم تصویری هستند.این ویژگی و قابلیت مشترک شدن است که پادکست‌ها را به‌عنوان یکی از شکل‌های قدرت‌مند رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است. (ارجمند،1391 : 3)
امکان انتشار فایل‌های صوتی و تصویری در اینترنت از ابتدای سال‌های گسترش اینترنت وجود داشت، اما ویژگی پادکست‌ها اضافه شدن خروجی آر.اس.اس به آنها و قابلیت مشترک شدن و دنبال کردن به‌روزرسانی از طریق همین نوع خروجی است.پادکست‌ها همانند ضبط‌کننده‌های ویدئویی شخصی2 ، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه‌ای هستند که به‌کاربران اجازه می‌دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخصی می‌دهند، ببینند و بشنوند.
زمانی که برنامه جدیدی از یک پادکست در وب منتشر می‌شود، سرویس‌های اشترک پادکست و نرم‌افزارهای دریافت پادکست به‌ طور اتوماتیک از طریق آر.اس.اس مطلع می‌شوند و شروع به دانلود فایل جدید می‌کنند. پادکست‌ها هم بر روی کامپیوترهای شخصی و هم بر روی دستگاه‌های همراه ضبط و پخش موسیقی مانند آی‌پاد، قابل استفاده و شنیده شدن هستند.(همان،4)
علاوه بر پادکست‌های شخصی که به‌وسیله کاربران عادی اینترنت تولید می‌شوند و در اینترنت منتشر می‌شوند، بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی هم به‌تولید و انتشار پادکست روی آورده‌اند. مثلا برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برنامه‌های‌شان را به‌صورت پادکست در اینرنت قرار می‌دهند. برخی مطبوعات و سایت‌ها هم بخشی از محتوای‌شان را به‌صورت صوتی و در قالب پادکست به مخاطبان عرضه می‌کنند.

1- Padcast
2- PVRs

6-4-2-2- خبرخوان1

سايت‌هايي مانند گوگل ريدر با قابليت نمايش آخرين اخبار و مطالب منتشر شده بر سايت‌هاي خبري مخاطب بسياري در زمينه رسانه‌هاي جديد به خود جلب نموده است.

7-4-2-2- سايت‌هاي به اشتراک گذاري (فيلکر، يوتيوپ)
امکان به اشتراک گذاشتن فيلم‌ها يا لينک‌هاي متعدد را دارند که به همين دليل زيادي از کاربران
رسانه هاي جديد را به خود جلب کرده است.(پاستر،1378: 52)

تصویر شماره2، نمایی از صفحه توئیتر

1- Hub
2-print media

5-2-2 -رسانه‌هاي اجتماعي مجازي1

رسانه‌های اجتماعی گروهی از انواع رسانه‌های جدید هستند که همه یا تعدادی از ویژگی‌های زیر را دارند:

امکان مشارکت کردن:
رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی با رسانه را تسهیل کرده‌اند و آنرا تشویق می‌کنند. این رسانه‌ها مرز و خط‌کشی بین رسانه و مخاطب را از بین برده‌اند.
۲- باز بودن:
اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را تشویق می‌کنند. به‌ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد.
۳- ارتباط دو سویه:
رسانه‌های سنتی عمل انتشار را انجام می‌دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می‌کردند، ولی در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره‌ی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است.
۴- شکل‌گیری جماعت‌های آنلاین:
رسانه‌های اجتماعی این امکان را برقرار می‌کنند که جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعت‌های آنلاین می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یک تیم ورزشی یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند.
۵- توانایی برقراری ارتباط:
اغلب شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سایت‌ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می‌کنند.(پاستر،1378: 70)

1-Social Media Implicit

1-5-2-2 -شبکه‌هاي اجتماعي1

به اعضاي‌شان اجازه ساخت صفحات شخصي و برقراري ارتباط و شبکه سازي با دوستان آنلاين را مي دهند کاربران اينترنتي از طريق عضويت در شبکه هاي اجتماعي مي‌توانند پروفايل ها و صفحات شخصي براي خودشان بسازند . شبکه هاي اجتماعي از زنجيره بهم پيوسته‌اي از پروفايل‌ها تشکيل شده‌اند و اعضا مي توانند در اين محيط مي‌توانند دوستان و آشنايان قديمي شان را در شبکه‌هاي اجتماعي بيابند.

2-5-2-2-مای اسپیس2

از جمله معروف‌ترين و محبوب ترين شبکه‌هاي اجتماعي در دنياست عضويت در اين سايت امکانات گسترده‌اي را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد. به عنوان نمونه سرويس موسيقي My Space از جمله بخش‌هاي پرطرفدار اين شبکه اجتماعي محسوب مي شود که تعداد زيادي موسيقي دان و گروه موسيقي در آن عضو هستند و کاربران گسترده سايت از آن استفاده مي‌کنند.

3-5-2-2-لینکدین3

دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند.

4-5-2-2-ببو4
هم از دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانش‌آموزان و دانشجویان است.(تارنماي ويکي پديا،1391)

1- Social network
2- My Space
3- LinkedIn
4- Bebo

5-5-2-2-امکانات FaceBook

1-5-5-2-2-به اشتراک گذاشتن متن، صدا ، عکس، فيلم 1

فيس بوک اين امکان را دارد که فرد بتواند مطلب را که در صفحه هاي ديگران دارد، فرد در صفحه شخصي خود نيز آن را به اشتراک گذارد و دوستاني را که در صفحه او قرار دارند مي توانند از صفحه او اين مطلب را ببينند.

2-5-5-2-2-برچسب زدن 2
اين امکان را دارد فيس بوک که فرد بتواند مطالب خود را بر روي صفحه ديگران به اشتراک گذارد يک عضو فيس بوک اين امکان را دارد که در بخش آلبوم يا يادداشت به ديگران برچسب بزند و اين مطلب ، عکس، فيلم يا صدا را در صفحه آنها نيز به اشتراک گذارد.

3-5-5-2-2-گفتگو3
تمام افرادي که در فيس بوک عضويت دارند فارغ از اينکه دامنه عضو شدن آنها مربوط به کدام ايميل سرور بوده است، مي‌توانند با يکديگر گفتگو کنند و محدوديت دامنه ايميل در اين سايت وجود ندارد.(تارنماي ويکي پديا،1391)

4-5-5-2-2-آلبوم عکس گرفتن 4
در فيس بوک هر کاربر اجازه دارد که هر تعداد موضوع که تمايل دارد تعريف کند و عکس‌‌هاي مربوطه به هر موضوع را در همان آلبوم ويژه قرار دارد.
تصویر شماره3- نمایی از صفحه facebook

1- Share
2- Tag
3- Chat
4- Photo Album

6-5-5-2-2-گروه ايجاد کردن 1
اين امکان وجود دارد هر فيس بوک که بتوان براي هر موضوعي يک گروه ايجاد کرد و علاقمندان آن موضوع خاص مي‌تواند در آن گروه عضو شوند و مطالب جديدي را که در آن زمينه در سايت منتشر مي‌شود را دريافت کنند.
7-5-5-2-2-ايجاد صفحه براي افراد معروف 2

سايت فيس بوک اين امکان را دارد که در آن افراد معروفي مانند هنرپيشگان ، اساتيد و… براي خود صفحه اختصاصي ايجاد کنند و کاربران به صورت مستقيم با کساني که طرفدار آنها هستند ارتباط برقرار کنند..(تارنماي ويکي پديا،بخش معرفي فيس بوک،1391)

1- Group
2- Celebrity Page

6-2-2 – پارادايم‌هاي رسانه‌هاي جديد

رسانه‌هاي جديد داراي الگوها و ساختارهاي مشخصي هستند که اين ويژگي‌ها آنها را نسبت به رسانه‌هاي ديگر متمايز مي‌کند.

1-6-2-2- پارادايم از مخاطب به کاربر1

مخاطبان غير فعال رسانه‌هاي قديمي اين روزها به کاربراني تبديل شده‌اند که آگاهانه و فعال در جست‌وجوي محتوا، فضاهاي اطلاعاتي را بررسي مي‌کنند و در بسياري از فضاهاي اينترنتي خود توليد‌کننده محتوا شده اند و در روند برنامه ها سهيم هستند.

2-6-2-2- از رسانه به محتوا2

در عصر رسانه‌هاي جديد ديگر به خود رسانه اهميت ندارد به عبارتي اصلاً مهم نيست که اين مطلب از جمله روزنامه، راديو و تلويزيون منعکس مي‌‌شود بلکه اين محتواست که اهميت دارد . اين روزها ديگر کسي نمي‌گويد که اين مطلب را از روزنامه خوانده‌ام بلکه مي‌گويد از روزنامه شرق خواندم و يا از روزنامه اطلاعات خواندم در فضاي مجازي هم مهم اين است که مطلب از کجا نقل مي‌شود.

3-6-2-2- از تک رسانه‌اي به چند رسانه اي3

متن، صدا، تصوير ، عکس و انيميشن همه مي توانند با هم در يک رسانه فعال باشند حالا در رسانه‌هاي آنلاين در کنار اين که مي توان وبلاگ، فتوبلاگ ، ويدئو بلاگ، اوديو بلاگ، داشت ، مي‌توان در فضاهايي مانند فيس بوک همه را در کنار هم داشت، در فيس بوک امکان اشتراک متن، عکس، صدا، فيلم … هم‌زمان وجود دارد.(ابراهيمي،1389: 4)

1- paradigm:From audience to user
2- paradigm:From media to content
3- paradigm:From monomedia to multimedia

4-6-2-2- از تناوب زماني تا زمان واقعي1

در رسانه هاي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درباره افکار عمومی، ابزار ارتباط، اجرای برنامه Next Entries پایان نامه ارشد درباره مشارکت مردم، قهوه خانه ها، نیازهای اطلاعاتی