پایان نامه ارشد با موضوع کارآفرینی، مطالعات اجتماعی، آموزش کارآفرینی، تحلیل محتوا

دانلود پایان نامه ارشد

ی سازمانی: نیاز به موفقیت – تعهد و مسئولیت‌پذیری – کارآمد بودن – مخاطره پذیری- سیاست – تعرض و تهاجمی بودن – دانش فنی – مهارت طلب – تازگی.
لذا مسئله این است با توجه به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تغییرات جدید کتب اجتماعی مقطع ابتدایی و همچنین با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی میزان توجه به مولفه های کارآفرینی به چه میزان است ؟آیا در محتوای کتب اجتماعی مقطع ابتدایی پایه سوم تا ششم (کتاب‌های جدید تألیف)، به مقوله کارآفرینی توجه شده است و همچنین آیا محتوای این کتب به صورت فعال ارائه شده است یا خیر؟
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش
در سالهای اخیر کشور ما متأسفانه گرفتار تحریم‌ها و کمبودها و سوء مدیریت‌هایی است که منجر به کمبود تولید، وضعیت بد بیکاری، کاهش قدرت سرمایه‌گذاری‌های دولتی، تکیه بیش‌ازحد به درآمدهای نفتی موجب نارضایتی‌های مردم و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از بیکاری و بی‌انگیزگی جوانان شده است؛ و یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مسئولان کشور بیکاری جوانان می‌باشد در صورتی که بخواهیم بحث کارآفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سویی هدایت شود که افرادی که فارغ تحصیل می‌شوند ویژگی کارآفرینانه داشته باشند.(خدمتی، توسل،1379)
از این رو، ضرورت توجه و تربیت دانش‌آموزان و آموزش کارآفرینی به آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل  باید فعالیت‌های آموزشی برای تربیت دانش‌آموزان در دستور کار بسیاری از مراکز آموزشی در ایران قرار بگیرد، زیرا لازمه توسعه کارآفرینی، آموزش آن است همچنین با توجه به تأکید دولت در برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر توانمندسازی و خروج سالانه 10 درصد از افراد دارای قابلیت بازتوانی از چرخه حمایت، باید آموزش کارآفرینی و اشتغال به افراد محروم و فقیر جامعه، برای اجرای عدالت و کاهش فقر موردتوجه روزافزون دولتمردان قرار گیرد (اسعدی،1391).
در این سال‌ها مسئولان و برنامه ریزان نظام آموزش کشور با ایجاد طرح سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش سعی در تحولی عظیم در نظام آموزشی کشور برای دستیابی به اهداف والای انقلاب و پرورش فرزندان این مرزوبوم در جهت پیشرفت همه‌جانبه در همه عرصه‌ها داشته‌اند؛ که در سه سال گذشته شاهد تغییر نظام پنج پایه ابتدایی به شش پایه و تغییرات در محتوای کتب ابتدایی و سایر مقاطع و تأکید بر روش‌های فعال و نوین تدریس جهت دست‌یابی به این اهداف می‌باشد که از جمله اهداف کلان سند تحول بنیادین:1- گسترش و تأمین همه‌جانبه عدالت آموزشی و تربیتی 2-برقراری نظام اثربخش و کارآمد مدیریت منابع انسانی بر اساس نظام معیار اسلامی 3-افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی به‌ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی 4-بهسازی و تحول در نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، مالی و اداری و زیرساخت‌های کالبدی 5- ارتقای اثربخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی می‌باشد (“سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش”،1390)
با توجه با اهداف بالا به‌خصوص مدیریت منابع انسانی و ارتقای اثربخشی و کارایی و تحول در نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی ضرورت دارد که کتب دوره به ابتدایی به طور دقیق مورد تحلیل قرار بگیرند و در این پژوهش با توجه به مشکلات گفته شده در بالا و اهمیت کارآفرینی و با توجه به این که بیشتر افراد برای دستیابی به یک شغل مناسب به تحصیل علم می‌پردازند، ضرورت این امر مهم بیشتر نمایان می‌گردد و با در نظر گرفتن نقش مهم آموزش‌وپرورش در جامعه‌پذیری و تربیت اقتصادی دانش‌آموزان و روند کارآفرین شدن دانش‌آموزان و آگاهی از میزان برخورداری کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی که از مهم‌ترین کتب این مقطع و نقش اساسی این درس در آشنا نمودن دانش‌آموزان با انواع، نقش‌ها و جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان دارد آموزش کارآفرینی و مهارت‌های کارآفرینی امری ضروری است و شناخت قوت‌ها و ضعف‌های این کتب ازنظر آموزش کارآفرینی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آتی نظام آموزش‌وپرورش برای تغییر بهتر کتب مفید باشد و در خصوص تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینه مهارت‌های کارآفرینی، با توجه به تغییرات محتوایی کتب مطالعات اجتماعی در سال‌های 1391 تا 1394 و اضافه شدن پایه ششم به این مقطع هنوز در خصوص این کتاب‌ها پژوهشی صورت نگرفته است از این رو ضرورت پژوهش در زمینه تحلیل محتوای این کتب روشن می‌شود؛ که آیا با توجه به تغییرات محتوایی کتب مطالعات اجتماعی و اهداف کلان سند تحول بنیادین تا چه اندازه به مؤلفه‌های کارآفرینی توجه شده است؟ و همچنین با استفاده از روش ویلیام رومی مشخص می‌شود که آیا این کتاب‌ها به روش فعالی ارائه‌شده‌اند یا نه؟
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف کلی پژوهش
با توجه به موضوع پژوهش “تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینه کارآفرینی و با روش ویلیام رومی ” اهداف کلی به شرح ذیل می‌باشد:
تعیین میزان توجه به مؤلفه‌ها و ابعاد کارآفرینانه در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
تعیین فعال بودن یا غیرفعال بودن نحوه ارائه مطالب در کتاب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی با استفاده از روش ویلیام رومی
و در این راستا اهداف جزئی زیر مدنظر قرارگرفته‌اند:
تعیین میزان توجه به مؤلفه‌های اقتصادی کارآفرینی در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
تعیین میزان توجه به مؤلفه‌های اجتماعی کارآفرینی در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
تعیین میزان توجه به مؤلفه‌های عاطفی کارآفرینی در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
تعیین میزان توجه به مؤلفه‌های عقلانی کارآفرینی در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
تعیین میزان توجه به مؤلفه‌های سازمانی کارآفرینی در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
تعیین فعال یا غیرفعال بودن متن، تصاویر و فعالیت‌ها در کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی
1-5 سوا لات پژوهش
با توجه با اهداف ذکرشده در این پژوهش سؤالات کلی و جزئی زیر مدنظر قرارگرفته‌اند:
1-5-1 سؤالات کلی این پژوهش شامل:
در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه اندازه به مؤلفه‌ها و ابعاد کارآفرینی توجه شده است؟
در محتوای کتب مطالعات اجتماعی متون، تصاویر و فعالیت‌ها تا چه میزان به‌صورت فعال یا غیرفعال ارائه‌شده‌اند؟

1-5-2 سؤالات فرعی پژوهش
در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه میزان به مؤلفه‌های اقتصادی کارآفرینی توجه شده است؟
در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه میزان به مؤلفه‌های اجتماعی کارآفرینی توجه شده است؟
در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه میزان به مؤلفه‌های عاطفی کارآفرینی توجه شده است؟
در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه میزان به مؤلفه‌های عقلانی کارآفرینی توجه شده است؟
‌ در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه میزان به مؤلفه‌های سازمانی کارآفرینی توجه شده است؟
در متن، تصاویر و فعالیت‌های کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی تا چه اندازه به روش فعال ارائه‌شده‌اند؟
1-6 قلمرو پژوهش
1-6-1 قلمرو موضوعی این پژوهش عبارت است از تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینه‌ی آموزش مهارت‌های کارآفرینی و نحوه ارائه فعال یا غیرفعال بودن این کتب با استفاده از تکنیک ویلیام رومی است.
1-6-2 قلمرومانی: این پژوهش از لحاظ زمانی در محدوده زمانی سال تحصیلی 93-94 انجام‌گرفته است.

1-7 تعاریف اصطلاحات و واژگان
1-7-1 تعریف مفهومی
1-7-1-1 مؤلفه اقتصادی کارآفرینی:
منظور مجموعه عواملی است که فرد را به سمت فعالیت‌های در بازار و خلق ثروت هدایت می‌کند (دهقان پور و همکاران،1389).
1-7-1-2 مؤلفه اجتماعی کارآفرینی:
مؤلفه‌های اجتماعی کارآفرینی شامل ویژگی‌های فردی است که دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد کسب‌وکار اجتماعی (شامل بخش‌های عمومی و خصوصی و داوطلبانه) با بسیج منابع گوناگون و مخاطرات مالی و اجتماعی، با خلق ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی خدمات جدید اجتماعی به جامعه ارائه می‌دهند (داریانی، عزیزی،1389).
1-7-1-3 مؤلفه عقلانی کارآفرینی:
مجموعه توانایی‌های ذهنی و شناختی فرد می‌باشد که او را در تفکر عمیق‌تر و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک می‌کند (سهرابی، ناصری،1388).
1-7-1-4 مؤلفه سازمانی کارآفرینی:
ورنر8 و گاتچی9 (1987) افرادی که در محیط‌های انگیزشی و حمایتی فعالیت می‌کنند و کلید اصلی بازاریابی و توسعه محصول در یک شرکت می‌باشند.(احمدی، درویش،1386)
1-7-1-5 مؤلفه عاطفی کارآفرینی:
زیرمجموعه‌ای از هوش اجتماعی شامل توانایی درک عواطف و احساسات خود و دیگران، تمایز قائل شدن بین آن‌ها و استفاده از این اطلاعات برای هدایت تفکر و اعمال.(مایر، سالووی،1990 به نقل از بازوند و همکاران،1392)
1-7-1-6 ارائه فعال:
شیوه‌ای که دانش‌آموز خود در یادگیری فعالیت مستقیم دارد (رضا پور،1378).
1-7-2 تعاریف عملیاتی
1-7-2-1 مؤلفه اقتصادی کارآفرینی:
برای سنجش میزان اشاره به مؤلفه اقتصادی با استفاده از 13 نشانگر10 شامل مؤلفه‌های ثروت‌گرایی – سودگرایی – افزایش درآمد – توزیع ثروت – اهل کار و عمل بودن – فرصت جویی – انرژی و پشت‌کار- تلاش و کوشش – پیشرفت گرایی – رشد گرایی – پیش قدم بودن – تحمل ابهام – نتیجه‌گیری. که بر اساس یک طیف دو ارزشی مبنی بر توجه به مؤلفه مذکور یا عدم توجه به آن اندازه گیری شد و در این راه از نظرات 3 داور و بر اساس میانگین نظرات داوران اندازه‌گیری به عمل آمد.
1-7-2-2 مؤلفه اجتماعی کارآفرینی:
برای سنجش میزان اشاره به مؤلفه اجتماعی با استفاده از 9 نشانگر شامل مؤلفه‌های قدرت‌طلبی – همکاری – انعطاف‌پذیری – سازگاری با دیگران – رهبری و پویایی – توانایی نفوذ بر دیگران – پاسخ به پیشنهادات و انتقادات – بلوغ و تعادل. که بر اساس یک طیف دو ارزشی مبنی بر توجه به مؤلفه مذکور یا عدم توجه به آن اندازه گیری شد و در این راه از نظرات 3 داور و بر اساس میانگین نظرات داوران اندازه‌گیری به عمل آمد.
1-7-2-3 مؤلفه عاطفی کارآفرینی:
برای سنجش میزان اشاره به مؤلفه عاطفی با استفاده از 17 نشانگر شامل عشق – وقف – خوش بینی – صداقت – آرزومندی – مرکز کنترل درونی – پافشاری – اعتماد به نفس –عزم و اراده –خود محوری – آرمان گرایی – همدلی – توفیق‌طلبی – جرئت ورزی – خود مختاری – تحمل شکست. و بر اساس یک طیف دو ارزشی مبنی بر توجه به مؤلفه مذکور یا عدم توجه به آن اندازه گیری شد و در این راه از نظرات 3 داور و بر اساس میانگین نظرات داوران اندازه‌گیری به عمل آمد.
1-7-2-4 مؤلفه عقلانی کارآفرینی:
برای سنجش میزان اشاره به مؤلفه عقلانی با استفاده از 26 نشانگر شامل مؤلفه‌های بصیرت – توجه به جزئیات – آینده نگری – استعداد – هوش هیجانی – ابداع – قدرت تخیل – -دور اندیشی – دقت و کمال جویی – کنترل سرنوشت – استقلال طلبی – هدف‌گرایی – عمل‌گرایی – قاطعیت – ابتکار و نوآوری – دانش – توانایی تصمیم‌گیری – مدیریت زمان – نظم‌جویی – حل مسئله – واقع‌گرایی – کنجکاوی – تفکرواگرا – انگیزش – عکس العمل مثبت نسبت به مشکلات و موانع؛ و بر اساس یک طیف دو ارزشی مبنی بر توجه به مؤلفه مذکور یا عدم توجه به آن اندازه گیری شد و در این راه از نظرات 3 داور و بر اساس میانگین نظرات داوران اندازه‌گیری به عمل آمد.
1-7-2-5 مؤلفه سازمانی کارآفرینی:
برای سنجش میزان اشاره به مؤلفه سازمانی با استفاده از 10 نشانگر شامل مؤلفه‌های نیاز به موفقیت – تعهد و مسئولیت‌پذیری – کارآمد بودن – مخاطره پذیری- سیاست – تعرض و تهاجمی بودن – دانش فنی – مهارت طلب – تازگی؛ و بر اساس یک طیف دو ارزشی مبنی بر توجه به مؤلفه مذکور یا عدم توجه به آن اندازه گیری شد و در این راه از نظرات 3 داور و بر اساس میانگین نظرات داوران اندازه‌گیری به عمل آمد.
1-7-2-6 روش فعال:
در این پژوهش بر اساس روش ویلیام رومی هر یک از واحدهای تحلیل شده جملات متن، در طبقه‌های ذیل قرار می‌گیرد.و بر اساس آن فعال یا غیر فعال بودن محتوا مشخص می گردد.
مقوله a- بیان حقایق

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد با موضوع کارآفرینی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، برنامه درسی Next Entries پایان نامه ارشد با موضوع کارآفرینی، آموزش کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، تحقیقات و فناوری