پایان نامه ارشد با موضوع شورای امنیت، غیر بین المللی، حقوق بشر، اسناد بین الملل

دانلود پایان نامه ارشد

رسیدگی های قضایی است اما بر اساس گزارشهای متعدد بین المللی اعم از دولتی و غیر دولتی ارتکاب جنایات جنگی و علیه بشریت شامل اعدامهای خود سرانه ، قتل افراد غیر نظامی ، غارت اموال عمومی و خصوصی ، تخریب آثار تاریخی و مذهبی ، کشتار اعضای گروه های مذهبی و قومی به ویژه اقلیتها ، تجاور جنسی به عنف ، ارعاب جمعیت غیر نظامی ، صدوردستور قتل عام بدون امان محرز شده است .
انتشار گسترده تصاویر مربوط به این جنایات در سطح بین المللی هر گونه تردید در خصوص این جنایات را منتفی کرده است از این رو شورا می توانست به طرق زیر در برابر این وضعیت اقدام نموده و به اتخاذ این تصمیم بپردازد :
– محکوم کردن نقض ها ی گسترده حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه و احتمال ارتکاب جنایات بین الملی توسط داعش .
– تشکیل کمیته حقیقت یاب در رابطه با جنایات بین المللی داعش
– درخواست از دیوان بین المللی کیفری برای بررسی جنایات بین المللی در درگیری غیر بین المللی داعش در عراق از آغاز تاکنون
در واقع شورا نمی بایست به تروریست دانستن این گروه و اتخاذ تدابیر تحریمی و کنترلی این گروه در قالب قواعد ضد تروریسم اکتفا می کرد . بلکه اقدامات تروریستی داعش در عراق که با تشکیل دستجات نظامی تجمیع تجهیزات سنگین جنگی و غارت انبارهای نظامی عراق در مناطق تحت اشغال و همچنین تجهیز از منابع دولت خارجی همراه بوده است. دارای سطح یک درگیری مسلحانه غیر دولتی است. در درگیریهای غیر بین المللی حقوق درگیریهای مسلحانه به ویژه ای بشر دوستانه اعمال می شود و اقدامات داعش علیه غیر نظامیان . اهداف غیر نظامی و همچنین اعدام خود سرانه اعضای ارتش عراق که توسط این گروه دستگیر شده بودند به عنوان جنایات جنگی تلقی می شوند . در صورتی که این دریچه به روی تحلیل عملکرد داعش باز می شد ، می شد انتظار که تلاشهای جامعه بین الملل علیه این گروه تروریستی نیز تنها شامل کنترل و محدود سازی نتایج اقدامات آنها و آزادسازی مناطق تحت اشغال باشد بلکه با مجازات بین المللی جنایتکاران زمینه های ریشه کن کردن آنها نیز فراهم شود.
شورای امنیت در قطعنامه 2169 مورخ 30 ژوئیه 2014 (8 مرداد 1393) داعش را به عنوان گروه تروریستی شناخته است. نسبت به حمله های گسترده تهاجمی این گروه و گروههای تروریستی وابسته به آنها خسارات شدید انسانی منجر گردیده ابزار نگرانی جدی شده است . اما تمرکز اصلی شورا در این قطعنامه عمدتا بر سرزمین و وحدت ملی عراق بوده خسارات و صدمات انسانی اقدامات این گروه آنگونه که بایسه است مورد توجه قرار نگرفته است. دیوان بین المللی دادگستری مسئول رسیدگی به یکسری از جرایم مانند جنایت نسل کشی ، جنایت ضد بشریت ، جنایت جنگی و تجاوز است. اعمال گروهک تروریستی داعش بطور کامل در تناقض آشکار با قوانین بین الملل است . به عنوان مثال طبق ماده 3 کنوانسیون ژنو لطمه به حیات و تمامیت بدنی از جمله قتل به تمام اشکال آن ، زخم زدن ، رفتا ربی رحمانه ، شکنجه و آزار ، اخذ گروگان لطمه به حیثیت اشخاص از جمله تحقیر و تخفیف محکومیت بدون دادگاه قانونی و تصمیمات قضایی ممنوع است . ولی این اقدامها به طور آزادانه توسط این گروهک انجام شده است. و فایهای تصویری آن با افتخار توسط سرکرده های آن در شبکه های مجازی منتشر می شود.

نتيجه گيري و پيشنهادات
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن یافته های این رساله به نتایج ذیل دست یافتم:
اول: تکفیر، ریشه افراطی گری دینی دارد و از زمان های قدیم در حکومت های مذهبی به دلیل تعصبات مردم جاهل، دارای ریشه های محکمی شده است در تاریخ اسلام با مشاهده حکومت های اسلامی، با تشکیل حکومت های سنی مذهب و در دست گرفتن قدرت، متاسفانه با تفسیرهای سطحی از دین بسیاری از مخالفان خود را در قالب عمل به احکام اسلامی، گردن زده که این عمل به عنوان حق دفاع مشروع برای مخالفان و برخی از شیعیان (شیعیان دارای فرقه های مختلفی هستند) باقی می ماند. آنچه در این رساله بدان دست یافتم همانگونه که بیان شد ریشه تکفیر را می تواند افزراطی گری اسلامی و تفسیر سطحی معارف دینی دانست که با بررسی آیات قرآنی و فقه عامه و شیعه، تکفیر بدان معنایی که امروز به صورت رعب آوری در قالب حکم مقدس جهاد استفاده می شود، وجود ندارد. بلکه آیات و روایات نقلی از شیعه و سنی همگی تاکید بر این دارد که مرز کفر و دین و خروج از دین، نمی تواند اقرار زبانی باشد به عبارت دیگر مسلملنان پس از گفتن شهادتین مسلمان هستند ولی در صورتی به برخی از اصول قابل احترام در نزد مذاهب اعم از شیعه و اهل سنت احترام نگذارند می توانند فاسق باشند. همانگونه که بیان شد، فرد فاسق؛ خارج از دین تلقی نمی گردد بلکه در درجات پاداش نزد خداوند متعال، دارای اجر کمتری است.
لذا با یافتن ریشه تکفیر که ناشی از تفسیر سطحی عوام دارد و مورد تایید اکثر علمای اهل سنت و شیعه نیست، به بررسی اقدامات تکفیریان در مناطق تحت سلطه پرداختم و با بررسی این اقدامات در منظر اسناد بین المللی، دریافتم که اقدامات مرتکبی توسط تکفیریان مغایر با حداقل اصول و مقررات بشر دوستانه است. همچنین نظر به دکترین اصل توسل به زور و دفاع مشروع، جهت شناختن مسئولیت تکفیریان، در بخش دوم بدواً وضعیت حقوقی جنگ تکفیریان با دولت های مرکزی را مورد بررسی قرار دادم و دریافتم که جنگ تکفیریان در عرصه بین المللی را می توان یک وضعیت مخاصمه غیر بین المللی دانست و افراد حاظر نیز شورشی نام دارند که این وضعیت حقوقی متفاوت از آشوبگر، انقلابی و یا کودتاگر است. با توجه به این که نهضت های آزادی بخش مورد احترام جامعه بین امللی هستند، شورشیان تا زمانی مورد احترام قانون هستند که در رویارویی با دولت مرکزی، مرتکب تخطی از مقررات بین المللی و قرار دادن آن ها در وضعیت تروریسم نشوند. لذا در ادامه دریافتم که با توجه به اقدامات انجام شده توسط تکفیریان، شورای امنیت این گروه ها را تروریستی معرفی نموده است. لبر خاف این که تروریسم بر اسناد بین المللی یک وضعیت تهدید کننده صلح جهانی است ولی اولاً شورای امنیت بسیار دیرهنگام به ماهیت تروریستی بودن تکفیریان پی برد و ثانیاً قطعنامه های تصویبی در فصل ششم منشور سازمان ملل تصویب و به عقیده اینجانب اقدام قهری سریع و متناسبی از سوی جامعه بین الملل در واکنش به اقدامات تکفیریان صورت نپذیرفته است. با بررسی سابقه اقدامات و موضع گیری های شورای امنیت در حوادث مختلف دریافتم که این شورا در پاره ای از موضوعات به دلیل سیاسی کاری و لابی قوی صهیونیسم و آمریکا، عملاً اقدام موثری انجام نپذیرفته است. بايد به مسئله مهمّى اشاره كنيم؛ و آن اين‏كه قبيله‏گرايى سياسى و دينى محور اساسى در تحوّلات حاكم بر منطقه خاورميانه است. به دور از اين عامل مهم نمى‏توان رفتار هر كدام از طرف‏هاى اين حوادث را تفسير و تحليل كرد. اين عامل همان مسئله‏اى است كه ايالات متّحده آمريكا و اسرائيل با تكيه بر آن به ايجاد هرج و مرج در منطقه بجاى به راه‏انداختن جنگ‏هاى مستقيمى عليه اين كشورهاى هدف پرداخته است. مجموعه‏اى از ابزارها و فضاى عمومى حاكم بر اين كشورها زمينه‏ساز اين تاكتيك شده‏اند. مذهبى‏گرايى سياسى موجود با پوششى يا گفتمانى قبيله‏اى (عربى) يا اسلام سنّى (اگر بشود گفت) قرار داده شده بود. لذا كار تغيير يا اصلاح نظام‏هاى سياسى بر پا شده از سوى جنبش‏هاى سياسى طايفه‏اى سنّى آسان بود؛ زيرا آن‏ها مشتاق به تغيير و تحوّل بودند. اين تغيير به طور طبيعى از طريق دين صورت مى‏گرفت. اين جنبش‏ها از زمان معارضه تنها تشكّل موجود در عرصه سياسى بودند. كانونى به طور مشخّص از سوى حكومت‏هاى خليجى وجود داشت كه اموال لازم براى تامين مالى آن جنگ‏ها و گروه‏ها را در اختيار داشتند و اين گروه‏ها را تغذيه و پشتيبانى مى‏كردند. طرح تفكيك و بازسازى كشورهاى منطقه خاورميانه به سال 1980 بر مى‏گردد. برژينسكى، مشاور امنيت ملّى آمريكا در زمان رييس جمهور جيمى كارتر، تصوّر خودش را در مورد ترسيم دوباره نقشه خاورميانه به گونه‏اى مغاير با مفاد قرارداد سايكس پيكو417 از راه تبديل منطقه به كانون بحران‏ها و جنگ‏هاى مداوم مطرح كرد. شرق‏شناس يهودى متخصّص در تاريخ اسلامى و طوايف اسلامى و علاقه‏مند به زبان عربى، برنارد لويس، با هدف تكميل اين انديشه، ظهور يافت و طرح خود را به دولت آمريكا تقديم كرد. مفاد طرح او تقسيم خاورميانه بر اساس نژاد و دين بود. كنگره آمريكا با اين شيوه تقسيم خاورميانه موافقت كرد. اين طرح در ضمن سياست آينده ايالات متّحده آمريكا در سال 1993 قرار گرفت. ناظران معتقدند كه آغاز اجراى اين طرح به صورت عملى در سال 2006 بود. خبر اجراى اين طرح از سوى وزير امور خارجه آمريكا در آن زمان (كوندليزا رايس) و نخست‏وزير اسرائيل (اولمرت) داده و اعلام شد كه اين طرح با محوريت لبنان آغاز خواهد شد. اين طرح در بر دارنده ايجاد «قوس بحران» يعنى قوسى از بى‏ثباتى، حرج و مرج و خشونت كه از لبنان، فلسطين و سوريه تا عراق، ايران و مرزهاى افغانستان با هدف اجراى راهكار و سياست «هرج و مرج خلّاق» گسترش مى‏يافت. بر اين اساس مى‏بينيم كه منطقه خاورميانه از زمان حوادث سپتامبر تا الآن لحظه‏اى روى ثبات و آرامش را به خود نديده است. در يك ليست اجمالى و سريع موارد ذيل را در منطقه، شاهد هستيم: قتل‏عام‏هاى اسرائيلى در فلسطين؛ پس از عقب‏نشينى از جنوب لبنان، شروع ساخت، ديوار حايل در ژوئن 2002، اشغال عراق در سال 2003 و تعيين پل برمر، متخصّص امور تروريسم، به عنوان حاكم غيرنظامى، با هدف جذب گروه‏هاى مسلّح به داخل عراق، تجاوزات و زير پا گذاشتن حقوق بشر در عراق از سوى ارتش آمريكا، ترور رفيق حريرى، نخست‏وزير لبنان، در سال 2005 و به آشوب كشاندن اوضاع در داخل لبنان تا به الآن، كاريكاتورهاى موهن به پيامبر اكرم (ص) و برانگيختن خشم جهان اسلام، تجاوز اسرائيل به لبنان در ژوئن 2006، جنگ داخلى در فلسطين ميان حماس و فتح و تقسيم قدرت، منفجر كردن مرقد عسكريين در سامرّا و شعله‏ور ساختن آتش طايفه‏اى در عراق، انفجارات سال 2007 در مراكش، الجزاير و جنگ در سودان، جدايى جنوب سودان از حكومت مركزى و تشويق مناطق بر جدا شدن از كشورهاى مادر (استعمارگر)، موج تحوّلات در نظام‏هاى عربى در سال 2010 در تونس، مصر، ليبى و يمن و ورود اين كشورها به مرحله‏اى از بى‏ثباتى اجتماعى، سياسى و امنيتى و تسلّط گروه‏هايى با انديشه‏هاى افراطى‏گرى، قتل و تكفير، در سال 2011 حمايت منطقه‏اى و بين‏المللى از گروه‏هاى مسلّح در سوريه با هدف سرنگونى حكومت سوريه و تقسيم آن به دولت‏ها و مناطق كوچك بر اساس گرايش قبيله‏اى و نژادى، دادن جايگاه و نقش كشور مستقلّ در روابط و فعّاليت‏هاى خارجى در منطقه و در سلسله‏مراتب پيش‏بينى نشده به كردستان عراق.همه اين موارد ما را به اين تحليل مى‏رساند كه ما در فضاى منطقه‏اى پر از تنش قرار داريم. تشکیل گروهای تکفیری، جزئى از اين فضاى بى‏ثبات است. به عبارت دیگر با عنایت به نقشه خاورمیانه بزرگ که توسط دولتمردان آمریکا مطرح است و اندیشه ایجاد اسرائیل امن، که توسط لابی های صهیونیستی به شدت دنبال می گردد و همچنین نظر به ارتباطات تکفیریان با رژیم صهیونیستی و ایجاد و ساخت بیمارستان هایی جهت درمان تکفیریان مجروح و بازگرداندن آنان جهت ادامه کشتار مسلمانان، جای تردیدی را باقی نمی گذارد که توسعه آتش خشم وکشتار تکفیریان، می تواند در راستای نقشه های جهانی در پروژه اسلام زدایی و اسلام هراسی باشد که با ملحوظ قرار دادن این مطلب، به علت عدم اقدام قاطع شورای امنیت در توقف اقدامات تکفیریان پی خواهیم برد.
شواهد نشان مى‏دهد كه كشورهاى غربى، نه تنها براى نابودى گروه‏هاى تكفيرى و تندرو تلاش نمى‏كنند، بلكه به شيوه‏هاى مختلف از آنان حمايت مى‏كنند. چنان‏كه بر اساس برخى گزارش‏ها، حمايت آمريكا و بعضى از كشورهاى عربى از گروه‏هاى تكفيرى، مانند لشگر جهنگوى و غيره، تا اندازه‏اى است كه برخى منابع غربى از شمارى از كشورهاى عربى با عنوان «عابربانك تروريست‏ها» ياد كرده‏اند و جالب آنكه وزارت خارجه آمريكا، حمايت مالى اين كشورها از تروريسم،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد با موضوع شورای امنیت، حقوق بشر، تحریم اقتصادی، امنیت بین المللی Next Entries پایان نامه ارشد با موضوع مقام معظم رهبری، جهان اسلام