پایان نامه ارشد با موضوع سازمان ملل، سازمان ملل متحد، آداب و رسوم، توسعه کشت

دانلود پایان نامه ارشد

عراق براي مقابله با آمريکا 6- ارسال همواپيماهاي عراقي به ايران براي مصون ماندن از حملات آمريکا 7- همکاري هاي اقتصادي بين دو کشور. 427
ايران تجاوز عراق به کويت 12 اوت 1990 را محکوم کرد و در همان حال اعلام کرد که به ائتلاف تحت رهبري آمريکا اجازه نخواهد داد که از فضا و يا سرزمين ايران براي حمله به عراق استفاده شد. نيروهاي متحدين به رهبري آمريکا در 17 ژانويه 1991 به عراق حمله کردند که منجر به شکست عراق و آزادي کويت شد. از اين زمان به بعد روابط ايران و عراق به تيرگي گراييد. به دنبال شکست نيروهاي عراقي و خروجشان از کويت و ايجاد کمربند امنيتي در مناطق جنوبي عراق، شيعيان مناطق جنوبي اين کشور دست به شورش عليه صدام حسين زدند. شورش به زودي شهرهاي امره، کوت، بصره، کربلا، نجف و صفوان را در برگرفت. دولت عراق با خشونت تمام شيعيان را سرکوب کرد. دولت عراق ايران را متهم کرد که در اين شورشها دست داشته است و نيروهاي نظامي آن از مرز عبور کرده و در شورشها شرکت کردهاند.428 از سوي ديگر، دبير کل سازمان ملل متحد در اجراي بند 6 قطعنامه 598 نظرات در کشور را دربار? شروع جنگ جمعآوري کرد که سرانجام گزارش خود را در 9 دسامبر 1991 به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه داد. در اين گزارش دبير کل، عراق را مسئول آغاز جنگ عليه ايران در 22 سپتامبر 1980 معرفي کرد.
دبير کل سازمان ملل همچنين در سال 1991 ميزان خسارات وارده بر ايران در جريان جنگ را که به دو هزينه مستقيم (2/97 ميليارد دلار) و غير مستقيم (34535 ميليارد دلار) برآورد کرد. اما ايران ميزان خسارت وارده را بيش از اين (يعني 1000 ميليارد دلار) ميدانست که البته اقدام سازمان ملل با اعتراض دولت عراق روبهرو شد. 429 در جريان ديدار طارق عزيز از تهران در 10 سپتامبر 1990، وي پيشنهاد پرداخت 25 ميليارد دلار غرامت جنگ را مطرح کرد، مشروط اينکه ايران بات تشکيل يک شوراي همکاري اقتصدي ميان خود و عراق براي هماهنگي صدور نفت عراق از طريق خط لوله ايران، موافقت کند. ايران اين پيشنهاد را رد کرد و تحريمهاي اقتصادي اعمال شده سازمان ملل عليه عراق را اجرا نمود. 430
با اين حال، ايران در خصوص تحريمهاي اقتصادي عراق ديدگاه منفي نداشته و در حد توان به مردم عراق کمک کرده است. از جمله اين کمکهاايجاد بازارچههاي مرزي براي تأمين نيازهاياقتصادي مردم عراق بوده است. ايران معتقد بوده که تحريمهاي اقتصادي عراق بيشتر به مردم اين کشور لطمه وارد ميکند.431
بسياري از اسراي عراقي به مجلس اعلاي اسلامي عراق که در سال 1982 درايران تأسيس شده پيوستند و در سپاه بدر خدمت ميکنند. 432
در سال 1997 ايران و عراق توافق کردند که کميتههايي براي حل مشکلات و مسايل مابين دو کشور تشکيل دهند. اين کميتهها شامل کميته علامتگذاري مرزها، مبادله اسرا، اعزام زائران ايراني به عراق، امور بازرگاني و ساير مسائل است.
بر اساس عهدنامه 1975 حدود 750 ميله مرزي در طول 1250 کيلومتر در مرزهاي دو کشور نصب شده بود. در طول جنگ ايران و عراق 450 ميله مرزي جابهجا و يا تخريب گريد و فقط 350 ميله مرزي سالم برجاي ماند. مختصات اين ميلهها در ضميمه پروتکل مربوط به علامتگزاري مجدد مرز زميني بين ايران و عراق مصوب 875 آورده شده است.
وردو زائران ايراني به عراق ميتواند بسياري از آثار رواني جنگ را ار بين ببرد و ار نظر اقتصادي اين مسأله به نفع عراق نيز هست. 433
بغداد از ايران ميخواهد که از دريافت غرامت جنگ خودداري کند. دولت ايران دريافت غرامت را به طور جدي پيگيري نميکند. علي خرم مشاور وزير امور خارجه ايران در دولت هفتم در اينباره ميگويد: “مهمتر از دريافت غرامت، حسن همجواري با عراق است و چنانچه حسن همجواري دست يافتني باشد، از نظر کارشناسي اهميت آن بيشتر از غرامت است.” 434
پس از سقوط صدام
“فارغ از تضادها و واقعيت‌هاي منطقه‌ايِ آشکار شده در نتيج? تحولات امروز عراق”435، ماهيت و ساخت قدرت در عراق جديد و تأثير آن بر روابط ج.ا.ايران با اين کشور بعد از صدام، حايز اهميتي بنيادين است. عراق جديد در خاورميانه، نخستين بار توسط جمهوري اسلامي ايران، شناسايي گرديد؛ اما اين شناسايي، با شناسايي عراق توسط ايران درنيمه نخست سده بيستم، بسيار متفاوت است. در آن زمان، اختلاف مرزي و مذهبي حکومت هاي ايران و عثماني، با عهدنامه‌هايي چون عهده نامه‌هاي اول و دوم ارزروم، حل و فصل نشده و اکتشافات نفت وحضور استعمارگر پير، انگليس، ابعاد وسيع‌تري به اين اختلافات بخشيده بود. اما مشخصه سياست و قدرت در عراق جديد را مي‌توان نقطه آغاز عصر طلايي روابط دو جانبه ايران و عراق به حساب آورد. اکنون جريان‌هاي شيعي عراق با ورودشان به صحنه تصميم گيريهاي اجتماعي- سياسي در اين کشور در قالب تصدّي اکثر کرسي‌هاي پارلمان و نيز مناصب بالاي قوي مجريه همچون پست نخست وزيري، نقشي عمده در سياستگذاري و مسئوليتهاي اجرايي اين کشور پيدا کرده اند. دستيابي به قدرت توسط شيعيان در عراق چشم اندازهاي جديدي را براي احقاق حقوق بيشتر شيعيان در ساير کشورهاي عربي ايجاد کرده است، در عين حال با توجه به رابطه و پيوندهاي تاريخي شيعيان ايران و عراق، مي‌تواند فرصت‌هاي استراتژيکي را نيز براي ايران ايجاد نمايد.در همين حال استراتژيست‌هاي آمريکايي نيز در توصيه‌هاي خود به کاخ سفيد ابراز مي‌دارند: “همانگونه که عربستان با دلائل کمتر، ناگزير شد خود را به ايران نزديک کند و به نوعي توافق برسد، مسلماً بغداد نيز بايد به تهران نزديک شود.”436 عراق بايد به مسئله مرزهاي مشترک با ايران توجه کند. همچنين فهرستي طولاني از مسائل مختلف بين دو کشور وجود دارد که مشکل پرداخت غرامت جنگ ، سفر زائرين ايراني به عراق و تأمين امنيت آنها، حضور منافقين و گروه تروريستي پژاک در خاک عراق از آن جمله است. بايد در نظر داشت که عراق بايد سرانجام به توسعه کشتيراني خود در خليج فارس بپردازد و اينجاست که مسئله اروند رود مطرح مي شود. اگر ايران نشانه‌اي از احتمال وقوع جنگ داخلي در عراق را مشاهده کند، حتماً از شيعيان اين کشور طرفداري خواهد کرد. روابط ميان ايران و عراق عميق است وعميق تر هم خواهد شد و آمريکا هيچ راهي براي متوقف کردن آن ندارد؛ از سوي ديگر، انجام چنين کاري نيز بسيار نابخردانه خواهد بود. ايران نفوذ چشمگيري در عراق خواهد داشت و آمريکا بايد آن را درک کند و بپذيرد. ايرانيان بيش از ديگران از هرج و مرج و بي ثباتي در عراق نگران هستند. چراکه مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران همواره “بر وحدت و يکپارچگي عراق تاکيد و با توجه به ويژگي هاي قومي و مذهبي عراق، لازمه ساختن عراق نوين ، دست در دست داشتن همه اقوام و مذاهب در عراق مي‌دانند و نيز همواره تاکيد شده است که جمهوري اسلامي ايران از عراق يکپارچه و برخوردار از ثبات حمايت خواهد کرد”437. ايراني‌ها مي‌دانند که وقوع جنگ داخلي در عراق يک احتمال قطعي است و اين موضوع بزرگ‌ترين نگراني براي ايران است. بايد توجه شود که آمريکا در طول بحران عراق، از همکاري شگرف وخاموش ايراني‌ها براي ايجاد ثبات در اين کشور سود برده است. تهران دوستان متعدد خود را در عراق تشويق کرده است که در روند سياسي کشورشان مشارکت داشته باشند؛ البته تلاش‌هاي گسترده ايران براي مبارزه با تروريسم در عراق، براي رضايت آمريکا انجام نشده است واقدامات تهران همگي براي منافع خود است. سياست خارجي ايران در پنج سال گذشته، کاملاً منسجم و تا حدودي واقع‌گرايانه بوده است. روابط ايران و عراق به لحاظ علايق مشترک سياسي، فرهنگي واقتصادي، همواره از کشش بالايي برخوردار بوده و اکنون نيز به نظر مي‌رسد که با تثبيت دولت عراق، زمينه هاي همکاري بيش از پيش فراهم شده است، و مي توان در انتظار روابط نزديک و دوستانه ميان دوکشور بود، زيراايران و عراق دو همسايه با اشتراکات تاريخي و فرهنگي فراوان، هريک در دوره اي، از قدرت هاي مهم منطقه به شمار مي‌آمدند. شباهت‌هاي فراوان اين دو کشور و قدرت ژئوپولتيک آنها، به خصوص درزمينه غناي نفتي موجب شد که دو کشور، همواره مورد توجه قدرت هاي بزرگ باشند. از نظر ايران، تشکيل دولت قدرتمند با حضور دولت مردمي و ايجاد ساختار دموکراتيک در عراق مي تواند، ضمن برقراري ثبات وامنيت داخلي، زمينه هاي رشد و شکوفايي منطقه‌اي را نيز فراهم سازد. با نهادينه شدن روند سياسي عراق جديد، شرايط منطقه‌اي به نفع مردم و همسايگان عراق، از جمله ايران پيش خواهد رفت و بهانه‌‍اي براي حضور نيروهاي خارجي در عراق باقي نخواهد ماند. قرائن موجود نشان مي دهد که آمريکايي ها، به دليل تضاد منافع با ايران، بر سر مسائل منطقه اي و پرونده هسته اي آن، خواهان حفظ پايگاه هاي نظامي خويش در عراق با مدت طولاني هستند. در همين حال گسترش نفوذ ايران در منطقه و نزديکي ايران و عراق موجب شده است که آمريکايي ها با از دست دادن اعتماد و اعتقادشان به دولت عراق، در حال محک و آزمون منافعي باشند که بتواند با تحميل جو خشونت و درگيري هاي فرقه اي در عراق، منافع خويش را تأمين کنند. ويژگي هاي فرهنگي، نژادي، آداب و رسوم و تجربيات تاريخي، همراه با جهان بيني مذهبي بزرگ‌ترين گروه مذهبي عراق، راه را براي گسترش نفوذ سياسي ايران در اين کشور باز مي کند و همان گونه که بيشتر کارشناسان مي گويند، چنين فرآيندي بيش از هر چيزي، روندي عادي و طبيعي است. افزون بر بحث دخالت ايران در مسايل عراق، به نظر مي رسد که هيچ يک از کشورهاي منطقه (جز ايران) و قدرت هاي بزرگ (آمريکا) دوست ندارند که حکومتي شيعي محور در عراق روي کار بيايد. چنان که بانزديک شدن به موارد حساس، مثل انتخابات، تبليغات ضد شيعي و ضدايراني، از طرف برخي گروه ها و کشورهاي منطقه و حتي ابرقدرت آمريکاعليه شيعيان و ايران افزايش يابد. حتي “هنري کيسينجر” (وزير خارجه اسبق آمريکا) در گفت و گو با شبکه تلويزيوني “سي. ان. ان”، به دولت بوش پيشنهاد داد، چنانچه منافع ملي آمريکا در ايجاد يک عراق يکپارچه حاصل نشود، بهتر است که اين کشور تجزيه شود438. وي افزود: (نبايد موضوع تشکيل يک حکومت دين سالار شيعه را در عراق پذيرفت. اگربه چنين نقطه‌اي برسيم، از متحد و يکپارچه نگاه داشتن عراق، سودي عايد ما نخواهد شد. احتمالا بايد به هر يک از گروه هاي قومي اجازه دهيم، تا به ازاي يک حکومت دين سالار تحميلي، حکومتي خودگردان تشکيل دهند)439. در اين باره، يکي از دانشمندان آمريکايي مي‌گويد: “صحبت کردن درباره حق حاکميت، استقلال و عراق دموکراتيک، يک جوک بي‌مزه است. من اصلاً اين احتمال را ممکن نمي‌دانم که آمريکا و انگليس اجازه دهند، يک عراق مستقل پديد آيد. در چنين حکومتي شيعيان حاکم خواهند بود که احتمالاً به عنوان نخستين گام، در صدد بهبود روابط خود با ايران بر مي آيند.
تلاش براي کسبِ قدرت، ثروت و منزلت بيشتر از سوي شيعيان مورد ظلم واقع شد? منطقه خليج فارس با تأثير پذيري از موقعيت شيعيان در ايران، در دورهاي که بيداري اسلامي در گوش تاريخ معاصر طنين انداز شده است از مهمترين پديدههاي قرن بيست و يکم شده است. ايران نيز حمايت معنويِ بيشتر از گروههاي شيعهاي را که خواستار تقويت مواضع خويش يا حتي دسترسي به قدرت هستند را هيچ‌گاه ناديده نگرفته است.
با تغيير رژيم بعثي عراق شاهد تغييرات عمده‌اي در مناسبات جمهوري اسلامي ايران و عراق بوديم. چراکه هر دو کشور با توجّه به اتّخاذ سياستهاي هماهنگ در جهت گسترش روحيه خودباوري در ميان ساير شيعيان دنيا يا مشخصاً شيعيان حوزه خليج فارس نائل شدند. از آنجاييکه بازيهاي آينده در منطقه خاورميانه نه صرفاً بر اساس بازي‌هاي ايدئولوژيک، بلکه براي تثبيت حوزه‌هاي رقابت و نقشها صورت ميگيرد440، لذا عراق بازيگري است که اگر بخواهد، ميتواند به عنوان مکمّل ايران در فعال کردن نقش شيعيان در جهان اسلام تأثير مهمي ايفا کند441. زيرا شيعيان عراقي حدود 65% جمعيّت عراق را تشکيل ميدهند، عمدتاً عرب هستند، اما نسبت به ايران شيعه مذهب، احساساتي دوستانه و دو پهلو دارند. لذا اين به‌هم پيوستگي آنها را تشويق ميکند که حيات مذهبي، فکري و حتّي سياسي خود را به سمت ايران سوق دهند442.

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد رگرسیون، اثرات ثابت، مدل رگرسیون، رگرسیون خطی Next Entries پایان نامه ارشد با موضوع باراک اوباما، استقلال عمل، جهان اسلام