نفی تجمل در سیره پیامبر:پایان نامه درمورد تجمل گرايي

دانلود پایان نامه ارشد

هم چنين رسول خدا در سخن گهربار ديگري به ويژگي تجمل پرستان و رفاه زدگان چنين اشاره مي كند:

«سيأتي بعدكم قوم يأكلون أطائب الدّنيا و ألوانها، و ينكحون أجمل النّساء و ألوانها … عاكفين علي الدّنيا يغدون و يروحون إليها، اتخذوها آلهة من دون إلههم … .؛[1] به زودي بعد از شما مردمي مي آيند كه غذاهاي خوشمزه و رنگارنگ دنيا را مي خورند و با زنان زيباروي و رنگارنگ ازدواج مي كنند … به دنيا سخت مي چسبند و روز و شب رو به سوي آن دارند و به جاي خدايشان، دنيا را به خدايي مي گيرند. »

خداوند در قرآن مي فرمايد: «يَأَيهَُّا النَّبي‏ُّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَينْ‏َ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلا[2]؛ اي پيامبر! به همسرانت بگو: «اگر شما زندگي دنيا و زرق و برق آن را مي‏خواهيد بياييد با هديه‏اي شما را بهره‏مند سازم و شما را بطرز نيكويي رها سازم! »

شأن نزول آيه اين است كه همسران پيامبر ص بعد از پاره‏اي از غزوات كه غنائم سرشاري در اختيار مسلمين قرار گرفت تقاضاهاي مختلفي از پيامبر ص در مورد افزايش نفقه يا لوازم گوناگون زندگي داشتند، طبق نقل بعضي از تفاسير،« ام سلمه» از« پيامبر» (ص) كنيز خدمتگزاري تقاضا كرد و« ميمونه» حله‏اي خواست، و« زينب» بنت جحش پارچه مخصوص يمني و« حفصه» جامه مصري،« جويريه» لباس مخصوص خواست، و« سوده» گليم خيبري! خلاصه هر كدام درخواستي نمودند.

پيامبر (ص) كه مي‏دانست تسليم شدن در برابر اينگونه درخواستها كه معمولا پاياني ندارد چه عواقبي براي« بيت نبوت» در بر خواهد داشت، از انجام اين خواسته‏ها سر باز زد و يك ماه تمام از آنها كناره‏گيري نمود، تا اينكه آيات فوق نازل شد و با لحن قاطع و در عين حال توأم با رأفت و رحمت به آنها هشدار داد كه اگر زندگي پر زرق و برق دنيا مي‏خواهيد مي‏توانيد از پيامبر ص جدا شويد و به هر كجا مي‏خواهيد برويد، و اگر به خدا و رسول خدا و روز جزا دل بسته‏ايد و به زندگي ساده و افتخار آميز خانه پيامبر(ص) قانع هستيد بمانيد و از پاداشهاي ص بزرگ پروردگار برخوردار شويد. به اين ترتيب پاسخ محكم و قاطعي به همسران پيامبر ص كه دامنه توقع را گسترده بودند داد و آنها را ميان« ماندن» و« جدا شدن» از او مخير ساخت![3]

در آيات نخست اين سوره خداوند تاج افتخاري بر سر زنان پيامبر ص زده و آنها را به عنوان« ام المؤمنين» (مادر مؤمنان) معرفي نموده، بديهي است هميشه مقامات حساس و افتخار آفرين، وظائف سنگيني نيز همراه دارد، چگونه زنان پيامبر ص مي‏توانند ام المؤمنين باشند ولي فكر و قلبشان در گرو زرق و برق دنيا باشد؟ و چنين پندارند كه اگر غنائمي نصيب مسلمانان شده است همچون همسران پادشاهان بهترين قسمتهاي غنائم را به خود اختصاص دهند، و چيزي كه با جانبازي و خونهاي پاك شهيدان به دست آمده تحويل آنان گردد، در حالي كه در گوشه و كنار افرادي، در نهايت عسرت زندگي مي‏كنند.

از اين گذشته نه تنها پيامبر(ص) به مقتضاي آيات پيشين« اسوه» مردم است كه خانواده او نيز بايد اسوه خانواده‏ها، و زنانش مقتداي زنان با ايمان تا دامنه قيامت گردد.

پيامبر(ص) پادشاه نيست كه حرمسرايي داشته باشد پر زرق و برق، و زنانش غرق جواهرات گرانقيمت و وسائل تجملاتي باشند.

شايد هنوز گروهي از مسلمانان مكه كه به عنوان مهاجر به مدينه آمده بودند بر صفه (همان سكوي مخصوصي كه در كنار مسجد پيغمبر قرار داشت) شب را تا به صبح مي‏گذراندند، و خانه و كاشانه‏اي در آن شهر نداشتند، در چنين شرائطي هرگز پيامبر(ص) اجازه نخواهد داد زنانش چنين توقعاتي داشته باشند.[4]

از سيره عملي پيامبر گرامي اسلام (ص) و گفتار آن حضرت در چگونگي برخورد با تجملات و دوري از زرق و برقهاي دنيوي و تشريفات بي اساس به خوبي در مي يابيم كه تجمل گرايي و رفاه زدگي، وابستگي آدمي را به دنياي فاني زياد مي كند. وابستگي به دنيا نيز مانند باتلاقي است كه اگر انسان به آن نزديك شود و در آن بيفتد، هر چه بيشتر در آن دست و پا زند، بيشتر فرو خواهد رفت تا سرانجام به هلاكت و نابودي برسد.

در همين زمينه، حضرت علي (ع) در كلام گهربار خود، سرانجام رفاه زدگان و هوسبازان را كه دل به دنيا بسته اند، كشيده شدن به سوي گرفتاري و مصيبت مي داند: « انْظُرُوا إِلَي الدُّنْيَا نَظَرَ الزَّاهِدِينَ فِيهَا فَإِنَّهَا وَ اللَّهِ عَنْ قَلِيلٍ تُزِيلُ الثَّاوِيَ السَّاكِنَ وَ تُفَجِّعُ الْمُتْرِفَ الْآمِنَ.[5] ؛اي مردم! به دنيا به چشم بي رغبتي و بي اعتنايي بنگريد. به خدا سوگند دنيا به زودي ساكنان خود را از ميان مي برد و هوسبازاني را كه با خاطر جمعي در آن زندگي مي كنند به مصيبت مي كشاند. »

[1] همان.

[2]  احزاب/28

[3] ناصر مکارم شيرازي، پيشين، ج‏17، ص 279

[4] ناصر مکارم شيرازي، پيشين،  ج‏17، ص 280

[5] محمد دشتي،پيشين، قسمتى از خطبه 103

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

نظر اسلام درباره تجمل گرايي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه آموزش های مهارتی:/آموزش های مهارتی Next Entries گسترش مسئولیت‏های قراردادی//پایان نامه آلودگی هوا