
ازجمله گوگل صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند.
متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو ازجمله گوگل امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره یبهینه سازی موتورهای جستجوسوال کنید و باید از او بخواهید بر طبقاصول بهینه سازی برای موتورهای جستجوساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانیتر از طراحیهایی که شما بیش از این داشتهاید، نیست. این کار خیلی آسانتر و معقولتر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار میگیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو
شود (شبکهی فناوری اطلاعات سیگنال دیزاین، 1390).
اهمیت سئو در چیست ؟
• برتر بودن در نتایج جستجو ، بازدیدکنندگان ( مشتری ) زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند .
• قریب به اتفاق کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند .
• بیشترین در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود .
• میلیونها وب سایت بر سر درآمد بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند ؛ پس : هر وب سایتی که به سوی تجـارت حرکت میکند ، باید لینکهای نخست موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد (شبکهی فناوری اطلاعات سیگنال دیزاین، 1390) .
بهینه سازی سایت
پیاده سازی یک استراتژی موثر و بلند مدت ارتقا سایت در موتورهای جستجوگر بدون توجه به خود سایت اصولا غیر ممکن است. لذا پی ریزی یک بنای مستحکم در خود سایت ضروری مینماید.
سئو پروسه طراحی، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دستیابی به رتبههای بالا در نتایج جستجو است. در واقع بهینه سازی وسیلهای برای کمک به مخاطبان بالقوه سایتتان است که وب سایت شما را بیابند.
پیاده سازی یک استراتژی بلندمدت ارتقا سایت نیاز به این دارد که سه مولفه اصلی زیر در هر صفحه سایتتان وجود داشته باشد:
• مولفه متن
• مولفه لینک
• مولفه محبوبیت
تمام موتورهای جستجوگر مهم از این سه مولفه در الگوریتم رتبه بندی خود بهره میگیرند. حالت ایده آل اینگونه خواهد بود که هر سه مولفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بهینه سازی نماییم. این حالت در شکل زیر نمایش داده شده است.
اما در عمل تعداد کمی از صفحات میتوانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایتها میتوانند در یکی از حالات زیر دارای رتبههای مناسبی باشند:
• سایتهای دارای بالاترین حد بهینه سازی در هر سه مولفه اشاره شده.
• سایتهای دارای مولفه های محبوبیت و متن بالا اما مولفه لینک متوسط.
• سایتهای دارای مولفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا.
واضح است که سایت شما هر چقدر هم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود نباشد حتی در رتبههای آخر نتایج جستجو هم قرار نمیگیرد.
• مولفه متن
موتورهای جستجوگر، کلمات و عبارتهای هر صفحه را بایگانی میکنند. لذا برای عملکرد بهتر، شما باید کلمات دلخواه را در مکانهای مهم کدهای سایت خود قرار دهید.
مهمترین بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتهای کلیدی سایت است. شما باید عبارتهایی را بر گزینید که واقعا مخاطبان سایتتان آنها را جستجو میکنند. کلمات کلیدی که انتخاب میکنید باید دارای شرایط زیر باشند:
• مربوط به موضوع اصلی سایتتان باشند.
• مطمئن باشید که کاربران دیگر آنها را جستجو میکنند.
• خیلی رقابتی نباشند. به عبارت دیگر آن کلمات، کلمات کلیدی سایتهای بسیار دیگری نباشند.
موتورهای جستجوگر به هنگام ارزیابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زیادی دارند. متنی که برای یک موتور جستجوگر مهم است برای مخاطب اصلی شما هم مهم است در واقع منظور همان متنی است که مخاطب سایت شما به هنگام مراجعه به سایتتان میتواند بخواند.
منظور از متن مهم، متنی است که دو شرط زیر را دارا میباشد:
• متن باید بدون انجام هر گونه عمل خاصی در مرورگرهای استاندارد قابل رویت باشد.
• شما باید بتوانید متن را مستقیما از مرورگر خود کپی کرده و به یک ویرایشگر متن انتقال دهید.
عنوان صفحه به همراه متن نمایان آن مکانهای مهمی هستند که باید توجه ویژهای را به آنها معطوف بدارید. موتورهای جستجوگر آنها را به عنوان محتوای اصلی سایتتان در نظر میگیرند و بهینه سازی مناسب آنها در رتبه بندی سایت تاثیر قابل توجهی دارد.
متا تگها و متون جایگزین تصاویر در اولویت بعدی قرار دارند زیرا برخی از موتورهای جستجوگر آنها را نمیخوانند. به عنوان مثال برای دیدن کلمات متا شما باید کدهای صفحه را ببینید و همینطور برای دیدن متن جایگزین یک تصویر باید موس خود را روی آن تصویر مدتی ثابت نگه دارید.
اینها کارها همان کارهای خاصی است که بیننده برای دیدن متن انجام میدهد در حالیکه متن اصلی و مهم صفحه را بدون انجام هیچگونه عملی میتواند ببیند.
موضوع اصلی سایت
امروزه موتورهای جستجوگر توجه زیادی به موضوع اصلی سایت یایتم68 آن دارند. موضوع اصلی سایت باید با مراجعه به چند صفه سایت و به راحتی قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال بسیاری از وبلاگها که در آنها درباره همه چیز نوشته میشود، موضوع اصلی ندارند اما ممکن است موضوعات فرعی بسیاری داشته باشند.
این نکته خیلی مهمی است که باید بدان توجه نمایید. سعی کنید هر صفحه سایتتان به نوعی به موضوع اصلی مرتبط باشد. اینکه به شما توصیه میشود به هر سایتی لینک ندهید و از هر سایتی لینک نگیرید هم دقیقا به خاطر این موضوع است. وقتی موتور جستجوگری موضوع اصلی سایت شما را بداند هر یک از صفحات سایتتان اتوماتیک وار مرتبط با همان موضوع تشخیص داده میشود و شانس کسب رتبههای بالا افزایش مییابد.
عنوان صفحه69
عنوان صفحه به دلایل متعددی هم از دیدگاه طراحی وب سایت و هم از دیدگاه موتورهای جستجوگر، مهم میباشد.
• کاربران به هنگام خواندن صفحات سایت، آنرا در مرورگر خود میبینند.
• در رتبه بندی صفحات به عنوان متن اصلی سایت نقش دارند.
• به عنوان چیزی که کاربران باید روی آن کلیک کنند، در نتایج جستجو نشان داده میشود.
• به هنگام ذخیره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پیش فرض از عنوان صفحه استفاده میشود.
لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند یک قاعده اصولی همواره مد نظر داشته باشید. در نوشتن آن دقت کنید که در عین حال که حاوی کلمات کلیدی است باید بتواند کاربران را به کلیک کردن و آمدن به سایت شما ترغیب کند. صرفا قرار دادن کلمات کلیدی در آن ممکن است به رتبه بالا منجر شود اما میزان کلیکهایی که در نتایج جستجو بر آن میشود را هم باید مد نظر داشته باشید.
اگر کلمات کلیدی بسیاری دارید باید صفحات بسیاری نیز طراحی کنید و در آنها عنوانها را با کلمات کلیدی متناسب با همان صفحه بنویسد. قرار دادن یک عنوان ثابت در تمام صفحات سایت کار بسیار اشتباهی است که بسیاری مرتکب آن میشوند. این کار تنها زمانی درست است که سایت تنها یک کلمه کلیدی داشته باشد!
متن صفحه
متن نمایان صفحه آن چیزی است که بین دو تگ body قرار میگیرد و مستقیما قادر به کپی کردن آن از مرورگر و انتقال آن به یک ویرایشگر متن میباشید. این متن را بیننده میبیند، میخواند و سپس کاری در سایت انجام میدهد. دیدن و خواندن مطالب برای تمام صفحات اینترنتی اتفاق میافتد اما کاری که پس از این دیدن و خواندن انجام میشود مشخص نیست.
ممکن است بیننده با خواندن یک متن به خواندن مطالب بعدی ترغیب گردد. همچنین ممکن است با خواندن چند خط آن به طور کلی از سایت خارج شود.
موتورهای جستجوگر به طور مداوم تگهایی مورد تاکید خود را تغییر میدهند و شما نمیتوانید دقیقا عنوان کنید که در حال حاضر بر چه چیزی تمر کر دارند. اما رویه اصلی آنها همواره ثابت است: آنها متن را میخوانند و لینک را دنبال میکنند. به همین دلیل بی نهایت مهم است که شما کلمات کلیدی خود را در متن نمایان صفحه قرار دهید تا مطمئن شوید که موتور جستجوگر آنها را میخواند و با خود میبرد.
• مولفه لینک
مولفه لینک را میتوان همان ساختار سایت دانست. ساختار ساده و قابل دسترس در کسب رتبههای مناسب موثر است و کاربران نیز راحتتر با آن کار میکنند.
• مولفه محبوبیت
محبوبیت دارای دو زیر مولفه محبوبیت پیوندی و محبوبیت در تعداد کلیکها میباشد. دستیابی به محبوبیت مناسب بدین معنا نیست که تا میتوانید از سایتهای دیگر لینک بگیرید. تعدا لینکهایی که به سایت شما شده است. نوع و کیفیت سایتهایی که به شما لینک دادهاند، سایتهایی که شما به آنها لینک دادهاید و لینکهای داخلی سایت همگی در محبوبیت آن موثرند (رودکی، 1391).
تعریف تراکم کلمات کلیدی
تراکم کلمات کلیدی70 درصد دفعاتی است که کلمه کلیدی71 یا عبارت در مقایسه با كل كلمات یك صفحه در صفحه وب ظاهر میشود.(ویکی پدیا، 2009) در اواخر سال 1990 كه ابتدای ورود موتورهای جستجو بود، تراكم كلمات كلیدی مهمترین عامل در رتبهبندی صفحات وب به شمار میرفت. شواهد نشان میدهد طراحان وب به توانایی این عامل در ارتقای رتبه سایت و همچنین فواید بیشمار آن پی بردهاند. از این رو، تراكم كلمات كلیدی به صورت گستردهای در طراحی وبسایتها رایج گردیده است. فرمول محاسبة تراكم كلمات كلیدی در صفحه وب بر اساس اهداف سئو به صورت زیر تعیین شده است:
100NKr/TKn)*)
در این فرمول NKr تعداد دفعاتی است كه كلمات كلیدی در صفحه تكرار میشوند و TKn كل كلماتی است كه در متن صفحه وجود دارد. زمانی كه این محاسبه صورت میگیرد، میتوان با اطمینان گفت كه برچسبهای اچ.تی.ام.ال و دیگر برچسبهایی كه در متن ظاهر نشدهاند، مورد استفاده قرار میگیرند (ویکی پدیا،2009).
اهمیت تراکم کلمات کلیدی
یکی از کارآمدترین و مقتدرترین روشهای جستجو اطلاعات در دنیای وب استفاده از واژههایی است که اصلاحا کلمات کلیدی نامیده میشوند. اغلب کابرا حرفهای و جستجوگران میتوانند با طرح بهترین کلمات کلیدی و به کاربستن قوانین ترکیب آنها به اهم، برای نیازهای اطلاعاتی خود پاسخی در خور بیابند. یکی از هدفهایی که اکثر طراحان وبسایت دارند،نمایش و قابل رویت بود سایت آنها برای موتورهای جستجو است.
با توجه به این که اکثر کاربران اینترنت که به دنبال موضوعی خاصی هستند. از موتورهای جستجو استفاده میکنند،فقط دو صفحه اول از نتیجه بازگشتی توسط موتورهای جستجو را بررسی میکنند. بنابراین وبسایتی که با این ویژگی طراحی گردد، در نتایج جستجوهای مرتبط با فعالیت سایت، به عنوان سایت برتر در صدر جستجو قرار میگیرد (شعبان زاد و موسوی چلک، 1385).
تحلیل تراکم کلمات کلیدی
زمانی که موتورهای جستجو یک صفحه وب را نمایه میکنند،هر نسبت کلیدواژهها به تعداد کل کلمات را تحلیل میکنند و هم محل قرار گرفتن همان کلیدواژهها را در سراسر محتوا چک میکنند و از این اعدادبرای امتیاز اعتباری سایت استفاده میکنند. اگر تحلیل تراکم کلیدواژه سایت مورد نظر مطابق با معیارهای انحصاری و رایج موتورهای جستجو باشند سایت نسبت ارتباط بالایی پیدا میکند و در صدر لیست موتور جستجو قرار میگیرد در غیر اینصورت صفحه وب سایت با امتیاز کم و رده بندی پایین مواجه میشود (همان)
متاتگ72 چیست ؟
متاتگ ها راهی برای شناساندن وب سایت شما به جهان خارج است. عنوان تگ هایی که برای صفحات سایت خود تعریف میکنید موتورهای جستجوگر را در شناختن مطالب داخل سایت شما یاری میکند .
انواع اصلی متاتگ
این متاتگ باعث میشود که اطلاعات اضافیای همراه صفحه وب درخواستی شما در http header به مرورگر ارسال شود. مثلا
