منبع پایان نامه درمورد موتورهای جستجو، رتبه بندی، نمایه سازی، منابع اطلاعاتی

دانلود پایان نامه ارشد

می‌توانید تاریخ انقضای اطلاعات را تعیین کنید یا می‌توانید صفحه وب را با یک متاتگ خاص پس از چند ثانیه به صفحه دیگری بفرستید بدون دخالت کاربر !
HTTP-EQUIV
این نوع از متاتگ برای تعیین اطلاعات داخل صفحه وب استفاده می‌شود که باعث می‌شود صفحه وب شما با راحتی بیشتری برای موتورهای جستجوگر شناخته شود … مثلا زبان این صفحه، نام طراح، کلمات کلیدی این صفحه و …
NAME
 
کاربرد متاتگ در صفحات وب
متاتگ ها را باید داخل تگ هد73 نوشت. در صفحه‌هایی که از چند فریم درست شده باید در تمام صفحات متاتگ را نوشت (شرفی، 1383).
به طور کلی متاتگهای زیادی با کاربردهای فراوان موجود هستند. ما در اینجا به بررسی و کاربرد برخی از آن‌ها که مهمند می‌پردازیم: (داستانی، 1391)
شرح
معادل فارسی
نام ابربرچسب
نامی که به سند داده می‌شود.
عنوان
Title
توضیح کوتاه و روشن از سند، به موتورهای جستجو  کمک می‌کند تا صفحات را با کلماتی از عنوان یا متن نمایه کنند.
توصیف
Description
این ابربرچسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات را با کلماتی از عنوان یا متن نمایه کنند.
کلیدواژه
Keyword
روبوت های وب را در هر صفحه کنترل می‌کند این ابرچسب شاید باعث شود تا یک روبوت بدون نمایه کردن آن صفحه از آن عبور کند.
روبوت
Robot
این ابربرچسب که شاید به گونه‌ای از مشخصه‌ها بسط داده شود، باعث می‌شود تا مرورگر نت اسکیپ74 مشخصه‌های مناسب را قبل از نمایش صفحه دربرگیرد.
محتوا-نوع
Cornent-Type
نویسنده یا پدیدآورنده مدرک
نویسنده
Author
زبان بازدید مجدد از یک صفحه را برای منبع تعیین می‏کند.
بازدید مجدد
Revisit
اطلاعات مربوط به حقوق منبع
حق مولف
Copyright
ارتباط با دیگر منابع
ارتباط
Link
زبان منبع را دربرمی‌گیرد.
زبان
Language
نوعی برنامه برای ویرایش فایل
شناسه برنامه‌ای
Progid
تاریخ و زمان انقضای مدرک از وب‏سایت
انقضاء
Expires
این فیلد برای شناسایی دایمی اطلاعات مربوط به یک تولید کننده استفاده می‌شود.
ایجادکننده
Originator
این ابربرچسب با نرم‏افزار کنترلی به کار گرفته می‌شود. شبیه رتبه‏بندی فیلم‌های سینمایی برای افراد، تعیین اینکه این سند یا مدرک مناسب کدام گروه از افراد است، با این ابربرچسب امکان پذیر است.
رتبه‏بندی
 Rating
عامل‌های پنهان شونده را مشخص می‌کند، عواملی که قرار نیست توسط مرورگرها نمایه شوند، در این ابربرچسب ها قرار می‌دهند.
کنترل پنهان
Cache-Control
برای تصحیح به کار می‌رود.
ممیزی
Verify
این ابربرچسب از نادیده گرفته شدن سند توسط مرورگر نت اسکیپ به طور محلی جلوگیری می‌کند.

Progma
دامنه وب‏سایت شما را مشخص می‌کند، بدین معنا که مخاطبان وب‏سایت شما جهانی هستند یا مختص محدوده خاصی هستند.
توزیع
Distribution
برای ارزش محتوای سایت وب در جریان نمایه سازی
نوع منبع
Resource Type
مشخص کردن موضوع، موتورهای کاوش وب‏سایت را در طبقه و موضوع اصلی‌اش نمایه می‌کند.
طبقه بندی
classification
عوامل مورد استفاده در موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت‌ها
هنگامی که برای جستجوی موضوعی موضوعی خاص، از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، تمام موتورهای جستجو سعی می‌کنند تا لیستی از صفحات وب که بیشترین مطابقت را با جستجوی شما دارد، ارائه دهند. لیستی که موتورهای جستجو ارائه می‌دهند به ترتیب از بیشترین ارتباط به کم‌ترین ارتباط با واژه‌ی مورد جستجو مرتب می‌گردد. البته موتورهای جستجو همیشه به کاربران جواب‌های کاملا مرتبط را نمی‌دهند. گاهی اتفاق می‌افتد که صفحات نامرتبط در لیست نتایج دیده می‌شود، این امر باعث می‌شود که وقت کاربر در مرور نتایج مرتبط تلف شود. هر موتور جستجویی که میزان صفحات مرتبط بیشتر و نامرتبط کمتری را بازیابی کند بهتر است، برای دستیابی به این منظور و تعیین ربط وب سایت‌ها، موتورهای جستجو از مجموعه‌ای از قواعد بهره می‌گیرند که به آن الگوریتم75 می‌گویند. هر موتور جستجو الگوریتم خاص خود را دارد (ابراهیمی، 1387). درنتیجه یک سایت ممکن است در موتورهای جستجوی مختلف، رتبه‌ی متفاوتی کسب کند.
برخی از مهم‌ترین معیارهای مشترک در رتبه بندی اغلب موتورهای جستجو
• مکان کلید واژه
این که کلمه یا عبارتی که مورد جستجو قرار می‌گیرد در کجای صفحه‌ی وب قرار داشته باشد یکی از مهم‌ترین معیارها در رتبه بندی سایت است. هر کدام از مکان‌های صفحه‌ی وب ارزش وزنی به خصوصی دارند. برای مثال کلمه‌ای که در عنوان واقع شده است از ارزش بیشتری نسبت به کلمه‌ای که در متن است، دارد (به رینگ و پیج، 1998).
• بسامد واژگان
فاکتور مهم دیگر در تعیین رتبه سایت تعداد تکرار واژگان (بسامد واژگان) در صفحه وب است. در نتیجه هر چه بسامد واژه یا عبارات مورد جستجو بیشتر باشد رتبه آن صفحه در هنگام بازیابی بالاتر است.
معیارهای فوق تقریبا در الگوریتم تمام موتورهای جستجو لحاظ شده است در نتیجه مدیران سایت‌ها تنها با رعایت کردن همین موارد جزئی می‌توانند به راحتی باعث افزایش رتبه سایتشان در بازیابی‌های موتورهای جستجو شوند. علاوه بر این معیارها که در تمام موتورهای جستجو مشترک است عوامل دیگری نظیر عوامل توصیفی، عوامل کیفی و دیگر عوامل نیز در رتبه بندی سایت‌ها دخیل هستند که در ادامه به طور مفصل به آن‌ها اشاره خواهد شد.
عوامل توصیفی مورد استفاده در الگوریتم موتورهای جستجو
• ابرداده76: ساده‌ترین تعریفی که در متون از ابرداده ارائه شده “اطلاعاتی درباره منابع اطلاعاتی” است و اصطلاحآ به اطلاعات توصیفی سازماندار برای کمک به شناسایی، توصیف، مکان‌یابی، و مدیریت منابع موجود در شبکه وب اطلاق می‌شود هر رکورد ابر‌داده‌ای شامل عناصر از پیش تعریف شده‌ای است که نمایانگر صفات و ویژگی‌های صفحات وب هستند و به نوبه خود ممکن است یک یا چند ارزش داشته باشد. برخی از این عناصر در ارتباط با محتوای منبع، بعضی در ارتباط با مالکیت معنوی اثر و برخی دیگر با ظاهر فیزیکی منبع در ارتباط هستند (منصورزاده،1392).
برین و پیج، موسسان موتور جستجوی گوگل، با نگاه بد بینانه ای نسبت به ابرداده، بر این باورند که در مقام مقایسه با یک مجموعه کنترل شده (مانند کتابخانه)، هیچ کنترلی بر بر افرادی که توانایی تولید صفحات وب را دارند وجود ندارد. این قابلیت شگفت انگیز وب باعث شده است تا افراد و حتی موسساتی در صدد استفاده نا بجا از این ابزار توصیفی برآیند و به ورود اطلاعات توصیفی اشتباهی که با آن صفحه هیچ ربطی ندارد دست بزنند(برین و پیج، 1998). در نتیجه مدیران سایت‌ها باید توجه داشته باشند که استفاده نابجا از توصیفات ابرداده ای نه تنها به بالا بردن رتبه سایت کمک نمی‌کند، بلکه در بعضی موارد استفاده از کلمات تکراری و توصیفات دروغ باعث می‌شود تا سایت به لیست سیاه موتورهای جستجو معرفی شود.
• عنوان: این مکان مهم‌ترین و مرتبط‌ترین بخش از صفحه می‌باشد و وجود کلید واژه در این بخش به معنی بیشترین ربط آن صفحه از وب با کلید واژه است..
• شناسه جایگزین تصاویر77: شناسه‌ی جایگزین تصویر در صفحات اچ تی ام ال، کلمه یا عبارتی است که به محتوای تصویر می‌پردازد. تکمیل کردن شناسه جایگزین تصاویر با اینکه کار آسانی است ولی اغلب مدیران سایت‌ها به آن توجه نمی‌کنند، این در حالیست که موتورهای جستجو برای بازیابی تصاویری که شناسه‌ی جایگزین آن‌ها به صورت مرتبط با موضوع عکس پر شده باشد امتیاز ویژه‌ای قائل هستند.
• عنوان دامنه‌ی سایت: از اولین کارهایی که در ارتباط با راه اندازی یک سایت انجام می‌شود انتخاب و ثبت دامنه‌ی سایت است و بهتر است عنوان دامنه به گونه‌ای انتخاب شود که هم کوتاه و مختصر باشد و هم شامل یکی از مهم‌ترین کلمات کلیدی سایت مانند زمینه‌ی کاری سایت باشد.
• عنوان فولدر های سایت(مسیر صفحات و فایل‌ها): علاوه بر عنوان دامنه، عنوان فولدر ها و زیر مجموعه‌های سایت نیز باید شامل مهم‌ترین کلید واژه‌های موجود در صفحه وب باشد. انتخاب کلید واژه برای عنوان دامنه و فولدر های زیر مجموعه علاوه بر بالا بردن پیج رنک، به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا از طریق جستجو در یوآرال، وب سایت را بازیابی کنند (منصورزاده،1392).
• متن جایگزین پیوند78: متن جایگزین پیوند، متن‌هایی در صفحات وب است که قابل کلیک می‌باشند و هنگامی که نشانگر موس روی آن‌ها می‌رود شکل آن به یک دست تغییر پیدا می‌کند. این معیار مهم‌ترین توصیف از صفحاتی است که به آن‌ها پیوند داده شده است(برین و پیج، 1998). اغلب موتورهای جستجو از جمله گوگل از این توصیف به شکل گسترده‌ای برای تشخیص موضوع صفحات مورد استناد استفاده می‌کنند. بمب‌های گوگلی از نتایج سوء استفاده از این روش برای فریب دادن موتورهای جستجو است (منصورزاده،1392)
• برچسب
• فونت: اغلب موتورهای جستجو از جمله گوگل در هنگام نمایه سازی، اطلاعات مربوط به نوع قلم و سایز نوشته‌ها را ذخیره می‌کنند. در نتیجه اگر برای نوشتن کلمات کلیدی از فونت به ولد یا برجسته و پررنگ79 یا ایتالیک80 استفاده شود، تاثیر مثبتی در رتبه سایت خواهد داشت. از نظر موتور جستجو بدون دلیل کلمه‌ای برجسته یا پررنگ نوشته نمی‌شود، مگر آنکه منظور خاصی مد نظر باشد(برین و پیج، 1998).
دیگر عوامل موثر در بهینه سازی رتبه سایت
• ویژگی‌های طراحی سایت: اغلب طراحان وب سایت به ویژگی‌های زیبایی و گرافیکی سایت‌ها توجه می‌کنند و با عوامل مورد علاقه موتورهای جستجو آشنا نیستند. موتورهای جستجو فقط قادر به خواندن اچ تی ام ال هستند و با منطق کدهای آزاکس81 و جاوا اسکریپت82 یا ساختار سایت‌های فلش آشنایی ندارند. در نتیجه اینگونه سایت‌ها برای خزنده‌های موتورهای جستجو مشکل ایجاد می‌کنند. با وجود زیبایی‌هایی که این امکانات در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهد، باید استفاده از آن‌ها به حداقل برسد.
• سرعت بارگزاری سایت: نیز یکی از دیگر عواملی است که موتورهای جستجو مورد توجه قرار می‌دهند. برای جلو گیری از کند شدن سرعت سایت باید تا حد امکان از تصاویر گرافیکی با حجم بالا چشم پوشی شود.
• ثبت در دایرکتوری‌ها و لیست‌ها: ثبت کردن لینک وب سایت در دایرکتوری‌ها و لیست‌های موضوعی از دو جنبه برای سایت مفید است: نخست آنکه با ثبت پیوند سایت در چنین سایت‌هایی تعداد استناد به صفحه‌ی سایت بالا رفته و باعث افزایش پیج رنک سایت می‌شود. ثانیاً، ثبت سایت در دایرکتوری‌ها و لیست‌های موضوعی باعث می‌شود تا رویت پذیری سایت افزایش یابد و در نتیجه تعداد بازدیدکنندگان سایت بالا برود.
• ثبت در موتورهای جستجو: وقتی یک سایت ایجاد می‌شود تا مدت‌ها طول می‌کشد تا وب سایت‌های دیگر به آن استناد کنند، بعضی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های کوچک حتی یک بار هم مورد استناد قرار نمی‌گیرند. به همین علت خزنده‌ی موتورهای جستجو قادر به یافتن این وب سایت‌ها نیست و در نتیجه نمایه سازی نمی‌شوند. تمام موتورهای جستجو قسمتی را برای عضویت لینک83 سایت‌ها در نظر گرفته اندکه از طریق آن می‌توان وب سایت را به موتورهای جستجو معرفی کرد. لینک‌های معرفی شده در نوبت قرار داده می‌شوند تا توسط خزنده‌ی موتور جستجو مورد بررسی قرار گیرند و سپس نمایه سازی شوند. همچنین وب سایت‌هایی در محیط وب وجود دارند که به صورت رایگان عمل ثبت و معرفی وب سایت به موتور جستجو را انجام می‌دهند. برای مثال سایتhttp://freewebsubmission.com امکان ثبت و معرفی وب سایت‌ها را به صورت رایگان در بیش از بیست موتور جستجو در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهد.
• حذف پیوندهای شکسته: موتورهای جستجو وجود پیوندهای شکسته در یک سایت را به معنی به روز نبودن سایت می‌دانند و برای آن امتیاز منفی در نظر می‌گیرند. مدیران سایت‌ها باید اطمینان داشته باشند که پیوندهای موجود در سایتشان معتبر بوده و هنوز سالم هستند (منصورزاده،1392).
فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت در گوگل:
1. افزایش سرچ84 سایت در گوگل
2. افزایش رتبه صفحه85 در گوگل
3. ترقی رتبه سایت در الکسا86
آنچه که در افزایش سرچ سایت درگوگل کمک می‌کند، در درجه اول با ثبت

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درمورد نمایه سازی، موتورهای جستجو، رتبه بندی، بازیابی اطلاعات Next Entries منبع پایان نامه درمورد رتبه بندی، ترافیک وب سایت، موتور جستجوی گوگل، دسترسی به اطلاعات