منبع پایان نامه درمورد روابط عمومی، فناوری اطلاعات، روابط عمومی الکترونیک، تجارت الکترونیکی

دانلود پایان نامه ارشد

این جهت به بررسی مساله می پردازند و برخی دیگر فناوری اطلاعات را به عنوان معیار بررسی انتخاب می کنند.
در چند سال اخیر با توسعه صنعت فناوری اطلاعات و کاربردی ترشدن فناوری در بخش های مختلف زندگی اجتماعی و کاری، به هنگام بررسی هر موضوعی ناچار از استفاده پیشوند((e)) به عنوان نماد عصر دیجیتال هستیم. از این رو پدیده های مختلف اجتماعی همچون گردشگری ،کسب و کار و تجارت، بانکداری، بازاریابی، آموزش و غیره با قرار گرفتن در کنار این پیشوند تعابیر و تعاریف جدیدی پیدا می کنند.
روابط عمومی هم موضوعی از این دست است. یعنی به خودی خود دارای تعریف ، روش ها و اصولی است، ولی وقتی با فناوری اطلاعات به عنوان پدیده عصر حاضر تلفیق می شود هویت فناورانه خود را نمایان می سازد و دارای تعاریف و کارکردهای جدیدتر و متنوع تری می شود.
بنابراین در بررسی روابط عمومی الکترونیکی به خصوص در علم گردشگری ، به هیچ وجه نمی توان به اصول روابط عمومی سنتی اکتفا کرد و برای رسیدن به درک بهتری باید از آن به عنوان یک علم جدید با شاخص ها و استانداردهای خاص خود یاد کرد. با این توضیح می توان به دیدگاه های موجود که صرفا الکترونیکی کردن خدمات روابط عمومی سنتی را برای رسیدن به روابط عمومی الکترونیکی کافی می دانند پاسخ گفت.
بنابراین در امر مدیریت روابط عمومی الکترونیکی، فقط حضور افراد متخصص در یکی از شاخه های روابط عمومی یا فناوری اطلاعات و یا گردشگری مهم نیست بلکه افرادی که به عنوان مدیر یا کارشناس گردشگری مشغول فعالیت می شوند باید در هر دو موضوع از تخصص لازم بخوردار باشند و از تکنیک های کاربردی هر دو دانش آگاهی کافی داشته باشند. در این شرایط تلاش برای شناخت وجه قالب روابط عمومی الکترونیکی برای توسعه صنعت گردشگری ، امری غیر ضروری و گاه گمراه کننده جلوه می کند چرا که ما دیگر نه از روابط عمومی حرف می زنیم و نه از فناوری اطلاعات در گردشگری ، بلکه از یک دانش فنی و کاربردی که حاصل تلفیق تکنیک ها و تاکتیک های آن دو است سخن می گوییم، بنابراین روابط عمومی الکترونیکی را یک دانش تلفیقی که حاصل تغییر نگرش ها و کاربری گردشگری نسبت به اطلاع رسانی با استفاده از فناوری اطلاعات است معرفی می کنیم و برای آن مدل ها و فرآیندهای ماموریتی و اجرایی جدیدی متصورمی شویم. (افتاده،1389، ص 188)

3-13-3. روابط عمومی الکترونیکی و مدیریت تشریفات وگردشگری
موضوع تشریفات و مدیریت برنامه های سفرهای میهمانان داخلی وخارجی شرکت ها و سازمان ها ،جزو فرآیندهای کاری به ظاهرساده اما به راستی پیچیده است که نیاز به وسواس ودقت زیادی در برنامه ریزی دارد .همچنین مدیریت فرآیند روابط عمومی در سازمان ها وارگان هایی که وظیفه ارایه خدمات مختلف مربوطه به ارایه گذرنامه ،ویزا ،بلیت های مسافرتی ،هتل و تورهای گشت وگذار را دارند نیز امری بسیار حساس است.در این قسمت سعی خواهیم کرد فر آیند اطلاع رسانی و تشریفات را با استفاده از فناوری اطلاعات در بسترهای مجازی از دو رویکرد ذکر شده مورد بررسی قرار دهیم.در حال حاضر،اکثر صنایع وسازمان های تولیدی و خدماتی در اثر توسعه کاربری فناوری اطلاعات دچار تغییر و تحولات اساسی در امور جاری وبرنامه ریزی خود شده اند و دراین بین صنعت گردشگری ومدیریت تشریفات تاثیر زیادی از این تغییرات پذیرفته اند.با توسعه خدمات دولت الکترونیکی برای ارایه خدمات غیر حضوری جهت صدورگذر نامه وویزا،همچنین امکان رزروبلیت هواپیما،قطار واتوبوس از طریق اینترنت وهمچنین رزرو هتل،این امکان برای روابط عمومی ها به وجود آمده است تا به جای صرف انرژی ووقت زیاد از طریق سایت های سازمان ها،سفارت خانه ها،شرکت های هواپیمایی وهتل ها اطلاعات مورد نظر را یافته و با استفاده از فرم های الکترونیکی اقدام به ثبت سفارش های لازم کنند .
بنابراین لازم است تا روابط عمومی ها اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی کاملی مربوط به نشانی ،شماره تماس و نشانی وب سایت های سازمان ها،ارگان های مرتبط با جریان ارایه گذرنامه و ویزا و همچنین خطوط هواپیمایی،آژانس های مسافرتی وهتل های مختلف در داخل وخارج از کشور کنند تا در مواقع لزوم از آنها استفاده نمایند .در شرایط مختلف توصیه می شود،سازمان ها از شرکت هایی که خدمات خود را به صورت بسته های کامل ارایه می دهند استفاده کنند تا هم سرعت کار بالاتر رود وهم کیفیت ودقت در کار بیشتر شود .در این روش هم روابط عمومی ها وهم سرویس دهندگان از تمرکز مناسبی برخوردارند.
وظیفه روابط عمومی سازمان هایی که در بخش های مختلف فرآیند مسافرت های درون کشوری وخارج کشوری فعال هستند جمع آوری اطلاعات کامل ودقیق برای شرایط وحالت های مختلفی است که یک مسافر ممکن است با آن مواجه شود.انتشار این اطلاعات از طریق سایت های اینترنتی و به روز رسانی دقیق آنها باعث اعتماد و آسایش هر چه بیشتر مردم خواهد بود .
در این میان کار شرکت های خصوصی وهتل ها که ارایه دهنده خدمات تورهای گردشگری واسکان هستند ودر بازار رقابتی فعالیت می کنند از حساسیت بیشتری برخوردار است .آنها باید سعی کنند با اطلاع رسانی خوب از طریق سایت های اینترنتی ضمن معرفی دقیق خدمات خود اطلاعات مناسب وکار آمدی نیز تهیه وبرای جلب توجه بیشتر مخاطبان در اختیارشان قرار دهند .
بسیاری از مسافران برای قانع شدن به استفاده از خدمات یک هتل ویا یک شرکت مسافرتی نیازمند برقراری ارتباط ودریافت مشاوره هستند .روابط عمومی ها با تکنیک ها وروش های خود می توانند با استفاده از سیستم های مختلف اطلاع رسانی آنها را به آگاهی لازم برسانند واز این طریق آنها را به خرید سرویس مورد نظر خود ترغیب کنند .
سایت Easyjet.com که در سال 1995در انگلیس توسط “هاجی لو آنو” راه اندازی شده است ودر سال 2005به تعداد 30میلیون مسافر سرویس های مربوطه به خطوط هوایی ارایه داد اولین مکان آنلاین برای رزرو بلیط هواپیماست که در ابتدا تصور نمی شد بتواند تعداد کافی مسافر برای پرواز هواپیماها تدارک ببیند.در این سایت علاوه بر رزروبلیط ،می توان هتل محل اقامت ،اجاره خودرو در شهر مقصد ودیگر خدمات مربوطه را به صورت آنلاین انجام داد.(حسنی ،1387، ص115)
3-14. رابطه پویا بینIT وجهانگردی
سیستم جهانگردی به طور قطع از طریق محیط جدید تجاری که توسط انتشار IT ایجاد شده است تحت تاثیر قرار می گیرد. فن آوری اطلاعات از عوامل محیط خارجی برای جهانگردی، مسافرت ومهمان داری می باشد، اگر چه در سال های اخیر توسعه های فن آوری از نوآوری های صنعت جهانگردی وبالعکس حمایت کرده است.IT به یکی از شرکای اصلی وضروری تبدیل شده اندوبه طور فزاینده ای سطوح برخورد جهانی بین مصرف کنندگان وتامین کندگان را افزایش می دهند.
جهانگردی یک فعالیت به شدت متمرکز بر اطلاعات است. اهمیت جمع آوری، دسته بندی، پردازش واستفاده از اطلاعات وارتباطات برای عملیات روزمره در صنعت مسافرت وجهانگردی به نسبت دیگر صنایع بسیار زیاد می باشد. (Poon,1988,p36)
بر خلاف کالاهای روزمره، خدمات غیر قابل لمس ومتفاوت جهانگردی نمی توانند به صورت فیزیکی ارائه شوند یا به آنها قبل از زمان خرید رسیدگی کرد، چراکه خدمات جهانگردی به صورت عادی قبل از زمان استفاده ودر مکانی بسیار دورتر از خرید رسیدگی کرد چراکه خدمات جهانگردی به صورت عادی قبل از زمان استفاده ودر مکانی بسیار دورتر از مکان استفاده، خریداری می شوند.
بنابراین تولیدات جهانگردی به شدت وابسته به نوع ارائه وتوصیف آن ها می باشد.مثلا اطلاعات به صورت چاپ شده یا در قالب تصویری- شنیداری ارائه م شوند. معمولا چنین ارائه هایی توسط دوستان وبستگان به علاوه آژانس های مسافرتی انجام می شود تا بنیادهای جهانگردی یا میئولین مربوط در مقصد مورد نظر. بنابراین ابزارهایی برای ارتباط یا انتقال اطلاعات برای بازاریابی جهانی در صنعت جهانگردی ضروری می باشد .
در نتیجه مشتریان نه تنها از لحاظ مالی بلکه از لحاظ روانشناسی نیز ریسک بالایی را متحمل می شوند.تعطیلات یکی از بزرگ ترین موارد مصرف در بودجه سالانه خانواده را بخ خود اختصاص می دهد ودر نتیجه میزان زیادی از زمانی که تمام افراد خانواده از کنار هم بودن لذت می برند را شامل می شود. (حنفی زاده،1385،ص95)
3-14-1. تاثیر IT بر صنعت جهانگردی
از آنجائیکه توسعه IT وجهانگردی بسیار وابسته به هم هستند، معمولا مشکل است که بتوان تعریف کرد که آیا IT باعث ایجاد یا صرفا تسهیل تغییرات در عرضه وتقاضای جهانگردی شده است.شاید جواب چیزی مایبن این دو باشد.TCT ابزارهایی را ایجاد می کنند وباعث تکامل عرضه وتقاضای جهانگردی از طریق تسهیل نیازهای موجود می شوند. در تیجه صنعت جهانگردی خواسته های خود از طریقIT را از طریق گسترش نیازهای خود ومشتریان ونیز از طریق حمایت از توسعه فناوری که باعث تسهیل عملکرد آن می شود، افزایش می دهد.از طرفی، توسعه در IT باعث عرضه ابزارهایی پیشرفته تر وپتانسیل های بالاتری می شود که با نیازهای صنعت سازگاری دارد.
این مرحله ای است که در آن یک بخش، بخش دیگر را تحریک می کند وهر دو با سرعت یکسان رو به جلو گام برمی دارند.توسعه مداوم IT در طول دهه اخیر کاربرد عمیقی برای کل صنعت جهانگردی داشته است.IT نرم افزارها، سخت افزارها، شبکه های ارتباطی، سیستم های اطلاعات، مدیریت ومخابرات را هماهنگ می کنند تا پردازش وجریان اطلاعات جهانگردی درون ومابین سازمان ها ممکن واستفاده از تجهیزات برای تولیدات وامکانات وارائه خدمات، کارآمدتر شود. جهانگردی الکترونیکی انعکاسی است از دیجیتالی کردن تمام فرآیندها وزنجیره های ارزشی صنایع در جهانگردی، مسافرت، مهمانداری و..در سطح تاکتیکی، این امر شامل تجارت الکترونیکی واستفاده از IT برای افزایش کارآیی وکارآمدی سازمان های جهانگردی است.در سطح راهبردی بین سازمان های جهانگردی وذینفعان را متحول کرده است.
جهانگردی الکترونیکی با استفاده از اینترانت برای سازماندهی مجدد فرآیندهای داخلی واکسترانت ها برای توسعه داد وستد با شرکای قابل اعتماد واینترنت برای روابط متقابل با تمام ذینفعان، مزایای رقابتی را افزایش می دهد. مبحث جهانگردی الکترونیکی شامل تمام عملیات های تجاری(تجارت الکترونیکی وبازاریابی الکترونیکی، حسابداری وامور مالی الکتررونیکی، مدیریت منابع انسانی الکترونیکی، تدارکات الکترونیکی، تحقیق وتوسعه الکترونیکی،تولید الکترونیکی ونیز راهبرد الکترونیکی، مدیریت وبرنامه ریزی الکترونیکی در تمام بخش های صنعت جهانگردی از جمله گردشگری، مسافرت، حمل ونقل، اوقات فراغت، مهمانداری، واسطه ها وسازمان های بخش دولتی می شود.)
همچنانکه در شکل 3-1 نشان داده شده است، جهانگردی الکترونیکی سه اصل مجزا را در خود دارد:
الف ) مدیریت کسب وکار
ب) سیستم های اطلاعاتی ومدیریتی
ج) جهانگردی
اهمیت ولزوم استفاده از IT در صنعت جهانگردی نسبتا موضوع جدیدی است. با دنبال کردن سیر نفوذIT در محیط کسب وکار، نویسنده های بسیاری به توصیف منافع IT در جهانگردی پرداخته اند.
تا کنون نوشته های مربوط به بهره برداری انجام شده در عصر پردازش اطلاعات بوده است ودر نتیجه چگونگی بهبود عملیات های سنتی کسب وکار توسط فن آوری را توصیف کرده اند. کمتر نمونه هایی وجود دارد که استفاده IT در مدیریت راهبردی وتاکتیکی واهداف را توصیف کند.بعد راهبردی نیز به مرور در نوشته ها ظاهر می شود ودر تعدادی از مطالعات مواردی از کاربردهای راهبردی IT ومهندسی مجدد کسب وکار جهانگردی دیده شده است. (حنفی زاده،1385،ص96)

شکل 3-5 مفهوم جهانگردی الکترونیکی وحوزه های آن ( حنفی زاده،1385،ص95)
3-14-2. دگرگونی در بهترین فعالیت های اجرایی صنعت جهانگردی توسط IT
IT باعث دگرگونی در فعالیت های اجرایی شده وفرصت هایی برای گسترش در تمام ابعاد جغرافیایی، بازاریابی وعملیاتی ارائه می دهند. صنعت جهانگردی از مدت ها قبل به صورت یک صنعت کارگری در نظر گرفته می شده و در نتیجه بسیاری از عملیات هنوز به صورت سنتی انجام می شود.قوی شدن موسسات کوچک گویای این امر

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درمورد روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک، توسعه گردشگری، خدمات گردشگری Next Entries منبع پایان نامه درمورد مزیت رقابتی، رقابت پذیری، سهم بازار، عرضه و تقاضا