منبع پایان نامه درمورد روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک، توسعه گردشگری، خدمات گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

متعلق به شرکت نیوز است،اعلام کرد در دو سال اخیر،سایت بیش از 90 هزار کاربر که قصد ایجاد مزاحمت برای دیگران داشته اند را مسدود کرده است.
کمیسیون اتحادیه اروپا می گوید طبق این توافق نامه ها داوطلبانه انتظار می رود :
– حصول اطمینان از اینکه پروفایل کاربران زیر 18 سال در وب سایت ها وموتورهای جستجو قابل جستجو نخواهد بود .
– ایجاد یک دکمه قابل دسترس وراحت برای گزارش مزاحمت .سوء استفاده که کاربر با یک کلیک بتواند ارتباط نا مناسب کاربر راخبر دهد .
– حصول اطمینان از اینکه پرو فایل کامل آن لاین و دوستان کاربران این وب سایت ها که زیر 18 سال سن دارند به صورت پیش فرض خصوصی است تا کسانی که مقاصد نا مناسبی در ارتباط با این کودکان را دارند،با مانع روبرو شوند .
برخی دیگر از وب سایت های مشهور که این توافقنامه را امضا کردندعبارتند از:دیلی موشن،گوگل یوتیوب،نت لاگ ویاهو.
3-12-9. شبکه های اجتماعی برتر در سال 2010
موسسه تحقیقاتی نیلسون آنلاین،20 سایت شبکه اجتماعی برتر در سال 2010 را معرفی کرد:
آمار ترافیک فیس بوک ومای اسپیس نزدیک یکدیگر است که مای اسپیس 4/70 میلیون بازدید کننده داشت.
متوسط بازدید کننده فیس بوک بعد از مای اسپیس بین 2ساعت و7دقیقه به یک ساعت و40 دقیقه است.
(افتاده،1389، ص 207)
3-12-10. آمار سایت های شبکه اجتماعی
برطبق آخرین آمار سایت الکسا41 ، سایت های برتر جهان از نظر بازدید کننده به شرح ذیل می باشد :
یاهو2- گوگل 3- یوتیوب 4- فیس بوک 5- ویکیپدیا 6- بلاگر 7-مای اسپیس
از بین 9 سایت برتر جهان،4سایت شبکه اجتماعی است .
سایت مای اسپیس 290 میلیون کاربروسایت فیس بوک 175میلیون کاربر

شکل 3-4 آمار کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر جهان .( افتاده ،1389، ص 195)
3-13. روابط عمومی الکترونیک
روابط عمومی الکترونیکی، به عنوان مهمترین نهاد و بازوی دولت الکترونیکی در جوامع اطلاعاتی آینده، نقش مهمی در بهینه سازی فرآیندهای اطلاع رسانی و توسعه خدمات گردشگری به تک تک افراد جامعه خواهد داشت.ویژگی های خاص روابط عمومی دیجیتال، سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیازدر زمینه گردشگری ، بهبود پاسخگویی و اطلاع رسانی به مخاطبان و ساده سازی فرآیندهای ارتباطات و کاهش هزینه ها خواهد شد. این ویژگی های موثر بر ایفای نقش روابط عمومی الکترونیکی را می توان در محورهای عمده زیر مطرح کرد:
روابط عمومی الکترونیکی هم علم و دانش است و هم اشاعه دهنده آن؛ از این رو توسعه روابط عمومی الکترونیکی با استفاده یا به واسطه ابزارها و فناوری های دانش محور میسر می گردد.
ویژگی دوم را می توان به چند بعدی بودن روابط عمومی الکترونیکی در به کار گیری انواع ظرفیت ها و توانمندی های منابع گردشگری عنوان کرد.
توسعه مفهوم ارتباطات از دیگر ویژگی های روابط عمومی الکترونیکی محسوب می شود. چرا که با استفاده از امکانات فنی و تکنیک های جدید، رویکردهای جدیدی را برای مفهوم ارتباطات در گسترش گردشگری گشوده است.
ایجاد تغییرات کمی و کیفی در اطلاعات و سیستم های گردشگری، پردازش و انتشار آنها از جمله رویکردهایی است که روابط عمومی الکترونیکی با آنها روبروست.
در نگاهی جزیی تر به ویژگی های روابط عمومی الکترونیکی میتوان به موارد زیر شاره کرد:
روبط عمومی الکترونیکی، تلفیقی از نواندیشی در علم روابط عمومی و تلاش برای کاربردی کردن ابزارهای فناورانه ارتباطی واطلاعاتی برای پیشبرد اهداف روابط عمومی است . از این رو در روابط عمومی الکترونیکی بهره گیری از فناوری های نوین به هیچ وجه ماهیت هدف به خود نمی گیرد و صرفا به عنوان وسیله ای در جهت بهینه سازی و توسعه فرآیند اطلاع رسانی در گردشگری از آن استفاده می شود.
روابط عمومی الکترونیکی فارغ از قید زمان و مکان است و از طریق آن، خدمات و اطلاعات در تمامی روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان که همان توریستها هستند قرار می گیرد. این مساله تا حد زیادی ضمن دسترسی راحت تر و بیشتر گردشگران به اطلاعات و خدمات مورد نیاز گردشگری ، سبب جلوگیری از اتلاف وقت و نیز کاهش هزینه هایی از جمله ایاب و ذهاب، کاهش آلودگی هوا و ترافیک و غیره می شود. در روابط عمومی الکترونیک به مخاطب صرفا به عنوان یک عنصر اطلاع خواه نگاه نمی شود بلکه مشتری یا مخاطب ، منبع اطلاعات گرانبها و قابل استفاده است بنابراین، گرایش اصلی در برنامه ریزی های روابط عمومی الکترونیکی حول محور مخاطب (گردشگر) خواهد بود.
اصل مخاطب محوری در روابط عمومی دیجیتالی باعث می شود تا سسیتم مدیریت روابط عمومی الکترونیکی در انتظار درخواست گردشگر باقی نماند. روابط عمومی الکترونیکی با آینده نگری کامل در برنامه ریزی های خود،نیازسنجی های لازم را نسبت به موضوع گردشگری از جمله اطلاعات و امکانات مورد نیاز گردشگر انجام می دهد.
کارگزار روابط عمومی دیجیتالی، به طور حتم نباید یک کارشناس آگاه در زمینه فناوری اطلاعات هم باشد. داشتن تجربه و دانش کافی در مورد روابط عمومی و سطح مطلوبی از سواد دیجیتالی و استعداد تلفیق این دو با یکدیگر برای رسیدن به ایده ها و تصمیم های کاری کفایت می کند.
روابط عمومی الکترونیکی فعل برقراری ارتباط دو سویه را به بهترین نحو ممکن صرف می کند. حوزه مخاطبان که در تحقیق ما همان گردشگران می باشند در روابط عمومی الکترونیکی از جنبه کمی و کیفی افزایش قابل توجهی می یابد. اما نقطه مطلوب روابط عمومی دیجیتالی رسیدن به موقعیتی است که در آن قادر به تامین نیازهای اطلاعاتی و پاسخگویی به تک تک افراد و مراجعه کنندگان باشد. فعالیت های مبتنی بر پژوهش، تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات در روابط عمومی الکترونیکی با امکانات و سرعت مطلوب تری انجام می شود.
روابط عمومی الکترونیکی ظرفیت های مناسب تری را در مبحث روابط بین الملل برای گردشگران فراهم می کند.تاکید توام بر اطلاع یابی و اطلاع رسانی از جمله ویژگی های روابط عمومی الکترونیکی است. روابط عمومی الکترونیکی به اصول اخلاقی در حفظ حریم شخصی و حقوق اجتماعی مخاطبان پایبند است.
درصد تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در روابط عمومی الکترونیکی بسیار بالاتر از روابط عمومی سنتی است. چرا که به دلیل انعطاف پذیری زیاد، روابط عمومی الکترونیکی خیلی راحت تر و سریع تر می تواند در برابر تغییرات و تحولات، رویکرد مناسب را اتخاذ کند. روابط عمومی الکترونیکی روابط عمومی پاسخگوتری است چرا که ابزارها و روش هایی که روابط عمومی الکترونیکی در اختیار دارد زمینه تسهیل در پاسخگویی به گردشگران را فراهم می آورند.
بر خلاف ساختار سنتی روابط عمومی ها که منتظر مراجعه مخاطبان بودند تا به او اطلاعات ارایه دهند در روابط عمومی الکترونیکی این روابط عمومی است که به سراغ مخاطبان می رود و تا پایین ترین جز جامعه مخاطبان یعنی افراد، به ارایه اطلاعات می پردازد. در نتیجه باید به این اذعان کنیم که وجود روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای وابسته به سفر و گردشگری بسیار مهم بوده و باید جایگاهی با عنوان روابط عمومی و بالاخص با زمینه الکترونیکی در چارت سازمانی این سازمانها دیده شود .
اگر چه وجود یک سایت معرفی خدمات گردشگری به نوعی خود شاخه ای از روابط عمومی الکترونیک است که حتی اگر عنوانی با این نام هم در سازمان وابسته به گردشگران در نظر گرفته نشود می توان آنرا در ردیف روابط عمومی الکترونیک قرار داد .
به هر ترتیب بحث روابط عمومی الکترونیک به این عنوان خلاصه نمی شود و فقط جنبه های اینترنتی یا اینترانتی را در بر نمی گیرد بلکه تلویزیونهای غول پیکر تبلیغاتی ، استفاده از ماهواره ها و تصاویر تلویزیونی در شبکه جهانی ماهواره ، موبایل نت ها و … همه و همه از راهبرهای اصلی روابط عمومی الکترونیک است که البته این موارد اخیر را می توان در شاخه فناوری ارتباطات گنجاند . (حسنی ،1387،ص 45)
3-13-1. نقش روابط عمومی الکترونیکی در توسعه گردشگری
آنچه که امروز باید مد نظر قرار گیرد اینست که جهانگردی را می توان نوعی برقراری ارتباط آنهم از نوع نزدیک دانست . بنابراین هرگز نمی توان نقش علم ارتباطات و روابط عمومی را در آن نادیده گرفت . تا ارتباط موثر و روشهای درست آن بکار گیری نشود هرگز صنعت جهانگردی به نقطه اوج خود نخواهد رسید . این مهم را در کشورهایی که دارای حکومتهای بسته با دیدهای محدود می باشند به خوبی می توان مشاهده کرد . در زندگی فردی نیز می بینیم کسانی دارای ارتباط موفق تری با دوستان و آشنایان خود هستند که روابط عمومی قوی تری نسبت به دیگران داشته باشند و این یک جزء لاینفک در ارتباط و رفت و آمد است .
اما باید به این نکته توجه کرد که در علم روابط عمومی نیز مانند سایر علوم تحولات گسترده ای در پیشرفته و به روز شدن آن صورت گرفته است که یکی از مهمترین این پیشرفتها دستیابی به روابط عمومی الکترونیک است . دقیقا می توان همینجا را نقطه مشترک توسعه جهانگردی با علم روابط عمومی دانست . در هردو مقوله باید به سمت فن آوری اطلاعات و ارتباطات پیش رفت تا به نتایج مطلوب دست یافت که البته جهش چشمگیری در زمینه الکترونیک در علم جهانگردی صورت گرفته است که این خود مدیون اطلاع رسانی و روابط عمومی است .
آیا گردشگری و صنعت توریسم با استفاده از سیستم های سنتی قادر به کار و ادامه فعالیت نیستند؟ پاسخ این سوال با اطمینان “نه” است .اصولا همانطور که قبلا نیز ذکر شد توسعه گردشگری بدون داشتن تخصص روابط عمومی امری است محال . اما در توضیح باید اضافه کرد که داشتن یک سیستم حرفه ای و پیشرفته برای توسعه این صنعت با استفاده از مقوله روابط عمومی که مجهز به فناوری های مختلف باشد برای آنان که قصد دارند در عرصه کسب و کار جهانی توریسم وارد شوند و با شرکت های همکار خود به رقابت بپردازند به یک ضرورت تبدیل شده است.
از این رو سیستم های سنتی بازاریابی ، تبلیغ و روابط عمومی با توجه به اهمیت سرعت در اطلاع رسانی به هیچ وجه از کارایی لازم برخوردار نیستند و لذا مدیران سازمان های گردشگری باید با گزینش و استفاده از فناوری های مناسب ارتباطی و اطلاعاتی در جهت اعتلای این بخش مهم یعنی واحد روابط عمومی و نیل به روابط عمومی الکترونیکی اقدام کنند.
بنابراین بدون هیچ اغماضی باید بر ضرورت دیجیتالی شدن روابط عمومی ها تاکید کرد و آن را عامل پیشرفت و توسعه گردشگری دانست. روابط عمومی الکترونیکی فرصت هایی را فراهم می سازد، تا کیفیت ارایه خدمات به مخاطبان و جامعه هدف ما یعنی گردشگران بهبود یابد و آنان را قادر سازد در هر لحظه به حجم وسیعی از خدمات و اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. افزایش تقاضای دسترسی به اینترنت برای دریافت خدمات، اطلاعات و اطلاع رسانی در مقوله گردشگری ، روش های ارتباطی و کاری را تحت تاثیر قرار داده است .
افزایش اثربخشی و کیفیت خدمات گردشگری الکترونیکی نه تنها یک فناوری جدید است ، بلکه یک بینش و هدف روشن از راهبردهای ارتباطی و اطلاع رسانی است که با توسعه دیجیتالی روابط عمومی ها محقق خواهد شد. هدف توسعه روابط عمومی الکترونیکی جلب توجه، تاثیرگذاری بر رفتارها و دیدگاه ها و خدمات رسانی به گردشگرانی است که از طریق محیط و ابزار الکترونیکی با جاذبه های ارتباط برقرار می کنند. تمام این تلاش ها برای افزایش اعتبار و جایگاه گردشگری در نزد مخاطبان صورت می گیرد. فعالیت خوب روابط عمومی می تواند باعث ایجاد اعتماد مردم نسبت به تعهد سازمان ها و شرکت های گردشگردی در قبال مشتریانشان باشد و از این طریق زمینه بهینه سازی فرآیندهای ارتباطی بهتری را در این مورد را فراهم کند.

3-13-2. وجه قالب در مدیریت روابط عمومی الکترونیکی و تا ثیر آن بر توسعه گردشگری
دیدگاه های مختلف و متفاوتی در تعیین رویکرد اصلی روابط عمومی الکترونیکی وجود دارد. برخی کارشناسان در تحلیل موضوع اصلی روابط عمومی الکترونیکی، وجه روابط عمومی را اصل قرار می دهند و از

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درمورد شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، شبکه اجتماعی، های غیر دولتی Next Entries منبع پایان نامه درمورد روابط عمومی، فناوری اطلاعات، روابط عمومی الکترونیک، تجارت الکترونیکی