منبع پایان نامه درمورد بازارهای الکترونیکی، بازار الکترونیک، فناوری اطلاعات، آمادگی الکترونیکی

دانلود پایان نامه ارشد

وجود دارند از جمله امکان فروش با قیمت ثابت که تجارتی در حال رشد در eBay است (PayP, 2008).
2-8-2. علی بابا
سایت علی‌بابا بر خلاف اسم فارسی که دارد یک سایت خارجی است که وابسته به شرکت Alibaba.com واقع در هنگکنگ چین است اما سرور آن در آمریکا قرار دارد. مجموعه کامل از شرکتها و محصولات آنها را در بردارد که قابلیت جستجو و تحقیق راجع به یک شرکت خاص و یا محصول خاص را به کاربران خود می‌دهد. جک ما22 بنیانگذار سایت مشهور«علی بابا دات کام» این وب سایت را به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی کشور چین در دهکده جهانی وب، به جهانیان شناسانده است. جک ما فعالیت خود را در این عرصه با طراحی و ایجاد وبسایتهایی برای شرکتهای بزرگ چینی آغاز کرد و نخستین فردی بود که در این کشور، ایده ایجاد سایتهای اینترنتی برای عرضه کالاها و خدمات را مطرح کرد و از آنجا که متوجه شد کاربران زیادی از این سایتها بازدید می کنند، سال 1999 شرکت علی بابا را با هدف توسعه خرید و فروش الکترونیکی در کشور چین و با راه اندازی سایت اینترنتی Alibaba.com بنیانگذاری کرد که در حال حاضر از طریق بیش از 76 میلیون عضو از 240 کشور در سطح دنیا به نیازهای کاربران پاسخ میگوید (میرنظامی، 1384).
این سایت هم مثل اکثر سایتهای اینترنتی، دارای دو نوع سرویس پولی و رایگان می‌باشد که سرویس پولی آن که مبلغی در حدود ۳۵۰ دلار بابت عضویت یکساله در‌یافت می‌کند خدمات بسیار عالی را در اختیار قرار می‌دهد از جمله این خدمات ایجاد یک صفحه رایگان در روی سایت علی‌بابا است که در تمامی موتور‌های جستجو هم معرفی‌ می‌شود و می‌تواند همانند یک کاتالوگ تا ۳۰ محصول و تصویر آنها را در بربگیرد. همچنین آگهی Trade Lead خریداران را بصورت نامحدود در اختیار قرار می‌دهد. این سرویس برای فروشندگان کارآیی بسیار بالایی برخودار است و محصولات تولیدی و عرضه شده توسط شرکت را در صدر نتایج جستجوها قرار می‌دهد. اما سرویس رایگان این سایت بهترین سرویس را به خریداران ارائه می‌دهد. کاربران رایگان این سایت می‌توانند نام و مشخصات شرکت خود را و حتی‌ محصولات تولیدی خود را در این سایت معرفی کنند و تا تعدادی محدود از محصولات خود را همراه با عکس آنها در این سایت منتشر نمایند. آگهی فروش بدهند و یا آگهی خرید ارسال کنند (پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه،1392).
اما همانطور که گفته شد بهترین سرویس برای کاربران رایگان این سایت برای خرید است. وقتی یک آگهی برای خرید وارد این سایت می‌کنید آگهی شما در صفحات این سایت درج می‌شود و حتی در موتورهای جستجو نیز قابل جستجو است. این آگهی برای سایر اعضا که در زمینه کاری و صنعت مورد نظر شما فعالیت می‌کنند فرستاده می‌شود و چندی نمی‌گذرد که میل باکس شما پر از پیامهایی می‌شود که فروشندگان برای شما فرستاده اند. خاصیت این پیامها این است که فرستندگان آن به آدرس پست الکترونیکی شما دسترسی ندارند و از طریق سایت علی‌بابا باید با شما تماس بگیرند بنابر این میل باکس شما از پیامهای ناخواسته و اسپام دور خواهد ماند. اما اگر شما بخواهید با آن فروشنده خاص تماس بگیرید این کار به راحتی امکان پذیر است زیرا اطلاعات کامل او از قبیل آدرس، شماره تلفن و فاکس و آدرس پست الکترونیکی او هم همراه پیغام برای شما ارسال می‌شود (میرنظامی، 1384).
2-8-3. بازار الکترونیکی ایران
بازار الکترونیکی ایران در عرض چند سال متوالی بهدلیل ایجاد بازارهای تخصصی موفق به دریافت چندین تقدیر نامه از سازمان بازرگانی گردیده است. طرح اولیه این بازار به عنوان یک طرح ابتکاری در سال 1381پی ریزی و دنبال شد و در نتیجه تلاشهای انجام شده در سال 1385تحت نظارت و حمایت سازمان بازرگانی اولین بازار الکترونیکی ایران در فاز اول خود با 18بازار تخصصی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون به فعالیت خود ادامه می دهد و نیز چندین بازار تخصصی به آن اضافه شده که صنعت فرش نیز یکی از این بازارها میباشد. بدیهی است پیوستن به بازار الکترونیکی ایران امکان تجارت پیشرفته را برای تاجران و صاحبان صنفهای مختلف و واردکنندگان و صادر کنندگان و ارائه کنندگان خدمات فنی و مهندسی موقعیتهای خوب و زیادی را فراهم نموده و مینماید.
آموزش دوره های تجارت الکتریکی یکی از بنیادیترین کارهاست که اگر در کنار سیستمها و سیاستگذاری های تجاری جاگذاری نشود میتواند صدمات زیادی را بر پیکر تجارت در دنیای جدید دیجیتالی و جهانی شدن وارد کند و این سایت آموزشهای لازم بیش از 300 نفر ارائه داده و در پایان دوره موفق به کسب مدرک تجارت سبز شده اند. بازار الکترونیکی ایران در سال 1387 بعنوان کارآفرین برتر در بخش خدمات وزازت کار و امور اجتماعی نائل آمد (iranebazar.com .www).
2-9. جمع بندی ادبیات موضوعی
اينترنت عرصه نويني را براي نشر، تبادل و ارائه اطلاعات فراروي بشر قرار داده است كه از بسياري جهات يك انقلاب عمیق محسوب ميشود، انقلاب بدان مفهوم كه به تدريج بنیادهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و تكنولوژيكي جوامع را دگرگون ميكند. در آيندهاي نه چندان دور حجم عمده مبادلات علمي، آموزشي، اقتصادي، توريسم و بسياري از فعالیتهاي جوامع منحصرا از طريق اينترنت انجام خواهد گرفت .در يك جمله ميتوان چنین ادعا كرد كه «همه راهها به اينترنت ختم خواهد شد (سمیع زاده و چهارسوقی،1389).
ما در عصری زندگی میکنیم که تقاضای بسیار زیادی برای اطلاعات وجود دارد و این امر بهطور چشمگیری توسط اینترنت تسهیل شده است. بازار الکترونیکی سیستم متمایزی از تامینکنندگان، توزیعکنندگان، تهیهکنندگان خدمات تجاری، تهیهکنندگان زیرساختها و مشتریان است که از اینترنت برای ارتباطات و معاملات استفاده میکنند (Stackdale and Standing,2002). قدرت ارتباطی قوی از طریق اینترنت، امکان هماهنگی، کنترل، عملیات بهتر و اطلاع رسانی مناسب را فراهم ساخته است و باعث ایجاد فرصت برای سازمانهای متکی بر بازارهای الکترونیکی شده و از طرف دیگر، تهدیداتی را همچون امکان از دست دادن سهم بازار، ورود رقبای جدید و معرفی محصولات جانشین متنوع برای سازمانهایی که در استفاده از این فناوریها دچار تعلل شده اند، ایجاد کرده است (فرزام نیا،1387).
بسیاری از بنگاهها بهدلیل اینکه نمی دانستند چگونه از اینترنت استفاده کنند و نتوانستند خود را با محیط جدید وفق دهند دچار ورشکستگی شدند. برخی سازمانها نیز بدون آماده کردن پیشنیازهای لازم، به استفاده از بازارهای الکترونیکی روی آوردهاند که باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای آنها شده است. بهخصوص در مورد بنگاههای کوچک که چنانچه در استفاده از بازارهای الکترونیکی دچار مشکل شوند، تاثیر این مشکلات بر آنها بیشتر خواهد بود. بر این اساس لازم است ابتدا میزان آمادگی بنگاهها برای شرکت در بازارهای الکترونیکی در ابعاد مختلف سنجیده شود و چنانچه آمادگی لازم برای استفاده از این بازارها را داشتند، به دنبال آن بروند تا از شکست آنها جلوگیری شود و در صورتیکه آمادگی لازم در برخی ابعاد وجود نداشت، به بهبود و مهیا نمودن پیشنیازهای لازم بپردازند (Fawzy & Dworski,2010).
در ایران علیرغم تلاشهاي پراکندهاي که براي بهکارگیري فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات در برخی صنایع و کسب وکارها انجام شده، به علت مهیا نبودن بسترها و زیرساختهاي مورد نیاز، آمادگی الکترونیکی کشور در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و این امر چه بسا باعث افت شدید کارایی سرمایهگذاريهاي انجام شده و عدم امکان برخورداري از مزایاي فناوری اطلاعات و ارتباطات در زنجیره بین کسب و کارها بشود. بنابراین، صنایع ایران باید با استفاده از ابزار ارزیابی مناسبی سطح فعلی آمادگی صنعت خود را براي بهکارگیري فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزیابی کنند و سپس با انجام مطالعات تطبیقی و شناخت وضعیت مطلوب، سعی در کاهش شکاف میان این دو (آنچه که هست و آنچه که باید باشد) بنمایند. در واقع کاهش این شکاف بایستی اصلیترین هدف در برنامهریزيهاي راهبردي جهت بهکارگیري و بهرهمندي از فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. در این راستا مدلهاي ارزیابی آمادگی الکترونیکی بیشترین کمک را به شناخت وضع موجود از نظر وضعیت عرضه و تقاضاي فناوريهای اطلاعات مینمایند (یزدانی،1389).
جوامع و سازمانها در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان و سطح موفقیت آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. حضور در بازارهاي جهاني باتوسل به شيوههاي موفق وكارآمد كه خود، توانمندي اقتصادي كشورها را به تصوير ميكشد، از جمله ضرورتهاي تطبيق با نظام بينالمللي كنوني به لحاظ پيشرفتهاي حاصله درعرصههاي اقتصادي وصنعتي آن است (موحدی و یاقوتی،1388).
برای سهولت تجارت بايد از شيوههاي نوين بازرگاني بهره جست كه شامل بهكارگيري استانداردهاي مبادله الكترونيكي دادهها وانجام معاملات با استفاده از بازارهای الكترونيكي مي باشد. يكي از ويژگيهاي استفاده از بازارهای الكترونيكی، روانسازي روشهاي فعاليت و درنتيجه كاهش هزينه علميات بازرگاني است. ايجاد بازارهای الکترونیکی باعث حضور بيشتر در مبادلات جهاني می شود و با تسهيل ارتباط ميان عوامل عرضه وخريد كالا و خدمات، حجم تجارت روند افزون يافته و مبادلات، سريع، مطمئن و كاراتر خواهد شد (موحدی،1390) .
از سوی دیگر مطالعات نشان داده است كه شركتهاي كوچك و متوسط نقش مهمي را در توسعه اقتصادي كشورها ايفا كرده اند. اما با وجود اين، اين شركتها بايستي براي بقاي بيشتر از چند سال خود در بازار در مقابل رقباي بزرگ يا ازطريق اتحاد با شركتهاي مشابه براي افزايش نرخ نفوذ در بازار و كاهش ريسكهاي مالي و يا از طريق استفاده از فناوريهاي جديد مانند بازار الکترونیکی، مشكلات ناشي از اندازه خود را مرتفع سازند. شركتهاي كوچك و متوسط به دليل منابع محدود و ناتواني نسبي در جذب هزينهها، قادر به حضور در بازارهای جهانی نیستند (Fawzy & Dworski,2010).
نتایج این پژوهش به شرکتهای مختلف (بهویژه شرکتهای کوچک و متوسط) کمک مینماید تا برای ورود به بازارهای الکترونیکی و استفاده از مزایای آن در تحقق اهداف استراتژیک سازمانی مانند ایجاد مزیت عملیاتی و توسعه بازارها و خدمات جدید ارزیابی مناسبی از میزان آمادگی خود داشته باشند. این ارزیابی امکان تعیین حوزههای نیازمند مدیریت و سرمایهگذاری برای ایجاد آمادگیهای لازم را مشخص خواهد نمود.

2-10. پژوهش های پیشین
محقق در بررسیهای خود پژوهشی که بهطور کامل به بررسی پیشنیازها و وضعیت آمادگی سازمانهای کوچک و متوسط در بهکارگیری بازارهای الکترونیکی بپردازد، پیدا نکرد. اکثر تحقیقات به بررسی لزوم کاربرد و مزایای استفاده از تجارت الکترونیک پرداختهاند. در اینجا برخی از این پژوهشهای داخلی و خارجی که در آن به بخشهایی از موضوع و یا موضوعات مشابه پرداخته شده، را توضیح میدهیم و در ادامه خلاصهای از تحقیقات را در جدول 2-3 ارایه میکنیم.
2-10-1. تحقیقات داخلی
– مسعود موحدی (1390) در مقالهای با عنوان «تعيين وضعيت استقرار تجارت الكترونيكي در بنگاههاي صنعتي كوچك و متوسط ايران» با توجه به اهميت و نقش فزاينده صنايع كوچك و متوسط و نقشي كه گسترش تجارت الكترونيكي در كاهش هزينه و بسط فعاليت اين بنگاهها دارد، به بررسي وضعيت استقرار تجارت الكترونيكي در بنگاههاي صنعتي كوچك و متوسط ايران پرداخته است. در اين مقاله، نخست درباره مفهوم استقرار تجارت الكترونيكي از جنبههاي گوناگون و با رويكردهاي مختلف بحث میشود و شاخصهاي متنوعي كه در كشورها و مقالات مختلف براي اندازه گيري اين استقرار مورد استفاده واقع شده، بررسي میشود. سپس، با تأكيد بر استقرار نرم افزاري و با تكيه بر مطالعات و نظريههاي رفتاري، مدل استقرار تجارت الكترونيكي در صنايع كوچك و متوسط ایران معرفي شده و بر مبناي اين مدل، با طبقه بندي بنگاههاي صنعتي كوچك و متوسط ايران براساس پراكندگي جغرافيايي، نوع فعاليت بنگاه و تعداد كاركنان، نمونهگيري وضعيت استقرار در بنگاههاي صنعتی 10 تا 99 نفره در سرتاسر ايران با استفاده از پرسشنامه انجام شده و

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درمورد فرش دستباف، تجارت الکترونیک، بازارهای الکترونیکی، تجارت الکترونیکی Next Entries منبع پایان نامه درمورد تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، توانمندسازی، رگرسیون چندگانه