منبع پایان نامه درمورد ارتکاب جرم، حکمت خداوند، پیشگیری وضعی، اعمال مجرمانه

دانلود پایان نامه ارشد

بخشد.180
اعتقاد به وجود یک آفریدگار دانا و حسابگر اثر روانی زیادی نیز بر آدمی دارد و باعث آرامش درون او در برخورد با مسائل و مشکلات می گردد.به عنوان مثال ممکن است از بسیاری از نا عدالتی ها در دنیا رنج ببرد اما ایمان دارد که در ترازوی خداوندی خللی راه نمی یابد و همه چیز در محضر عدل الهی به حساب کشیده خواهد شد.چنین تفکری باعث آرامش انسان می شود.زیرا می داند که در یک محکمه با اطمینان به این مسائل رسیدگی شده و دیگر خود در صدد گرفتن آن بر نمی آید.
سرشت آدمی با نسیان و غفلت عجین شده است.انسان ها به علت غفلت از خدا مرتکب گناه و جرم می گردند.هر زمان نفس،آدمی را به سوی حرص و طمع و حسادت و دروغ و ریا سوق می داده و به پایمال کردن حق دیگران عادت می دهد.در مقابل این انگیزه و گرایشات منحرف و مجرمانه قوی باید یک عاملی قوی و بازدارنده وجود داشته باشد که جلوی این طغیان شهوات را بگیرد.یاد خدا از طریق ذکر او و به جا آوردن اعمال دینی مانند نماز و دعا بهترین عامل بازدارنده انسان از گناه و جرم است.«اِنَّ الصَّلاهَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکَر وَ لِذِکرِاللهِ الاَکبَر:همانا نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد.»181
وقتی که فردی وجود خدایی را باور دارد که خالق همه چیز است، بخشنده و مهربان است و با چنین خدایی ارتباط معنوی پیدا می کند روحش سرشار می شود تمام امور معطل مانده و خواسته های اجابت نشده او را به خدایش وا می گذارد.اگر کسی به او توهین کرد در صدد انتقام بر نمی آید و با گذشت با دیگران برخورد می کند.یا اگر هم امری را تحمل نکند از خسارت و تعدی بیشتر به حقوق او خودداری می کند.همین عامل باعث می شود که از زهر جرائم کاسته شود.این افراد به علت ارتباطات معنوی،آرامش بالایی دارند و نگرانی ها و تشویش های خود را تعدیل می کنند و در برابر سختیها همین باور به کمک آنها می آید و از غرق شدن در گرداب گناه و بزه در امان می مانند.
بند اول: باور به آگاهی خداوند
«رَبَّنا اِنَّکَ تَعلَمُ ما تَخفی وَ ما یَخفی عَلی اللهِ مِن شَیءٍ فی الَارضِ وَلا فِی السَّماءِ: پروردگارا بیگمان تو آنچه را که پنهان می داریم و آنچه را که آشکار می سازیم می دانی،و چیزی در آسمان و در زمین بر خدا پوشیده نمی ماند.»182 اگر آدمی به واقع خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بداند و باور داشته باشد هر کاری که می کند خداوند بر او ناظر است آیا دیگر به سمت ارتکاب عمل ناشایست کشیده می شود؟«أَنَّها اِن تک مِثقالَ حَبَّهٍ مِن خَردَلٍ فَتَکُن فی صَخرَهٍ اَو فی السَّمواتِ اَو فی الارضِ یَأتِ بِهَا اللهُ اِنَّ اللهَ لَطیفٌ خَبیرٌ: اگر(عمل تو) هم وزن دانه خردلی و در تخته سنگی یا در آسمان ها یا در زمین باشد خدا آن را می آورد که خدا بس دقیق و آگاه است.»183 «اِذ یَتَلَقّی المُتَّقیانِ عَنِ الیَمینِ وَ عَن الشِّمالِ قَصیدٌ: به خاطر بیاورید هنگامی که دو فرشته راست و چپ که ملازم انسان هستند اعمال او را دریافت می دارند.»184 انسانی که باور دارد و ایمان دارد که همه اعمال و گفتار او مورد نظارت الهی است نباید خود را در موقعیت های مجرمانه و اعمال گناه آلود قرار دهد.این نوع نظارت از سوی فرشتگان در اصل به همان نظارت الهی بر می گردد و مانند پیشگیری وضعی در خارج از وجود انسان می تواند یک نوع پیشگیری در درون وجود انسان تلقی شود. با این تفاوت که در آنجا به جای پاسبان و پلیس،فرشتگان ناظر اعمال انسان هستند.احساس نظارت و حضور دائمی و باور به آگاهی خدا از اعمال آدمی و در کلیه حالات و رفتار و اعمال انسان یکی از موثرترین راه های پیشگیری کننده از وقوع جرم نیز محسوب می شود.زیرا همواره فرد،خدا را در همه احوال ناظر بر خود می بیند و عالم را محضر خدا می داند و اگر انسان درک صحیحی از جایگاه و مقام خود داشته باشد و هر چه ایمان او محکمتر باشد از افتادن در دام انحرافات و جرائم و آلوده شدن به گناه مصون تر خواهد بود.185
«اَلَم یَعلَم بِاَنَّ اَللهَ یَری:آیا انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟!»186 «خَفِ اَللهَ کاَنَّکَ تَراهُ:از خدا بترس آنگونه که او را می بینی.187» «الله بِمَا تَعمَلُونَ خَبیراً:خداوند از هر کاری که انجام می دهید آگاه است188.» «إِنَّ اللهَ بِمَا تَعمَلُونَ بَصیرٌ:به درستیکه خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست.»189 و می فرماید:«وَاذکُرُوا الله کَثیراً لَعَلَّکُم تُفلِحُون:خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.»در اینجا نیز یاد خدا سبب می شود که شخص از افتادن به دام ارتکاب گناهان و جرایم دوری جوید و این امر خود سبب رستگاری فرد در دنیا و آخرت می شود.در واقع همانا ذکر عظمت و کرامت پروردگار مانع ارتکاب جرم از سوی اشخاصی می شود که حداقل ارتباطی با خالق هستی دارند. اساسا روح تعالیم دینی بر پایه ترس از خداوند است.انسانها از هرچیزی که بترسند از آن فرار می کنند ولی چون خداوند خود منبع بی پایان رحمت و بخشش الهی است نه تنها خوف آور نیست بلکه بندگان به او پناه می آورند و از شر شیاطین در امان می مانند.یک نوع خوف همراه با خشوع و احساس امنیت انسان را در بر می گیرد.احساس ترس خود یک عامل پیشگیرنده از وقوع جرائم و انحرافات است زیرا فرد می داند که خداوند اعمال او را می بیند و از ترس عذاب و خشم الهی سعی برعدم انجام اعمال گناه و خلاف دارد.190

بند دوم: باور به دعا و اجابت آن توسط خداوند
از نظر قرآن انسان جز برای عبادت و پرستش خداوند آفریده نشده است.«و ما خَلَقتَ الجِنِّ وَ الاِنس اِلّا لِیَعبُدون:جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه عبادت کنند.»191 به طور کلی مقصود از عبادت به جا آوردن اعمال خاص نیست بلکه انسان دائما باید به یاد خدا باشد و به هر طریق ممکن او را بخواند.چونکه خداوند متعال خود خالق انسان بوده خود او هم بهتر می داند که چه چیز برای انسان مفید و موثر است و باعث تعالی و رشد او می گردد.192 «أَلَا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب:آگاه باش که دلها با یاد خدا آرامش می یابد.»193 انسان وقتی باور کرد در میان تمام این تلاطمات و طوفان های زندگی و ناپایداری همیشه یک تکیه گاه و یک پناه وجود دارد وجودش آرام می گیرد.اینکه یک فعّال مایشاء یک اراده و یک حاکم در جهان حکمفرماست که همه امور به دست اوست.اینکه به هر دری می زند کسی پاسخش نمی گوید یا اگر پاسخ گوید از برای منافع خودش است.سپردن خود به کسی که آفریدگار اوست باعث سکون در درون آدمی می شود.194
«وَ استَعینُوا بِالصَبرِ وَالصَّلاهِ:از شکیبایی و نماز یاری جویید»195 این دعا و نماز و صبر است که به عنوان غذای روح،پایداری و نیرومندی و عدم گرایش به سمت انحرافات در برابر ناملایمات را امکانپذیر می سازد.مثلا وقتی انسان به نماز می ایستد سعی می کند که همه مشکلات و دغدغه ها را فراموش کند و فقط به نماز و مفاهیم آن توجه نماید.این تمرکز بر روی چیز های خوب و برقراری رابطه عاطفی بین خدا و بندگان می تواند به آرامش روحی و روانی افراد کمک کند و مشکلات زندگی در نظرش کوچک نماید.
در انسان این تمایل و آگاهی هست که در برابر هر سختی و مشکلی به نیروهای ماورائی پناه می برد.نمونه آن در میان بسیاری از ادیان و فرقه ها پدیدار است.این نشان از یک اعتقاد به ماورای این جهان دارد.اینکه همیشه نیرویی برای حل مشکل وجود دارد که باید از او کمک خواست و او نیز پاسخ می دهد.در اسلام نیز انسان با ایمان در همه حالت خدا را می خواند(ر ک به: یونس/12)در واقع دعا نوعی رابطه عاطفی میان انسان با خدای خویش است.انسان بسیاری از موارد را حتی با نزدیکترین کسان خود نمی تواند در میان بگذارد یا اگر هم در میان بگذارد کاری از دست آنان بر نمی آید. ولی این خداوند است که دعای بندگان را می شنود و به آن پاسخ می دهد.به علاوه این عوامل یکی از مواردی است که باعث برون ریزی عاطفی افراد می گردد و احساس آرامش و رضایت به انسان دست می دهد که روان و روح آدمی را از حالت خشک و خشن می رهاند.196
این نیایش و دعا انسان را دوباره به یاد خود و چیزهای خوب می آورد و از وسوسه غفلت ها و فراموشی ها رهایی می بخشد. در سوره حمد یا دعاهای دیگر می خوانیم که خدایا ما را از غافلین و گمراهان قرار نده و ما را به خودمان وامگذار.از طرف دیگر دعا و نیایش یکی از راه های غلبه بر ناراحتی ها و غم ها و تلخی های زندگی است.دعا و نیایش می تواند به عنوان یک کارکرد روانی در تخلیه روح و روان و فشارهای ذهنی و راهی برای تحمل سختی ها عمل کند.این باورها و اعتقادات و دعا باعث می شود که احساسات خوب و آرامش بخش به سمت او سرازیر شود.197 اثر دیگر باور به و اجابت آن از سوی خداوند این است که در اثر دعا و پاسخ آن از جانب خداوند فرد به یک حالت تعادل در روح و روان خود می رسد و اینکه در برابر خواسته خود که ناتوان از برآوردن آن است مرجعی هست که به نحوی پاسخگوی نیاز او باشد و از طریق فرد به رضایت برسد.این عامل بسیار در کاهش گرایش فرد به سمت ارتکاب جرم و گرفتن پاسخهای مجرمانه موثر است.اینکه افراد باورمند اگر دعایشان هم اجابت نگردد به علت داشتن یک پایگاه معنوی به جای پرخاشگری و اعمال مجرمانه در برابر مشکلات صبر می کنند و به سوال ها و چراهای خود پاسخی عاقلانه همچون حکمت خداوند و قسمت به عدم اجابت دعا می دهند خود یک پاسخ درست و اخلاقی در برابر برآورده نشدن خواسته های انسانی است.

گفتار دوم: باور به معاد
معاد در لغت به معنای بازگشتن و محل رجوع است و در اصطلاح احیا و زنده شدن مردگان در روز رستاخیز می باشد. باور به معاد یکی از ارکان اساسی دین در همه ادیان و از اصول دین اسلام است.در دین توجه زیادی به معاد شده بطوریکه بنا بر تحقیق مورخان معاد و قیامت و ثواب و عقاب و بازگشت اعمال حدود هزار و هفتصد بار در قرآن آمده و بدین ترتیب یک سوم قرآن در مورد آن می باشد.198 «وَ وَضَعَ المَوازینَ القِسط لِیومِ القیامَهِ فَلاَ تُظلَمُ نَفسً شَیئاً وَ اِن کانَ مِثقَالَ حَبَّهٍ مِن خَردَلِ أَتَینا بِهَا وَ کَفی بِنا حاسِبینَ:و ترازوهای داد را در روز رستاخیز می نهیم پس هیج کس در چیزی ستم نمی بیند و اگر عمل هم وزن دانه خردلی باشد آن را می آوریم و کافی است که ما حسابرس باشیم.»199
تو پنداری جهانی غیر از این نیست زمین و آسمانی غیر از این نیست
چو آن کرمی که در پیله نهان است زمین و آسمان او همان اســــت
معاد به عنوان یک باور جهانی در تمام ادیان و ملل وجود داشته و دارد و به طور مستقیم با انسان و ابعاد وجودی او درگیر است.لازمه قبول معاد پذیرفتن روح به عنوان یک امر غیر مادی و حقیقتی فناناپذیر است.هر انسانی در فطرت خود از هر گونه زوال و نیستی گریزان است و این میل به جاودانگی در درون انسانها باعث شده که همواره به ادامه بودن اعتقاد داشته باشد.حتی اگر بد هم باشد باز هم انسانها دوست دارند که مرگ پایان آنها نباشد و کسانی که مرگ را به عنوان پایان زندگی می دانند سخت از آن هراس دارند.میل به جاودانگی در انسان با این توجیه همراه است که هیچ میلی در طبیعت بیهوده نیست و درون و بیرون از وجود آدمی در ارتباط کامل است.همانطورکه وقتی میل به غذا برای رفع گرسنگی در ما به وجود می آید به دنبال غذا در محیط بیرونی می رویم و به میل و نیاز خود پاسخ می گوییم پس حتما برای میل به جاودانگی یک ما به ازای خارجی وجود دارد.
مهمترین آثار و نتایج اعتقاد به معاد این است که هدفی متعالی و جاودانه برای انسان به وجود می آید. انسان دیگر در زندگیش احساس پوچی نمی کند و احساس می کند که زندگیش هدف دار است.اگر اعتقاد به معاد نباشد انگیزه عقلانی برای انجام امور پسندیده و کارهای خیر باقی نمی ماند همچنانکه برای ترک گناهان و مقاومت در برابر آنها انگیزه ای نمی ماند. چون انسان در مقابل چیزی که از دست می دهد چیزی به دست نمی آورد،چنانچه ممکن است آن چیز به درد زندگی این دنیایی انسان بخورد.200
در فلسفه نیهیلیسم(پوچ گرایی) می بینیم که جهان مادی غایت و هدف انسان است.انسان بر حسب اتفاق به این دنیا آمده و در آخر هم محو و نابود

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درمورد عدالت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، باورهای دینی، معرفت خدا Next Entries منبع پایان نامه درمورد عوامل بیرونی، تعالیم اسلام، تعلیم و تربیت، پیشگیری از جرم