منبع پایان نامه درمورد آموزش عالی، سودآوری، مراکز تحقیقاتی، اعضای هیأت علمی

دانلود پایان نامه ارشد

تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایت‌های دیگر سعی می‌کنند با پیدا کردن سایت‌های پر ترافیک از آن‌ها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایت‌های پربازدید خواهد شد (طاهری،1392).
اهمیت رتبه بندی الکسا
معمولا وب‌سایت‌هایی که بازدیدکننده‌هایشان از تجربه کافی در فعالیت‌های وب برخوردارند، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت‌های دیگر ولی با بازدید مشابه دارند؛ رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا کرده است؛ به طور مثال تبلیغ دهندگان بیشتر تمایل دارند که با سایت‌های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آن‌ها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان، می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت، تعیین کننده باشد (طاهری،1392).
پیچ رنک گوگل مهم‌تر است یا رتبه سایت در الکسا؟
اهمیت پیج رنک برای همه مشخص است و هر چه پیج رنک یک وب سایت بالاتر باشد آن وب سایت از نقطه نظر گوگل معتبرتر و بهتر است و در نتیجه‌های بدست آمده در جستجوها رتبه بهتری را کسب می‌کند. چندین فاکتور مختلف مانند قدمت و طول عمر یک وب سایت، تغییرات اعمال شده در مدت زمان در وب سایت و  رعایت استانداردهای طراحی وب سایت و . . . همه و همه در این امتیاز دهی موثر هستند. شرکت گوگل معمولا بین ۴ الی ۶ بار در سال نتیجه ارزیابی سایت‌ها را با بالا یا پایین کردن یا ثابت نگه داشتن عدد پیج رنک نشان می‌دهد و این عدد نشان دهنده ارزیابی  در طول مدت زمان است. برای مثال هیچ وب سایتی را با طول عمر ۳ ماه پیدا نخواهد شد که پیج رنک ۵ داشته باشد. در نتیجه پیج رنک فاکتوری است که به قدمت و طول عمر سایت بسیار مرتبط است. البته این اصلا به این معنی نیست که یک وب سایت با قدمت ۱۰ ساله حتما پیج رنک خوبی خواهد داشت، بلکه شاید پیج رنک آن ۲ یا ۳ باشد.
از آنطرف رتبه وب سایت در الکسا به دو فاکتور مرتبط است: اول تعداد بازدید از سایت شما و اینکه آیا صاحبان سایت‌ها و کاربران دائمی سایتی از تولبار الکسا استفاده می‌کنند یا خیر. مسلما فاکتور دوم درصد کمتری از این رتبه را در بر می‌گیرد و مهم‌ترین فاکتور تعداد بازدید روزانه از وب سایت می‌باشد.
سایت‌هایی که ارزش تقریبی وب سایت‌ها را تخمین می‌زنند به صورت مستقیم از این ۲ فاکتور جهت تخمیت قیمت تقریبی سایت استفاده می‌برند، البته در کنار این ۲ فاکتور مهم فاکتورهای مهمی مانند تعداد بک لینک‌ها درسایتهای  گوگل و یاهو، ایندکس شدن در دایرکتوری‌های مهم و . . .  تاثیر گذار هستند.
اما در یک نگرش کلی می‌توان به این نتیجه رسید که پیج رنک یک سایت فاکتور مهم‌تری نسبت به رتبه سایت در الکسا می‌باشد، چرا که بسیاری از وب سایت‌ها بیشترین طیف بازدید کنندگان خود را از طریق موتورهای جستجو میابند و اینکه پیج رنک شما عدد بالایی باشد کمک خواهد کرد که به نتایج بهتری دست پیدا کنید (همان).
رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان بر اساس پارارامترهای مختلفی انجام می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت برخی شاخص‌های موجود انجام شود. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ها، دانشجویان، داوطلبین ورود به دانشگاه و برخی دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها هم هستند که بر اساس نحوه پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.
علاوه بر رتبه‌بندی موسسات، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد که برای برنامه‌های آموزشی، دپارتمان‌ها و مدارس صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.
رتبه‌بندی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. یک تحقیق در دانشگاه کرنل92 نشان می‌دهد که رتبه‌بندی دانشگاه‌های در ایالات متحده به صورت معناداری تحت تاثیر سیستم پذیرش دانشجوست. ولی در انگلستان تعدد نشریات و مقالات رتبه دانشگاه‌ها را تعیین می‌کند.
رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان
رتبه‌بندی‌های بین‌المللی توسط موسسات محلی
موسسات محلی متعددی رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها را انجام می‌دهند که شامل موارد زیر است:
• رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های جهان93 (SJTU)
از رتبه‌بندی‌های مهم آموزشی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌بندی‌ای که توسط دانشگاه شانگهای جیا تانگ94 صورت گرفته‌است. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین صورت گرفته‌است و هدف آن رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا به صورت کاملاً مستقل بود و در واقع برای اندازه‌گیری فاصله دانشگاه‌های چینی و دانشگاه‌های روز دنیا صورت گرفت و نتایج آن در مجله اکونومیست95 به چاپ رسید. میزان پارامترهای موثر در این رتبه‌بندی بیشتر در حوزه علوم طبیعی قرار دارند و عبارتند از تعداد مقالات منتشر شده در مجلات نیچر96 و ساینس97، تعداد برندگان جایزه نوبل98 (که بیشتر به علوم فیزیک تعلق می‌گیرد) و جایزه فیلدز99 (در حوزه ریاضیات)
• نشریه آموزش عالی (تایمز) – موسسه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها QS
نشریه آموزش عالی تایمز لندن یک نشریه واقع در انگلستان و مربوط به آموزش عالی با همکاری موسسه کاکارلی سیموندز100 هر ساله لیستی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را با عنوان انگلیسی ( THES – QS World University Rankings) منتشر می‌کند. در مقایسه با رتبه‌بندی‌های دیگر، در این رتبه‌بندی سالانه بسیاری از دانشگاه‌های غیرآمریکایی و خصوصاً انگلیسی در میان رتبه‌های بالای آن قرار دارند.
• نشریه نیوزویک
در آگوست ۲۰۰۶ (مرداد ۱۳۸۵)، نشریه نیوزویک آمریکا رتبه‌بندی ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا را به کمک معیارهای دو رتبه‌بندی دیگر (یعنی رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های دنیا توسط دانشگاه شانگهای و نشریه آموزش عالی تایمز) و یک معیار جدید که تعداد کتاب‌ها و مجلات کتابخانه‌ها بود، ارائه کرد.
• وبومتریک101
رتبه‌بندی وبومتریک دانشگاه‌های دنیا توسط آزمایشگاه سایبرمتریک102 -واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا103- تهیه شده‌است. این رتبه‌بندی بیش از ۴۰۰۰ دانشگاه دنیا را براساس اطلاعات مبتنی بر وب آن‌ها تحلیل کرده‌است.
رتبه‌بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل ۱۵،۰۰۰ دانشگاه و بیش از ۵،۰۰۰ مرکز تحقیقاتی است. ۴،۰۰۰ دانشگاه اول در رتبه‌بندی مشخص شده‌است، و دانشگاه‌های دیگر نیز در رنبه‌بندی‌های محلی و جزئی‌تر آمده‌است. موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشورهای در حال توسعه در این روش رتبه‌بندی، با قرار دادن دستاوردهای علمی خود بر روی اینترنت می‌توانند وضعیت بهتری پیدا کنند چرا که ممکن است نسبت به دانشگاه‌های تراز اول دنیا بسیار فاصله داشته باشند اما با این روش می‌توانند وضعیت خود را بهتر نمایان کنند.
این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر تهیه شد. این پارامترها عبارتند از حجم اطلاعات موجود بر روی وب، قابلیت دسترسی و نسبت اطلاعات منتشر شده در وب به میزان لینک‌های برگشتی خارجی آن است. این رتبه‌بندی هر ساله در دی‌ماه و تیرماه بروز می‌شود و یک مقیاس وبی برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراهم می‌آورد. این رتبه‌بندی میزان فعالیت علمی وب‌گاه‌های آموزشی را به صورت دوره‌ای نشان می‌دهد.
شاخص‌های وبومتریک به این دلیل به وجود آمده‌اند که میزان توجه موسسات را به نشر اینترنتی نشان دهد. بنابراین دانشگاه‌های با کیفیت آموزشی بالا ممکن است به دلیل عدم تمایل به سیاست‌های انتشار اینترنتی، در این نوع رتبه‌بندی رتبه مورد انتظار خود را بدست نیاورند.
• فاکتور جِی
یکی از روش‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس وبومتریک، روش فاکتور جی104 است که تعداد پیوندهای وب‌سایت یک دانشگاه را در میان وب‌سایت دیگر دانشگاه‌ها محاسبه می‌کند. فاکتور جی درواقع میزان محبوبیت و اهمیت وب‌سایت یک دانشگاه خاص را در میان وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد. بنابراین فاکتور جی حالتی از گستردگی و میزان نفوذ یک دانشگاه براساس وب‌سایت آن است.
• رتبه‌بندی حرفه‌ای دانشگاه‌های دنیا
در مقایسه با رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های دنیا، رتبه‌بندی حرفه‌ای دانشگاه‌های دنیا نخست در سال ۲۰۰۷ توسط مدرسه عالی ملی معدن پاریس بنیان گذاشته شد که به اندازه‌گیری کارایی هر دانشگاه در اصول حرفه‌ای می‌پردازد. شاخص اصلی این رتبه‌بندی، تعداد مدیران اجرایی ارشد (از لحاظ سودآوری) در میان ۵۰۰ شرکت مطرح دنیاست که بر اساس دانشگاهی که آنان درس خوانده‌اند، محاسبه می‌شود. رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های دنیا و رتبه‌بندی حرفه‌ای دانشگاه‌های دنیا می‌توانند مکمل یکدیگر در نظر گرفته شوند چرا که به ترتیب قابلیت دانشگاه‌ها را در زمینه آموزشی و در زمینه سودآوری اقتصادی نشان می‌دهد.
• رتبه‌بندی عملکرد مقالات علمی
رتبه‌بندی عملکرد مقالات علمی دانشگاه‌ها105 یک رتبه‌بندی بر اساس روش کتاب‌سنجی است که توسط انجمن ارزیابی و ارتقادهی آموزش عالی تایوان صورت گرفته‌است. در این روش، ۹ شاخص در نظر گرفته شده‌است که عبارتند از: مقالات ۱۱ سال اخیر، مقالات کنونی، ارجاعات به کتب و مقالات در ۱۱ سال اخیر، ارجاعات به کتب و مقالات در حال حاضر، شاخص H، میزان مورد مرجع قرار گرفتن مقالات، مقالات چاپ شده در مجلات با ضریب تاثیر گذاری بالا و برتری حوزه‌های فعالیت. این نوع رتبه‌بندی با توجه به این ۹ شاخص نشان‌دهنده سه معیار کارکرد مقالات علمی است: بهره‌وری تحقیقات، میزان تاثیرگذاری تحقیقات و برتری تحقیقات. در این پروژه با کمک روش کتاب‌سنجی کارکرد مقالات علمی ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحلیل و رتبه‌بندی شده‌است.
• رتبه‌بندی دانشگاه ووهان
یک رتبه‌بندی دیگر توسط مرکز تحقیقات ارزیابی علم چین در دانشگاه ووهان است. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های علوم پایه بدست آمده‌است که نشان می‌دهد دانشگاه‌ها از نظر تعداد مقالات چاپ شده و ارجاعات بیش از ۱۱٬۰۰۰ مجله علمی در سراسر دنیا در ۲۲ حوزه علمی مختلف به آن مقالات در چه جایگاهی قرار دارند.
• رتبه‌بندی Global Universities Ranking
یک رتبه‌بندی دیگر توسط موسسه RatER روسیه است. این رتبه‌بندی بر اساس مخلوطی از شاخص‌های دیگر بدست آمده‌است.
• رتبه‌بندی SCImago
یک رتبه‌بندی دیگر توسط گروه پژوهشی SCImago انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات تحقیقاتی دولتی و آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در دیتابیس اسکوپوس 106از انتشارات الزویر107 بدست آمده‌است (ویکی پدیا،2013).
رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران
از سال ۱۳۸۹ توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام می‌شود. این رتبه‌بندی مطابق معیارهایی انجام می‌گیرد که توسط وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی تصویب شده‌است (ویکی پدیا،2013).
رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رتبه
نام دانشگاه
امتیاز
۱
دانشگاه تهران
100
۲
دانشگاه صنعتی شریف
94
۳
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
89.56
۴
دانشگاه تربیت مدرس
81.3
۵
دانشگاه علم و صنعت ایران
75.68
۶
دانشگاه شیراز
71.2
۷
دانشگاه صنعتی اصفهان
70
۸
دانشگاه فردوسی مشهد
65.41
۹
دانشگاه شهید بهشتی
62.3
۱۰
دانشگاه تبریز
60.23
۱۱
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
59.36
۱۲
دانشگاه اصفهان
57
۱۳
دانشگاه بوعلی سینا همدان
55.63
۱۴
دانشگاه خوارزمی تهران
45.2
روش محاسبه
موضوع
معیار
شاخص
استاندارد
وزن[
پژوهش
A1
کیفیت پژوهش

۱۵

(وزن کل:۵۷)
A2
کارایی پژوهش

۱۵

A3
حجم پژوهش

۱۵

A4
نرخ رشد کیفیت پژوهش

۵

A5
نرخ رشد کارایی پژوهش

۵

A6
ثبت نامه‌ها

۲

آموزش
B1
اعضای هیأت علمی دارای جایزه

۶

(وزن کل:۳۲)
B2
اساتید

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درمورد رتبه بندی، ترافیک وب سایت، موتور جستجوی گوگل، دسترسی به اطلاعات Next Entries منبع پایان نامه درمورد کتابخانه مرکزی، زبان فارسی، دانشگاه تهران، توزیع فراوانی