منبع پایان نامه درباره کانون کنترل سلامت، استرس ادراک شده، سلامت روان

دانلود پایان نامه ارشد

مقياس استرس ادراک شده و مقياس اضطراب زونگ با خرده مقياسهاي اين آزمون به ترتيب براي افسردگي66/0، استرس49/0واضطراب67/0بدست آمده است(صاحبي ، ميرعبداللهي و سالاري(1380).

3-5-8- مقياس چند وجهي کانون کنترل سلامت172
اين مقياس توسط والستون وهمکاران(1978) طراحي شده است و داراي معيار 6 گانهي ليکرت و شامل سه مولفه با عناوين کانون کنترل دروني (درجهي اعتقاد فرد به اين امر که عوامل داخلي مسئول سلامت فرد است که با سوالات(1،6،8،12،17،13) مشخص ميشود )، کانون کنترل سلامت بيروني قدرت – ديگران(درجهي اعتقاد فرد به اين که سلامت او به وسيله افراد ديگر تعيين ميشود و با سوالات (2،4،9،11،15،16) مشخص ميشود ) و کانون کنترل سلامت بيروني شانس ميباشد(شامل درجه اعتقاد فرد به اين امر که سلامت او وابسته به شانس، اقبال و سرنوشت او ميباشد و با سوالات (3،5،7،10،14،18) مشخص ميشود). اين پرسشنامه داراي فرمهاي A, B, C است که در تحقيق حاضر از فرم A استفاده شده که تمام گويه ها داراي 6 گزينه و از 1 تا 6 نمرهگذاري ميشود. روايي مقياس کانون کنترل سلامت از طريق روايي سازه به شيوهي همزمان با مقياس دروني- بيروني راتر توسط والستون وهمکاران(1978) محاسبه شده است که براي مولفههاي دروني،قدرت ديگران و شانس به ترتيب برابر59/0، 55/0، 67/0 بدست آمده است. در محاسبهي پايايي مقياس، ضريب پايايي کودر- ريچاردسون براي هر يک از مقياسهاي دروني،قدرت ديگران و شانس به ترتيب 50/0، 61/0 و 77/0 گزارش شده است (والستون وهمکاران، 1978). ضريب پايايي نسخهي فارسي اين ابزار که بر روي دانشجويان آزموده شده است، براي مولفه هاي دروني،قدرت ديگران و شانس به ترتيب 76/0، 56/0 و 67/0 به دست آمده (مشکي ، غفراني پور، آزادفلاح و حاجي زاده، 1385). درپژوهش حاتم لوي سعدآبادي، پورشريفي و باباپورخيرالدين(1390) ضريب آلفاي کرونباخ اين پرسشنامه براي مولفه هاي دروني،قدرت ديگران و شانس به ترتيب برابر 94/0، 65/0 و 90/0 بدست آمده بود. در تحقيق حاضر نيز ضريب آلفاي کرونباخ براي مولفه هاي مذکور نير به ترتيب87/0،86/0و69/0بدست آمد.

1.Nouwen
2.Egede
3.Lustman
4.Bongner,Morales,Post&Bruce
1.Bach
2.Forman,Herbert,Moitra,Yeomans&Geller
1.Van der Feltz-Cornelis
2.Van Bastelaar,Pouwer&Snoek
3.Sabourin,Vallis&Currie
4.Brief psychosocial Group intervention
5.Motivational enhancement therapy(MET)
6.Bond&Bunce
7.mindfulness
8.Bishop
1.Van son,Nyklicek,Pop,Pouwer
1.Harris,Mann,Philips,Bolger-Harris&Webster
2.Skinner
3.Hayes,Luoma,Bond,Masuda&Lillis

1.Lappalainen
2.Kabat-Zinn,Lipworth,Burney&Sellers
3..Randolph,Caldera,Tacone & Greak
4.Van son,Nyklicek,Pop&pouwer
5.Pouwer,Beekman,Lubach&Snoek
1.Cognitive Behavior Group Therapy(CBGT)
1.Teasdale
Motivational enhancement therapy (MET) 1.
2.Britt
3.Brief psychosocial Group intervention
1.Bradley
1.Nicholson,Kuper&Hemingway
2.Barth,Schumacher&Hermann-Lingen
3.Everson rose&Lewis
4.Self Efficacy
5. Social cognition Theory
6.Bandura
1.Problem Areas In Diabetes(PAID)
2.Waltson&Devellis
1Mindfulnes Based Cognitive Therapy
2.Douketis,Macie,Thabane&Williamson
3.Powell&Calvin
4.Kabat-Zinn
5.Segal,Williams&Teasdale
6.Ost
1.Brown&Kasser
2.Ryan&Creswell
3. Falkenstrom
4. Shapiro
1.Segal
2.Rygh&Sanderson
3.Mental Gear
4. Marsha Linehan
1.Baer
1.Crane
2. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)
3. Dialectical Behavior Therapy
4.Linehan
5. Acceptance and Commitment Therapy
1.Mindfulness Based Relapse Prevention(MBRP)
2.Morone,Greco&Weiner
3. Sample, Reid & Miller
4.Linden
5.Murdock
6.Mentak gear
7.being
1.doing
2.Speca,Carlson,Goodey&Angen
3.Son,Nyklicek,Pop&Pouwer
1.Foley,Bailie,Huxter,Price&Sinclair
2.Distress
3.Grossman,Niemann,Schmidt&Walach
1.Surwit
2.Tattersall,McCulloch&Aveline
3.Rollnick,Miller&Butler
1.Broers
2.Spirit
3.Britt
1.Feedback
2.Advice
3..Menu
4.Empathy
5.Self-efficacy
6.Lovallo&Thomas
1. resistance of the righting reflex
2. understanding client’s motivation
3. listening to client
4. empowering client
1.Carino,Coke&Gulanick
2.Deherty&Roberts
3.Stott,Rollnick,Rees&Pill
4.Hackett
5.Smith,Heckemeyer,Kratt&Mason
1.Clark&Hampson
2.Gong&Kaciroti
3.Viner,Christie,Taylor&Hey
4.Miller,Zwedben,Diclemente&Rychtarik
1. Project MATCH Research Group
1.Marmot&Wilkinson
2.Sarason
3.Marmot
1.Wang&Fensk
2.Aalto&Uutea
3.Gillibrand&Stevenson
4.Toljamo&Hentinen
5.Pham,Fortin&Thibaudeau
6.Wen,Shepherd&Parchman
7.Albright
8.Gray-sevilla,Nava&Malacara
9.Bandura
1.Rubin&Peyrot
2.Delamater
3.Lorenz
4.Skyler&Oddo
5.Spira
6.Lorig,Sobel,Ritter,Laurent&Hobbs
7.Shepherd
8.Galatzer,Amir,Gil,Krap&Laron
9.Spiess,Sachs,Pietschmann&Prager

1.Alloway,Toth&McCargar
2.Kenardy,Mensch,Bowen,Green&Walton
3.Caditz
4.Zettler,Duran,Waadt,Herschbach&Strian
5.Misuraca,Gennaro,Lionello,Duval&Aloi
1.Bogner
2.World Health Organization
3.American Diabetes Association
4.Insulin Dependent Diabetes Mellitus

5.Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus(NIDDM)
1. Impaired Glucose Tolerance
2. Impaired Fasting Glycaemia
1. World Health Organization
1.Forsen
1.Pigment Epithelium-Derived Factor
2.Haman
1.Dansinger
1.Elliott
2.Morrison,Ragoobirsingh&Peter
3.Reactive Oxygen Species
4.Carr,Zhu&Frei
5.Sales&Pedrosa
6.Fiorina
1.Waltson&Devellis
2.Watson
1.Ursano,Epstin&Lazar
2.Denolte
3.Heck
4.Spindler,Larsen&Pedersen
5.Tziallas
6.Habra,Linden,Anderson&Weinberg
7..Molloy,Perkinsi Porras,Strike&Steptoe
8.Mols
1.Knoops
2.Aditama
3.Erfurth,Bulow,Eskilsson&Hagmar
4.Self-efficacy
5.Social cognition Theory
1. Self-doubt
2.Vandeven&Weinger
1.Lett
2.Littlefield,Craven&Rodin
1.Sarason
1. Cohen&Wills
1.Boyer&Paharia
1.Well-Being Questionnair(W-BQ)
2.Negative Well-Being(NWB)
3.Positive Well-Being(PWB)
1.Jonge
1.Bradley
2. Summary of Diabetes Self-care Activities Questionnaire(SDSCAQ)
1.Polonsky
1.Miller&Elasy
2.Lovibond
1.Multiple Health locus of control(MHLC)

فصل چهارم

يافته هاي تحقيق

4-1-مقدمه
در اين فصل ابتدا اطلاعات جمعيت شناختي شركتكنندگان بررسي ميشود و در ادامه توصيفي از شاخص ها ومتغيرهاي پژوهش به عمل مي آيد. آزمون فرضيهها، وارسي سئوالهاي پژوهشي و استخراج نتايج تلويحي، ديگر بخشهاي اين فصل را تشكيل ميدهند.
سنجش شاخصهاي پژوهش، درسه مرحلهي زماني صورت گرفته است. سنجش اول براي همهي شاخص ها حكم پيش آزمون داشته است، سنجش دوم به منزلهي پس آزمون بوده است. و سنجش سوم پي گيري بوده است.سنجش اول قبل از شروع مداخلات و سنجش دوم دو هفته پس از پايان مداخلات و سنجش سوم يک ماه بعد از پس آزمون انجام شده است.

4-2-توصيف آماري متغيرها و شاخصهاي پژوهش
4-2-1-آمارههاي توصيفي شاخصهاي سلامت رواني
4-2-1-1- کيفيت زندگي
همانطور که در جدول1 ملاحظه ميشود، آمارههاي توصيفي شاخص کيفيت زندگي در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي ارايه شده است. با توجه به اين جدول، ميزان کيفيت زندگي بين 25 تا 80 متغير است. ميانگين ميزان کيفيت زندگي پاسخگويان 57 و انحراف معيار 78/18 ميباشد.

جدول4-1. آمارههاي توصيفي شاخص کيفيت زندگي در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
ميانگين (M)
انحراف معيار (SD)
ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني
14
25
80
14/54
11/18
گروهي رواني اجتماعي
14
25
80
14/55
19/18
شناختي رفتاري
14
25
80
21/54
7/21
افزايش انگيزه
14
25
80
28/61
44/18
کنترل
14
25
80
82/61
04/18
کل
70
25
80
57
78/18

ميانگين کيفيت زندگي پاسخگويان در گروههاي پژوهشي توسط نمودار 1 نشان داده شده است. با توجه به اين نمودار، بين ميانگين کيفيت زندگي گروههاي پژوهشي تفاوت چنداني مشاهده نميشود. نتيجهي آزمون تحليل واريانس يکطرفه (F برابر 589/0 و sig برابر 672/0) نيز عدم معناداري تفاوت کيفيت زندگي گروههاي پژوهشي را نشان ميدهد.

نمودار 4-1. ميانگين کيفيت زندگي گروههاي پژوهشي
4-2-1-2-بهزيستي
همانطور که در جدول 2 ملاحظه ميشود، آمارههاي توصيفي شاخص بهزيستي در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي ارايه شده است. با توجه به اين جدول، ميزان بهزيستي بين 6 تا 26 متغير است. ميانگين ميزان بهزيستي پاسخگويان 84/13 و انحراف معيار 37/5 ميباشد.
جدول4-2. آمارههاي توصيفي شاخص بهزيستي در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
ميانگين (M)
انحراف معيار (SD)
ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني
14
8
23
78/11
9/3
گروهي رواني اجتماعي
14
8
25
78/13
6
شناختي رفتاري
14
8
25
71/12
5
افزايش انگيزه
14
9
25
57/13
5
کنترل
14
6
26
36/17
6/5
کل
70
6
26
84/13
37/5

ميانگين بهزيستي پاسخگويان در گروههاي پژوهشي توسط نمودار2 نشان داده شده است. با توجه به اين نمودار، بين ميانگين بهزيستي گروههاي پژوهشي تفاوت جزيي مشاهده ميشود. نتيجهي آزمون تحليل واريانس يکطرفه (F برابر 347/2 و sig برابر 064/0) عدم معناداري تفاوت بهزيستي گروههاي پژوهشي را نشان ميدهد.

نمودار4-2. ميانگين بهزيستي گروههاي پژوهشي

4-2-1-3- خودکارآمدي
همانطور که در جدول3 ملاحظه ميشود، آمارههاي توصيفي شاخص خودکارآمدي در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي ارايه شده است. با توجه به اين جدول، ميزان خودکارآمدي بين 20 تا 80 متغير است. ميانگين ميزان خودکارآمدي پاسخگويان 2/49 و انحراف معيار 87/18 ميباشد.

جدول4-3. آمارههاي توصيفي شاخص خودکارآمدي در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
ميانگين (M)
انحراف معيار (SD)
ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني
14
21
77
5/46
20
گروهي رواني اجتماعي
14
22
77
21/48
76/19
شناختي رفتاري
14
22
80
43/58
16
افزايش انگيزه
14
20
75
43/46
19
کنترل
14
20
75
43/46
19
کل
70
20
80
2/49
87/18
ميانگين خودکارآمدي پاسخگويان در گروههاي پژوهشي توسط نمودار3 نشان داده شده است. با توجه به اين نمودار، بين ميانگين خودکارآمدي گروههاي پژوهشي تفاوت چنداني مشاهده نميشود. نتيجهي آزمون تحليل واريانس يکطرفه (F برابر 074/1 و sig برابر 377/0) نيز عدم معناداري تفاوت خودکارآمدي گروههاي پژوهشي را نشان ميدهد.

نمودار 4-3. ميانگين خودکارآمدي گروههاي پژوهشي
4-2-1-4- نگرانيهاي ناشي از ديابت
همانطور که در جدول4 ملاحظه ميشود، آمارههاي توصيفي شاخص نگرانيهاي ناشي از ديابت در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي ارايه شده است. با توجه به اين جدول، ميزان نگرانيهاي ناشي از ديابت بين 21 تا 80 متغير است. ميانگين ميزان نگرانيهاي ناشي از ديابت پاسخگويان 31/54 و انحراف معيار 72/15 ميباشد.
جدول4-4. آمارههاي توصيفي شاخص نگرانيهاي ناشي از ديابت در سنجش اول به تفکيک گروههاي پژوهشي
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
ميانگين (M)
انحراف معيار (SD)
ذهن آگاهي مبتني بر شناخ

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره مقياس، ضريب، آلفاي Next Entries منبع پایان نامه درباره کانون کنترل سلامت