منبع پایان نامه درباره مدارس هوشمند، آموزش و پرورش، استان فارس، آموزش از راه دور

دانلود پایان نامه ارشد

را از افراد سلب مي کند. بنابراين مسئولان مربوط ميبايست چاره اي اساسي براي رفع اين معضل بينديشند. مشکل اقتصادي بسياري از خانواده ها براي تامين حداقل يک دستگاه کامپيوتر يکي از مهمترين موانع موجود در مسير موفقيت مدارس هوشمند است و اين مساله زماني بيشتر محسوس خواهد بود که مدارس هوشمند در مناطق مختلف، تعميم داده شود چون در حال حاضر حتي درصد قابل توجهي از دانش آموزان مناطق برخوردار نيز امکان تهيه کامپيوتر در منزل را ندارند.
ـ ناهماهنگي برنامههاي آموزشي براي شرکت دانش آموزان در کنکور و امتحانات نهايي.
ـ حاکم نبودن روحيه تحقيق و پژوهش و ارزشگذاري به توليد دانش در سيستم آموزشي ما به دليل متمرکز بودن ساختار آموزشي مطالب درسي به صورت يکسان و هماهنگ ارائه مي شود و به همين دليل توجه به محفوظات و تسلط بر کتاب ملاک ارزشيابي دانش آموزان محسوب مي شود. با توجه به اين که خلاقيت و نوآوري و ابتکار جايگاه چنداني در سيستم ما ندارد اجراي اين گونه طرحها نيز با مشکل مواجه ميشود.
ـ ضعف شديد دانش آموزان در به کاربردن زبان انگليسي عليرغم اين که آموزش زبان انگليسي در برنامه درسي دوره راهنمايي و دبيرستان وجود دارد ولي متاسفانه دانش آموزان، غالباً توانايي استفاده از سايتهاي فارسي را دارند و از دستيابي به منابع علمي خارجي بي بهره مي مانند.
ـ بالا بودن تعداد دانش آموزان در کلاس.
ـ زياد بودن حجم کار دبيران در هفته و کمبود وقت آزاد براي آماده کردن منابع لازم و ارائه تدريس الکترونيکي.
ـ کمبود وقت در کلاسها به علت حجيم بودن مطالب کتاب هاي درسي.
ـ انتظارات مختلف اولياء از معلمين، به خصوص توقع آماده کردن دانش آموزان براي شرکت در کنکور عليرغم مشکلات موجود و برخي نگرانيهاي که ممکن است بي مورد هم نباشد ولي ضرورت توجه به اينگونه طرح ها و به تدريج عمومي کردن براي همه دانش آموزان امري اجتناب ناپذير است (سايت استان فارس).
2-1-5-7. تجهيزات هوشمندسازي مدارس
در آستانه هزاره سوم، موضوع آموزش در جوامع بشري از اهميت فوق العاده اي برخوردار گرديدهاست و در اين راستا نقش تجهيزات کمک آموزشي وتکنولوژي آموزشي، سخت افزار و نرم افزار،کمتر از خود آموزش به نظر نميرسد تا جايي که اين روزها در بسياري از کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه دنيا اين مهم به حوزه مدارس کشيده شده و هوشمند سازي مدارس در زمره مهمترين پروژه هاي آموزشي اين کشورها قرار گرفته است. گفتني است بر خلاف تصور عده اي، تجهيز کامل يک مدرسه و تبديل آن به مدرسه هوشمند واقعي، در کشور ما شايد نيازمند زماني معادل 5 الي 10 سال باشد، بنابراين توصيه اکيد کارشناسان، سيماپردازان آداک بنا بر تجربه چندين ساله تجهيز مدارس، تهيه مرحله به مرحله تجهيزات هوشمند و فازبندي طرح هوشمندسازي مدارس در يک بستر زماني مناسب مي باشد ( شعباني، 1371). يکي از راههاي متداول مطابق اين پيشنهاد، طراحي و اجراي يک کلاس هوشمند در مدرسه به عنوان يک طرح نمونه است. بديهي است که راه اندازي يک نمونه کلاس هوشمند، علاوه بر اعمال هزينههاي کمتر براي مسئولان مدرسه، امکان بررسي، نياز سنجي و تعمق بيشتر براي ادامه پروژه و ارتفاع مدرسه مذکور به سطوح عالي يک مدرسه هوشمند استاندارد و کارآمد را فراهم مي نمايد (نيرومند و بخت آوري، 1390). با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به نوع جهتگيري آن در تربيت دانشآموزان، نياز به تجهيزات و امکاناتي دارد که در مدارس سنتي کمتر بدان توجه شده است. اين تجهيزات شامل موارد زير است: تجهيزات سخت افزاري و شبکه شامل:رايانه شخصي به تعداد مورد نياز، چاپگر و اسکنر، تجهيزات Active / passive شبکه، پهناي باند متناسب براي شبکه WAN و AN و تجهيزات نرم افزاري شامل: وب سايت، نرم افزارهاي پايه، نرم افزارهاي آموزشي چندرسانهاي، نرم افزارهاي کاربردي، نرم افزارهاي اتوماسيون اداري، تجهيزات تامين برق اضطراري. براي ايجاد اين نوع مدارس ابتدا بايد يک برنامه درازمدت را مد نظر داشت. به عنوان مثال مدرسه اي که امروز به نام هوشمند ايجاد مي شود ممکن است حتي بيشتر از 10 سال طول بکشد تا ابزار خود را که شامل زير ساخت ارتباطي، محتواي مناسب، آموزش معلمين، تغيير روش هايآموزشي و فرهنگسازي والدين است کامل کند (سيد خاموشي، 1389).
عباسي و همکاران (2004) آمادگي زير ساخت و تجهيزات را به عنوان تدارک پشتيباني فن ارائه محتواي الکترونيکي، پهناي باند مناسب، و سيستم مديريت يادگيري توسط مراکز ارائه دهنده آموزش تعريف کرده اند. گروهي ديگر از پژوهشگران مانند ( ايدين وتاسکي5، 2005؛ دولش و همکاران6، 2003؛ ويلد و همکاران7، 2002 ) آن را دستيابي مدارس به سختافزارها و نرم افزارهاي مناسب مي دانند( موتيا رادوي8، 2009). اين مؤلفه، سطح زير ساختهاي فناوري اطلاعات را که شامل ظرفيتهاي سخت افزاري نرم افزاري، و شبکه در سازمان مي شود ارزيابي ميکند. به منظور کاربرد مؤثر برنامه آموزشي در مدارس هوشمند فرايندهاي پشتيباني مناسب و زير ساخت هاي فناوري مورد نياز است. مسئولين قبل از استقرار مدارس هوشمند بايد تمهيداتي اتخاذ کنند تا همه دانش آموزان و معلمان، در خانه و مدرسه به رايانه و اينترنت دسترسي پيدا کنند. (عبدالوهاي و همکاران، 1389).
«ترکيبي از وسايل آموزش سنتي و رسانه هاي مبتني بر رايانه ،درسافزارهاي مدرسه هوشمند را تشکيل مي دهند».
1-پودمان هاي آموزشي کاميپوتري: کتاب هاي داستان تعاملي بازي هاي شبيه سازي، نرم افزارهاي شبيه سازي پودمان هاي خودآموز بازي هاي کامپيوتري حل مسئله، پودمان هاي هوش مصنوعي، ابزارها، نرم افزارهاي Desktop، نرم افزارهاي تاليف، نرم افزارهاي ارائه مطالب، نرم افزارهاي نقاشي، نرم افزارهاي نقاشي متحرک، وسايل موزيکال ديجيتالي، نرم افزارهاي آهنگ سازي، Clip Art مبتني بر شبکه رايانه اي، بانک سوال، ويدئو، تلويزيون تعاملي، کتابخانه آنلاين، بولتن خبري، جستجو گرها، آموزش از راه دور، ويدئو کنفرانس، پست الکترونيکي.نرم افزارهاي کاربردي: نرم افزارهاي بانک اطلاعاتي، نرم افزارهاي واژه پرداز، نرم افزارهاي صفحه گسترده، نرم افزارهاي طراحي.در اينجا به توضيح مختصري درباره بعضي وسايل و تجهيزات که در مدارس هوشمند بکار مي رود ميپردازيم.
2-تخته سفيد: ابزاري جديد براي آموزش و فراگيري و ارائه کنفرانس تخته هوشمند، يکي از آخرين تکنولوژيهاي روز است که ترکيبي از تکنولوژيهاي الکترونيک، نرم افزار و اينترنت ميباشد. تخته سفيد هوشمند، روش تدريس سنتي و سبک کنفرانسها را متحول ساخته و ابزار نويني براي تدريس و فراگيري، برگزاري کنفرانسها بوده و آموزش از راه دور را ممکن ميسازد.
3-ديتا ويدئوپروژکتورها: بزرگ کننده تصاوير ورودي هستند که از منابع مختلف به آنها متصل مي شود. از طريق نوت بوک ها و کامپيوتر و ويژولايزرها و دي وي دي ها و ساير منابع. ويدئو پروژکتورها بايد به سقف نصب شوند در غير اينصورت احتمال سوختن لامپ آن زياد است.
4-ويژولايزر: ويژولايزر يک دستگاه مولتي مديا است که از ترکيب چند دستگاه ساخته شده است. کار پروژکتورهاي اورهد، اوپک ـ اسلايد را انجام مي دهد و جهت نشان دادن اجسام سه بعدي استفاده ميشود مثل نشان دادن انواع ماکتهاي آموزشي توسط ويدئو پروژکتور.
5-کيت برد هوشمند: کيت برد هوشمند، سامانه هوشمند سازي تصوير ديتا پروژکتور و نمايشگرهاي CD بوده که در کنار هر نوع ديتا پروژکتور قرار مي گيرد و تصوير ديتا پروژکتور روي هر سطحي (مانند ديوار، پرده نمايش ويا وايت برد معمولي) را هوشمند کرده و فراتر از يک برد هوشمند عمل مي کند.
6-پردههاي نمايش: پرده هاي نمايش در ابعاد و انواع مختلف ساخته شده اند 1ـ پرده هاي دستي اتوماتيک ديواري ـ سقفي ـ پايدار 2ـ پرده هاي برقي موتور داريي سيم و کنترل از راه دور. پرده ها کيفيت تصوير را افزايش ميدهند، کادر تصوير را تنظيم ميکنند و نور تصوير را افزايش مي دهند (سايت مدرسه هوشمند، 1390).
7-پکيج جامع نرم افزاري آموزشگاه هوشمند شامل: پرتال آموزشگاه تلفن گويا، پيک دانا، وب سايت آموشگاه، تلفن سخنگو، سيستم حضور روغياب، مديريت مالي، کتابداري آموزشگاه، بانک سوالات، سامانه پيامک، نرم افزارهاي کمک آموزشي، سي دي درسي.
8-پکيج جامع سخت افزار آموزشگاه هوشمند شامل موارد زير است: ويدئو پروژکتور ،پرده نمايش، برد لمسي هوشمند پروتئين، تبديل کننده لمسي هوشمند، تبلت بي سيم هوشمند ـ اينترنت قابل حمل، کپي برد، کامپيوترهاي با کيس (بدون کيس، لب تاپ معلمي و دانش آموزي ـ ميکروسکوپ هوشمند، زنگ هوشمند، سيستم رأي گيري دانش آموز، دوربين مداربسته هوشمند ـ شبکه هوشمند، دستگاههاي تکثير چند منظوره.
9- پکيج جامع دوره آموزشي جامع آموزشگاه هوشمند شامل: دوره آموزشي تقويت ذهني، دوره آموزشي فردشناسي و دوره آموزشي کامپيوتر مي باشد ( سايت مدرسه هوشمند،1390).

2-1-5-8. تفاوت مدارس سنتي و هوشمند
در مدارس سنتي، محدوديتهاي بسياري به خصوص در زمينه دسترسي به اطلاعات وجود دارد زيرا دانش آموزان فقط وابسته به کتابهاي محدود درسي و دانش چند معلمي هستند که با او سروکار دارند. از نظر فيزيکي نيز محيط مدرسه و کمبودهاي آموزشي مي توانند محدوديتهاي ديگري براي آموزش سنتي باشد در حالي که در مدارس هوشمند بسياري از کمبودها از طريق شبکه هاي مختلف دسترسي به اطلاعات رفع شده است (آموزش و پرورش تهران، 1386). منابع آموزشي سنتي (به ويژه جزوه و کتاب) اغلب حجيم، غير کاربردي، غير جذاب و حاوي مباحث قديمي اند (منطقي، 1385) ليکن منابع اينترنتي، متنوع ، روز آمد، جامع و کم حجم هستند ( يندو9 1997، سفالت10، 2003).
بايد يادآور شد که تفاوتهاي مدارس هوشمند و سنتي بسيار زياد است. در مدارس هوشمند ، معمولاً محتواي درسي بر حسب توان دانش آموزان، برنامهريزي مي شود و در نتيجه در يک کلاس 40 نفره، ممکن است 40 نوع فضاي آموزشي مهيا شود تا دانش آموزان داراي توانمندي بيشتر بتواند از مطالب و امکانات بيشتر استفاده کنند و دانشآموزان ضعيفتر نيز در انتهاي کلاس نمانند (جلالي، 1388). خودکارسازي سيستم آموزش و رأي گيري و ارزيابي وضعيت هر دانش آموز نيز از تفاوتهاي عمده اي است که سيستمهاي مدارس هوشمند به راحتي آن را در درون خود دارند و همين طور مي توان از طريق همين سيستمهاي خودکار، نقش اوليا را در هدايت دانش آموز نمايش داد. بنابراين وقتي نام مدرسه هوشمند را ميبريم از مدرسه اي صحبت مي کنيم که سيستم آن براي هر دانش آموز متفاوت است و نکته مهم اين است که در اين سيستم، دانشآموز اصولاً ياد مي گيرد که چگونه و بدون اتکاء به ديگران از مجموعه اطلاعات جهاني بهره مند شود (سايت آموزش و پرورش استان فارس).

مزاياي مدارس هوشمند:
ـ توسعه خلاقيت، نوآوري و فرهنگ کار آفريني در ميان دانشآموزان.
ـ توسعه شيوههاي آموزش و پرورش دانشآموزمدار.
ـ آموزش روش فکرکردن و پژوهش، جستجوي مطالب در پايگاههاي اطلاعاتي مطمئن به دانش آموزان.
ـ آماده نگاه داشتن معلمان به صورت مستمر از طريق تهيه برنامه هاي آموزشي و تمريني براي مدارس.
ـ استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک برنامه تلفيقي هم در فعاليت و برنامه درسي و هم در شيوه فراگيري دانش آموزان و هم در شيوه تدريس معلمان و همچنين اداره امور مدرسه.
ـ استفاده از امکانات و شيوههاي متنوع و منعطف در ارائه خدمات آموزشي.
ـ ارتقاي سطح علمي و تخصصي و افزايش انگيزه شغلي مديران و معلمان و توسعه مهارتهاي حرفه اي آنان.
ـ بهبود نظام اطلاع رساني و استقرار نظام اطلاعات مديريت در مدرسه.
ـ توسعه مشارکتهاي دانش آموز و حمايت از تشکلها و انجمن هاي علمي، فرهنگي و اجتماعي آنان.
ـ بهبود مديريت آموزشگاهي با رويکرد مدرسه محوري و تقويت نقش هيئتهاي امنا در اداره مدرسه.
ـ ايجاد يک فضاي ياددهي ـ يادگيري به صورت فيزيکي و مجازي.
ـ فراهم آوردن امکانات ارتباطي براي اجراي فرايند ياددهي ـ يادگيري به صورت رو در رو.
ـ برقراري ارتباطات بر مبناي شبکه.
ـ تغيير مبناي آموزش به يادگيري، بر اساس پژوهش محوري.
ـ انجام فعاليت پژوهشي به صورت تيمي.
ـ به کارگيري اتوماسيون آموزشي در

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره مدارس هوشمند، آموزش و پرورش، عصر اطلاعات Next Entries پایان نامه ارشد با موضوع تلقیح مصنوعی، قانون مدنی، فقهی حقوقی، جوامع انسانی