منبع پایان نامه درباره محیط زیست، سازمان ملل، سازمان ملل متحد، مجمع عمومی

دانلود پایان نامه ارشد

(302,301,300) در طول جلسه نهم کنفرانس سال 1980 توسط کلیه کشورها به اجماع تصویب شد. کنوانسیون حقوق دریاها 1982، نهادهای بین المللی تازه ای بر پا داشت که کاملاً جنبه عملیاتی دارند از جمله این نهادها عبارتند از: دیوان بین المللی حقوق دریاها24 مقام بین المللی بستر دریاها25، کمیسیون حدود فلات قاره26 و هم چنین سازمانهای بین المللی تخصصی و منطقه ای دیگر که در امور دریاها دخیل هستند (سون و همکاران، 7، 1390).
در سال 1981 دولت ریگان (رئیس جمهور آمریکا)تردیدهایی درباره سازش ها و مساله هایی که دولتهای قبلی ایالت متحده با کشورهای دیگر، به ویژه با کشورهای در حال توسعه، نموده بودند ابراز داشت و در نهایت به نظر رسید که کنوانسیون حقوق دریاها برای این کشورها پذیرفتنی نیست با وجود این ایالت متحده اعلام داشت که عملاً همه مقرارت دیگر کنوانسیون را در شمار حقوق بین الملل عرفی قلمداد می کند و برای کشور آمریکا الزامی است(سون و همکاران، 1390، 5).
دولت ایالت متحده با توجه به امضای کنوانسیون، از تصویب آن خودداری کرد. در سال 1990 دبیر کل سازمان ملل متحد آقای خاویر پرس دکولار، جلسات غیررسمی را در نیویورک تشکیل داد. حدود 30 کشور در حال توسعه و توسعه یافته شروع به مذاکرات چند جانبه برای اصلاح بخش های اعتراضی قسمت یازدهم کنوانسیون حقوق دریاها کردند این توافقنامه در 28 جولای 1994 انجام شد با وجود این هنوز آمریکا این کنوانسیون را تصویب نکرده است. 27
مجلس آمریکا در سال 2004 رای گیری برای تصویب کنوانسیون را انجام داد و تنها با یک رای مخالف در مقابل 19 رای موافق تصویب نشد. در 15 می سال 2007، رئیس جمهور بوش به طور علنی از مجلس سنا خواست تا ایالت متحده با تصویب کنوانسیون حقوق دریاها به منافع آمریکا خدمت کنند و با الحاق آن منافع ایالات متحده در سلامت محیط زیست اقیانوسهاحمایت کنند که تاکنون نتیجه ای نداشته است. 28 دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با وجود آنکه کنوانسیون را امضاء نمود تا کنون آن را تصویب نکرده است.
کنوانسیون حقوق دریاها برای حاکمیت قانون 5 راه اساسی را نشان می دهد:
1 – تصویب جهانی کنوانسیون برای اولین بار به طور رسمی توسط کشورهای جهان برای پیاده سازی و توسعه قوانین دریاها
2- تصویب جهانی کنوانسیون را یک دستاورد برای سازمان ملل که به ترویج و تدوین مذاکره با مشارکت همه کشورها
3 – تصویب جهانی برای رفع موانع قانونی ناوبری و ارتباطات با احترام به حفظ صلح و امنیت بین المللی
4- تصویب جهانی معاهده گسترده ای برای حفاظت از محیط زیست بین المللی
5 – تصویب جهانی به پذیرش داوری بین المللی و یا داوری بسیاری از اختلافات ناشی از تحت قانون کنوانسیون حقوق دریاها که از طریق دیگر حل و فصل شده است. 29

بخش دوم: قواعد اساسی حاکم بر حقوق دریاها
این بخش به اصلی ترین قسمت فصل اول می پردازد که به توصیف قواعد اساسی حاکم بر حقوق دریاها از جمله میراث مشترک بشریت و محیط زیست دریایی می پردازد. همچنین تاثیرات این قواعد بر کنوانسیون دریاها و اهمیت داشتن این موارد بر حقوق دریاها و بررسی آنها می باشد.

مبحث اول: جلوگیری از آلودگی دریاها و حفاظت از محیط زیست دریایی
حفظ محیط زیست یک ضرورت طبیعی و کهن است و مبارزه علیه آلودگی دریاها از قرون گذشته تا حال ادامه داشته است. عواملی مانند مواد شیمیایی صنعتی، توسعه استخراج مواد کانی دریاها، استفاده از نفتکشها و لوله های نفتی و انجام آزمایشهای نفتی، محیط زیست را ناسالم ساخته و باعث اخلال در زندگی بشری و موجودات دریایی شده است. انقلاب صنعتی یکی از عواملی است که باعث آلودگی های عظیم دریایی شده است. وجود کشتی های قاره پیما و تخلیه مواد شیمیایی آنها به دریاها باعث اختلال در محیط زیست دریایی شده است. کشورها تا کنون تلاشهای زیادی برای جلوگیری و حفاظت از دریاها انجام داده اند که نقش سازمانهای بین المللی نیز حائز اهمیت بوده است(ضیائی بیگدلی1387، 359).
آبهای اقیانوسها، یکی از مکانهایی می باشد که انسان از صدها سال پیش تا کنون به عنوان مهمترین راه جهت حمل ونقل و انتقالات شناخته شده است که عدم توجه به آن زنگ خطری برای تهدید محیط دریایی می باشد، آخرین تحقیقات نشان داده که بیشترین سهم آلودگی دریا مربوط به آلودگی ناشی از حمل ونقل نفت و تانکرهای نفتکش می باشد. از صد سال اخیر تلاشهای بسیاری شده که با تصویب کنوانسیونهای مختلف برای حفاظت از محیط دریا گام موثری بردارند (جنادله1387، 55)

گفتار اول: تعریف محیط زیست و آلودگی دریایی
حقوق بین الملل محیط زیست مجموعه قواعد بین المللی است که موضع آن پیشگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست است. اگر چه اولین تلاشهای حقوقی در سطح بین المللی برای حفاظت از محیط زیست به اوایل قرن بیستم باز می گردد اما حقوق بین الملل محیط زیست رشته ای جوان است و رشد واقعی آن از دهه 1960 آغاز گردیده است(امیر ارجمند، 1374 ، 329و327).
آلودگی دریایی یعنی داخل کردن مواد یا انرژیِ به طور مستقیم یا غیر مستقیم در محیط زیست دریایی به وسیله انسان، که اثرات زیان بخش برای منابع زنده و خطری برای سلامت انسان باشد و در فعالیتهای دریایی از جمله ماهیگیری ایجاد مانع کند و به کیفیت آب دریا از لحاظ استفاده از آن و کاهش مطبوعیت آن لطمه بزند. 30
گفتار دوم: پیدایش و تحول حقوق بین الملل محیط زیست
تحولات حقوق بین الملل محیط زیست تکامل یافته حداقل چهار دوره متمایز می باشد:
دوره اول: با معاهدات دو جانبه کشورها از قرن نوزدهم شروع شد و به این نتیجه رسیده اند که با ایجاد سازمانهای بین المللی جدید توسعه پیدا کند.
دوره دوم: با ایجاد سازمان ملل متحد و با کنفرانسهای سازمان ملل به اوج خود رسیده مانند کنفرانس استکهلم در سال1972.
دوره سوم: با کنفرانس سازمان ملل متحد در سال 1992 شروع شد که سازمان ملل سعی کرد یک سیستم برای پاسخ هماهنگ به مسائل زیست محیطی بین المللی که با تصویب کنوانسیونهای جهانی و منطقه ای.
دوره چهارم: با این تفکر ایجاد شد که نگرانی زیست محیطی باید به عنوان یک قانون و سیاست بین الملل در تمام فعالیتهاانجام شو د. 31
اولین اقدام در زمینه آلودگی آب دریاها در سال 1926 میلادی با تشکیل کنفرانسی به منظور جلوگیری از آلودگی آب دریاها در واشنگتن شروع و طی یک قرارداد بین المللی تهیه شد ولی هیچ گاه به مرحله اجرا در نیامد. در اوایل سال 1935، یک پیش نوین بین المللی مورد توافق جامعه ملل ارائه شد که کاهش آلودگی ناشی از عملیات تمیز کردن تانکر بود تا اینکه در سال 1954 در لندن اولین کنفرانس توسط 31 کشور به امضاء رسید و در تاریخ 16 ژوئیه 1958 اجراشد و در سال 1962، 1969، 1971 اصلاح شد و در سال 12 اکتبر 1978 به اجرا در آمد(امید، 1354، 43).
سازمان ملل متحد سومین سازمان بین المللی بود که برای حفاظت از محیط زیست وارد عمل شد. قطعنامه شماره(111XX)2398مورخ 3 دسامبر 1968 مجمع عمومی این سازمان، تشکیل یک کنفرانس جهانی در خصوص محیط زیست انسان را پیش بینی نمود که از 5 تا 15 ژوئن 1972 در استکهلم تشکیل شد که از 113 دولت، سازمانهای بین المللی وسازمانهای غیر دولتی حضور داشتند(امیر ارجمند، 1374، 333).
یکی از کنوانسیونهای مهم نیز در سال 1974 برای ایمنی زندگی در دریا ایجاد شد. 32 شاید بتوان گفت نخستین عواملی که باعث شد دولتها و سازمانها به فکر جلوگیری و حفظ آلودگی دریایی باشند در مارسی 1976اتفاق افتاد که تانکر نفتکش توری کانیون33 به ظرفیت 18000 تن که در لیبریا ثبت شده بود نزدیک به صخره های سون استونز در چند مایلی لندزاند به گل نشست و صد هزار تن نفت خام به دریا ریخت(سون و همکاران1390،271).
در معاهده ای که در سال 1969 در 29 نوامبر انجام شد یکی در زمینه مراقبت و نظارت کشورهای ساحلی آبهای آزاد مجاور ساحل خود برای جلوگیری از مخاطرات و کاهش خطرات و در صورت نیاز، مبادرت به عملیات قهر آمیز علیه کشتی هایی که دریا را آلوده می کنند و دیگری در مورد مسئولیت مدنی بین المللی کشور صاحب پرچم کشتی متخلف، در صورت آلودگی دریا بر اثر مواد نفتی که در نتیجه حادثه دریایی روی می دهد. هم چنین معاهدات مهم دیگری نیز منعقد شد که تأثیر زیادی درجامعه بین المللی داشت از جمله آن:
– معاهده اسلو، مورخ 12 فوریه 1972 در مورد جلوگیری از آلودگی دریاها بر اثر غرق شدن کشتی ها و نفتکشها
– حفاظت از محیط زیست دریایی طبق ماده 24 عهدنامه دریای آزاد
– کنوانسیون منطقه ای کویت درباره حمایت از محیط زیست دریایی در برابر آلودگی 24 آوریل 1978
– کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر 2003
– منشور جهانی طبیعت در 28 اکتبر 1982 مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد. 34
کنوانسیونی نیز در سال 1983 در 24 مارس به تصویب رسید با این عنوان: کنوانسیون برای حفاظت و توسعه محیط زیست دریای حوزه گسترده تری از کارائیب و نیز پروتکل همکاری مبارزه با نشت نفت در حوزه گسترده تر ازکارائیب35 است.
سازمان ملل متحد با قطعنامه شماره (111XX)2398 مورخ سه دسامبر 1968 مجمع عمومی سازمان تشکیل یک کنفرانس جهانی را در خصوص محیط زیست انسان پیش بینی نمود که کنفرانس ریو 1992 در ریودو ژانیرو برزیل از سوم تاچهاردهم ژوئن برگزار شد که به محیط زیست و توسعه می پرداخت و به اجلاس زمین نیز مشهور است سازمانهای غیر دولتی بی شماری نیز در کنفرانس شرکت کردند)امیر ارجمند، 1375، 333).
UNEP نیز به عنوان اولین نهاد سازمان ملل متحد به طور انحصاری به حفاظت از محیط زیست اختصاص داده شد. یک موافقتنامه نیز با این عنوان، موافقتنامه برنامه عمل جهانی برای حفاظت از محیطزیست دریایی برای فعالیتهای مستقر درخشکی در سال 1995 که البته سندی غیر الزامی است تصویب شد. 36
مبحث دوم: میراث مشترک بشریت37
مفهوم میراث مشترک بشریت در سال 1967 توسط آقای آروید پاردو نماینده مالت در سازمان ملل متحد ارائه شد و به طور رسمی در بیانیه گنجانده شد. این مفهوم جهان شمول است و درآمد حاصل از این ثروت به اشتراک گذاشته می شود. یکی از این ویژگی های میراث مشترک بشریت، جهان گرایی38است.که همه مردم با هم در مالکیت جمعی و انجام کار بدون تبعیض باشند.
گفتار اول:سابقه و پیشینه میراث مشترک بشریت
همزمان با رقابت دول صنعتی برای دستیابی به مواد اولیه مورد نیاز خود به بستر و زیر بستر دریای آزاد کشیده شد. منطقه ای که تحت حاکمیت هیچ دولی نبوده و با توجه به استخراج بیش از حد دولتهای صنعتی به طوری که 80 درصد صید توسط کشورهای صنعتی انجام می شد. بر خلاف کشورهای صنعتی، دول در حال توسعه و فاقد تکنولوژِی پیشرفته امیدوار بودند که با بهره برداری منصفانه از منابع غنی اعماق اقیانوسها و تقسیم عواید ناشی از آن بتوانند بر بخشی از مشکلات اقتصادی خود فائق شوند (شریف، 1378، 140).
متعاقب طرح دولت مالت و تصویب آن توسط مجمع عمومی سازمان ملل، کمیته ای مرکب از 25 عضو برای پیشگیری مساله میراث مشترک بشریت اختصاص داده شد. دولتهای جهان سوم که اکثریت دول عضو را در کمیته به خود اختصاص داده بودند قطعنامه ای را به تصویب مجمع عمومی رساندند که به قطعنامه (مهلت تعلیق عملیات) موسوم است در این قطعنامه مقرر گردید تا زمان تاسیس نظام بین الملل و تشکیلات مقتضی، دولتها و افراد حقیقی یا حقوقی موظف هستند که از دست زدن به هر عملی برای بهره برداری از منابع بستر دریاها و کف اقیانوسها و زیر کف آن خودداری کنند و هیچ گونه ادعایی بر منابع فوق نداشته باشند. 39

نظریه آروید پاردو حول پیشنهاد، نظریه تضمین غیر نظامی بودن بستر دریا و حفظ مواد معدنی آن بود. در سال 1970 قطعنامه ای با عنوان اعلامیه اصول حاکم بر بستر دریا و کف اقیانوس و زیر بستر در ماوراء حدود صلاحیت ملی به تصویب مجمع عمومی رسید این قطعنامه بدون رای مخالف به تصویب رسید در این قطعنامه منابع منطقه به عنوان میراث مشترک بشریت هستند.

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره سازمان ملل، سازمان ملل متحد، حقوق بین الملل، مجمع عمومی Next Entries منبع پایان نامه درباره حل و فصل اختلافات، دیوان بین المللی، سازمان ملل متحد، سازمان ملل