
منابع طبيعي و تاريخي– فرهنگي گردشگري منطقه و جلوگيري از تخریبهای زیستمحیطی و تاريخي- فرهنگي آن.
– و احداث بیمارستانهای تخصصي مدرن و بهکارگیری پزشكان متخصص و تجهيز مراكز فعلي با دستگاهها و تجهيزات مدرن براي جذب مسافراني كه خواهان محصولات گردشگري علمي و پزشكي هستند.
5-6-5- نتیجهگیری
با توجه به يافتههاي اين پژوهش، شهرستان لاهیجان از آبوهوای مناسبي در تمامي طول سال برخوردار است و همچنين داراي جاذبههاي متنوع طبيعي و زیستمحیطی است. در كنار اين طبيعت بكر و زيبا از جاذبههاي خاص ژئوتوريستي نيز برخوردار است كه به همراه فرهنگ غني و سنتي و قدمت تاريخي آن مجموعهای از بهترين جاذبههاي گردشگري در سطح استان به شمار میآید. نتايج بررسي و تحلیلها نشان میدهند كه شهرستان لاهیجان با جاذبه گردشگري، ميتواند يكي از محورهاي مهم گردشگري استان باشد. با توجه به بررسي وضعيت موجود و شناسايي نقاط قوت و فرصتهای توسعه توريسم در منطقه و از طرفي، نقاط ضعف و تهديدهايي كه در فرايند توسعه گردشگري اين ناحيه وجود دارد، میتوان با شناسایی و احياي برگزاري دورههای آموزشي در زمينه خدمات گردشگري، معرفي آثار تاريخي و جاذبههای گردشگري در رسانهها و تقويت و تشویق تورهاي گردشگري کوتاهمدت، استفاده از مدیران تحصیلکرده و آگاه به مسائل گردشگری در رأس امور تصمیمگیری و اجرایی، هماهنگی بین مدیران منطقه و دیگر ارگانها و مؤسسات مرتبط با گردشگری منطقه لاهیجان، مشارکت دادن مردم در تصمیم سازی و تصمیمگیری و اجرای برنامههای گردشگری، توسعه و بهبود امکانات رفاهی، ساخت امکانات و تسهیلات لازم در سایت گردشگری، معرفی مزیتهای نسبی شهر لاهیجان در زمینه سرمایهگذاریهای گردشگری از سوی مدیران منطقه برای متقاضیان سرمایهگذاری به بهبود وضعیت فعلی گردشگری شهر لاهیجان کمک کرد.
5-6-6-پيشنهادها
با توجه به نارساییها و مشكلات بیانشده در توسعه گردشگري در شهرستان لاهیجان و براي دستيابي به رشد و شكوفايي اين صنعت در منطقه و بهبود كاركردهاي گردشگري در راستاي توسعه گردشگري منطقه و كسب درآمدها و منافع بيشتر در بخش گردشگري موارد زير پيشنهاد میشود:
– استفاده از مديران تحصیلکرده و آگاه به مسائل گردشگري در رأس امور تصمیمگیری و اجرايي؛
– هماهنگي بين مديران منطقه و ديگر ارگانها و مؤسسات مرتبط با گردشگري منطقه لاهیجان
– مشاركت دادن مردم در امر تصميم سازي و تصمیمگیری و اجراي برنامههای گردشگري،
– ايجاد تشكيلات سازماني منسجم در بخش گردشگري و بهسازي تشكيلات اجرائي فعلي،
– سرمایهگذاری مناسب در بخشهای فرهنگي و آموزش مردم محلي جهت برقراري ارتباط مناسب با گردشگران، با برگزاري دورههای آموزشي؛
– ايجاد تبليغات گسترده و مناسب و تهيه و توزيع بروشورهای تبليغاتي براي آشنايي بيشتر گردشگران از امكانات و جاذبههای گردشگري منطقه؛
– بهبود زیرساختهای حملونقل داخلي
– معرفي مزیتهای نسبي لاهیجان در زمينه سرمایهگذاریهای گردشگري از سوي مديران منطقه براي متقاضيان سرمایهگذاری؛
– انجام هزینههای لازم در زمينة مطالعات و تحقيقات بازاريابي؛
– زمینهسازی براي رفع موانع و تنگناهاي اجرايي و اصلاح مقررات موجود؛
– ايجاد ظرفیتهای جديد گردشگري در سطح منطقه؛
– برنامهریزی مناسب براي كاهش هزينههاي تمامشده براي گردشگران از طريق: ايجاد تورهاي گردشگري گروهي
– راهاندازی بانك اطلاعات گردشگري و بهرهگيري از راهنماهاي گردشگري؛
– حفظ،نگهداري و بازسازي جاذبههای گردشگري در سطح منطقه در راستاي توسعه پايدار؛
– ساخت امكانات و تسهيلات لازم در سایتهای گردشگري؛
– ايجاد تمهيداتي براي جذب بيشتر گردشگر
– توسعه و بهبود امكانات رفاهي و تفریحي و ساخت پروژههای ورزشي براي جذب گردشگر ورزشي،
– بهبود زیرساختهای اقامتي و غذاخوري در سطح استانداردهاي جهاني و متناسب با سلیقههای متفاوت و طبقههای مختلف اجتماعي؛
– با توجه به اينكه نخستين و مهمترین عامل در جذب جهانگردان،تأمین امنيت منطقه سفر است و هيچ گردشگري را نمیتوان مجبور كرد كه پا به منطقهای بگذارد كه ازنظر او ناامن است، لذا ارگانهای مربوطه در زمينه امنيت و گردشگري با هماهنگي و داشتن برنامههاي منسجم شرايط امنيت كامل را برقرار كنند و با تبليغات گسترده ذهنيت گردشگران را در مورد اوضاع امنيتي منطقه تغيير دهند؛
– احياي مشاغل سنتي منطبق با فرهنگ بومي منطقه مانند صنایعدستی و عرضه آن به گردشگران؛
– حضور فعال در نمایشگاههای گردشگري داخلي و خارجي و همینطور برپايي نمایشگاههای مختلف در سطح منطقه؛
– برپايي جشنها و جشنوارههای مختلف در طول سال بهخصوص در فصول گردشگري و تعطيلات.
منابع
اديب عباسي، منصور(1382 )، شهر من لاهيجان، چاپ اول، شادمان.
اصلاح عرباني، ابراهيم(1380)، كتاب گيلان سه جلدي ، چاپ دوم، گروه پژوهشگران ايران.
اکبری، زهرا و ابونوری، عباسعلی(1391)، طبقه بندي عوامل مؤثر بر شاخص هاي اقتصادي گردشگري خارجي(مطالعه موردي: كشورهاي منتخب)، جغرافيا و توسعه، شماره 34، ص 56-33
الوانی، سید مهدی و پیروزبخت، معصوم،(١٣٨٥)، فرایند مدیریت جهانگردی، ويرايش اول، چاپ اول، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بمانیان، محمدرضا و محمودی نژاد، هادی(1389)، مبانی برنامه ریزی و توسعه گردشگری روستایی، انتشارات هله.
تقوایی، مسعود و مبارکی، امید (1388) ،بررسی و تحلیل فضاهای توریستی شهر تبریز به منظور برنامه ریزی توریسم در آن، فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی، س 15، ش 33.
حیدری، رحیم(1389)، مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت.
خالدي، شهريار ( 1374 )، آب و هواشناسي كاربردي، انتشارات قومس.
