منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، خدمات مالی، پذیرش فناوری، هنجار ذهنی

دانلود پایان نامه ارشد

راحتی کانال موبایل
دریافت هزینه از مشتریان برای خدماتی که در کانال های دیگر برای آن هزینه ای پرداخت نمی کنند ( مثلا استعلام تراز از طریق کانال اینترنتی).
➢ ساختن شبکه های موبایل ارزان تر از شبکه های خطوط ثابت است و عموما ارائه خدمات موبایل نیز ارزان تر تمام می شود. به عنوان مثال انجام معامله بانکی از طریق کارمند بطور متوسط دو دلار هزینه خواهند داشت در حالیکه همین معامله بانکداری موبایلی با پانزده سنت امکان پذیر است.
➢ امنیت بالای بانکداری موبایلی در مقایسه با سایر روش های الکترونیکی. امروزه با بکارگیری زبان برنامه نویسی جاوا در برنامه های کاربردی موبایل، مشکلات ایمنی حفظ اطلاعات شخصی مشتریان و سوء استفاده تا حد زیای کاهش یافته است ( فکور، 1388).
5.9.1.2- معایب بانکداری موبایلی
علی رغم تمام ویژگی هایی که استفاده از بانکداری موبایلی دارد مانند هر فناوری، معایبی برای آن می توان برشمرد. برخی از معایب بانکداری موبایلی عبارتند از:
➢ پایین بودن ضریب نفوذ تلفن همراه ( موبایل) در بسیاری از کشور ها:
پژوهش ها و آمار ها نشان می دهد که گسترش استفاده از تلفن همراه در کشور های مختلف از یک رشد ناهمگون تبعیت می کند به طوریکه در کشور های توسعه یافته نظیر ایتالیا، نروژ، سوئد و انگلستان، ضریب نفوذ تلفن همراه از 100 درصد گذشته است و در کشور های در حال توسعه تعداد ار این وسیله ارتباطی استفاده می کنند.
➢ ضعف ساختاری ارتباطات سیار و عدم دسترسی به خدمات اینترنتی بی سیم:
همانگونه که اشاره شد دسترسی به اینترنت موبایل و ورود به میکرو وب سایت های اینترنتی بوسیله موبایل شرط اصلی برای ارائه خدمات بانکی است. به دلیل ضعف زیرساخت های شبکه ارتباطات سیار و پیاده نشدن استاندارد های بین المللی امکان دسترسی به اینترنت از طریق موبایل و در نتیجه ارائه خدمات مالی پیشرفته برای بسیاری از کشور ها میسر نشده است.
➢ عدم وجود استاندارد واحد در تجهیزات جهت ارائه خدمات مالی بین المللی
وجود استاندارد های متنوع نظیر WAP,GSM,UMTS50 ، یکپارچه سازی و گسترش خدمات مالی را در سطح بین المللی با مشکل مواجه ساخته است. هنوز م توافق در مورد یک سیستم استاندارد جهانی و دستیابی به یک نظر واحد در این مورد از مهمترین مسائل بانکداری موبایلی در سطح بین المللی محسوب می شود.
➢ اختلاف در زمینه مسائل امنیتی و کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات
در تراشه های هوشمند موجود در بازار مشکلاتی وجود دارند که برای استفاده از بانکداری موبایلی باید مد نظر قرار گیرند. اگرچه اپراتور ها مدعی اند به زودی دستگاه های موبایل تراشه هایی با قابلیت ذخیره اطلاعاتی بالا عرضه خواهند کرد ولی هنوز این مورد عملی نشده است.
➢ امنیت پایین گوشی موبایل
مسائلی نظیر شکستنی بودن، خرابی، احتمال سرقت و مشکلات نرم افزاری باعث ایجاد شک و تردید در استفاده از گوشی های موبایل برای انجام معاملات مهم مالی می شوند ( فکور، 1388).
10.1.2- سیستم های ارتباطی در موبایل:
مهمترین مساله برای کاربرانی که از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می کنند بحث امنیت است و اگر این مساله مورد توجه عمیق قرار نگیرد بانکداری موبایلی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. به نظر برخی از کارشناسان بانکداری همراه به طور بالقوه امن تر از بانکدار اینترنتی است. استفاده از پروتکل و استاندارد های امنیتی تلفن همراه دستخوش تغییر و تحولات بوده است. این استاندارد ها طی سه مرحله متفاوت زمانی دچار تغییرات اساسی شده اند که به نسل اول، دوم و سوم معروف اند (شرافت جهرمی، 1390).
1.10.1.2- نسل اول: آنالوگ
این مرحله از ارتباط تلفن همراه به عنوان نخستین مرحله ارتباطات تلفن همراه شناخته می شود. در این مرحله برقراری ارتباط از طریق دستگاه های بزرگ ضبط و ذخیره امواج و ارتباطات انجام می گرفت. از نظر امنیتی نیز در این مرحله امکان دسترسی و گوش دادن به پیام های ارتباطی وجود داشت. گذشته از همه این ویژگی ها در این مرحله هزینه ارتباطی نسبت به سایر مراحل بسیار بالا بود. هرچند که تلفن های آنالوگ هنوز در آمریکا استفاده می شوند. و فناوری آنها پیشرفت نموده است ولی تحول و دگرگونی منطقی به سمت دیجیتال است. از خصوصیات نسل اول ارتباطی می توان موارد زیر را نام برد:
➢ آنالوگ بودن
➢ مدارهای سوئیچ
➢ صدای ضعیف
➢ قابلیت پایین
➢ عدم وجود تدابیر امنیتی
2.10.1.2- نسل دوم: دیجیتال
مرحله ارتباطات تلفن همراه از طریق آنالوگ که به صورت ثبت و ضبط کامل پیغام انجام می گرفت. هزینه بالایی داشت و همچنین امکان برقراری ارتباط سریع بسیار مهم بود. در این راستا از دستگاه های دیجیتالی در برقراری ارتباط تلفن همراه استفاده شد. این دستگاه ها پیغام های ارتباطی را به صورت کدبندی شده و در یک صفحه نمایش کوچک نشان می دهند و از نظر ذخیره اطلاعات قابلیت بیشتری نسبت به دستگاه های ارتباطی دارند و همچنین در مقایسه با دستگاه های آنالوگی ارتباطات بسیار ارزان تر تمام می شود. از خصوصیات نسل دوم ارتباطی می توان موارد زیر را نام برد:
➢ مدارهای سوئیچ
➢ انتقال محدود اطلاعات پشتیبانی داده
➢ نمابر و پیام کوتاه
➢ امکان بهره گیری از رمز نگاری ( با کلید رمز 40 بیتی)
➢ سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل
➢ عمل در دامنه و فرکانس 900-800 مگا هرتز
در این رابطه می توان خصوصیاتی که از نسل اول به دوم بهبود یافته است را به شرح زیر بیان کردک
➢ تلفن دیجیتالی
➢ پست صوتی
➢ دریافت پیام های الکترونیکی ساده
3.10.1.2- نسل 2.5:
سرویس های جهانی رادیویی بسته ای را می توان مانند سرویس GSM برای دسترسی به اینترنت در نظر گرفت. نسل 2.5 داده ها را باسرعت بالاتری پشتیبانی می کند ( 171 بیت در ثانیه). همچنین اتصال دائمی داده ها را حفظ می کند، به این صورت که کاربران می توانند به صورت مداوم به اینترنت دسترسی داشته باشند و تنها در زمان دریافت و ارسال داده ها هزینه ای را پرداخت خواهند نمود ولی در حالت معمولی هیچ هزینه ای مربوط به اتصال به اینترنت از کاربران دریافت نمی شود. سرویس GPRS برای مرورگر های محدود، پست الترونیکی، معامله های مالی با استفاده از کارتو …در نظر گرفته شده است. این استاندارد نیز از بسیاری از آسیب پذیری های موجود در اینترنت متاثر است. همه خدمات مورد استفاده در اینترنت مانند انتقال فایل، مرورگر ها، گپ های دوستانه، پست الکترونیک، اتصال به یک کامپیوتر از راه دور بر روی شبکه تلفن همراه قابل دسترسی هستند. از مزایای GPRS می توان موارد زیر را نام برد:
➢ سرعت انتقال داده ای سریع تر
➢ اتصال به منابع اتصالی زیادی در اطراف دنیا با پشتیبانی از چندین پروتکل مانند IP
➢ یک مرحله به سوی خدمات نسل سوم نزدیکتر است.
4.10.1.2- نسل 2.7:
این نسل EDGE 51 نامیده می شود و انتقال داده ها در آن حداکثر با سرعت 437 کیلوبایت در ثانیه انجام می شود. بسیاری از شرکت ها در آمریکا این نسل را به عنوان نسل سوم تلقی می کنند زیرا که سخت افزار لازم در زیر ساخت آن با هزینه کمی قابل ارتقا است. در رابطه با امنیت این نسل باید گفت که مانند GPRS مبتنی بر IP52 است
5.10.1.2- نسل سوم ( چند رسانه ای53):
در دو مرحله آغازین ارتباطات تلفن همراه امکان برقراری تعداد محدود ارتباط به طور همزمان میسر بود و مشتریان با شرایط سخت ترافیک ارتباطی در برخی از ارتباطات تلفنی مواجه می شدند. در برخی از موارد به دلیل محدود بودن ارتباطات همزمان، ترافیک ارتباطی هزینه انتظار برقراری ارتباط را بر مشتری تحمیل می کند. در راستای حل این مشکل سیستم های ارتباطی چند رسانه ای با اهداف چند منظوره و امکان برقراری چندین ارتباط بدون هیچ محدودیتی و با کمترین ترافیک ارتباطی با اهداف مختلف بوجود آمد و برقراری ارتباطات دیجیتالی در قالب ارتباطات همزمان نامحدود گسترش یافت. با توجه به اینکه در سیستم های ارتباطی تلفن های همراه اینترنتی از سیستمهای ارتباطی چند رسانه ای استفاده می شود. زیرا که کاربرد های مختلف تلفن های همراه اینترنتی از یک سو و تعداد زیاد کاربران از طرف دیگر نیاز اساسی برای بکارگیری سیستم های ارتباطی چند رسانه ای را ملموس کرد بطوریکه امروزه در سطح بالایی از ارتباطات تلفن همراه اینترنی از این سیستم ارتباطی استفاده می شود ( عباسی نژاد و مهرنوش، 1385، ص 58 ). در زیر به برخی از مشخصات این نسل اشاره می شود:

➢ پهنای باند گسترده
➢ مبتنی بر پروتکل بسته ای بودن
➢ انتقال متن، صدا بر روی IP، تصویر ویدئویی، چند رسانه ای با سرعت داده ای حداکثر 2 مگابیت در هر ثانیه در محیط بیسیم و 384 بیت در ثانیه در محیط تلفن همراه
همچنین رمزنگاری این نسل با استفاده از کلید 128 بیتی انجام می شود و روش تایید دو سویه با استفاده از کلیدهای رمزنگاری برای بررسی هویت دو طرف استفاده می شود.
با توجه به سیستم های ارتباطی در موبایل که در بالا بیان شد می توان جدول زیر را برای نشان دادن مشخصات نسل های ارتباطی تلفن همراه بکار برد:
جدول 9.2 : مشخصات نسل های ارتباطی در موبایل
استاندارد ها( مثال ها)
تکنیک های سوئیچینگ
کانالهای رادیویی
نسل
AMPS54
TACS55
مدار های سوئیچ
صدای آنالوگ
نسل 1
GSM
TDMA56
مدار های سوئیچ
دیجیتال
نسل 2
CDMA57
سوئیچ بسته ای

GPRS
EDGE
سوئیچ بسته ای
دیجیتال
نسل 2.5
CDMA
HCDMA58
سوئیچ بسته ای
دیجیتال
نسل 3
منبع: (Lee et al, 2003)

مقدمه
از آنجا که موضوع این پژوهش مربوط به بخش بندی فناوری های نوین ( بانکداری موبایلی) است، سعی نمودیم تا در این قسمت، خلاصهای از مهمترین الگوهای مربوط به این مباحث را ارائه نماییم. لازم به تذکر است که در ادبیات پژوهش، پژوهش (یا الگوی) که صرفاً در راستای بخش بندی کاربران بانکداری موبایلی باشد یافت نشد. از این رو اشاره به مباحث و الگوهایی که از لحاظ موضوعی و مفهومی قرابت بالایی با موضوع اصلی پژوهش دارند، الزامی می نمود.
در این قسمت از پژوهش به بررسی الگو های مربوط با پذیرش و بکارگیری خدمات فناوری پرداخته می شود. از جمله الگو هایی که در این قسمت از پژوهش به آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:
➢ الگو اقدام مستدل
➢ الگو پذیرش فناوری
➢ الگو پیکاراینن
➢ نظریه شناخت اجتماعی
➢ الگو انگیزشی
➢ الگو رفتار برنامه ریزی شده
➢ الگو تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده

1.2.2- الگو های مرتبط با پذیرش و بکارگیری فناوری
در این قسمت از پژوهش به بررسی الگو های مربوط به پذیرش و بکارگیری خدمات فناوری پرداخته می شود. از جمله الگو هایی که در این قسمت از پژوهش به آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:
➢ الگو اقدام مستدل
➢ الگو پذیرش فناوری
➢ الگو پیکاراینن
➢ نظریه شناخت اجتماعی
➢ الگو انگیزشی
➢ الگو رفتار برنامه ریزی شده
➢ الگو تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده
1.1.2.2- الگو اقدام مستدل
الگو اقدام مستدل (نمودار 4.2) که الگو نیات رفتاری نیز نامیده می شود، به منظور بهبود توانائی الگو نگرش نسبت به پدیده و پیش بینی رفتار، ایجاد شده است. این نظریه الگو پایه ای نگرش نسبت به پدیده را به چند طریق بسط می دهد. نخست آنکه این الگو پیشنهاد می کند که رفتار حاصل شکل گیری نیات خاص برای رفتار کردن است، بنابراین الگو مزبور فی نفسه تلاشی در جهت پیش بینی رفتار نمی کند، بلکه بیشتر سعی در پیش بینی نیات عمل دارد. دوم این که الگو اقدام مستدل شامل مفهومی به نام هنجار ذهنی است. هنجارهای ذهنی به ارزیابی آنچه که به گمان مصرف کننده و دیگران فکر می کنند، که او باید انجام دهد می پردازد. به عبارت دیگر هنجار ذهنی، اثرات قوی رهبران عقیده و گروههای مرجع بر رفتار را در این فرمولبندی

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، تجارت الکترونیک، بانکداری همراه، ارتباطات سیار Next Entries منبع پایان نامه درباره بانکداری اینترنتی، مصرف کنندگان، بخش بندی مشتریان، جامعه آماری