منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، تجارت الکترونیک، عملیات بانکی، بانک کشاورزی

دانلود پایان نامه ارشد

کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دیگر عرض اندام کنند.
امروزه به کمک فناوری های جدید، مرز های قدیمی دنیا کم رنگ شده و فرصت های جدیدی ایجاد شده اند. یکی از عرصه هایی که به دلیل ارائه نوآوری های جدید در آن انقلابی به پا شده حوزه تجارت است. در حال حاضر تجارت الکترونیک به شدت مورد توجه بانک ها، بازرگانان، موسسات و اشخاص قرار گرفته است و با رشد سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات، بانكداري الكترونيك نقش محوري و مهمي در حوزه پرداخت الكترونيك پیدا کرده است. خدمات الکترونیکی به عنوان یک خدمت اطلاعات تعاملی معنی شده است، مکانیسمی برای شرک ها ارائه می کنند تا ارائه خدمات شان را متمایز کنند و مزیت رقابتی ایجاد کنند و شامل انواع خدمات مانند ( انواع پرداخت های اینترنتی، دستگاه های خودپرداز، اینترنت بانک و بانکداری موبایلی و… ) می شود که هر یک به اندازه خود سهم زیادی را در رونق بخشیدن به کسب و کار ها و مخصوصا بانک ها بر عهده دارند. با توجه به اینکه بانکداری اینترنتی یکی از مهم ترین زیر مجموعه های بانکداری الکترونیکی است در این سال ها طرفداران زیادی پیدا کرده است و در صنایع خدمات به طور عمومی و در صنعت بانکداری به طور خاص، اینترنت به عنوان ابزار بهبود ارائه خدمات بررسی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اينترنت بانک در واقع شعبه مجازي و بيست و چهار ساعته يک بانک محسوب مي شود که به مشتري امکان مي دهد فارغ از قيد زمان و مکان اقدام به تراکنش مالي کند. در چند سال اخير و با توسعه اينترنت و فناوري هاي مبتني بر وب تلاش هاي زيادي از سوي بانکها براي راه اندازي و توسعه وب سايت هاي اينترنتي صورت گرفته است تا بتوانند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کنند ( وب سایت ماهنامه تحلیل گران عصر اطلاعات، 1390).
یکی دیگر از مصادیق بانکداری الکترونیکی، بانکداری موبایلی یا موبایل بانکینگ است که بحث های زیادی در مورد آن هر روز به گوش می رسد. بانکداری موبایلی یا همان (Mobile Banking) سامانه‌ای است که از طریق تلفن همراه می‌توان عملیات بانکی خود را انجام داد. در این سامانه با نصب یک نرم‌افزار روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان عملیاتی از قبیل چک کردن مانده حساب شخصی، مشاهده چند مبادله مالی آخر که بر روی حساب خود مشتری انجام شده است، درخواست صورتحساب، دستور انتقال پول از یک حساب مشتری به حساب‌های دیگر او، درخواست دسته چک، ارسال پیام‌های کوتاه از طرف بانک به مشتری، تغییر گذر واژه و امکان انتقال وجه به یک کاربر دیگر را انجام داد. بانکداری موبایلی می تواند از طریق 1. اس ام اس بانکینگ ( که شامل پیام های یک طرفه و دو طرفه می شود) و 2. اشتراک دیتا ( با تنظیم گوشی تلفن و استفاده از کارت های اینترنتی که به جی اس ام معروف است و یا از طریق (جی پی آر اس) که به طور دائم به اینترنت متصل است و فقط در زمان دریافت و ارسال داده باید مبلغی هزینه بپردازد) اجرا شود. با توجه به این موارد یکی از مزیت های اصلی بانکداری از طریق موبایل همواره در دسترس بودن آن است. که یکی از فعالان عرصه تجارت الکترونیکی بیان می کند که انجام کار های بانکی از طریق موبایل قابل اجرایی تر از اینترنت خواهد بود زیرا در زیر ساخت های اینترنتی بسیار مشکل داریم و ضریب نفوذ و امنیت اطلاعات در موبایل بسیار بالا تر است (وب سایت ماهنامه تجارت الکترونیک و رایانه).
موبایل، سراسر جهان را در دسترس بسیاری از کاربرد های بالقوه قرار می دهد که فراتر از فعالیت های ارتباطی معمولی هستند و موبایل ها که داده های آماده و متصل به شبکه های ارتباطی دیجیتالی هستند به هموار کردن راه برای تجارت از طریق موبایل کمک می کنند، درست مانند مرور گر های وب و اینترنت که مسیر را برای تجارت الکترونیک باز می کنند. پژوهش ها قبلی نشان می دهد که کاربران اینترنت برای فناوری های جدید شرایط بهتری دارند. در حدود 34 درصد از کاربران اینترنت در آمریکا از طریق موبایل یا دستگاه های بی سیم به اینترنت دسترسی دارند(Pew Internet & American Life Project, 2007)) اگر چه پژوهش ها قبلی نشان می دهد که کاربران اینترنت به خدمات موبایل علاقه مندند. در حالی که اینترنت می تواند از طریق کامپیوتر شخصی، موبایل، یا تلویزیون های دیجیتالی در دسترس باشد ، انتظارات متعددی می تواند تعیین کند که آیا مصرف کننده دسترسی به خدمات اینترنتی از طریق موبایل را ترجیح می دهد یا خیر؟
در مقایسه با خدمات اینترنتی ، خدمات موبایل نقاط قوتی در ارائه سفارشی، رابطه مداری، به موقع بودن، و خدمات خاص محل دارند. به گزارش مجله تجارت الكترونيك بانکداری موبایلی در تمام دنيا رايج است. دلايل استفاده از آن ممكن است از كشوري به كشور ديگر متفاوت باشند. مثلا در اروپا به دليل نفوذ بسيار بالاي تلفن‌هاي همراه از آن استفاده مي‌شود. ( حداقل 80 درصد مشتریان از نسل سوم یا ((3G استفاده مي‌كنند).در كشورهاي آسيايي مثل هند، بنگلادش، چين، اندونزي، كره و فيليپين(كه داراي تكنولوژي 3G يا نسل سوم هستند) زيرساخت موبايل بهتر از زيرساخت خط ثابت است.دسترسي به بانکداری موبایلی با هزينه‌اي مناسب براي مردم امكانپذير است. چون بدين وسيله ديگر نياز به كامپيوتري كه متصل به اينترنت باشد ندارند. موفقيت بانکداری موبایلی در كشورهاي امريكاي لاتين مثل پاراگوئه، برزيل، اروگوئه، ونزوئلا، كلمبيا، آرژانتين، گواتمالا و مكزيك نيز به همين دليل است (matma, 1390).
آمار نشان می‌دهند که مردم آسیا و آفریقا بیشتر از بقیه نقاط جهان برای امور بانکی خود از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می‌کنند. اسم هریک از فناوری‌های نوین که می‌آید، معمولا همه ما به سرعت یاد جهان توسعه‌یافته می‌افتیم. یعنی تصور رایج آن است که جهان‌اولی‌ها مشتریان حتمی و اولیه فناوری‌های نوین هستند. اما در این میان استثناهایی هم وجود دارد. بانکداری موبایلی یا بانکداری با استفاده از تلفن همراه یکی از این استثناهاست. نتایج یک نظرسنجی که چندی پیش در سایت خبری مالزیا کینی منتشر شده بود، نشان می‌دهد که آسیایی‌ها بیشتر از مردم دیگر نقاط جهان برای خرید اینترنتی و امور بانکی از تلفن همراه استفاده می‌کنند. براساس این نظر سنجی چهارکشور آسیایی کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ و مالزی در صدر استفاده‌کنندگان تلفن همراه برای عملیات بانکی قرار دارند: 38.5 درصد از کاربران در کره جنوبی، 36.2 درصد در سنگاپور ، 30 درصد در هنگ کنگ، 25.4 درصد در مالزی از تلفن همراه خود برای انجام امور بانکی و خرید اینترنتی استفاده می‌کنند .کشورهای اسپانیا، چین، آمریکا، برزیل، انگلیس، سوئد در این رده بندی پس از این چهار کشور آسیایی، قرار دارند. البته این فقط نتایج نظرسنجی یک سایت خبری است و دلیلی بر عدم محبوبیت Mbanking در دیگر نقاط دنیا نیست (وب سایت خبری مالزیاکینی، 2011).
2.1- ضرورت و اهمیت پژوهش
جای تعجب نیست که بانکداری موبایلی امروزه تبدیل به یک پدیده جهانی شده است ، مخصوصا با توجه به اینکه اکثر مشتریان بانک ها موبایل دارند و به صورت مداوم از آنها برای اموری فراتر از صرف ارتباط با افراد دیگر استفاده می کنند. بنیاد پژوهش های جونپیر پیش بینی کرده که تا سال 2009 میزان پرداخت های جهانی موبایل به 88 میلیارد دلار خواهد رسید که مشتمل بر 39 میلیارد پرداخت جزئی یا ریز پرداخت است. به علاوه تا آن زمان سالیانه 300 میلیون تراکنش نقطه فروش مبتنی بر موبایل اتفاق خواهد افتاد. با این حال در میان کشور ها و قاره ها، اروپایی ها با داشتن زیرساخت های مناسب ارتباطات سیار و نرخ نفوذ 80 درصد از شرایط مناسبی برای ارائه خدمات بانکی بوسیله موبایل بر خوردار است ( حسن زاده، 1387).
در نمودار های زیر تعداد کاربران اینترنت و مشترکین موبایل در سراسر دنیا نشان داده شده اند:

نمودار 1.1 : تعداد کاربران اینترنت ومشترکین موبایل (ITU World Telecommunication)
با توجه به نمودار شماره 1 مشخص است که از سال 2001 تا 2011 تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند با سیر صعودی در حال افزایش است و به رقمی بیش از دو میلیارد رسیده است که این تعداد افراد با استفاده از کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ و مخصوصا تلفن همراه از اینترنت استفاده می کنند و برای انجام بسیاری از کارهای روزانه خود از اینترنت استفاده می کنند. همچنین نمودار 1.1 نشان میدهد که در فاصله سالهای 2001 تا 2011 تعداد مشترکین موبایل در سراسر دنیاروندی رو به افزایش را نشان میدهد. در نمودارشماره 2 نیز تعداد مشترکین تلفن همراه در نقاط مختلف دنیا در سال 2011 نشان داده شده است:

نمودار 2.1 : تعداد مشترکین تلفن همراه در نقاط مختلف دنیا (www.indexmundi.com)
همان طور که درنمودار 2 نشان داده شده است تعداد مشترکین تلفن همراه در نقاط مختلف دنیا( آسیا، اروپا، آمریکا، کشور های عربی و آفریقا) درصد زیادی از افراد را به خود اختصاص داده است. همچنین در بعضی از مناطق مانند ( اروپا و آمریکا) تعداد مشترکین تلفن همراه از تعداد خانوار ها نیز فزونی یافته است که نشان دهنده استفاده زیاد افراد از این وسیله ارتباطی است. با توجه به اینکه از یک سو تعدادکاربران اینترنت در حال افزایش و از سوی دیگر تعداد مشترکین موبایل نیز در حال افزایش است، می تواند فرصت مناسبی را برای گسترش فعالیت های بانکداری از طریق موبایل فراهم آورد.
در جدول شماره 1 نیز تعداد کاربران اینترنت و مشترکین تلفن همراه در کشور ایران نشان داده شده است:

جدول 1.1 : تعداد کاربران اینترنت و مشترکین تلفن همراه در کشور ایران
سال
تعداد کل جمعیت ایران
تعداد کاربران اینترنت( میلیون نفر)
تعداد مشترکین تلفن همراه( میلیون نفر)
2005
69,442,905
7,500,000
8,510,513.00
2008
65,875,223
23,000,000
43,000,000.00
2010
76,923,300
32,200,000
67,500,000.00
منبع: www.indexmundi.com
همان طور که مشخص است تعداد کاربران اینترنت در فاصله سال های 2005 تا 2010 رشد قابل توجهی( بیش از چهار برابر افزایش) را نشان می دهد و همچنین تعداد مشترکین تلفن همراه نیز رشد بسیار چشمگیری( تقریبا هشت برابر افزایش) داشته اند. بدین صورت آمار و ارقام ایران نیز نشان از افزایش تعداد کاربران اینترنتی و مشترکین موبایل در طی این سال ها دارد که می تواند بازار خوبی را برای توسعه فناوری های نوین مبتنی بر اینترنت و تلفن همراه در پی داشته باشد و یکی از این موارد بانکداری موبایلی است که می تواند بسیاری از نیاز های مشتریان را با هزینه کمتر، سرعت و سهولت بیشتر فراهم آورد و موجبات رضایت مشتریان و سودآوری بیشتر را بری بانک ها فراهم آورد. بر اساس آخرین آماری که از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت منتشر شده در پایان سال 1390 ، ضریب نفوذ اینترنت در ایران 43 درصد است. نکته قابل توجه در این آمار استفاده 12 میلیون نفر ازکاربران اینترنت از ایترنت موبایل ( جی پی آر اس ) است که ضریب نفوذ این شیوه دسترسی را معادل 18.85 درصد کرده و آن را به محبوب ترین روش دسترسی کاربران ایرانی تبدیل کرده است (matma, 1390).
همچنین درجدول شماره 2، آمار هایی از کاربران تلفنبانک و بانکداری موبایلی بانک کشاورزی در 7 ماهه اول سال 1391، ارائه شده است:
جدول 2.1 : آمار کاربران تلفن بانک و بانکداری موبایلی کشاورزی

تعداد حساب های دارای رمز اول تلفنبانک
تعداد حساب های دارای رمز دوم تلفنبانک
تعداد حسابهای دارای بانکداری موبایلی
تعداد کارت های دارای بانکداری موبایلی
شهر تهران
978
514
1080
104
استان تهران( به جز تهران)
568
385
557
72
کل ایران
10089
5666
20920
2112
منبع: وب سایت بانک کشاورزی

از یک سو با پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شده در تلفن های همراه که امکان استفاده از نرم افزار های پیشرفته و به روز را بر روی این گوشی ها میسر می سازد، باعث شده ک

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره تحلیل داده، جمعیت شناختی، بانکداری الکترونیک، آزمون فریدمن Next Entries منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، بانکداری الکترونیک، بانکداری الکترونیکی، خوشه بندی