منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، تجارت الکترونیک، بانکداری همراه، ارتباطات سیار

دانلود پایان نامه ارشد

شعب انجام دهند ( مژدهی و همکاران، 1387).
بانکداری موبایلی را می توان این گونه تعریف کرد: انجام هرگونه عملیات مالی، بانکی و اعتباری توسط ابزار سیار که واسطه آن بانک و یا واسطه مالی و اعتباری و یا یک مرکز تایید هویت باشند. امروزه بانکداری همراه اغلب توسط پیام کوتاه یا اینترنت انجام میشود، همچنین می تواند با اجرای برنامه های خاصی بر روی تلفن همراه صورت بگیرد.
طبق آمار موسسه GSM در مجموع ضریب نفوذ تلفن همراه بسیار بیشتر از کامپیوتر و اینترنت است . ضریب نفوذ بالای تلفن همراه نشانه ای از سازگاری سریع این ابزار با فرنگ جوامع مختلف است ( کهزادی و همکاران، 1384، ).یکی از موسسات مالی که در حال حاضر تنها ارائه دهنده الگو گسترده بانکداری موبایلی در جهان است با نظرخواهی در بین کاربران خود و افرادی که با این فناوری آشنا بودند در رابطه با چهار معیار قیمت، امنیت، سهولت و سرعت انجام داده است که به نتایج قابل توجه زیر رسیده است:
➢ 70 درصد معتقدند که این خدمات ارزان تر است و 90 درصد هم معتقدند که این خدمات گران نیستند
➢ 69 درصد معتقدند که این خدمات امن تر است.
➢ 68 درصد معتقدند که استفاده از این خدمات راحت است.
➢ 68 درصد معتقدند این خدمات سریع تر است.
با توجه به انچه گفته شد به نظر می رسد در حال حاضر بهترین راه حل برای بهبود امر بانکداری، استفاده از فناوری موبایل ( تلفن همراه ) است. از طرفی بانکداری موبایلی به دلیل عدم استفاده از کابل می تواند در کشور هایی مانند ایران که فاقد زیرساختار ارتباطی منظم و منسجم هستند جایگزین تجارت الکترونیکی که به ساختار منظم ارتباطی نیاز دارد شود
( جنیدی؛ 1386، ص 15 ).
مزایای بانکداری موبایلی برای بانک ها:
بانکداری موبایلی برای بانک ها می تواند مزایای زیر را داشته باشد:
1. کاهش هزینه های مدیریتی
2. کاهش هزینه های پرسنلی
3. کاهش تعداد شعبه های بانک
4. جلب رضایت مشتریان
5. ارائه خدمات بانکی در ساعات مختلف
6. ارائه خدمات بانکی در هر نقطه ایکه مشتری به آن نیاز داشته باشد.
7. عدم نیاز به اتصال به اینترنت به روش های معمول
8. سرعت و امنیت بهتر نسبت به محیط وب
9. سهولت کارکردن و یادگیری نسبت به اینترنت و کامپیوتر( حسنی و سلطانی، 1387).
1.9.1.2- تاریخچه بانکداری موبایلی در ایران و جهان
دیدگاههاي اولیه نسبت به بانکداري موبایل در سال 1992 از اروپاي غربی نشأت گرفته است و به صورت کاملا عملیاتی در سال 1999 با ورود فناوري WAP 45بکارگیري شد. WAP Banking نه تنها توانايي دسترسي موبايل به سرويس هاي سنتي بانكها را داراست بلكه در حقيقت سازماندهي مجددي براي الگو تجاري(بانكها ) به منظور تسهيل كار و افزودن به توانايي مشتريان براي انجام تراكنشهايشان مي باشد. اگرچه در سالهاي پیشتر، تجارت الکترونیک و به تبع آن بانکداري ، الکترونیک موج وسیعی در دنیاي تجارت ایجادکرده بود اما به دلیل مزایاي ویژه تجارت سیار از جمله عدم محدودیت مکانی، حداقل امکانات (تنها یک دستگاه تلفن همراه) و ضریب نفوذ نسبتا بالاي تلفن موبایل، امروزه بانکداري سیار با اقبال زیادي مواجه شده است. بانكداري سيار به دليل ماهيت ويژه خود امروزه عاملي براي تعامل، همكاري و هماهنگي حول محورهايي بين سازمانهايي شده است كه تا قبل از آن عامل هايي موجب انفكاك آنها از يكديگر شده بود. برطبق تحقيقي كه موسسه تحقيقاتي Celent در سال 2007 انجام داده است تا سال 2010 حدود 70 درصد از حجم تماسها با مراكز بانكي در ايالات متحده آمريكا از طريق تلفنهاي موبايل خواهد بود كه نزديك به نيمي از اين تماسها در جهت گزارش گيري از اطلاعات وضعيت موجودي و توازن حساب و ديگر تراكنشهاي مالي برخط بوده اس است. در حاليكه در سال 2006 اين مقدار كمتر از 1 درصد از تراكنشهاي بانكي بر خط را شامل شده است (حسن زاده،1387).
جای تعجب نیست که بانکداری موبایلی امروزه تبدیل به یک پدیده جهانی شده است ، مخصوصا با توجه به اینکه اکثر مشتریان بانک ها موبایل دارند و به صورت مداوم از آنها برای اموری فراتر از صرف ارتباط با افراد دیگر استفاده می کنند. بنیاد پژوهش های جونپیر پیش بینی کرده که تا سال 2009 میزان پرداخت های جهانی موبایل به 88 میلیارد دلار خواهد رسید که مشتمل بر 39 میلیارد پرداخت جزئی یا ریز پرداخت است. به علاوه تا آن زمان سالیانه 300 میلیون تراکنش نقطه فروش مبتنی بر موبایل اتفاق خواهد افتاد. با این حال در میان کشور ها و قاره ها، اروپایی ها با داشتن زیرساخت های مناسب ارتباطات سیار و نرخ نفوذ 80 درصد از شرایط مناسبی برای ارائه خدمات بانکی بوسیله موبایل بر خوردار است. ظهور نرخ های ثابت و پایین اینترنت، مشتریان بانک ها را به استفاده از کانال اینترنت تشویق کرده است. پیش بینی می شود با توجه به شرایط موجود، همین روند در مورد کانال موبایل نیز اتفاق افتد. در این زمینه بانک های آسیایی نیز به طور روزافزون به موبایل به عنوان کانال مقرون به صرفه ای برای ارائه خدمات بانکداری روی آورده اند. در کشور های توسعه یافته از نظر فناوری مانند کره، سنگاپور، هنگ کنگ و زاپن نفوذ بازار موبایل بالای 40 درصد است و مشتریان با این ابزار ارتباط شخصی، دسترسی کاملا موفقیت آمیزی به خدمات مالی پیدا می کنند. در سراسر آسیا روزانه میلیون ها معامله از طریق موبایل انجام می شود و فرصت های بازاریابی عظیمی را برای بانک ها ایجاد می کند (حسن زاده، 1387).
با راه‌اندازي سرويس موبایلبانك از مردادماه سال 1386در ایران با وجود استقبال مشتريان از اين سرويس هنوز به دليل عدم آشنايي مردم با خدمات بانكداري الكترونيكي از تمام ظرفيت‌هاي ايجاد شده استفاده نمي‌شود. اولين بانكي كه رسما در ايران، سيستم موبايل بانك (Mobile Banking) را راه اندازي كرد بانك توسعه صادرات بود. اما قبل از آن بانك سامان به طور آزمايشي با بهره گيري از جديدترين دستاوردهاي جهاني فناوري (WAP,SMS) در سيستم بانكي خود استفاده مي كرد همچنين با استفاده از اين سيستم بانك سامان امكان استفاده و نمايش گردش حساب، مسدود كردن چك و كارت، ارايه مشاوره هوشمند درباره سود سپرده ها و كارمزد تسهيلات، اطلاع در مورد واريز و برداشت از حسابها، اطلاع در مورد وصول برگشتي چك هاي واگذاري را امكان پذير نموده است (وب سایت ماهنامه تجارت الکترونیک و
رایانه، 1391). در ایران اما بر خلاف تبلیغاتی که وجود دارد آن‌چنان که باید و شاید به بانکداری موبایلیینگ توجه نشده است. عمده تبلیغات موجود و سرویس‌های ارائه شده تمام حول نرم افزارهایی است که بانک‌های عامل برای مشتریان علاقه‌مند خود تهیه کرده و در برخی از شعب از طریق سایت اینترنتی بانک در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. نرم‌افزارهایی که به نوعی کارکردی محدود داشته و صرفا از طریق برخی از آنها می‌توان وجه نقد را به شکل کارت به کارت انتقال داد. جدا از نرم‌افزارهای بانکی اپراتورهای تلفن همراه هم در این بخش وارد شده و سعی به ارائه خدمات دارند. البته اپراتور اول هنوز نتوانسته است سهم زیادی از کاربران خود را به سمت استفاده از این سرویس جلب کند. اما ایرانسل از حدود چند سال پیش خدمات بانکداری موبایلی خود را توسط دو بانک پاسارگاد و سامان راه‌اندازی کرده است؛ بدون آنکه بخواهد مشترکانش را وادار به واریز مبلغی به حساب دیگر بکند. در این روش‌ها مشترکان می‌توانند علاوه بر نصب نرم ‌افزارهای بانکداری موبایلی هر دو بانک روی گوشی‌های خود و استفاده از خدمات ارائه شده آن، شماره کارت‌های بانکی خود را نیز روی سیم‌کارت‌های خود تعریف کرده و بدون دخالت اپراتور در ریز صورت حساب‌ها یا تراکنش‌های بانک تنها با ارسال پیامک یا استفاده از سیستم شماره گیری کد دستوری( یو اس اس دی) تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند. با استفاده از این سرویس، کلیه مشترکان ایرانسل که دارای کارت‌های عضو شبکه شتاب بوده و رمز دوم کارت خود را دریافت نموده‌اند، می‌توانند تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود و بدون نیاز به نصب هرگونه نرم ‌افزار، تنها با یک بار ثبت نام آنلاین به آسانی نسبت به انجام موارد زیر از طریق تلفن همراه خود اقدام نمایند: خرید شارژ، پرداخت قبوض (آب، برق، گاز، …)، اخذ موجودی حساب، اخذ صورت حساب تا ۵ تراکنش آخر، خرید کارت اینترنت و انتقال وجه. امروزه با توجه به مزایایی که بانکداری از طریق موبایل برای بانک ها دارد اکثر بانک های دولتی وخصوصی ( ملت، ملی، کشاورزی، پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین،… ) اقدام به راه اندازی این سرویس در بانکداری خود نموده اند تا بتوانند مشتریان را به سوی بانک های خود جذب کنند ولی با توجه به محدودیت هایی که در زیر ساختار های فناوری و ارتباطی ایران وجود داشته، بانکداری موبایلی آن طور که باید نتوانسته در بین مشتریان نفوذ کند.
پس از بررسی سیستم های متعددی از بانکداری موبایلی ها در بانک های ایرانی مشخص شد که در حال حاضر ( اردیبهشت ماه 1392) بانکداری موبایلی ها خدمات زیر را ارائه می دهند:
➢ انتقال وجه و انتقال شتاب
➢ پرداخت قبوض
➢ خرید شارژ
➢ مانده گیری
➢ 3 گردش آخر
➢ پیامک نقل و انتقال در حساب
➢ پرداخت اقساط
➢ گرفتن10 گردش آخر
➢ پیگیری چک
➢ گرفتن شماره شبا
➢ مانده گیری از حسابهای عضو شتاب
➢ خرید و پرداخت از فروشگاه های طرف قرار داد
در این بررسی ها مشخص شد که بسیاری از خدمات مانند انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ، مانده گیری، 3 گردش آخر توسط اکثر بانک ها ارائه می شود و لی در این بین برخی از خدمات وجود دارند که توسط بانک های محدودی ارائه می شوند بر همین اساس این خدمات و بانک های ارائه دهنده آن در جدول زیر نشان داده شده است:
جدول 6.2 : مقایسه خدمات بانکداری موبایلی ارائه شده در بانک های ایرانی
انصار
مسکن
صادرات
ملی
تجارت
سامان
اقتصاد نوین
ملت
پارسیان
پاسارگاد
خدمت – بانک

پیامک نقل و انتقال در حساب

پرداخت اقساط

گرفتن10 گردش آخر

انتقال شتاب

پیگیری چک

گرفتن شماره شبا

ماندهگیریاز حسابهای عضو شتاب

خرید و پرداخت

سیستم پیامک دوطرفه

آپدیت نرم افزار

خدمات موبایلی بر اساس USSD46
منبع: پژوهشگر
2.9.1.2- چرخه بانکداری موبایلی
همان طور که در شکل نشان داده شده است در چرخه بانکداری موبایلی هر نهادی برای جذب مشتریان بیشتر به سمت بانکداری موبایلی باید با سایر نهاد ها همکاری کند.

نمودار 3.2 : چرخه بانکداری موبایلی (منبع: جنیدی، 1387)
سرویس بانکداری موبایلی مانند سایر سرویس های تجارت از طریق موبایل توسط نهاد های مختلفی فراهم می شود که مشتریان ان برای تکمیل یک معامله بانکی از طریق ارتباطات سیار باید با آن تعاملاتی داشته باشند که می توان تامین کنندگان سرویس های سیار، اپراتورهای تلفن همراه و تامین کنندگان محتوا را از بین آنها نام برد.
➢ دستگاه های سیار ( همراه):
پتانسیل مشخص بانکداری همراه از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دستگاه های سیار برای کاربران، آشنا و اغلب همراه آنها هستند. دستگاه های سیار اشاره به دستگاه هایی دارد که برای اتصال به سرویس های سیار استفاده می شوند مانند دستگاه های تلفن همراه، PDA 47ها، کامپیوتر های بی سیم، لپ تاپ ها و پیجر ها.
➢ اپراتور های تلفن همراه:
این اپراتورها نقش خاصی را در بانکداری همراه دارند

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره بانکداری الکترونیک، بانکداری الکترونیکی، انفورماتیک، تلفن همراه Next Entries منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، خدمات مالی، پذیرش فناوری، هنجار ذهنی