منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، ارزش افزوده، استفاده از تلفن همراه

دانلود پایان نامه ارشد

از 15 ثانيه سريع تلقي مي شود)؛
13- ارائه اطلاعات حساب ها
14- داشتن صفحات خدمات قابل ارائه به مشتريان 15- شرح مشخصات شرکت 16- خط مشي حفظ حريم شخصي55
27-2- طبقه بندي تجارت الکترونيکي از ديدگاههاي متفاوت
1-27-2- طبقه بندي تجارت الکترونيک با توجه به ماهيت تبادلات
بر اساس ماهيت تبادلات، طبقه بندي ذيل از تجارت الکترونيکي ارائه مي شود( توربان و همکاران، 2006):
1. تجارت بنگاه با بنگاه56.
2. تجارت بنگاه به مشتري57
3. تجارت بنگاه به بنگاه به مشتري58
4. تجارت مشتري به مشتري59
5. تجارت مشتري به بنگاه60
6. تجارت نظير به نظير61
7. تجارت موبايل62
8. تجارت الکترونيکي درون سازماني63
9. بنگاه به کارکنان64
10. شراکت الکترونيکي65
11. تجارت الکترونيکي و غير کسب و کاري66
12. آموزش الکترونيکي67
13. بازار به بازار68
14. دولت الکترونيکي69
2-27-2- تجارت بنگاه با بنگاه (B2B)
اولين روش خريد و فروش معاملات الکترونيکي اسا و هنوز هم طبق آخرين ?مار، بيشترين عايدي را کسب مي کند. در B2B تجار نه تنها مجبورند مشتريان خود را بشناسند، بلکه بايد واسطه ها را نيز شناسايي کنند. تمام افراد طرف قرارداد و استفاده کنندگان از اين تجارت تلکترونيکي شرکت ها يا سازمان ها هستند. در اين مدل، همه شرکا و خدمات مرتبط با تجارت بين المللي از قبيل تامين کنندگان، خريداران، فرستندگان دريايي کالا، پشتسباني، خدمات (سرويس هاي) بازرسي، اخبار بازاريابي، و کاربرهاي نرم افزار که موجب سهولت در امور توليد و خريد و فروش مي شوند، در يک محل گرد هم مي آيند.
B2B در جايي استفاده مي شود که بخواهيم خريد و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونيکي انجام دهيم و خارج از حيطه خرده فروشان عمل نماييم، چرا که خرده فروشي در اينترنت با خطرات بسيار همراه است. زيرا مشتريان تمايل ندارند تا همه چيز را روي اينترنت خريداري کنند و فقط روي بعضي از اجناس دست مي گذارند و ساير موارد برايشان تهميت چنداني ندارد (سرمد سعيدي و ميرابي، 1383).
به صورت طبيعي در B2B فروش مستقيم منبع اصلي درآمد به حساب مي آيد، مانند وقتي يک فروشنده محصول خود را به يک فروشنده ديگر مستقيما ميفروشد. با وجود اين، وب مي تواند روي فروش مستقيم تاثير بگذارد و اين قاعده را بر هم زند. در اين نظام جديد اققتصاد جهاني که به سمت تداوم ارتباط الکترونيکي در حال پيشروي است، مشکلاتي نيز وجود دارد، از جمله اينکه رودررو بودن مشتري و فروشنده باعث مي شود که معامله به صورت مجازي صورت گيرد. اين مشتريان براي دريافت اطلاعاتبيشتر بايد با تلفن به مرکز اصلي وصل شوند، اما هيچ تضميني براي اينکه کسي در آن سوي خط باشد وجود ندارد ( قهرماني و همکاران 1386).
3-27-2- تجارت بنگاه با مشتري (B2C)
شامل فروش محصولات از شرکت ها و ارائه کنندگان خدمات به خريدارهاي شخصي مي شود. اين نوع تجارت الکترونيکي خرده فروشي الکترونيک70 نيز ناميده مي شود و با گسترش وب به سرعت افزايش پيدا کرد و به راحتي مي توان انواع و اقسام کالاها را از طريق ينترنت خريداري کرد. موفقيت در اين مدل وابسته به تجربياتي است که به مشتري ارائه مي شود. بايد به مشتري سرويس هايي ارائه شود که در مدل سنتي به آنها خو گرفته است و بايد شرايط مساله ر به وجود آورد.
شکل ديگر تجربيا آنلاين71 مشتري اين است که رابطه تصويري با مشتري به درستي انتخاب شود. متن و گرافيکي که بايد با آن به جاي فروشنده تبادل نظر کند نيز بايد خوب طراحي شده باشد (سرمد سعيدي ، ميرابي، 1383).
در واقع تمامي تبادلات خرده فروشي و خريداران انفرادي در طيقه بندي B2C قرار مي گيرند. در B2C در يک طرف سازمان و در يک طرف ديگر افراد قرار دارند. همنچنين ارئه خدمات دولتي به مشتريان و مصرف کنندگان 72 در اين طبقه بندي قرار دارد (حنفي زاده ورضايي، 1389).
در مدل بنگاه به بنگاه به مشتري شرکت توليد کننده، محصولات خود را به مشتريان يک شرکت طرف سوم ارائه مي کند. در واقع، شرککت طرف سوم نقش واسطه73 را ايفا مي کند. با اين تفاوت که هيچ ارزش افزوده اي به محصول اضافه نکرده و تنها آن محصول را به مشتريان خود عرضه مي کند. به عنوان مثال بسياري از شرکت ها در آمريکا، به مشتريان خود از طريق سرويس دهنده AOL اينترنت ارائه مي کنند. در اين حالت ديگر نيازي نيست مشتريان خود به شرکت AOL هزينه پرداخت کنند، بلکه تمامي هزينه ها توسط خود شرکت ها پرداخت مي شود (حنفي زاده و رضايي، 1389).
3-27-2- تجارت مشتري با مشتري (C2C)
در ااين مدل تجارت الکترونيکي، مزايده و مناقصه هاي کالا از طريق اينترنت انجام مي گيرد. ايده اصلي اين مدل اين است که مصرف کنندگان با يکديگر بدون واسطه به خريدو فروش بپردازند.
به دليل ناچيز بودن هزينه تبليغات در اينترنت، استفاده از مدل C2C براي فروش کالاها مورد توجه قرار گرفته است. دزديده شدن اطلاعات شخصي توسط هکرها حساسيت هاي زيادي را ايجاد کرد، اما معاملات الکترونيکي به نقطه صفر نرسيد و مردم هنوز هم از فروشگاه هاي آنلاين74 استفاده مي کنند.

4-27-2- تجارت مشتري با بنگاه (C2B)
در حاليکه بازار مصرف آنلاين روز به روز در حال گسترش است، بسياري از خريداران دريافته اند که شيوه انتخاب محصول بسيار گسترده است و ممکن است که آنها را غوطه ور سازد، چون وقتي که مصرف کنندگان، سايت هايي را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود مي يابند، يافتن خود محصول در آن سايت و به دست آوردن قيمت محصول اغلب کاري دشوار است. بنابراين براي راحت تر کردن امر خريد، نياز به روش هاي جديد خريد و فروش اينترنتي آنلاين است که در آن آژانس هاي آنلاين مانند واسطه هايي بين مصرف کننده ها و فروشنده ها تلاش مي کنند تا خريداران را به بهترين وجه در خريدشان کمک کنند. اساس کار آنها هم مبتني بر مدل C2B مي باشد. براي اينکه مدل اين آژانس هاي فروش به سود دهي منتهي شود. بايستي از يک سري استراتژي فروش استفاده کنند مانند Priceline. Com که خود را با اين استراتژي تطبيق داده است(قهرماني و همکاران، 1386)
5-27-2- تجارت نظير به نظير (P2P)
مدل تجارت الکترونيکي نظير به نظير براي تسويه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است که مشهورترين آنها سرويسي به نام PAYPAL است. تجارت P2P در چهارچوبي کار مي کند که افراد بتوانند مستقيما با هم پول ردوبدل کنند و در حاليکه سهم اصلي دادوستتد پولي را نقل وانتقالات رودررو بعهده دارد. فناوري تلفن هاي همراه تعداد افراد بيشتر را در دادو ستدد غير حضوري سهيم مي کند. قبل از PAYPAL بسياري از تاجران آنلاين در قد وقواره اي متفاوت پرداخت مشتري ها را از طريق حساب کارتهاي اعتباري تجارت دريافت مي کردند. با استفاده از سخت افزار Mondex که زير مجموعه Mastercard مي باشد. کاربران قادرند تا نقل و انتقالات الکترونيکي پولي خود را انجام دهند و پول خود را از يک کارت اعتباري به کارت اعتباري ديگري منتقل نماين. نحوه استفاده از تلفن همراه بدين صورت است که به جاي فناوري CSMکه استاندارد معمول ارتباطي تلفن همراه در بسياري از کشورها، بويژه در اروپاست. فناوري ديگري تحت پروتکل بکارگيري نرم افزار کاربردي از طريق تجهيزات بي سيم WAP جايگزين مي گردد. در اين شيوه جديد هر تلفن همراه از طريق مرکز تلفن با يک سرويس گر مرتبط مي شوند و مي توانند نرم افزار مورد نياز کاربر خود را بر روي کامپيوتر مذکور فعال نمياد بدين ترتيب استفاده کننده مي تواند اطلاعات خود را از طريق کامپيوتر سرويس گر که خود از طريق اينترنت يا شبکه هاي ارزش افزوده (VAN) به مرکز تجاري و خئماتي متصل است. ارسال و يا دريافت نمايد ( سرمد سعيدي، ميرابي، 1383).
اين فناوري در B2B ، C2C و B2C قابل استفاده است. اين ناوري امکان اشتراک و استفاده از فايل هاي الکترونيکي را در يک شبکه فراهم سازد. بعنوان مثال در C2C شبکه اي ، افراد مي توانند مسيقي، فيلن، نرم افزار و ديگر محصولات ديجيتالي را به صورت الکترونيکي مبادله نمايند (حنفي زاده و رضايي، 1389).
6-27-2- تجارت موبايل
در تجارت بي سيم، فعاليت ها وتبادلات مرتبط با تجارت الکترونيکي به صورت کامل يا نيمه کامل د رمحيط بي سيم انجام مي شود. بعنوان مثال افراد مي توانند از تلفن همراه مجهز به اينترنت خود براي انجام کارهاي بانکي يا خريد کتاب از سايت آمازون اقدام نماسند همچنين ممکن است لازم باشد بعضي از تبادلات به صورت هدفمند براي افرادي مه در موقعيت مکاني و زماني خاصي قرار دارند، انجام شود به اينگونه مبادلات، تجارت بر اساس موقعيت 75 نيز گفته مي شود. بعضي افراد، موبايل الکترونيکي را مبائلات خارج از منزل يا محل کار مي دانند، چه اين ارتباط به صورت بي سيم باشد و يا چه به صورت با سيم.( حنفي زاده و رضايي 1389).
7-27-2- تجارت الکترونيکي درون سازماني
تمام فعاليت هاي داخلي سازمان از جمله مبادله محصولات، خدمات يا اطلاعات در واحد هاي مختلف سازمان يا بين افراد آن سازمان را تجارت الکترونيکي درون سازماني مي گويند. اين فعاليت ها شامل فروش محصولات شرکت به کارمندان، آموزش آني آنها و فعاليت هاي کاهش هزينه مي شوند.
تجارت الکترونيکي درون سازماني عموما در شبکه هاي اينترنت يا پروتابل هاي سازمان انجام مي شود( حنفي زاده و رضايي 1383).
8-27-2- تجارت الکترونيکي بنگاه به کارکنان
زير مجموعه اي از تجارت الکترونيکي درون سازماني مي باشد. به اين صورت که سازمان، خدمات، محصولات و اطالعات خود را تنها به بعضي از کارکنان و از طريق الکترونيکي منتقل مي کند در بعضي سازمانها ، بيشتر کارکنان بصورت غير فيزيکي و الکترونيکي براي سازمان فعاليت مي کنند. تجارت الکترونيکي ارئه شده به اين افراد. بنگاه به کارکنان الکترونيکي76 ناميده مي شود(حنفي زاده و رضايي 1389).
9-27-2- شراکت الکترونيکي
به ارتياط يا شراکت آني افراد يا سازمانها، شراکت الکترونيکي گفته مي شود. بعنوان مثال شرکاي کسب و کاري در مکان هاي متفاوت از هم، يک محصول را به کمک يکديگر طراحي کرده و در اين راه از اشتراک آزمايشگاه و مديريت موجودي مشترک استفاده مي کنند اين الگو هم اکنون در شرکت دل77 مورد استفاده قرار مي گيرد(حنفي زاده و رضايي، 1389).
10-27-2- تجارت الکترونيکي غير کسب و کاري
تعداد زيادي از مؤسسات غير کسب و کاري مانند مؤسسات آموزشي، سازمانهاي غير انتفاعي، سازمانهاي مذهبي، سازمانهاي اجتماعي و نمايندگي هاي دولتي از انواع مختلف تجارت الکترونيکي براي کاهش هزينه ها (بطور مثال بهبود خريد). بهبود عمليات و يا رضايتمندي مشتري استفاده مي کنند( حنفي زاده و رضايي، 1389).
11-27-2- آموزش الکترونيکي
در آموزش الکترونيکي ، تمامي قواءد آموزشي به صورت آني انجام مي شود. بيشتر سازمانها از آموزش الکترونيکي براي ارتقاء سطح دانش کارکنان خود استفاده مي کنند. همچنين دانشگاه هاي مجازي نيز از اين روش براي آموزش دانشجويان خود بهره مي برند(حنفي زاده و رضايي، 1389).
12-27-2- بازار به بازار
يک بازار الکترونيکي عمومي از چندين خريدار و فروشنده تشکيل شده است. با توسعه و رشد بازار هاي B2B علاقه مندي براي پيوستن به بازار ها به يکديگر نيز افزايش مي يابد از اين رو مي توان گفت تجارت الکترونيکي بازار به بازار، يک سيستم رسمي است که دو يا چند بازار را به يکديگر پيوند مي دهد(حنفي زاده و رضايي، 1389).
13-27-2- دولت الکترونيکي
در دولت الکترونيکي هر واحد دولتي به خريد يا فروش محصولات خدمات يا اطلاعات به صورت آني به کسب و کارها،(G2B) يا به شهروندان عادي (G2C) مي پردازد (حنفي زاده و رضايي، 1389).
1-13-27-2- طبقه بندي تجارت الکترونيکي با توجه به ماهيت برنامه هاي کاربردي
برنامه هاي کاربردي تجارت الکترونيکي را مي توان در سه دسته ذيل طبقه بندي کرد:
2-13-27-2- بازارهاي الکترونيکي
بازار شبکه اي از تعاملات و روابط ني باشد

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره مراکز تماس Next Entries منبع پایان نامه درباره بازار سهام