منبع پایان نامه درباره بازار سهام

دانلود پایان نامه ارشد

که در آن ، اطلاعات محصولات يا خدمات و پرداخت ها مبادله مي گردند. زمانيکه بازار الکترونيکي باشد، مرکز کسب و کار ديگر يک ساختمان فيزيکي نيست، بلکه محلي بر اساس شبکه است که در آن تعاملات کسب و کاري صورت مي پذيرد (حنفي زاده و رضايي، 1389).
3-13-27-2- سيستم هاي اطلاعاتي بيت سازماني (IOS)
سيستم هاي اطلاعاتي بين سازماني دربرگيرنده جريان اطلاعات بين دو يا بيشتر از دو سازمان مي باشند. هدف عمده آنها، پردازش کاراتر معاملاتي مانند انتقال سفارش ها، صورت حساب ها و پرداخت ها با استفاده از سيستم ها ي تبادلات الکترونيکي با اکسترانت م باشد. ارائه خدمات به مشتري در زمينه هاي مختلفي به صورت الکترونيکي انجام مي شود (حنفي زاده و رضايي، 1389).
14-27-2- مزاياي تجارت الکترونيکي
ماهيت جهاني فن آوري، فرصت دستيابي به ميليونها انسان، ماهيت تعاملي، تعدد امکانات ، قابليت هاي فراوان و رشد سريع زيرساخت هاي پشتيباني کننده ( بخصوص اينترنت) منجر به برخورداي افراد، سازمانها و جانعه از منافع مختلف شده است، در حال حاضر اين منافع بصورت عيني ديده مي شود.ولي با اجراي موفق تجارت الکترونيکي مي توان باعث افزايش منافع ذکر شده گرديد از اين رو خيلي تعجب بر انگيز نيست که عده اي اثرات انقلاب ديجيتالي را بسيار عميق تر از انقلاب صنعتي مي دانند (کلينتون و گر78، 1997). شرکت هايي که از آن به هدف ارتقاء سيستم فعلي خود استفاده مي کنند از مزاياي آن به طور کامل بهره نخواهند برد. بيشترين امتيازات تجارت الکترونيکي نصيب سازمانهايي خواهد شد که مي خواهند روش و ساختار تجارت خود را تغيير داده و آن را اب تجارت الکترونيکي همگون سازند (سرمد سعيدي و ميرابي، 1383) مزاياي حاصل از تجارت الکترونيکي را مي توان در سه طبقه به شرح زير تقسيم بندي کرد.
15-27-2-مزايا براي سازمان ها
اين مزايا به شرح ذيل مي باشد:
دسترسي جهاني: تجارت الکترونيکي باعث گسترش بازار محلي به بازار هاي ملي و بين المللي مي شود. با کمترين هزينه سرمايه گذاري، شرکت مي تواند به آساني و به سرعا، مشتريان بيشتر، تامين کنندگان بهتر و شرکاي تجاري مناسب تر در سطح جهاني پيدا کند. به طور مثال در سال 1997 شرکت بوئينگ بعد از ارسال پيشنهاد در مورد ساخت يک زير سيستم در اينترنت، صرفه جويي 20 درصدي را تجربه نموده است.
کاهش هزينه ها: تجارت الکترونيکي هزينه ايجاد پردازش، توزيع ، ذخيره و بازيابي اطلاعات کاغذي را کاهش مي دهد به طور مثال: با ايجاد سيستم تدارکات الکترونيکي سازمان مي تواند هزينه هاي اداري خريد را تا 15 درصد کاهش دهد.
تک محصولي (تخصصي) شدن کسب و کارها: تجارت الکترونيکي امکان تخصصي شدن کسب و کار را فراهم مي کند. به طور مثال: شرکتي که تنها قصد فروش سگ ها ي عروسکي را دارد ( شرکت داگ تويز79)، مي تواند در محيط مجازي به حيات خود ادامه دهد اما ممکن است در محيط فيزيکي مشتري چنداني نداشته باشد.
بهبود زنجيره اي تامين: تجارت الکترونيکي مي تواند با کمک مديريت زنجيره اي تامين80 موجودي ها و هزينه هاي سربار و نيز تاخيرات تحويل را کاهش دهد.
سرعت کار شبابه روزي: کسب وار هميشه در اينترنت باز بوده و ساعت اتمام کار ندارد.
شفارشي سازي: با استفاده از تجارت الکترونيکي، امکان سفارشي سازي محصولات وخدماتي که منجر به ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان مي گردند فراهم مي شود. مثل اين مورد شرکت کامپيوتري دل81 مي باشد.
کاهش زمان پياده سازي محصول: تجارت الکترونيکي باعث کاهش زمان بين سرمايه گذاري توليد محصولات، و خدمات مي گردد.
بهبود ارتباط با مشتري: تجارت الکترونيکي مکان برقراري روابط نزديک با مشتريان را براي شرکتها حتي در زماني که پاي واسطه ها در ميان است فراهم مي کند.
کاهش هزينه هاي ارتباطي: تجارت الکترونيکي باعث کاهش هزينه ها ي ارتباطات مي شود. اينترنت ارزان ترين راه ارتباطي است.
بروز بودن مطالب مربوط به شرکت: تمامي اطلاعات مربوط به شرکت از جمله قيمت محصولات، توسط تجارت الکترونيکي مي توانند بروز باقي مانده و هر لحظه تغيير کنند.
ساير مزايا شامل بهبود ديدگاه مشتري نسبت به شرکت بهبود ارائه خدمات به مشتري ظهور شرکاي تجاري جديد، سهولت فرايندها، کاهش زمان تحويل، بهبود بهره وري ،حذف کاغذ بازي ، دسترسي بيشتر به اطلاعات، کاهش هزينه هاي حمل و نقل و افزايش انعطاف پذيري مي شوند ( حنفي زاده و رضايي، 1389).
16-27-2-مزايا براي مشتريان
مزاياي تجارت الکترونيکي براي مشتريان به شرح زير است:
در دسترس بودن شبانه روزي کسب و کارها: تجارت الکترونيکي اين امکان را به مشتريان مي دهد که در طول 24 ساعت شبانه روز، از هر جايي بتوانند خريد کردده و تبادلات مرد نياز خويش را انجام دهند.ارائه بيشترين محصولات و خدمات: تجارت االکترونيکي قدرت انتخاب مشتريان را باالا مي برد. آن ها مي توانند محصولات مورد نياز خود را از بين محصولات فروشندگان بي شمار انتخاب کنند.
دريافت محصولت و خدمات سفارشي:شرکت دل کامپيوتر هاي خود را با قيمت هاي قابل رقابت به بازار عرضه مي کند.
دريافت محصولات و خدمات ارزان قيمت: مشتريان مي توانند با کمي جستجو به ارزانترين محصولات و خدمات دسترسي پيدا کرده و از هر جايي که دوست دارند، خريد کنند.
امکان تحويل سريع: در بعضي مواقع،‌ بخصوص در مورد محصولات ديجيتالي ، تجارت االکترونيکي امکان تحويل سريع را فراهم مي کند.
دسترسي به اطلاعات: مشتريان مي توانند در زمان بسيار کمتري ( به جاي روز يا هفته) به اطلاعات طبقه بندي شده دسترسي پيدا کنند.
مشارکت در حراجي ها: تجارت الکترونيکي امکان مشارکت در حراجي هاي مجازي را به مشتريان مي دهد.
دسترسي به جوامع الکترونيکي: تجارت الکترونيکي امکان تعامل مشتريان با مشتريان ديگر و تبادل تجربيات بين آن ها را فراهم مي سازد.
حذف ماليات فروش: در بسياري از کشوره، کسبو کارهاي الکترونيکي از پرداخت ماليات معاف هستند(حنفي زاده و رضايي، 1389).
17-27-2-مزايا براي جامعه
مزاياي تجارت الکترونيکي براي جامعه به شرح ذيل است:
ارتباط از راه دور: تجارت الکترونيکي، به افراد بيشتري اجازه کار در خانه را مي دهد، بنابر اين زمان کمتري براي خريد صرف مي شود که منجر به کاهش ترافيک و آلودگي هوا مي شود.
افزايش استانداردهاي زندگي: تجارت الکترونيکي، باعث فروش بعضي از محصولات با قيمت پايين تر شده است. بنابراين قدرت خريد افراد بالا رفته و بدين ترتيب استاندارد زندگي نيز افزايش مي يابد.
احساس اميدواري در قشرهاي کم درآمد: تجارت الکترونيکي، باعث دستيابي مردم کشورهاي جهان سوم و نيز روستاييان به محصولات و خدمات مي شود که قبلا امکان دسترسي به آن ها وجود نداشت. اين موضوع منجر به يادگيري حرفه ها و کسب مدارج دانشگاهي خواهد شد.
دسترسي به خدمات عمومي: تجارت الکترونيکي باعث تسهيل در ارائه خدمات عمومي، مانند بهداشت و نگهداري، آموزش و توزيع خدمات دولتي با هزينه پايين و کيفيت بالا مي شود( حنفي زاده و رضايي، 1389).
18-27-2-محدوديت ها و موانع تجارت الکترونيکي
محدوديت هاي تجارت الکترونيکي را مي توان در دو دسته فني و غير فني دسته بندي کرد. بر اساس مطالعه سازمان کامرس نت82 در سال 2000، ده مانع عمده تجارت الکترونيکي در آمريکا به ترتيب امنيت، اطمينان، و ريسک، فقدان کارکنان آموزش ديده، فقدان مدل هاي کسب و کاري، موترد فرهنگبة فقدان زيرساخت هاي عمومي، سازمان ها، کلاه برداري، سرعت پايين اينترنت و موترد حقوقي و قانوني بودند. در سطح جهاني موارد فرهنگي، سازمان ها، واسطه هاي B2B ، موانع تجارت بين الملل و فقدان استانداردها از جمله موانع پر اهميت بودند ( حنفي زاده و رضايي، 1389).
19-27-2- محدوديت هاي فني تجارت الکترونيکي
اين محدوديت ها به شرح ذيل مي باشند:
* فقدان امنيت سيستم، قابليت اعتماد، استانداردها و بعضي از پروتکل هاي مخابراتي همچنان ديده مي شوند.
* پهناي باند کافي مخابرتي بخصوص براي تجارت موبايل وجود ندارد.
* ابزارهاي توسعه نرم افزار در حال رشد بوده و به سرعت تغيير مي کنند.
* يک پارچه سازي اينترنت، و نرم افزارهاي مربوط بهن تجارت الکترونيکي با بعضي از پايگاه هاي داده اي و برنامه هاي کاربردي مشکل مي باشد.
* شايد فروشنده ها علاوه بر سرورهاي شبکه اي به سرورهاي خاص وب و ساير زير ساخت ها نيازمند باشند.
* دسترسي به اينترنت همچنان گران و يا پر درد سر است.
* امکان داردنرم افزار تجارت الکترونيکي با بعضي از سخت افزارها يا سيستم عامل ها تطابق نداشته باشد.
نکته اي که در اين جا مي بايست بيان شود اين است که با گذشت زمان، حجم محدوديت هاي فني کمتر شده و با برنامه ريزي مناسب، حتي مي توان اثرات آن را نيز کاهش داد( حنفي زاده و رضايي، 1398).

20-27-2-محدوديت هاي غير فني تجارت الکترونيکي
بسياري از محدوديت هاي غير فني که مانع گسترش تجارت الکترونيکي مي شوند، طبق تحقيق انجام شده به وسيله اينترنت ويک83 در سال 1998 به شرح ذيل مي باشند:
* هزينه توسعه داخلي تجارت الکترونيکي خيلي بالا بوده و به خاطر فقدان مهارت و تجربه ممکن است به تاخيرهايي نيز منجر شود. فرصت هاي زيادي براي برون سپاري84 وجود دارد، اما به کجا و چگونه اين کار صورت پذيرد. موضوع ساده اي نيست. علاوه ببراين، توجيه سرمايه گذاري سيستم به خاطر وجود منافع غير مشهود85 ( مانند بهبود خدمات مشتري و ارزش تبليغات) سخت مي باشد.
* صنعت تجارت الکترونيکي وظيفه اي بسيار سخت و زمان بر براي متقاعد کردن مشتريان در خصوص امنيت و خصوصي بودن تبادلات آني دارند.
* مشتريان اعتمادي به فروشنده نامرئي و ناشناخته ( حتي در بعضي مواقع فروشنده شناخته شده)، تبادلات غبر کاغذي و پول غير الکترونيکي ندارند به همين دليل هميشه گذر لز فروشگاه هاي فيزيکي به فروشگاه هاي مجازي مشکل است.
* بعضي از مشتريان علاقمند هستند تا اقلام مورد نياز خود را لمس کرده و يا احساس کنند.
* بسياري از مقررات ملي د.لتي و بين المللي هم چنان به محدوديت تجارت الکترونيکي دامن مي زنند.
* بسياري از موضوعات قانوني هم چنان حل نشده باقي مانده و مقررات دولتي و استانداردها براي خيلي از شرايط تعريف نشده اند.
* اندازه گيري بسياري از مزاياي تجارت الکترونيکي مثل بازاريابي سخت است. متدولوژي هاي مناسبي براي اندازه گيري اين گونه مزايا در دسترس نيست.
* خدمات پشتيباني کافي وجود ندارد به طور مثال، مراکز اعطاي حق مالکيت معنوي86 براي تبادلات تجارت الکترونيکي وجود ندارد.
* جذب سرمايه گذاري در شرايطي که بسياري از شرکت هاي اينترنتي با شکست مواجه شده اند بسيار مشکل است.
* تجارت الکترونيکي به عنئان يک رشته و حوزه هنوز در حال رشد و تکامل بوده و تغييرات بسياري را پيش رو دارد.
* در بيشتر برنامه هاي کاربردي فروشندگان و خريداران کافي براي انجام عمليات پر درآمد تجارت الکترونيکي وجود ندارد.
* کلاه برداري اينترنتي افزايش يافته است.
* تجارت الکترونيک مي تواند منجر به فروريختگي روابط انساني گردد (حنفي زاده و رضايي 1389).
علي رغم اين محدوديت ها تجارت الکترونيکي به سرعت در حال پيشرفت است . به طورمثال تعداد افرادي که در آمريکا به خريد و فروش سهام به صورت الکترونيکي مي پردازند300000 نفر در سال 1996 به حد.د 25 ميليون نفر در بهار سال 2002 رسيده است. در کره جنوبي حدود 60 درصد مبادلات بازار سهام در سال 2004 در اينترنت انجام گرفته است که اين مقدار در سال 1998 حدود 2 درصد بود (کورين تايمز87 2004) همچنين تعداد فروشندگان اوراق بهادار در انترنت از مقفدار 76.7 ميليون در سال 2002 به 122.3 ميليون در سال 2004 رسيده است (حنفي زاده و رضايي، 1389).

21-27-2-مزاياي مديريت ارتباط الکترونيکي با مشتري
ژيوگاس و کيرسي، مزاياي مديريت ارتباط الکترونيکي با مشتري را به صورت

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره تلفن همراه، ارزش افزوده، استفاده از تلفن همراه Next Entries منبع پایان نامه درباره ارتباط اعتماد