منبع پایان نامه درباره اوقات فراغت، صنایع‌دستی، توزیع متعادل، منابع طبیعی

دانلود پایان نامه ارشد

زیرساخت‌ها، خدمات يا قابلیت‌های ضروري براي كاركرد يك اقتصاد هستند .
اهميت زیرساخت‌ها در صنعت گردشگري به اندازه‌ای است كه گاهي آن را در رتبه‌های اول اهميت از لحاظ جذب گردشگر قرار داده‌اند. اين مسئله را نادرپور به‌طور مبسوط در مطالعه‌ای تطبيقي در مورد جاذبه‌های گردشگري ايران و استراليا بيان می‌دارد: “صنعت گردشگري تلفيقي از فعالیت‌ها، خدمات و صنايع مختلف می‌باشد و به دو دسته كلي؛ منابع جهانگردي و زیرساخت‌ها تقسيم می‌شود”.
زیرساخت‌ها دربرگیرنده‌ی تمامي ساخت‌وسازهای زيربنايي و روبنايي يك كشور محسوب می‌شوند و به‌طور عمده شامل سیستم‌های ارتباطی، سیستم‌های بهداشتي، حمل‌ونقل هوايي، زميني، زيرزميني، دريايي و اجزاي آن، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، كمپينگ ها، رستوران‌ها، کارخانه‌های تهيه غذا و نوشیدنی‌های سالم ، مراكز خريد (بازارهاي سنتي و مدرن)، مراكز تفريحي (سالم و ناسالم) و غيره می‌باشند. البته اهميت ويژه بخش حمل‌ونقل به حدي است كه به اعتقاد بعضي كارشناسان خود می‌تواند به‌صورت مجزا به‌عنوان يكي از اركان اصلي جهانگردي مطرح شود.

2-4-5-عوامل فضایی-کالبدی
ژان باستیه و برناردز فضاي شهر را این‌چنین تعریف می‌کنند ” فضایی ایست تاریخی با تمام گذشته‌ای که آثاري را از خود به جاي گذاشته : نشانه‌های باستان‌شناسانه ، مرزبندي اراضی ، مسیر راه‌ها ، سازمان‌دهی فضا ، یادمان‌ها و نقاط نمادین تا خاطرات جمعی ، سنت‌ها و پندارها ، تمام این میراث با وجود غیرفعال بودنش مولد نیروي پایدار است و نقش اساسی بازي می‌کند.توسعۀ توریسم در شهرها می‌تواند منافع زیر را در بر داشته باشد:

توسعۀ زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، انرژي و ارتباطات؛
فراهم آوردن زمینۀ مناسب براي توسعه و حمایت از صنایع؛
جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم؛
هموارسازي بستر مناسب براي افزایش درآمد ملی، توسعۀ فرصت‌های شغلی و ایجاد تحول مثبت در سایر بخش‌های اقتصادي؛
بهبود استانداردهاي زندگی (تقوایی و مبارکی،1388 3:)

از مهم‌ترین عوامل فضایی- کالبدي که بر جذب و توسعه گردشگري مؤثرند ، موارد زیر را می‌توان نام برد:
استفاده بهینه از منابع طبیعی: استفاده از فضاهاي طبیعی نظیر جنگل‌ها، چشمه‌سارها و مناظر زیبا به‌منظور افزایش پایداري این منابع
توزیع متعادل امکانات و تسهیلات در فضاي شهري: ساخت مکان‌های تفریحی و اقامتگاه‌ها در اطراف بناهاي تاریخی و نواحی خوش آب‌وهوا، بهبود وضعیت هتل‌ها و رستوران‌ها براي اقامت، سینماها ،نمایشگاه‌ها ،زمین‌های ورزشی و نظایر آن براي تأمین اوقات فراغت و ایجاد بازار و بازارچه‌های ویژه صنایع‌دستی براي عرضه تولیدات محلی
عمران و آبادي شهرها:توزیع سیستم‌های حمل‌ونقل براساس شرایط شهر،چیدمان سیستم‌های حمل‌ونقل که شامل امکانات متحرك و ثابت(مانند مراکز و توقفگاه‌ها،پایانه‌ها،پارکینگ‌ها و…)هستند،کف‌سازی معابر ، تأمین مبلمان شهري ،تنوع کاربری‌ها و توزیع متعادل آن‌ها
ابزار تبلیغاتی در سطح شهرها: طراحی و چاپ پوسترها براي معرفی جاذبه‌های گردشگري در درون و بیرون شهر،طراحی مسیرهاي منتهی به آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی به‌صورت خاص به‌منظور تشخیص و تمیز آن،تهیه نقشه‌هایی به‌منظور معرفی آثار گردشگري و مسیرهاي منتهی به آن‌ها
زیباسازي سیماي شهر: تجهیز بدنه‌ها ،ایجاد نظم و سازگاري بین نماها(نماي ساختمان‌ها و جداره‌ها ) با تاریخ و فرهنگ آن شهر،قرار دادن المان‌ها و مجسمه‌هایی مطابق با تاریخ شهر،ایجاد فضاهاي شهري براي به نمایش گذاشتن آثار هنري و انجام فعالیت‌های خاص جهت جذب جمعیت

2-5-اشکال توریسم
باید توجه داشته باشیم که گردشگری با انگیزه‌های متفاوتی چون استراحتی ، تفریحی و تفرجی ، ورزشی، تجاری و فرهنگی با گذران اوقات فراغت انجام می‌گردد در آن شخص گردشگر در مقصد، اشتغال یا اقامت دائم ندارد می‌توان برای آن معیارهایی را در نظر گرفت با توجه به طول مدت مسافرت ،نوع تأسیسات به خدمت گرفته‌شده ،فصل و چگونگی سازمان‌دهی مسافرت و همچنین انگیزه‌های گوناگون موجب پیدایش یک جریان توریستی می‌شوند،که می‌توان اشکال مختلفی از گردشگری را از یکدیگر تمیز داد. انواع گردشگری به شرح زیر است:
1-معیار زمان : فعالیت‌های گردشگری به شکل کوتاه‌مدت (کمتر از یک روز) و میان‌مدت (یک تا سه روز) و درازمدت (بیشتر از سه روز)از یکدیگر تفکیک می‌گردند.
2- معیار مکان : گردشگری را می‌توان به‌صورت فعالیت‌های گردشگری در حوزه نزدیک ،حوزه میانی و حوزه خارج دوره تقسیم کرد.
3-معیار انگیزه: بر اساس معیار گردشگری به انگیزه‌های استراحتی،تفریحی،درمانی،فرهنگی،اقتصادی ، ورزشی و…..از یکدیگر تفکیک کرد.
4-معیار فصل: موسم گردشگری را می‌توان بر اساس تقاضاهای سفر در فصل‌های خاص طبقه‌بندی نمود.
5- معیار شکل و سازمان‌دهی سفر: گردشگری رامی توان بر اساس شکل آن به صورت گروهی، خانوادگی و…….که ترکیب گردشگری را شامل می‌شود، تقسیم‌بندی نمود.
6-معیار وسیله نقلیه: وسیله نقلیه مورداستفاده بر اساس انواع آن طبقه‌بندی می‌گردد می‌توان ضابطه تعریف گردشگری قرار گیرد.
7- معیار نوع و محل اقامت: که گردشگری را بر اساس نحوه اقامت آن‌ها در هتل،مسافرخانه‌ها،خانه‌های ویلایی و پانسیون‌ها می‌توان تفکیک کرد.(طرح جامع گردشگری تهران 1385).

طرح و سياست گردشگري شناخت شکل‌های مختلف توسعه گردشگري و انواع گردشگري مرتبط با انگیزه‌های خاص مسافرتي كه بتوان براي كشور يا منطقه در نظر گرفت حائز اهميت است . شکل‌های گردشگري كه در بخش‌های زير شرح داده خواهند شد عمدتاً آن اشكالي هستند كه شیوه برنامه‌ریزی‌شده‌ی توسعه را نشان می‌دهند.

2-5-1- گردشگري تفريحگاهي
يكي از رایج‌ترین اشكال گردشگري نوين تفريحي نوعي از توسعه گردشگري مبتني بر ايجاد تفريحگاه (استراحتگاه ) براي گردشگران است . يك تفريحگاه توريستي را می‌توان به‌عنوان يك مقصد توريستي تعريف كرد كه نسبتاً خودكفاست. اين نوع تفريحگاه معمولاً دامنه وسيعي از خدمات و امكانات گردشگري ازجمله امكانات تفريحي و استراحتي را ارائه می‌کند . به علت روند كنوني كه بيشتر گردشگران خواهان مشاركت در فعالیت‌های تفريحي،ورزشي، فرهنگي و ساير فعالیت‌ها هستند، تفریحگاه‌ها در حال حاضر بر تأمين خدمات و امكانات بسيار متنوع تأكيد دارند. اين امكانات غالباً تسهيلات عمده‌ی تجاري و برگزاري کنفرانس‌ها و جلسات را در بردارند.
تفریحگاه‌ها به چندين نوع از جاذبه‌ها و فعالیت‌ها گرايش دارند، استراحت و تفريح ساحلي، ورزش‌های آبي در درياچه و مناطق ساحلي، تفريحات آبي و ورزش‌های رودخانه‌ای، اسكي زمستاني، پیاده‌روی تابستاني و اسب‌سواری،گلف و تنيس، تسهيلات تندرستي مرتبط با چشمه‌های آب‌معدنی يا آب‌وهوای خشك تابستاني، آثار باستاني و تاريخي و پارک‌های ملي يا تركيبي از اين ویژگی‌ها . بعضي از تفریحگاه‌ها بسيار وسيع و داراي انواعي گوناگون از محل‌های اقامت، از جمله واحدها و تسهيلات تفريحي و تجاري زياد هستند . تفریحگاه‌های ديگر ممكن است فقط از يك هتل تشكيل شده باشند ولي بازهم گستره‌ای از فعالیت‌ها، امكانات و خدمات را ارائه دهند . تفریحگاه‌های نوع خلوت ممكن است كوچك و دورافتاده باشند، ولي خدمات و تسهيلاتي با سطح كيفي بالا داشته باشند . اين نوع تفریحگاه‌ها از ميهماناني كه خواهان يك محيط دورافتاده‌ی آرام هستند پذيرايي می‌کنند . روستاهايي كه گردشگران تعطيلاتشان را در آنجا می‌گذرانند از اين نوع تفریحگاه‌ها هستند.
تفریحگاه‌های شهري کاربری‌های معمول زمين و فعالیت‌های يك اجتماع شهري را در خود جمع می‌کنند، ولي از لحاظ اقتصادي بر روي فعالیت‌های تفريحي تكيه می‌کنند. اين تفریحگاه‌ها، هتل‌ها، ساير انواع محل‌های اقامت و امكانات و خدمات متنوع توريستي را در بردارند . اين تفریحگاه‌ها، ویژگی‌های مهم جذاب را در خود جای‌داده‌اند يا نزديك آن‌ها واقع‌شده‌اند، از قبيل سواحل يا امكانات اسكي . تفریحگاه‌های شهري غالباً از ابتدا به‌عنوان آبادی‌های يكپارچه برنامه‌ریزی شده بودند . بسياري از اینجاها در حال حاضر در معرض عمران مجدد هستند و کنترل‌هایی را به منظور بهبود بخشيدن به كيفيت محيطي و كارايي اقتصادي اعمال می‌کنند . بعضي از تفریحگاه‌های جديد برنامه‌ریزی‌شده شهرک‌های جديدي را در کنار خود دارند كه اشخاص شاغل در تفريحگاه در آنجا زندگي می‌کنند . بنابراين شهرک‌های مزبور به‌عنوان شهرک‌های تفريحي خودكفا عمل می‌کنند.
منطقه ساحلي درياي خزر زيباترين منطقه ساحلي ايران است كه هر ساله جمعيت زيادي از مردم ديگر استان‌ها به‌خصوص در فصل تابستان براي استراحت و گذراندن تعطیلات به آن مسافرت می‌کنند . طبيعت زيبا و سواحل آرام می‌تواند اين منطقه را به‌صورت مهم‌ترین مركز جذب توريست به‌خصوص از كشورهاي مجاور درآورد.
يكي از مهم‌ترین عوامل جذب توريست و مسافر وجود جاذبه‌های طبيعي و مناظر زيبا در محيط استان گيلان است . نواحي زيباي طبیعی جنگل و پارک‌ها جنگلي، مناطق كوهستاني، سواحل دريا، رودخانه و آبگيرها و غيره از جمله اين جاذبه‌ها و مناظر محسوب می‌شوند . هر چه ویژگی‌ها و شرايط طبيعي يك منطقه متنوع‌تر و گيراتر باشد، ميزان جذب توريست به آن بيشتر خواهد بود . ارتباط بين عناصر محيطي و توسعه فعالیت‌های توريستي و س یا حتی با توجه به عوامل طبيعي، مناظر و معيارهاي طبيعي موجود در محيط و نيز عوامل انتخاب معیارها، سنجیده و تبيين می‌گردد . تشريح شرايط محيط طبيعي استان گيلان اين نتيجه را حاصل می‌کند كه تنوع زیبایی‌های و گيرايي نواحي مختلف استان مانند : دريا،
ساحل، جلگه، كوهپايه، كوهستان و جنگل بر شدت و درجه جذب مسافر و توريست به منطقه نقش اساسي ايفاء می‌کند. بهترين بهره‌گیری از دريا شايد راه‌اندازی تورهاي سياحتي دریایی با استفاده از کشتی‌های كوچك مسافربري و نيز قايقراني بر روي دريا می‌باشد كه در مناطق تفريحي – توريستي تعیین‌شده، انجام می‌گیرد.

2-5-2- گردشگري شهري
گردشگري در شهرهاي كوچك و بزرگ متداول است . اين شهرها غالباً گستره‌ی وسيعي از جاذبه‌های تاريخي و فرهنگي، خريد، رستوران‌ها، و جنب‌وجوش شهري را ارائه می‌کنند.
بسياري از جاذبه‌ها و تسهیلات رفاهي اساساً براي خدمت به شهروندان توسعه یافته‌اند، ولي استفاده گردشگران از اين تسهيلات می‌تواند به تداوم آن‌ها كمك كند . از اين گذشته، شهرها ممكن است مبادي ورود و خروج گردشگران به كشور يا منطقه باشند، و به‌عنوان پايگاهي براي گردشگراني درآيند كه به نواحي اطراف آن شهر مسافرت می‌کنند. هتل‌ها و ساير تسهيلات توريستي بخشي تفکیک‌ناپذیر از بافت شهري هستند و به مسافران تجاري و تفريحي خدمات می‌دهند.
گردشگري شهري بايد به‌دقت نيز برنامه‌ریزی شود . محل احداث هتل‌ها و ساير تسهيلات توريستي، محل احداث جاذبه‌ها، بايد به‌دقت تعيين شود و شايد اصلاحات سازماني نيز صورت بگيرد . امروزه احداث يا عمران مجدد برخي از نواحي شهري از قبيل محله‌های تاريخي و نواحي ساحلي، كه به‌خصوص در جهت استفاده‌ی گردشگري و اوقات فراغت ساكنان آن ناحیه‌ها قرار دارند امري متداول است . به‌علاوه به‌منظور جلب تعداد بيشتري گردشگر غالباً به برگزاري گردهمایی‌های مهم و ايجاد امكانات ورزشي اهتمام می‌شود.

2-5-3- گردشگري با انگیزه‌ی خاص و گردشگري ماجراجويانه
يكي از انواع گردشگري به‌سرعت در حال گسترش، گردشگري با انگیزه‌ی خاص و ماجراجويانه است . گردشگري با انگیزه‌ی خاص به گردشگراني اشاره می‌کند كه معمولاً در گروه‌های كوچك براي يادگيري و كسب تجربه درباره‌ی ویژگی‌های خاص يك منطقه به آنجا سفر می‌کنند . اين موضوعات خاص موردعلاقه غالباً با علائق حرفه‌ای، شغلي يا تفنني درازمدت گردشگران مرتبط است.
گردشگري باانگیزه‌ی خاص می‌تواند بر دامنه‌ی وسيعي از ویژگی‌ها تأكيد كند . موضوعات فرهنگي، رقص، موسيقي، نمايش، هنرهاي زيبا، صنایع‌دستی، معماري، باستان‌شناسی، تاريخ و مسیرهای تاريخي، سبک‌های سنتي زندگي، و فعالیت‌های غیرعادی اقتصادي را در برمی‌گیرند . موضوعات مرتبط با طبيعت گياهان، جانوران،

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره تابع تقاضا، اوقات فراغت، اثرات گردشگری، عوامل اقتصادی Next Entries منبع پایان نامه درباره دوران باستان، امپراتوری روم، جوامع انسانی، اوقات فراغت