منبع پایان نامه درباره انتقال اطلاعات، صنعت بانکداری، کارکنان بانک، عملیات بانکی

دانلود پایان نامه ارشد

عضو شتاب و تهیه صورتحساب
➢ امکان واریز آنی به حساب کشاورز کارت از هر نقطه از ایران بصورت دسته ای و انفرادی
➢ امکان اتصال به حسابهای قرض الحسنه پس انداز مهر ، قرض الحسنه جاری مهر ، سپرده کوتاه مدت مهر ، قرض الحسنه ویژه کشاورزی مهر
➢ استفاده از سیستم بانکی در خارج از کشور (بحرین ، کویت و قطر) عضو سوئیچ بین المللی شتاب
➢ امکان تهیه گزارش نقدینگی ازحسابهای مربوط به فرآیند خرید و پرداخت یارانه محصولات کشاورزی
➢ جلوگیری از ازدحام و شلوغی در شعب و صرفه جویی در وقت مشتریان و کاهش مراجعه به شعب
➢ صرفه جویی های کلان اقتصادی – اجتماعی (جلوگیری از اتلاف وقت ، کاهش هزینه های عملیات بانکی ، کاهش ترافیک ، کاهش آلودگی و …)
➢ ایجاد و توسعه فرهنگ بانکداری الکترونیکی در بین تولید کنندگان ،کشاورزان و دامداران
➢ امکان مدیریت حسابها در سراسر کشور بصورت لحظه ای
2.5- مهرکارت:
سيستم مهر با استفاده از شبكه مخابراتي ماهواره اي (vsat) ، بخشي از خدمات بانكداري مدرن را ارائه مي نمايد. درتمامي شعب تحت پوشش مهر،كليه عمليات بانكي به صورت لحظه اي(online) انجام مي شود. انواع خدمات مهر به شرح زير است :
1-جاري مهر :اين حساب مانند ساير حسابهاي جاري رايج سيستم بانكي در ايران است . بخشي از خدمات متمايز آن با جاري معمولي به شرح زير است :
➢ وصول فوري چك جاري مهر از هر شعبه مهر بدون مراجعه به شعبه افتتاح كننده حساب .
➢ واريز لحظه اي وبرداشت آني از حساب .
➢ انتقال فوري از يك حساب مهر به حساب ديگر مهر در شعب سراسر كشور .
➢ ارتباط حساب سپرده کوتاه مدت مهر با حساب جاري مهر به عنوان پشتيبان درمواقع کسرموجودي حساب جاري
2- تخصيص رمز CVV2 جهت دستيابي به خدمات خريد اينترنتي :بااستفاده ازاين رمزمي توان ازطريق اينترنت، خدماتي ازقبيل : خريداينترنتي ( کتاب، لوازم خانگي و … ) ، کمکهاي نقدي خيرخواهانه ومددجويي به سازمان بهزيستي و سايرموسسات ذي ربط، ثبت نام دانشگاه وپرداخت شهريه، پرداخت قبوض آب ، برق و… ، رزرو بليط(اتوبوس، قطار، هواپيما و … ) انجام داد..
3- حسابهاي قرض الحسنه پس انداز (پس اندازعادي – پس اندازويژه کشاورزي)
4- حسابهاي سپرده سرمايه گذاري (کوتاه مدت – کوتاه مدت ويژه – بلندمدت 4،3،2،1و5 ساله)
5-مهر كارت به عنوان كارت برداشت (كارت مغناطيسي): با مراجعه به هر يك از شعب ويا ساير مراكزي كه داراي دستگاههاي پذيرنده كارت (pin pad ) هستند ، برداشت ويا واريز به حساب بدون استفاده از دسته چك وبا كارت مهرامكان پذير است .
6- مهر كارت به عنوان كيف پول الكترونيك( كارت هوشمند): در فروشگاهها ومراكز خدماتي كه مجهز به دستگاه pos هستند عمليات پرداخت وجوه كالاهاي خريداري شده، با استفاده از مهر كارت انجام مي شود . مضافااينکه بااستفاده ازقسمت chip طلايي رنگ کارت (قسمت هوشمندکارت) مي تواندرکليه شعب مهرازطريق حساب متصل به اين قسمت کارت وبه صورت offline عمليات دريافت وپرداخت انجام داد.
3.5 – کارت ملی جوان:
اين كارت براساس تفاهم‌نامه منعقده في مابين بانك و سازمان ملي جوانان براي جواناني كه درسنين 15 الي 29 سال قراردارند،درنظر گرفته شده است. كارت ملي جوان نيزمانند سايرکارتهاي مهرداراي دو بخش مغناطيسي و هوشمنداست. اين کارت علاوه برويژگي هاي عمومي برشمرده، داراي ويژگي هاي خاصي نيز هست كه سازمان ملي جوانان و بخش خصوصي با نظارت بانك، آنها را به دارندگان اعطا مي‌كند. از ويژگي های این کارت می توان به تخفيف در خريد كتاب، بليط‌هاي مختلف مراكز فرهنگي و … اشاره کرد.
4.5- ایران کارت:
ايران كارت ابزار مخصوصي است كه بانك كشاورزي ايران براساس استاندارد و اصول فني خاص و رعايت مسائل ايمني به نام بانوان متقاضي با رعايت مقررات صادر و تحويل نمايد. حساب ايران كارت به صورت يكي از حساب‌هاي سپرده سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت، سپرده قرض‌الحسنه جاري و سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز براي كليه بانوان كه داراي اهليت قانوني هستند و همچنين اتباع خارجي كه داراي گذرنامه و پروانه اقامت معتبر باشند (منحصراً سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز)، براساس ضوابط و شرايط اينگونه حساب‌ها افتتاح مي‌شود. ویژگی ايران كارت به شرح زیر است:
➢ كارت مربوط به بانوان
➢ داراي دو بخش مغناطيسي و هوشمند است .
➢ امكان انجام عمليات واريز،برداشت وانتقال وجه ودريافت مانده و صورت‌حساب از دستگاه‌هاي خودپرداز بانك كشاورزي
➢ امكان انجام عمليات دريافت وجه و دريافت مانده از دستگاه‌هاي خودپرداز بانك‌هاي عضو طرح شتاب
➢ امكان انجام عمليات در پايانه‌هاي فروش اختصاصي بانك كشاورزي و بانك‌هاي عضو طرح شتاب و كليه دستگاههاي خودپرداز بانكهاي فعال در كشور بحرين منصوبه در مراكز خدماتي و فروشگاه‌ها ( بيش از 8000 دستگاه پايانه فروش. (
➢ امكان انجام عمليات خريد بصورت online و offline .
➢ امكان واريز وجه به حسابهاي مهر از طريق دستگاه خودپرداز بانك (Depository)
5.5- مهر کارت نوجوان:
مهركارت نوجوان ابزار مخصوصي است كه بانك كشاورزي ايران براساس استاندارد و اصول فني خاص و رعايت مسائل ايمني به نام متقاضيان نوجوان بين سنين 11 تا 15 سال با رعايت مقررات صادر و تحويل ولي/ قيم مي‌نمايد. ویژگی مهرکارت نوجوان به شرح زیر است:
➢ نوجوانان11 الي 15 ساله واجد شرايط دريافت كارت مي‌باشند .
➢ داراي دو بخش مغناطيسي و هوشمند است .
➢ امكان برداشت از دستگاه‌هاي خودپرداز طي 5 مرحله 50000 ريالي و جمعاً 250000ريال روزانه
➢ امكان انجام عمليات خريد بصورت Offline از بخش هوشمند کارت حداکثر به مبلغ 100000 ريال روزانه
➢ امكان انجام عمليات در پايانه‌هاي فروش اختصاصي بانك كشاورزي و بانك‌هاي عضو طرح شتاب و كليه دستگاههاي خودپرداز بانكهاي فعال در كشور بحرين منصوبه در مراكز خدماتي و فروشگاه‌ها ( بيش از 8000 دستگاه پايانه فروش )
➢ امكان انجام عمليات واريز،برداشت وانتقال وجه ودريافت مانده و صورت‌حساب از دستگاه‌هاي خودپرداز بانك كشاورزي
➢ امكان انجام عمليات دريافت وجه و مانده از دستگاه‌هاي خودپرداز بانك‌هاي عضو طرح شتاب و كليه دستگاههاي خودپرداز بانكهاي فعال در كشور بحرين ( بيش از 1500 دستگاه خودپرداز ).

4.6.1.2- سیر تحولات فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری
فناوری بانک ها مشتمل بر فناوری پردازش، ثبت، نگهداری، تغذیه و تبادل اطلاعات مشتریان است. این فناوری طی دوره های چهار گانه ای به تکامل رسیده است. هر دوره از تکامل، به مدیران سیستم بانکی این امکان را داده است که اوقات تلف شده را در شرایط کار رقابتی به حداقل برسانند و در گستره بالاتری به ارائه خدمات بپردازند. در بانکداری سنتی مبتنی بر کاغذ، مراحل کار با پیگیری مداوم چک ها، دفاتر کل، معین و گردش اطلاعات از مکانی به مکان دیگر ادامه می یابد.
اگر چه این جریانات بسیار گسترده است، ولی در تمام بانک ها به صورت یکسان به اجرا در می آمدند و ادامه می یافتند. برداشت نقدی درحساب مشتریان ثبت می شد و اسناد اعتباری دیگر ایجاد یا ضمیمه می شدند. تمام عملیات پیچیده دیگر در کار بانکی براساس اسناد ثبت شده و واضح که حالت استاندارد دارد به گردش در می آیند. قسمت عمده کارهای بانکی شامل اخذ اطلاعات است که براساس آنها، اسناد شکل می گیرند و انتقال اطلاعات حاصله به کسانی است که لازم است از این تغییرات مطلع گردند. تحول الگوهای اساسی فناوری در صنعت بانکداری در چهارچوب دوره هایی رخ داده است که هر یک از این دوره ها در ادامه تشریح می گردد ( عباسی نژاد، 1388، ص 35-29).
دوره اول: اتوماسیون پشت باجه29
این نخستین دوره کاربرد کامپیوتر در صنعت بانکداری بود. با استفاده از کامپیوترهای مرکزی، اطلاعات و اسناد کاغذی تولید شده در شعب به صورت بسته بندی شده به مرکز ارسال و پردازش شبانه انجام می شود. در این دوره کاربرد اصلی کامپیوتر، محدود به ثبت دفاتر و تبدیل کاغذ به فایل های کامپیوتری است. فناوری اتوماسیون پشت باجه که در دهه 1960 رواج داشت، این امکان را فراهم نمود تا دفاتر و کارت ها از شعب حذف و گردش روزانه حساب ها در پایان وقت هر روز به کامپیوترهای مرکزی برای به روز شدن ارسال گردد.
پیشرفت اتوماسیون پشت باجه در دهه 1970 باعث شد که به جای ارسال اسناد کاغذی به مرکز، عملیات روزانه شعب از طریق ثبت آنها بر روی محیط های مغناطیسی به مرکز ارسال گردد و پردازش اطلاعات و به روز رسانی حساب ها، کماکان در اتاقهای کامپیوتر مرکزی صورت می گرفت. در این دوره عملیات اتوماسیون تأثیری در جهت رفاه مشتریان بانک ها ایجاد ننمود و تأثیر رقابت نیز بین بانک ها بر جای نگذاشت. در طول این دوره سیستم های پردازش جمعی و سیستم های بزرگ کامپیوتری به خدمت گرفته شدند و تنها تأثیر اتوماسیون در این دوره ایجاد دقت و سرعت موازنه حساب ها و حذف دفاتر و کارتهای حساب از شعب بانک ها بود.

دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه 30
این دوره، از زمانی آغاز می شود که کارمند شعبه در حضور مشتری، عملیات بانکی را به صورت الکترونیکی ثبت و دنبال می کند. از اواخر دهه 1970 امکان انتقال لحظه ای از طریق بکارگیری ترمینال ها در جلوی باجه فراهم آمد. این ترمینال ها که به ظاهر شبیه به کامپیوترهای شخصی امروزی بودند، از طریق خطوط مخابراتی به کامپیوتر های بزرگ مرکزی متصل می شدند و امکان انتقال اطلاعات به صورت مؤثر در بین شبکه های بزرگ کامپیوتری و ترمینال های ورودی و خروجی بوجود آمد. در این دوره کارمندان شعبه قادر شدند به صورت لحظه ای به حساب های جاری دسترسی داشته باشند به عنوان مثال، «نات وست» یکی از بانک های انگلیسی با استفاده از این سیستم و به کارگیری ترمینال های نصب شده در جلوی باجه ارائه سرویس های لحظه ای را به مشتریان حساب های جاری خود آغاز نمود؛ اما کماکان کار به روز رسانی حساب ها وتهیه گزارش های مربوطه توسط پردازشگر های مرکزی، شبانه انجام می شد. در این دوره بانک ها مجبور بودند برای رسیدن به اتوماسیون جلوی باجه، شبکه های مخابراتی اختصاصی داشته باشند، در حالیکه شبکه های مخابراتی موجود در اختیار و انحصار شرکت های دولتی بود و استفاده از آنها نه تنها از نظر فناوریکی محدود بود، بلکه بسیار گران و پرهزینه بود. این شبکه های اطلاعاتی، ترمینال های بانکی را به مراکز کامپیوتری پشت باجه مرتبط و متصل می ساخت. در این دوره یعنی دهه 1980 بدون شک سرعت دسترسی کارمندان بانک ها به حساب های مشتریان و سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافت و ارائه خدمات به مشتریان بهبود پیدا کرد. در حال حاضر اثرات اقتصادی و رقابتی این شیوه خدمت رسانی محدود شده است. در این دوره هنوز تمایل به استفاده از اسناد کاغذی وجود دارد. اگر چه ترمینال ها امکان جستجو و پردازش را سهولت بخشیده اند، ولی هنوز تمامی کارها توسط کارمندان بانک و از طریق ورود اطلاعات و گردش حساب ها به ترمینال ها صورت می گیرد و فقط نیاز به استفاده انبوه از اسناد کاغذی تا حدودی بر طرف می شود. در این دوره نمی توان کارکنان بانک ها را کاهش داد. چرا که هنوز نیاز به افرادی که پاسخگوی مراجعین به بانک ها باشند، وجود دارد. نزم افزارهائی که در این دوره به کار گرفته می شوند کماکان غیر یکپارچه و جزیره ای است. علیرغم امکان دسترسی لحظه ای کارکنان بانک ها به حساب های مشتریان، محصولات مختلف بانکی شامل انواع حساب های بانکی، وام ها، سرویس های بیمه ای و نقل و انتقال وجوه، مستلزم مراجعه مشتری به بانک ها است و یکپارچگی و پیوستگی بین نرم افزارهای تولید شده وجود ندارد.

دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حسابهایشان
در این دوره که از اواسط دهه 80 آغاز شد امکان دسترسی مشتریان به حسابهایشان فراهم می شود. یعنی مشتری از طریق تلفن یا مراجعه به دستگاه خودپرداز و استفاده از کارت هوشمند یا کارت مغناطیسی یا کامپیوتر شخصی به حسابش دسترسی پیدا می کند و ضمن انجام عملیات دریافت و پرداخت، نقل و انتقال وجه را به صورت الکترونیکی انجام می دهد. سالن بانک ها به مرور خالی از صف های طولانی مراجعین می

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره بانک کشاورزی، خدمات الکترونیکی، خدمات الکترونیک، بانکداری الکترونیک Next Entries منبع پایان نامه درباره بانکداری الکترونیک، محدودیت ها، صنعت بانکداری، رضایت مشتریان