منبع پایان نامه درباره استان گیلان، محل سکونت، توسعه گردشگری، میراث فرهنگی

دانلود پایان نامه ارشد

گرفته است
-طرح تحقیقاتی دیگری با عنوان طرح جامع جهانگردی گیلان در دو جلد توسط معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و موسسه جغرافیا که کارفرمای آن استانداری گیلان بوده در سال 1377 تهیه گردیده است در این طرح به بررسی موقعیت گردشگری استان گیلان و جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها پرداخته‌شده و پیشنهاد‌هایی در خصوص توسعه گردشگری در استان و شهرستان‌ها ارائه شده است.
-طرحی تحت عنوان نتایج مطالعات طرح توسعه (جامع) گردشگری استان گیلان به درخواست معاونت عمرانی استانداری گیلان توسط شرکت مهندسین مشاور شهرسازی و معماری شمال در پاییز سال 1382 انجام گرفته که در آن هدف مکان‌یابی و امکان‌سنجی بسترهای مستعد توریستی استان بوده است.
-پروژه‌های تحقیقاتی نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در مورد شهرستان لاهیجان انجام شده که عبارت‌اند از :
الف- پروژه‌ای با عنوان ابنیه باستانی لاهیجان به‌صورت غیر پایان‌نامه‌ای که مجری آن آقای بهروز همرنگ بوده در سال 1373 انجام شده است در این تحقیق پس از دیباچه و مطالعات جغرافیایی در مورد ابنیه زیر توضیحاتی داده شده است: بقعه امیر شهید، مسجد اکبریه، بقعه میر شمس‌الدین، بقعه چهار پادشاهان ، مسجد جامع و پل خشتی.
ب-پروژه ای با عنوان بررسی بناهای تاریخی لاهیجان به‌صورت غیر پایان‌نامه‌ای که مجری آن آقای بهروز همرنگ در سال 1374 انجام شده است. این تحقیق در ادامه تحقیق سال قبل انجام شده و مطالب آن عبارتنداز:
نظری اجمالی به تاریخ شرق گیلان، شناخت ویژگی‌های شهرسازی و بافت سنتی شهرستان لاهیجان، بقعه و تکیه پیر علی در گابنه، بقعه آقا پیر رضا، بقعه امیر صادق، خانه یاورزاده، حمام گلشن، خانه محمد صادقی و همچنین بررسی و شناخت مناره‌های شهر لاهیجان.

2-2-مفاهیم و تعاریف
2-2-1- تعاریف جهانگردی
دانش جهانگردی یکی از علوم وابسته و نزدیک به علم اقتصاد از اوایل دهه دوم قرن بیستم در کشورهای ایتالیا ، سویس و آلمان به وجود آمد و وظیفه مطالعات و تحقیقات علمی درباره جهانگرد به عهده گرفت. در مارس 1993 کمیسیون آمار ملل متحد ،تعریف ارائه‌شده از جهانگردی توسط سازمان جهانی جهانگردی را پذیرفت . بر اساس این تعریف جهانگردی عبارت است از مجموعه فعالیت‌های افرادی که به مکان‌هایی خارج از محل زندگی و کار خود به‌قصد تفریح و استراحت و انجام امور دیگر مسافرت می‌کند و بیش از یک سال متوالی در آن مکان نمی‌مانند.(داس ویل 1384)
آرتور بورمن در سال 1931 جهانگردی را چنین تعریف کرده است: جهانگردی مجموعه مسافرت‌هایی را دربرمی گیرد که منظور استراحت،تفریح و تجارت یا دیگر فعالیت‌ها می‌باشد و سفر جهانگرد از محل سکونت خود از مکان و غیبت خود رفتن به مکان دیگر به‌طور موقتی می‌باشد(رضوانی1385).

2-2-2-تعریف توریست
توریست در تعریف به معنای گشت‌وگذار و تفریح و گذران اوقات فراغت می‌باشد که فردی از مکانی به مکان دیگر برود را شامل می‌شود توریسم نه‌تنها در زبان‌های فرانسوی انگلیسی بلکه در اکثر زبان‌های زنده دنیا با اندکی اختلاف در تلفظ مفهوم مشترک دارد . در زبان فرانسه تور علاوه بر نوبت به مفهوم حرکت ،مسافرت و گردش است این گردش به دور دنیا و یا حرکت به دور محور می‌باشد. در فرهنگ لغات فارسی گردشگری را چنین تعریف کرده‌اند:در اقطار عالم سفرکردن و شناختن ،مسافرت برای تفریح و سرگرمی سفری که در آن مسافر به مقصد می‌رود و سپس به محل سکونت خود بازمی‌گردد(کاظمی1385).
پل روبر توریسم را این‌گونه تعریف می‌کنند: توریسم عمل مسافرت کردن و طی مسافت نمودن و رفتن به جایی غیر از مکان همیشگی و متعارف زندگی به‌منظور تفنن و لذت بردن است. حتی اگر این کار شامل جابه‌جایی کوچک باشد .توریست کسی است که این کار را انجام می‌دهد. به دلیل کنجکاوی با بیکاری با لذت بردن و تفریح کردن.

2-3-گردشگری و توسعه آن
در دهه 1980 مفهوم توسعه پايدار با اين درك كه تداوم بدون محدوديتِ رشد اقتصادي، اثرات نامطلوب زیست‌محیطی و اجتماعي در پي خواهد داشت، مطرح شد و الگوهاي رشد و توسعه اقتصادي تا آن زمان را به چالش كشاند . بدين ترتيب به دنبال گزارش برتلند در سال 1987 ، توسعه پايدار سفر طولانی‌اش را به‌سوی تبدیل‌شدن به يك پارادايم توسعه، در دوره جديد آغاز كرد.در همين راستا از دهه 1980 ، به دنبال گزارش‌های متعدد تهیه‌شده توسط صدها محقق، كارشناس دولتي و دانشگاهي و نهضت طرفداران محیط‌زیست، سرانجام رویکردهای توسعه گردشگري و دولت‌ها به چالش كشيده شدند و به‌منظور بازساخت چارچوب سنتي توسعه گردشگري همسو با رويكرد توسعه پايدار به شكلي كه الزامات و استانداردهاي جديد طرفداران محیط‌زیست و پايداري يك سطح بهينه از منافع اقتصادي اجتماعي را تأمين كند، تحت‌فشار قرار گرفتند. بدين شكل از دهه 1990 ، حركت از گردشگري انبوه به‌سوی رويكرد توسعه پايدار گردشگري آغاز شد و مفهوم توسعه پايدار وارد ادبيات گردشگري شد.
توسعه پايدار گردشگري، فرآيندي است كه با بهبود كيفيت زندگي ميزبانان، تأمين تقاضاي بازديدكنندگان و به همان نسبت حفاظت منابع محيطي طبيعي و انساني در ارتباط است.
برخي نويسندگان، گردشگري پايدار را به‌عنوان رويكردي كه مستلزم عملكردي براي حيات و كيفيت بلندمدت هم منابع طبيعي و هم انساني است، تعريف می‌کنند.
ريس معتقد است،گردشگري پايدار، نيازمند جلوگيري از تخريب و انحطاط سیستم‌های اجتماعي، فرهنگي و اكولوژيكي جامعه ميزبان است و ساكنان بومي بايد از آن منافعي را كسب كنند . به‌منظور تحقق موفقیت‌آمیز گردشگری پايدار، اين پارادايم مستلزم تركيب چشم‌انداز ، سياست، برنامه‌ریزی، مديريت، پايش و فرآيندهاي يادگيري اجتماعي است.
برخلاف پارادايم سنتي، گردشگري پايدار می‌تواند اهداف متعادل اجتماعي اقتصادي و زیست‌محیطی در سطح محلي و منطقه‌ای را برآورده سازد. ازاین‌رو در قالب رويكرد توسعه پايدار گردشگري، بررسي نقش گردشگري در توسعه منطقه‌ای و محلي عموماً از ابعاد اقتصادي، اجتماعي يا اجتماعي فرهنگي و محيطي صورت می‌گیرد. چراكه ابعاد گردشگري پايدار لازم و ملزوم يكديگرند و متقابلاً يكديگر را تقويت می‌کنند.
در ادبيات گردشگري موضوعات اصلي پايداريِ اقتصادي شامل منافع اقتصادي، متنوع سازي اقتصاد محلي، رشد اقتصادي کنترل‌شده، بهبود روابط محلي و منطقه‌ای و توزيع عادلانه منافع اقتصادي در اقتصاد محلي هست (نگهبان، 1391).
همچنين بُعد اقتصادي پايداري گردشگري، بر درآمد مناسب، ثبات قيمت كالاها و خدمات و برابري فرصت‌های شغلي در جامعه دلالت دارد. در اين راستا طرفداران پارادایم سنتي گردشگري انبوه، هدف اصلي توسعه گردشگري را به حداكثررساني منافع اقتصادي آن می‌دانند، و در طرف ديگر طرفداران گردشگري پايدار معتقدند كه نرخ رشد توسعه گردشگري بايد در حد و سازگار با ظرفیت‌های جامعه باشد و منابع طبيعي و فرهنگي در معرض خطر را بازيابي كند.
بُعد محيطي پايداري به تركيب عوامل محيطي با منابع گردشگري و اثرات متقابل آن‌ها دلالت دارد، كه نبايد تحت تأثير تغييرات اساسي آسيب ببينند.
در گردشگري پايدار، پايداري اجتماعي فرهنگي دلالت دارد بر توجه به هويت اجتماعي و سرمايه اجتماعي و توجه به فرهنگ جامعه و امتيازات آن و توجه به تقويت انسجام اجتماعي و عزت‌نفس كه به ساكنان جامعه اجازه خواهد داد تا زندگي خودشان را كنترل كنند (دخالت در امور زندگي خودشان).
به‌منظور دستيابي به هدف گردشگري پايدار، مشاركت ساكنان محلي در فرايند تصمیم‌گیری يك الزام است
(قدمي، 1386: 29).
همچون مفهوم توسعه پايدار، در كنار بحث‌های گسترده در زمینه‌ی تعريف و تبيين مفهوم و ابعاد توسعه پايدار گردشگري، يكي از چالش‌های روبروي افرادي كه می‌خواستند تئوري توسعه پايدار و به دنبال آن توسعه پايدار گردشگري را براي اجرا ترجمه كنند، تعيين اين بود كه چه محدودیت‌هایی بايد اعمال شود؟ چه كسي بايد آن را تضمين كند؟ و آن‌ها در چه سطحي بايد تحقق يابند؟
تاکنون در زمینه‌ی این‌که چطور می‌توان توسعه پايدار گردشگري را عملياتي كرد، پرسش‌های زيادي مطرح شده است. در اين راستا چندين چارچوب مفهومي مرتبط با موضوع پايداري معرفي شدند و بسياري از محققان گردشگري براي توسعه و به‌کارگیری مفاهيم،مدل‌ها، سیستم‌های پايش و شاخص‌های گردشگري پايدار، تلاش زيادي صورت داده‌اند. در بسياري از تحقيقات با زمينه گردشگري، در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و زیست‌محیطی مقیاس‌های سنجش اثرات گردشگري توسعه‌یافته‌اند و مجموعه‌ای از شاخص‌های اندازه‌گیری اثر ارائه‌شده است. معيارها و شاخص‌های توسعه پايدار، نقش مهمي در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در همه سطوح دارند .
این‌ها اطلاعاتي را فراهم می‌آورند كه بروي توسعه پايدار و اندازه‌گیری روند پيشرفت به‌سوی توسعه پايدار، تأكيد می‌کنند.
علاوه بر اين شاخص‌ها می‌توانند تغييرات را كمّي كرده و چارچوبي براي اهداف فراهم آورند و سپس اقدامات را پايش كنند. در ادبيات گردشگري پايدار همواره بر نقش كليدي نگرش ساكنان و گردشگران به‌عنوان مؤلفه‌های اصلي گردشگري پايدار تأکید شده است و به‌منظور درك و ارزيابي مداوم عقايد، طرز فكر و نگرش ساكنان و گردشگران ، عمدتاً از شاخص‌های ذهني استفاده ‌شده و تلاش‌ها در جهت بسط اين نوع شاخص‌ها بوده است. تحقيقات متعددي در رابطه با اين موضوع، کارایی و قابليت اعتمادپذیری شاخص‌های ذهني را مورد تائید قرار داده‌اند.

2-4-عوامل مؤثر در تغییرات کمّی و کیفی گردشگری
2-4-1-عوامل محیط طبیعی
آب‌وهوا هم بر عرضه و هم بر تقاضاي خدمات توريستي تأثیر می‌گذارد، بنابراين با توجه به ویژگی‌های آب و هوايي و تقاضا براي خدمات توريستي، هم منابع و امكانات و هم عوامل محدودکننده بايد به‌طور همسان موردتوجه قرار بگيرند. آب‌وهوا مهم‌ترین عامل در توسعه صنعت توريسم محسوب می‌شود، مسافرت‌های گروهي و دسته‌جمعی با شرايط آب‌وهوایی پيوند می‌خورد(ذوالفقاري، 1378).
روابط بين هوا و گردشگري اشكال متفاوت و پیچیده‌ای دارد، مركب بودن موضوع از یک‌سو به چندشکلی بودن پديده توريسم و از ديگر سو به اثرهای آب‌وهوا بستگي دارد ، زيرا اثرهاي آب‌وهوا درمجموع نسبت به ديگر شاخص‌های توريسم نمود و برجستگي بيشتري دارد، گرچه مطالعات زيادي در زمینه‌ی توريسم به‌عمل‌آمده است ولي بيشتر آن‌ها درگير كليات موضوع شده‌اند و به مطالعات تفصيلي توجه چنداني نشده است.
ماسترستون در اين زمينه عوامل زير را مؤثر می‌داند:
– اطلاعات كافي در زمینه‌ی آب‌وهوا و گردشگري وجود ندارد؛
– پژوهش در زمینه‌ی آب‌وهوا تا حدي پيچيده است؛
– داده‌های مناسب براي اطلاعات تفصيلي موجود نيست؛
پیچیدگی‌های یادشده هنوز داراي نواقص جدي است. در بيشتر اين مطالعات فقط عوامل آب و هوايي موردتوجه قرارگرفته و ديگر به عوامل مؤثر بر توريسم توجه نشده است و اگر هم اندك توجهي شده باشد اهمیت نسبي آن چندان مدنظر نبوده است و با توجه به معيارهاي مورداستفاده در اين تحقيقات، بيشتر آن‌ها به نتايج اغراق‌آمیز و غیرواقعی دست‌یافته‌اند.
به گفته پري، آب‌وهوا بخش مهمي از مفهوم محيطي را تشكيل می‌دهد كه تفريح و توريسم در قالب آن شكل می‌گیرند، به علت اينكه توريسم و گردشگري فعاليتي آزادانه و اختياري است، اغلب به شرايط اقليمي مطلوب وابسته است .
وابستگي توريسم به آب‌وهوا در جايي كه مسافرت به‌قصد تعطيلات و بر اساس آگاهي از جذابيت و قابليت اطمينان از شرايط آب و هوايي صورت می‌گیرد، مشخص است . در زمینه‌ی حساسيت تفريحي جهانگردي، جهانگردان قبل از تصمیم‌گیری براي سفر چهار شرط را در نظرمي گيرند:
وجود ايستگاه هواشناسي در مقصد
شرايط آب و هوايي مقصد
پیش‌بینی هوا در طول مسير
هدف از مسافرت
آب‌وهوا به چند دليل براي صنعت توريسم اهميت دارد:
نخست این‌که، گاهي آب‌وهوا خود به‌صورت عامل جاذبه محسوب می‌شود، مثل جاهايي با زمستان گرم كه موردعلاقه مردمي است كه در مناطق سردسير زندگي می‌کنند (محمدي ،1386).
دوم این‌که، تنوع آب‌وهوا در يك منطقه يا كشور، گستردگي صنعت توريسم و امكان وجود فعالیت‌های توريستي را در فصل‌های مختلف فراهم می‌کند.

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره جامعه آماری، روش تحقیق، کارشناسی ارشد، ورودی شهر Next Entries منبع پایان نامه درباره تابع تقاضا، اوقات فراغت، اثرات گردشگری، عوامل اقتصادی