منبع پایان نامه درباره ارزش ویژه، ارزش ویژه برند، مصرف كننده، ارزش برند

دانلود پایان نامه ارشد

اسلامي ايران و با شروع جنگ تحميلي اين فروشگاه‌ها يكي پس از ديگري خاصيت خود را از دست دادند و تبديل شدند به مكاني براي عرضه كالاهاي بي‌كيفيت و ارزان قيمت كه تنها مزيت آنها ارزان‌فروشي آن هم فقط در بعضي از كالاها بود. با خاتمه جنگ تحميلي در سال ۱۳۷۲ نخستين فروشگاه شهروند با سرمايه‌گذاري شهرداري تهران آغاز به كار كرد و به‌دنبال آن فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كوثر و رفاه و شركت‌هاي تعاوني مصرف كارگري و كارمندي در سازمان‌ها و ارگان‌ها كه همگي با سرمايه‌گذاري بخش‌هاي دولتي ايجاد مي‌شدند دور جديدي از اين صنعت را آن‌هم با مديريت و نگرش دولتي آغاز كردند(biznews.ir).
جريان افتتاح و راه اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با روندي کند تا سال 1385 ادامه يافت و از آن سال تا امروز احداث فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با يک روند جهشي به تمام نقاط تهران و شهرهاي ايران رسيده است.
احداث فروشگاه‌هاي پروما در سال 1379 در مشهد اولين سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين بخش بود که در سال  1383 به بهره برداري رسيد. پس از افتتاح دومين شعبه اين فروشگاه در کرج و افتتاح 4 شعبه در تهران تا سال 89  فاز دوم پروژه مجتمع تجاري پروما شامل رستوران، شهربازي و پارکينگ نيز به بهره برداري رسيد(وبسایت رسمی گروه پروما تجارت87).
نخستين فروشگاه زنجيره‌اي بين‌المللي با سرمايه‌گذاري خارجي كه در تهران با نام هايپراستار در سال ۸۸ آغاز به كار كرد در مدت زمان كوتاهي توانست با ارائه خدمات مناسب به مشتري و ايجاد فضايي جديد در عرضه كالا نه تنها مخاطبين زيادي را جذب كند بلكه باعث تشويق بخش خصوصي شد تا در اين رشته كاري سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي انجام شود.
ذیلا فهرستی از فروشگاه های زنجیره ای فعال در ایران می توان بر شمرد :
فروشگاه‎ شهر و روستا: فروشگاه بزرگ شهر و روستا نخستین بار به شیوه نوین در سال ۱۳۳۲ به در خیابان فردوسی تهران با همکاری آلمانی‌ها تأسیس شد.
فروشگاه‎ قدس : فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدس وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. نام قدیم این زنجیره فروشگاهی “کوروش” بوده است که پس از انقلاب اسلامی به “قدس” تغییر یافته است.
فروشگاه‎ رفاه : فروشگاه‎ زنجیره‌ای رفاه زیر پوشش بانک ملی ایران کالاهای مورد نیاز و مایحتاج عمومی از جمله مواد غذایی، پوشاک، لوازم آرایش، لوازم خانگی و لوازم صوتی را که شمار اقلام آن از یازده هزار می گذرد را تهیه و توزیع می‌کند.
فروشگاه‎ شهروند : فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند وابسته به شهرداری تهران است که شعب گوناگون آن در سراسر شهر تهران به طور گسترده مستقر هستند.
فروشگاه‎ کوثر: فروشگاه‎ زنجیره‌ای کوثر متعلق به بنیاد شهید انقلاب اسلامی است.
فروشگاه‎ سپه: فروشگاه‎ زنجیره‌ای سپه متعلق به نیروهای مسلح.
فروشگاه‎ شیلات: این فروشگاه‌ها از ابتدای سال ۱۳۷۱ به صندوق بازنشستگی جهاد سازندگی واگذار گردیدند که در قالب مجتمع فروشگاه‌های زنجیره‌ای شیلات آغاز به کار نمود و از ابتدای سال ۱۳۷۶ با گسترش دامنه فعالیت مجتمع به شرکت تبدیل شد.
فروشگاه صنعت نفت: فروشگاه صنعت نفت وابسته به شرکت نفت می‌باشد و بیش‌تر محصولات شیمیایی آن از این مجتمع شیمیایی تهیه می‌شود.
فروشگاه اتکا: فروشگاه‎ زنجیره‌ای اتکا وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.
فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش : فروشگاه های زنجيره اي افق كوروش وابسته به گروه صنعتي گلرنگ در سال 1388 تأسيس گرديده و از زمان تأسیس تا کنون 10 شعبه از این فروشگاه‌ها در سطح تهران، قم، کرج و اسلامشهر افتتاح شده است.
فروشگاه‎ زنجیره‌ای پـروما : شعبات فعلی فروشگاه شامل شهرک گلستان(انتهای همت غرب) – محمد شهر – گوهر دشت – قزوین و مشهد می باشد.
فروشگاه‎ زنجیره‌ای هایپر استار : نخستين فروشگاه زنجيره‌اي بين‌المللي با سرمايه‌گذاري خارجي می باشد.
فروشگاه‎ زنجیره‌ای جانبو : جانبو نام تجاری مچموعه ای از فروشگاه های زنجیره ای در شرکت اورست مدرن است. این شرکت دو برند دیگر با نام های «آل این آل» و «فرنا» را هم در همین زمینه در اختیار دارد. و در مجموع (سه برند) در کل کشور 20 شعبه احداث کرده است.

فروشگاه زنجیره ای پروما
احداث مجتمع تجاری پروما در سال 1379 با زیر بنایی در حدود 25000 متر مربع در شهر مقدس مشهد آغاز و در سال 1383 به بهره برداری رسید. از امکانات رفاهی پروژه مجتمع تجاری پروما می توان به فست فود ، شهربازی ، پارکینگ، بولینگ ، بیلیارد و … اشاره نمود .  امكانات مدرن مجتمع تجاری پروما ،این مجتمع را از سایر مراكز تجاری مشابه متمایز می كند.
بخشی از این ویژگی ها عبارتند از:
سیستم های خنك كننده و گرم كننده مركزی (كریر) ساخت آمریكا
سیستم پیجینگ مركزی TOA ساخت ژاپن
سیستم تلفن سانترال Panasonic ساخت ژاپن (500 خط (
سیستم مدار بسته و نظارت تلویزیونی AXIS ساخت سوئیس
نما تماماً از شیشه سكوریت آبی رفلكس بلژیك
پاركینگ های مسقف در حدود 600 متر مربع با دارا بودن سیستم تهویه
تایل سقف از نوع آموستیك آرمسترانگ با ریلینگ اصلی، ساخت آمریكا
UPSمركزی ساخت GE آمریكا
آسانسورهای پانوارمیك، ساخت ایتالیا
پله های برقی (OTIS) ساخت فرانسه
اینترنت بی سیم رایگان
در مجتمع تجاری پروما، سوپر ماركتی بزرگ و مجهز با زیر بنای 6000 متر مربع متشکل از واحد های نان،شیرینی، خشکبار، مواد پروتئینی ، لبنی ، میوه و … در طبقه همكف قرار دارد .
جمع بندی صنعت مورد مطالعه
با توجه به مطالب گفته شده در ارتباط با اهمیت مطالعه در صنعت خرده فروشی و جایگاه برندینگ در این صنعت ، محقق فروشگاه های زنجیره ای بدلیل پوشش گستره زیادی از محصولات که سبب جذب مصرف کنندگان بی شماری می شود را در این پژوهش انتخاب کرده است.
پیشینه تحقیق
در این قسمت زمینه تحقیقات گذشته مرتبط با موضوع تحقیق را به دو دسته ، سوابق تحقیقات داخلی و سوابق تحقیقات خارجی تقسیم می کنیم.
سوابق تحقیقات داخلی
سابقه انجام تحقیق با این عنوان در دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی داخل کشور وجود ندارد. در جدول زیر تحقیقات داخلی به صورت خلاصه بیان می شوند.

خلاصه تحقیقات داخلی
پژوهش
محقق
یافته های پژوهش
1- بررسي تأثير عناصر ارتباطات يكپارچه ي بازاريابي بر قوت نام تجاري در صنعت بانكداري (مطالعه ي موردي: بانك ملي استان اردبيل )
باشکوه و شکسته بند
(1391)
نتايج پژوهش بيانگر اين امر است كه بين تبليغات و مؤلفه هاي قوت برند، رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد. ضريب همبستگي به دست آمده بين تبليغات و قوت برند، بيانگر اين مطلب است كه 50 درصد از تغييرات قوت برند در قالب سودآوري برند، رهبري برند و گسترش جغرافيايي برند، تحت تأثير ابزارهاي تبليغاتي بانك است.
همچنين نتايج پژوهش بيانگر اين امر است كه بين پيشبرد فروش و مؤلفه هاي قوت برند رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد. مقدار ضريب همبستگي حاصل شده بين پيشبرد فروش و قوت برند، بيانگر مي كند كه 60 درصد از تغييرات قوت برند، تحت تأثير روش هاي پيشبرد فروش بانك است.
از نتايج ديگر پژوهش اينكه بين روابط عمومي و مؤلفه هاي قوت برند، رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد. مقدار ضريب همبستگي حاصل شده بين روابط عمومي و قوت برند، نشان مي دهد كه 59 درصد از تغييرات قوت برند، تحت تأثير روش هاي روابط عمومي بانك است

پژوهش
محقق
یافته های پژوهش
2- بررسي تأثير آميزه بازاريابي بر روي ارزش ويژه برند در شرکت شیرین عسل
ایران زاده و همکاران
(1391)
نتايج تحليل معادلات ساختاري بيانگر تاثير عناصر قيمت و محصول بر تمامي ابعاد ارزش ويژه برند است. دو عنصر توزيع وفعاليت هاي ترويجي نيز از عوامل اثرگذار بر آگاهي /تداعي ذهني از برند هستند.
3- ارزيابي ارزش ويژه نام و نشان تجاري و عوامل موثر بر آن از ديدگاه مصرف كننده
کرباسی ور و یاردل
(1390)

جامعه آماري این تحقیق مصرف كنندگان شكلات در فروشگا ههاي زنجير ه اي شهروند و رفاه بوده است نتایج حاصله موید این بود که عامل وفاداري به برند ، عامل تداعي برند به صورت مستقيم بر ارزش ويژه برندتأثير دارد، همچنین عامل كيفيت ادراك شده، به طور غير مستقيم و از طريق وفاداري بر ارزش ويژه برند اثرميگذارد. در نهایت عامل آگاهي برند به طور غير مستقيم و از طريق وفاداري و تداعي برند برارزش ويژه برند اثر ميگذارد.
4- بررسي تأثير ارزش ويژة برند بر پاسخ مصرف كننده، با هدف سنجش ارزش ويژة برند اير انول
حسینی و همکاران
(1388)
نتايج به دست آمده نشان داد كه سه بعد: كيفيت درك شده، آگاهي و وفاداري به برندبا هر دو پاسخ مصرف كننده رابطة معنادار و مثبت دارند . اما رابطه اي بين پيوندهاي برندبا پاسخ هاي مصرف كننده يافت نشد . بين ا رزش ويژة برندو پاسخ هاي مصرف كننده رابطه معنادار مثبت و شديد وجود دارد. نام ايرانول فقط در بعد آگاهي امتيازي بالاتر از متوسط گرفته است. در ابعاد ديگر امتياز آن از نظر مصرف كنندگان پايين تر از متوسط است

پژوهش
محقق
یافته های پژوهش
5- بررسی عوامل موثر بر ارزش برند شرکتهای تجاری اینترنتی
محمدیان و همکاران
(1387)
در این تحقیق پژوهشگران تلاش کردند تا مهم ترین عوامل بازاریابی موثر بر منابع ایجاد کننده ارزش برند شرکتهای آنلاین را شناسایی کنند. بدین مظور آنها ابتدا مفاهیم عمومی مرتبط با برند، برندسازی و شرکت های آنلاین را مورد بررسی قرار دادند و سپس با مطرح کردن مدلی به عنوان مدل پایه ای، عوامل بازاریابی مختلفی که بر ارزش برند شرکت های آنلاین تاثیر گذارند شناسایی و دسته بندی نمودند. آنان بر اساس مدل ارزش برند آکر، منابع ارزش برند شرکت های اینترنتی را آگاهی از برند، وفاداری به برند، تداعی گرهای برند، کیفیت ادراک شده و ارزش بازار برند دانستند.
6- بررسي و تعيين آميخته ترفيع مناسب براي محصولات لبني با استفاده از روش تصميم گيري چند معياره (MCDM)
صمدی
(1387)
در این تحقیق به بررسي عناصر آميخته ترفيع و تعيين مؤثرترين عناصر ترفيع از جنبه تأثير آن در ايجاد نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبني با استفاده از روش AHP پرداخته شد . از ميان 16 ابزار ترفيعي متناسب با محصولات لبني – كه به عنوان گزينه انتخاب شد ند – با نظرخواهي از گروه هاي مختلف در كارخانه شير پگاه لرستان ، مؤثرترين روش ترفيع جهت ايجاد آگاهي، علاقه ، تمايل و نگرش مثبت در مخاطبان نسبت به محصولات لبني، تبليغات تلويزيوني و مؤثرترين روش ترفيع جهت سوق دادن مصرف كنندگان بالقوه به خريد محصولات لبني، فروش حضوري دانسته شد
پژوهش
محقق
یافته های پژوهش
7- ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر مصرف کننده
(شش طبقه محصول مصرفی در فروشگاه رفاه سطح شهر تهران)
ابراهیمی و همکاران
(1387)
در این تحقیق به ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر مصرف کننده که شامل عوامل قیمت، تبلیغات،ترفیع، خانواده که از طریق ارزش گذاری بر ابعاد ارزش ویژه برند (شامل تداعی برند، آگاهی از برند، وفاداری به برند وکیفیت درک شده) بر ارزش ویژه برند تاثیرگذار است، پرداخته شد. نتایج این تحقیق نشانگر این امر است که قیمت، خانواده، تبلیغات و توزیع به صورت غیرمستقیم و با تاثیرگذاری بر ابعاد ارزش ویژه برند بر ارزش ویژه برند موثر است. آشنایی با برند، تداعی برند، و کیفیت درک شده به صورت مستقیم بر وفاداری به برند تاثیرگذارند همچنین به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند موثر می باشند. در نهایت خانواده به عنوان تاثیرگذارترین عامل که موجب افزایش ارزش ویژه برند میشود شناسایی گردید.
8- عوامل تعیین کننده ارزش ویژه برند کفش های ورزشی
سید جوادین و شمس
(1386)
پژوهشگران تحقیقات خود را بر اساس مدل ارزش ویژه آکر به انجام رساندند و به منظور بررسی روابط علی بین ابعاد ارزش ویژه برند و و خود ارزش ویژه برند در صنعت کفش ورزشی از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده نمودند

سوابق تحقیقات خارجی
یک مورد سابقه انجام تحقیق با این عنوان در دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی داخل کشور وجود دارد. همچنین تحقیقات

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره خرده فروشی، فروشگاه های زنجیره ای، ارزش ویژه، ارزش ویژه برند Next Entries منبع پایان نامه درباره سطح تحصیلات، تحلیل عامل، تحلیل داده، تحلیل عاملی