منبع پایان نامه درباره ارزش افزوده، توسعه بازار

دانلود پایان نامه ارشد

توريسم در بخش صنايع دستي در کشور به ويژه در استان مرزي مسئولين امر بايد در مرحلة نخست نقش و اهميت پژوهش هاي اجتماعي را درک کنند. براي اين مهم سرمايه‏گذاري نمايند تا بتوانيم علي‏رغم محدوديت هاي خاص موجود از ظرفيت هاي موجود حداکثر بهره‏وري را براي کشورمان حاصل نماييم. براي استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود گردشگري در زير چند مورد از راهکارها در دو بخش به صورت اجمالي اشاره مي شود:
راهکارهاي کلي براي رونق صنعت توريسم
1- بخش کلان: در اين بخش از راهکارهاي جذب توريست مي توان به تدوين برنامه ها، سياست هاي کلي، کلان، قانونمند و منظم براي رونق صنعت توريسم در کشور، فرهنگ سازي شيوه برخورد با توريست ها در مکانهاي توريستي از سوي بوميان و متصديان مکانها، بهره گيري از بخش خصوصي براي سرمايه گذاريهاي مطلوب در بخش توريسم، استفاده از الگوهاي موفق برنامه هاي توريستي در کشورهاي ديگر از جمله کشور ترکيه، تبليغات اينترنتي، ماهواره اي و تلويزيوني بصورت مستند و حرفه اي مکانهاي توريستي براي داخل و خارج از کشور اشاره نمود.
2- بخش خرد: ايجاد تسهيلات رفاهي، بهداشتي، اطلاع رساني، سازماني کارا و مطلوب طبق استانداردهاي بين المللي،کنترل قيمت کالاها و خدمات اعطايي به توريستها، ايجاد سيستم حمل و نقل مطلوب هوايي و زميني، ساخت هتلها، اقامتگاهها و پارکينگ هاي مناسب و حفظ، نگهداري و مرمت آثار تاريخي، باستاني و توريستي از جمله راهکارهاي عمده اين بخش مي تواندمحسوب شود.
راهکارهاي ويژه در صنعت توريسم با تأکيد بر صنايع دستي
1- راه اندازي بانک اطلاعات جامع گردشگري و صنايع دستي، ضمن تمرکز کليه فعاليتهاي هنرهاي صناعي در يک نهاد منسجم و مسئول و همچنين متمرکز کردن مراکز تصميم گيري و تصميم سازي در بخش توسعه صنايع دستي2- تقويت موسسات و شرکت هاي خصوصي و سرمايه گذار در بخش گردشگري و حمايت از توسعه کارگاه هاي توليدي از طريق اعطاي تسهيلات اعتباري و حمايت از ايجاد بازارچه هاي صنايع دستي 3- توسعه فرهنگ اصيل ايراني و بومي از طريق صنايع دستي 4- تهيه و تدوين استاندارد مواد اوليه مورد مصرف با حفظ اصالت هاي بومي، ملي و فرهنگي 5- تأمين امنيت براي سرمايه گذاري در واحدهاي صنعتي و افزايش پوشش بيمه اي براي نيروهاي کار و توليدات صنايع دستي 6- برگزاري جشنواره هاي فرهنگي- صنايع دستي با حضور فرهنگ هاي متنوع ايراني 7- افزايش ميزان تنوع و زمينه هاي کاربردي آثار صنايع دستي و بالطبع بالا بردن کيفيت و افزايش ميزان دوام هنرهاي صناعي 8- توليد هنرهاي صناعي با الهام از فرم کلي و نگاره هاي آثار تاريخي و باستاني و نيز علائم و نشانه هاي هر کشور 9- ايجاد رشته صنايع دستي و توريسم در مناطق فعال در اين زمينه 10- بسته بندي مناسب آثار صنايع دستي 11- ارائه خدمات مناسب در زمينه بيمه، حمل و نقل و تحويل سالم و بموقع آثار در مقصد مورد نظر گردشگران 12- اهداي صنايع دستي به عنوان جوايز مسابقات علمي- هنري و ورزشي در کشور13- استفاده از ظرفيت هاي بالقوه فضاي سايبر و رسانه هاي ماهواره اي همچون تاسيس شبکه جهانگردي و توريسم براي توسعه صنعت جهانگردي و شناساندن هنر صنايع دستي و پتانسيل هاي گردشگري کشور 15- مشارکت فعال صدا و سيما در امر اطلاع رساني و تبليغ گسترده روي صنايع دستي با هدف ايجاد موقعيت مناسب براي عرضه کالا 16- ايجاد فروشگاه هاي آنلاين صنايع دستي در کشور 17- توجه به آموزش الکترونيکي و حرفه اي صنايع دستي در مراکز دانشگاهي 18- ايجاد پايگاه داده ها براي صنعتگران و هنرمندان در بخش صنايع دستي 19- توسعه بازاريابي الکترونيکي صنايع دستي در کشور از طريق اينترنت20- فعال سازي انجمن ها در جهت حفظ، احيا و آموزش صنايع دستي21- برگزاري جشنواره و نمايشگاه هاي بين المللي صنايع دستي و گردشگري بصورت مشترک با مشارکت کشورهاي منطقه و سازمان هاي فرهنگي بين المللي.
………………………………………………………………………………
نقش صنعت گردشگري بر متغيرهاي اقتصادي
دسته ها : مقالات و دانستني هاي گردشگري
جهانگردي پديده‌اي است که از دير باز در جوامع انساني مختلف وجود داشته اما با ورود به عصر مدرن به صورت يک صنعت سود‌آور در آمده و مورد‌توجه بسياري از کشورهاي دنيا قرار گرفته است که هر ساله با رشد و توسعه اين صنعت چند وجهي مواجه بوده ايم.
با نگاهي گذرا به در آمدهاي جهانگردي کشورهاي مختلف به اين نتيجه مي‌رسيم که نگاه کشورهاي مختلف دنيا به توسعه جهانگردي با اهداف مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي و…… کاملا متفاوت بوده، اما اکثر کشورها‌، توسعه اقتصادي را در درجه اول اهميت قرار داده اند‌، بدين دليل که جهانگردي به سرعت رشد يافته و به بزرگ‌ترين صنعت دنيا تبديل شده و منافع عمده اقتصادي را به اقتصاد ملي کشورها وارد کرده است.
بر اساس آمارهاي موجود‌، جهانگردي ??‌درصد از درآمدها و شغل‌هاي دنيا را به‌وجود آورده است و پيش‌بيني مي‌شود که اين رقم تا سال ???? به دو برابر برسد. از ديدگاه اقتصادي اصلي‌ترين کارکرد صنعت جهانگردي کسب درآمدهاي ارزي، توزيع مجدد درآمدها،ايجاد زمينه اشتغال‌، سرمايه‌گذاري و ايجاد ارزش افزوده همچنين فروش کالاها و خدمات مورد‌نياز گردشگرها است.
مقاله حاضر به بررسي نقش گردشگري بر متغييرهاي کلان‌اقتصادي از قبيل اشتغال، سرمايه‌گذاري و ارزش افزوده مي‌پردازد همچنين ميزان اشتغال و سرمايه‌گذاري که در اثر توجه به امر جهانگردي بدست خواهد آمد را مشخص کرده و رابطه بين آنها را بيان مي‌کند.
? توريسم و موقعيت توريستي ايران
از آنجا که پايه و اساس جهانگردي بر سفر استوار است عواملي که در جابه‌جايي اجزاي آن از نقطه‌اي به نقطه ديگر مورد‌استفاده قرار مي‌گيرد در اين زمينه از اهميت ويژه‌اي است. سرزمين پهناور ايران با ميراث کهن فرهنگي و يادمان‌هاي ديدني، از تنوع آب و هوايي، جاذبه‌هاي گردشگري در شمال و جنوب کشور، جاذبه‌هاي طبيعي و اکتسابي (‌که هر‌کدام به تنهاي مي‌تواند يک کشور را به عنوان بازاري قابل عرضه به جريان توريسم بين‌المللي وارد کند) برخوردار است.
به طوري که در سال ???? متوسط اقامت جهانگردان خارجي در ايران ??/? شب محاسبه شده بود که در مقايسه با متوسط اقامت در ساير ممالک فوق‌العاده بالا بود. اما متاسفانه در چند سال گذشته به علت عدم‌توجه به امر توريسم در ايران و ناديده گرفتن آن باعث شده نه تنها کشور ما درآمد کلاني را که از اين راه حاصل مي‌شود‌، از دست بدهد بلکه باعث شده است متوسط اقامت در ايران به ??/? شب برسد و اين امر گوياي آن است که گردشگران بيشتر در زمينه تجارت وارد ايران مي‌شوند تا سياحت و اين نشان‌دهنده کاهش گردشگر سياحتي مي‌باشد و اين در حالي است که در سال ???? گردشگري ??/?‌درصد از کل صادرات جهان را به خود اختصاص‌داده است و پيش‌بيني مي‌شود در سال ????، اين صنعت حدود ??‌درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دهد. ايران در ميان کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي‌(O I C ) طبق آمارهاي سال‌هاي گذشته به لحاظ تعداد گردشگر ورودي رتبه ?? و به لحاظ درآمد حاصل از ورود جهانگردان رتبه دهم را دارا بوده است در حالي که به لحاظ جاذبه‌هاي گردشگري در رديف ?? کشور اول جهان و اولين کشور جهان سوم است. در اين ميان ترکيه ظرف ?? سال گذشته از ????? نفر گردشگر به حدود ??‌ميليون نفر و تونس از ???هزار نفر به بيش از ?‌ميليون نفر ارتقا داشته است. در حالي که ايران حتي با کشور کوچک تونس که با ?/?‌ميليون نفر جمعيت بيش از ?‌ميليون نفر گردشگر داخلي و ?‌ميليون نفر گردشگر خارجي را مديريت مي‌کند قابل مقايسه نيست.
? رويکردهاي کلان اقتصادي در صنعت توريسم
امروزه توجه سياستگذران و برنامه ريزان کشورها به صنعت گردشگري به عنوان يک استراتژي توسعه‌اقتصادي، فرهنگي‌، امنيتي و سياسي بيش از پيش معطوف اين امر شده و آثار مثبت اقتصادي و فرهنگي آن مورد توجه جدي دولت‌ها و ملل گوناگون قرار گرفته است. بسياري از کشورها با بهره‌گيري از اين صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست يافته به نحوي که بيشترين درآمد خود را از طريق آن تامين مي‌کنند و در زمره کشورهاي توسعه يافته جهان مطرح شده‌اند.
صنعت گردشگري نوعي سرمايه‌گذاري غير‌مستقيم خارجي در داخل کشور است و اثرهاي انبساطي آن در کليه بخش‌هاي اقتصادي، اثرهاي توسعه‌اي دارد. به همين دليل برنامه‌ريزي عامل مهمي‌ براي دستيابي به موفقيت در بخش گردشگري است که مجريان را بر آن مي‌دارد تا بر اساس محدوديت زماني‌، خود را به نقطه عطف ديدگاه سياست‌گذاران نزديک کنند.صنعت توريسم و سهم آن در اقتصاد ملي‌ کشورها از جمله مباحث مهمي ‌است که مورد‌توجه صاحبان امر قرار گرفته است و ارتباط تنگاتنگي با صنايع ديگري مانند هتلداري، حمل و نقل، آژانس‌هاي مسافرتي، صنايع‌دستي، رستوران‌داري، صنايع‌غذايي، کشاورزي و… دارد. اصلي‌ترين کارکرد اين صنعت کسب درآمدهاي ارزي، توزيع مجدد درآمدها، ايجاد زمينه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد‌نياز گردشگران و به ويژه صنايع‌دستي توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادي است. در کشور ما نيز سازمان ايرانگردي و جهانگردي بر‌اساس رويکرد جهاني “گفت‌وگوهاي تمدن‌ها” و رويکرد منطقه‌اي “همبستگي ملي” و حسن همجواري با همسايگان همچنين رويکرد کلان‌اقتصادي، فعاليت‌هاي خود را اعم از تحقيقات، آموزش و برنامه‌ريزي بازاريابي مبتني بر رويکردهاي زير تعقيب مي‌نمايد:
?)‌ توسعه گردشگري داخلي در دو بعد استاني و ملي
?)‌ تمرکز به جذب همسايگان از طريق افزايش تسهيلات در مرزهاي خشکي و دريايي
?)‌ توجه به گردشگران قاره اي در حوزه جغرافيايي فرهنگي با مشخصه گردشگري قاره‌اي
?)‌ بازاريابي بين‌المللي با تمرکز بر بازارهاي گردشگري مديترانه‌اي و فراآتلانتيکي
به تبع اجراي اين برنامه‌ها و رويکردها موجب مي‌شود که در بعد اقتصادي فوايد زير نصيب کشور گردد:
?)‌ تسريع گردش سرمايه در نظام اقتصادي کشور
?)‌ توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال
?)‌ بهبود وضعيت معيشتي استان‌هاي محروم
?) جذب سرمايه‌هاي بخش‌خصوصي خارجي
و چندين مزيت ديگر که دولت مي‌تواند با اختصاص بخشي از درآمدهاي حاصل از گردشگري در جهت تقويت هويت ملي و فرهنگ دهي و نگاه‌اقتصادي به گردشگري خارجي گام بردارد.
در مقياس وسيع اندازه ضريب تکاثري منوط بر اين است که بخش عمده عرضه کالاها و خدمات جهانگردي تا چه حد توانسته به خوبي توسعه يابد. در صورتي که واردات کالاهاي خارجي را به حداقل رسانيم و خدمات و کالاهاي محلي و داخلي مصرف شود تاثير ضريب تکاثري به مراتب زياد خواهد بود تا مصرف کالاهاي وارداتي. چون جهانگردي‌، صنعتي کاربر است و بسياري از صنايع کوچک و بزرگ به آن مرتبط است، بنابراين تاثير ضريب تکاثري آن نسبت به ديگر صنايع بيشتر است لذا اين صنعت به دليل ضريب تکاثري بالايي که دارد نسبت به ديگر صنايع داراي مزايايي است از جمله اشتغالزايي و اگر کشورها ساختار اقتصادي مناسبي داشته باشند طبقه محروم جامعه هم سهم بيشتري از آن مي‌برند.
ويژگي‌هايي که باعث شده جهانگردي به عنوان يک صنعت برتر انتخاب شود عبارتند از:
منابع عمده اقتصادي
زود‌بازده بودن و عدم‌نياز به سرمايه‌گذاري کلان
مزيت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و زيست‌محيطي
ايجاد امنيت توسعه در روابط سياسي بين کشورها
اگر بخواهيم ضريب تکاثري کشورمان را بررسي کنيم برابر نظريه اقتصاد دانان متخصص در فعاليت‌هاي گردشگري ضريب تکاثري يا فزاينده سرمايه‌گذاري اين رشته از فعاليت در جامعه‌اي مشابه ايران رقمي ‌بين ? تا ?? مي‌باشد رقمي‌ که فوق‌العاده بالا است و آثار آن صرف نظر از اينکه در توليد ملي و توسعه متعادل منطقه‌اي فوق‌العاده موثر است، بيشترين اثر را در ايجاد فرصت‌هاي تازه شغلي دارد.
? گردشگري و سرمايه‌گذاري
در‌حال‌حاضر، اقتصاد و صنعت ايران يکي از استثنايي‌ترين شرايط اقتصادي دنيا را دارا است، از طرفي شرايط اوليه براي توليد مانند نيروي کار و انرژي بسيار ارزان و غيره در وضعيت بسيار مناسب قرار دارد اما دخالت‌هاي بيشتر دولت در فعاليت‌هاي اقتصادي، تبليغات منفي و تحريم اقتصادي باعث شده است که

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره اوقات فراغت، مشارکت زنان، فرهنگ و تمدن Next Entries منبع پایان نامه درباره گردشگري، جهانگردي، کشورهاي