منبع پایان نامه با موضوع جنس مخالف، نوجوان و جوان، ضرب المثل، آموزش و پرورش

دانلود پایان نامه ارشد

، نتیجه اجرای پرسشنامه‌های تحقیق نشان داد که 60 درصددانش‌آموز آن مدرسه گفته‌بودند که با جنس مخالف دوست بوده و هستند”. ( گلزاري ، 1384)
“در سال 1381، آیت‌الله امینی، امام جمعه محترم قم از اینجانب براي انجام تحقيقي با موضوع گرايش به جنس مخالف در بين دانش آموزان قمي دعوت کردند نتيجه اينکه از بين 3 هزار نفر نمونه آماري مشخص شد 33 درصد پاسخگویان با جنس مخالف رابطه داشته‌اند، 25درصد تمام کسانی‌که تجربه‌ این رابطه‌ها را گزارش داده‌بودند، اولین دوستی خود را در زیر 14 سالگی یعنی دوره راهنمایی آغاز کرده‌بودند و 71درصد گفته‌بودند که هم‌کلاسی‌های آنها با یک چند نفر از جنس مخالف دوست هستند”. ( همان)
يا در آماري ديگر آمده “حدود 26 درصد دختران 12-14 ساله تهرانی با جنس مخالف دوست بوده‌اند، یعنی تعداد دختران نوجوانی که به سمت ارتباط با پسران کشیده شده‌اند در مدت ده سال تقریبا به دو برابر رسیده است” ( سيف ، 1390 )
هیچ کارشناسي علوم تربيتي و جامعه شناسي ، مقصر اصلی مشکلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزان را تنها مدرسه نمی‌داند، اما پدران و مادران نگران می‌گویند حتی اگر 25 درصد دختران راهنمایی و 40 درصد دختران دبیرستانی با همان درصدهای20 سال پیش با پسران دوستی و ارتباط پنهان داشته باشند، با توجه به این‌که طول کشیدن این رابطه‌ها باعث می‌شود هم انحرافات اخلاقی جدی‌تری سراغشان بیاید و هم دختران دیگر به این نوع دوستی زیانبار تشویق شوند، برای مصون ماندن فرزندان ما از این آسیب رو به گسترش اخلاقی ، جامعه و نظام آموزشي چه برنامه‌ای دارد؟
فراموش نکنیم کشش به جنس مخالف یکی از نشانه‌ها و ویژگی‌های طبیعی و سالم دوره نوجوانی است. ما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم جلوی بیداری غریزی فرزندانمان را بگیریم اما به‌جای غافل شدن و یا برخوردهای تند و منفی باید به آنها روش‌های خویشتنداری جنسی را بیاموزیم.
يادآور مي شوم که مدیران و مشاوران و مربیان دلسوز جامعه اسلامي ما پاسداران خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت بودند و هستند و خدای بزرگ را سپاس می گویم که این بنده کوچک را توفیق داده است در طول سالها خدمت در آموزش و پرورش و با همکاری صدها مدیر و معلم دلسوز و روشن بین اين نظام آموزشي در خدمت و راهنمايي قشر نوجوان ميهنم بوده ام و پايان نامه کارشناسي ارشد خود را به بررسي معضلي در اين حوزه حساس اختصاص داده ام و ان شاا… نتايج آن بتواند منشاء اثري مثبت در جامعه اسلامي ايران باشد.
لذا ضروري است در مقطعي که انواع رسانه ها اعم از ماهواره اي ، راديويي ، تلويزيوني ، اينترنت ، مجلات ، گوشي هاي همراه و…. دنياي جوانان و نوجوانان ما را اشغال کرده اند ، گوشه اي هر چند جزيي از زندگي و رفتار نسل چهارم انقلاب اسلامي را تحت عنوان گرايش به مد و جنس مخالف مورد پژوهش و مداقه قرار دهيم.
در همين راستا و با توجه به تجربه چندين ساله محقق در برخورد مستقيم با جوانان و نوجوانان دختر و پسر به عنوان مدير و معلم مقطع دبيرستان ، انتظار مي رود بتوان نتايج بسيار مفيد و کاربردي از تحقيق حاضر حاصل شود.

ضرورت و اهمیت موضوع :
بدون شک دوست داشته شدن و دوست داشتن ، یکی از نیازهای اساسی انسان هاست. اگر نتوانیم کسی را دوست بداریم ، قطعا”با سلامت روانی فاصله گرفته ايم. به طور کلی، وقتی شاهد ابراز علاقه کسی نسبت به خود هستیم و یا در رفتار و گفتار او می‌بینیم که دوست‌مان دارد، احساس ارزشمندی در ما تقویت می‌شود. برعکس، وقتی می‌بینیم کسی دوست‌مان ندارد و یا از رابطه‌ای که با ما دارد، خارج می‌شود اولین موضوعی که باعث آسیب روانی ما می‌شود، احساس بی‌ارزشی است.
بى‏ترديد ايام جوانى، ايام بيدارى غريزه جنسى ،گرايش به جنس مخالف و علاقه به مُد روز است. در اين ايام شوق و احساسات بر روان آدمى سايه مى‏افكند و ناخودآگاه رفتار، سخن و نگاه جوان را تحت تأثير قرار مى‏دهد و سبب توجه و تحريك روحي و جسمي در برخورد با جنس مخالف مى‏شود. در اين سنين نوجوان و جوان خواهان روابط دوستانه و هم سخن شدن با يكديگر مي شوند.
نوجوان و جوان در اين مرحله در پى يافتن هويتى جديد است و گمان مى‏كند خانواده و والدينش تا حدي مى‏توانند از وى حمايت كنند. بنابراين، اگر نياز دوست يابي در محيط خانوادگى به خوبى تأمين نشود يا لطمه بيند و مخدوش شود، نياز به محبت و ابراز محبت و برقرارى ارتباط دوستانه‏اش دچار اختلال خواهد شد. در نتيجه در جمع خانواده خود احساس غربت و تنهايى مي كند و اين موضوع زمينه ساز گرايش به افراد ديگر مي شود .
یکی از وظایف مهم در تربیت نوجوانان، آموزش واقعیت روحی و رفتاری افراد از جنس مخالف است. پدر و مادر و همچنین اولیای مدرسه می‌باید در فرصت‌های مناسب در مورد اینکه دختران و پسران دارای چه خصوصیاتی هستند و چگونه می‌باید در مقابل این خصوصیات عکس‌العمل نشان داد، مطالب مختلفی به فرزندان و دانش‌آموزان خود، گوشزد کنند.
موضوع ارتباطات دختر و پسر در دهه اخیر چالش‌های ذهنی زیادی را برای دست اندرکاران و مسئولین امر و روان شناسان و جامعه شناسان به وجود آورده است . از طرفی میل و گرایش به جنس مخالف در جوانان وجود دارد و از طرفی باید شیوه‌های مدیریت و کنترل آن به جوانان آموخته شود تا از آسیب‌های این روابط در امان باشند .
اينجانب بواسطه شغل معلمي ارتباط مستقيمي با نوجوانان دختر و پسر و بالطبع با خانواده هايشان دارم به تجربه دريافته ام که والدين دربرخورد با مسائلي خاص دوران نوجواني و جواني بسيار خام و نپخته عمل مي کنند، يا اطلاعات کافي براي راهنمايي درست ندارند يا حيا مي کنند و سکوت مي کنند و يا برعکس با برخورد چکشي ، روحيه نوجوان را به هم مي ريزند.
در اين سنين نوجوان ناخواسته و به طور غريزي به جنس مخالف خود گرايش پيدا مي کند، دوست دارد گروه ها و تيم هاي ديگر به غير از خانواده خود را تجربه کند، مايل است در نزد همسالان خود به تيپ ظاهر و مد روز بگردد و از مقبوليت بالايي برخوردار باشد، بالغ شده است ، غرور جواني پيدا کرده است از تحقير و شکست گريزان است و بسياري خصوصيت ديگر….
اين تحقيق از آن سبب اهميت دارد که مي خواهد به بررسي و چرايي اين گرايشهاي نوجواني و از آن مهمتر ارائه راهکاري براي خانواده ها در برخورد با اين موارد بپردازد. توجه داشته باشيم که جامعه ما جوان است رواج انحطاط و کجروي هاي اخلاقي در اين سن با ضرر پيکره جامعه در آينده اي نزديک ختم مي شود.
همانطور که پيش از اين هم اشاره شد یكی از نیازهای اساسی زندگی انسان، تعامل و ارتباط با دیگران است. انسان در طول رشد خود، پیوسته برای بقا و پیشرفت خویش، محتاج ارتباط با دیگران است كه بین این امر با سلامت رابطه ای نزدیك وجود دارد. تمام انسان ها به دنبال یافتن كسانی هستند كه با آن ها احساس خوبي و خوشی كنند. در اين ميان يک سوال مطرح است که دوستی با جنس مخالف را چگونه تعریف می کنند؟
بر اساس قواعد كلی حاكم بر ارتباط میان فردی، نمی توان هر ارتباطی را دوستی دو جنس مخالف نامید، بلكه می توان گفت دوستی و گرايش دو جنس مخالف یعنی ارتباطی كه بین دو جنس مخالف وجود دارد و در این ارتباط، محبت، صمیمیت، عشق و علاقه قلبی ویژه وجود دارد و از این رو هر ارتباطي مانند دو كودك ، ارتباط تحصیلی ، ارتباط معلم با شاگرد و مانند آن كه برای هدف خاصی است، نمی تواند از مقوله دوستی و گرايش به جنس مخالف باشد.
حال اين نیروی پیوندجویی دو جنس مخالف يعني از يک طرف دل دادگی پسرانه و از ديگر سوي دلبری های دخترانه ، در قشر نوجوان و جوان وجود دارد که البته اين ارتباط و گرايش چه از نظر عقل و چه اعتقادات باید در چارچوب اصولی و اخلاقی باشند تا به بی عفّتی و گناه كشیده نشوند . چراکه رابطه گناه آلود از نظر اسلام حرام است و قرآن آنرا نهى کرده است زیرا عفت عمومى جامعه با این گونه روابط آسیب جدى مى بیند. پایه هاى ازدواج و خانواده سست مى شود و صدها مفسده اخلاقى براى دختر و پسر و جامعه بوجود مي آيد.
در اين سن حساس”وجود انگيزه هايي باعث تقويت قوه خيال و ميل به جنس مخالف و گرايش به مُد مي شود. برخي از اين انگيزه ها عبارتند از:
1 – توهم قدرت و جاذبه . یكی از انگیزه های گرايش و دوستی با جنس مخالف این است كه پسران داشتن دوست دختر را یك قدرت اجتماعی برای خود تصور می كنند و دختران نیز داشتن یك دوست پسر را یك جاذبه فردی و اجتماعی برای خود به حساب می آورند. برخي از گرايش ها آنقدر ضعيف و خفيف است که حتي به دوستي هم نمي رسد اما در برخي ديگر این قدرت نمایی و جاذبه ارائه شده به قیمت از دست دادن بسیاری از جاذبه ها و قدرت های اجتماعی و شخصیتی دیگر تمام مي شود در نتیجه، دوستی ها به پایان می رسد و دنیایی از تعارض را در درون دختر و پسر باقی می گذارد.
2 – پناه جویی به یكدیگر. دختران و پسرانی كه مورد بی توجهي و يا کم محبتی در خانواده قرار می گیرند و از وضعیت روانی و اجتماعی خویش ناراضی هستند و در این زمینه، خود را سرگردان و آشفته می یابند، از طریق برقراری روابط پنهان و يا حتي آشکار با جنس مخالف، درصدد كسب رضایت و یا به عبارت دیگر، به دنبال یافتن شرایطی هستند كه برای آن ها اطمینان خاطر و رضایتمندی بیشتری فراهم كند و پناه گاهی برای جبران كمبود محبت خود فراهم سازند. اما اطمینان خاطری كه برخي از دختران و پسران از طریق برقراری دوستی بین خود جستجو می كنند هیچ گاه حاصل نمی شود زیرا این روابط پنهانی و به دور از چشم خانواده صورت می گیرد”.( نسرین صفری ، 1390)
همچنين برخی دیگر از دختران از این‌كه پسری به او و یا خانواده آن‌ها آسیبی برساند می‎ترسند و ممكن است به همین دلیل به برخی از خواست‎های پسر پاسخ گویند. در گرايش هاي منتهي به دوستي بين دختران و پسران، از آنجا که مقاومتي بسيار قوي از طرف پدر يا مادر يا جامعه براي ممانعت از برقراري اين دوستي‏ها وجود دارد، اين گونه دوستي‏ها با مخاطرات رواني گوناگوني از جمله اضطراب و تشويش همراه است. وجود افکار ديگري چون احساس گناه، نگراني از تهديداتي که توسط پسر براي فاش کردن روابطش با دختر صورت مي‏گيرد، يک تعارض دروني و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد. بنابر اين وجود چنين دلهره‏ها و اضطراب‏هايي که گاهي لطمه‏هاي جبران ناپذيري بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسيب‏هاي اين گونه روابط است.
در مورد ارتباط میان دختر و پسر ضرب المثلی وجود دارد که دختر را به پنبه و پسر را به آتش مانند می کند که بدون شک در صورت نزدیک شدن آن دو به یکدیگر، پنبه شعله ور می شود. این ضرب المثل به عنوان یک گزاره رفتاری و یک الگوی اجتماعی در میان افراد جامعه وجود دارد. خانواده ها با این گزاره رفتاری به تربیت و خط دهی فرزندان اهتمام می ورزند در حالی که این سخن به معنای نادیده گرفتن اراده و اختیار انسان و پایین آوردن شخصیت والای انسانی افراد در حد جمادات است که امری غیر صحیح و به دور از دلیل می باشد.
آنچه مهم می نماید این است که باید رفتار ها و ارتباطات دارای مرز و همراه با رعایت اصول برخاسته از شرع باشد که در این فرض، ارتباط هیچ منعی ندارد. در تربیت فرزند مهم این است که معرفت بخشی مناسب و به جا انجام پذیرد، یعنی والدین باید تلاش کنند نوجوان و جوان خود را در خود نگهداری، بصیرت لازم ببخشند، یعنی لازم است والدین علت نهی و یا امر خود را در مورد رفتار های مختلف بیان کنند تا فرزند در یک سردرگمی تربیتی قرار نگیرد.
“3 – وعده ازدواج . یكی از بهانه های ارتباط بین پسران و دختران وعده ازدواج از ناحیه پسراست و معمولا با این وعده ها پسران با دختران ارتباط پیدا می كنند. در حقیقت، دختر و پسر با طرح مسئله «ازدواج» با یكدیگر رفاقت كرده، سعی می كنند نیازهای عاطفی همدیگر را برآورده كنند، اما اکثر این وعده ها در حد خیال بافی می مانند و جامه عمل نمی پوشند زیرا خانواده ، چنین افرادی را در حد لازم پخته و شایسته برای ازدواج نمی یابند. طرح مسئله «ازدواج» از سوی پسر اگر هم صورت گیرد، با مخالفت خانواده اش روبه رو می شود و حتی اگر پسر به خواستگاری دختر نیز برود، خانواده

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه با موضوع جنس مخالف، پرخاشگری، آداب و رسوم، سن ازدواج Next Entries منبع پایان نامه با موضوع جنس مخالف، مسئله پژوهش، مصرف کنندگان، عصر اطلاعات