منبع پایان نامه ارشد درمورد کودک و نوجوان، آثار ادبی، فرهنگ عامه، وجدان کاری

دانلود پایان نامه ارشد

ضعیفی دارد و زیر مجموعه ی گروه ها بسیار کم است.
2) فرهنگ مشاغل
نوشته‌ی دکتر طیبه زندی، که نشر ساوالان در سال 1384 آن را منتشر کرده است. در این کتاب مشاغل به شش گروه تقسیم شده است:
الف) بهداشتی –درمانی
ب) فنی و مهندسی
ج) کشاورزی و تولید مواد غذایی
د) آموزشی و پژوهشی
ه) اداری –اجتماعی
و) انتظامی
ابتدا زیرمجموعه‌ی هر شغل را آورده و سپس تعریفی ارائه داده است. در بخش‌های بعدی به اهمیت، گروه شغلی، شرح وظایف و مسئولیت‌ها و …. اشاره کرده است. مشاغل، شامل شغل‌های رایج کشوراست.
3) فرهنگ‌نامه مشاغل
با ویرایش محمدرضا محتشمی که نشر طلایی در سال 1391 آن را به چاپ دوم رسانده است.
از نظر محتوا بسیار شبیه به کتاب فرهنگ مشاغل خانم زندی است؛ اما مشاغل به ترتیب حروف الفبا و بدون هیچ گونه طبقه‌بندی آمده است. برعکس کتاب “فرهنگ مشاغل” تالیف خانم زندی که بدون تصویر و کاملا سیاه و سفید است، این کتاب در قطع وزیری و به صورت تمام رنگی و در جلد گالینگور چاپ شده است.
دو کتاب دیگر در موضوع مشاغل و در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسیده است که به شکل داستانی و در قالب ضرب‌المثل و ریشه‌های آن به شرح مشاغل قدیمی پرداخته است:
4) راز مثل‌های ما
تالیف آقای محمد میرکیانی، که هر شغل در قالب ضرب‌المثل و همراه با کاریکاتورهایی به چاپ رسیده است. این کتاب منبع بسیار غنی برای معرفی مشاغل و فرهنگ مردم به نسل جدید است. انتشارات محراب قلم در سال 1391 آن را به چاپ ششم رسانده است.
5) سری دوازده‌گانه کتاب‌های مثل‌ها و قصه‌هایشان
که آقای مصطفی رحماندوست به تحریر درآورده است، نسبت به کتاب آقای میرکیانی در معرفی مشاغل از غنای کمتری برخوردار است.
و 3 کتاب مرجع که در ارتباط با مشاغل است؛ اما در حوزه کودک نمی‌باشد:
6) معرفی مشاغل قدیم مشهد
مولف آقای غلامحسین بقیعی است و 254 شغل از مشاغل قدیم را به ترتیب الفبای فارسی شرح داده است. این کتاب را انتشارات سخن گستر در سال 1384 منتشر کرده است.
7) پئشه‌لر، پیشه‌های رایج در آذربایجان
کتاب قطع جیبی به کوشش خانم زهره وفائی در سال 1378 به چاپ رسیده است. این کتاب شامل 32 شغل است که به زبان آذری و نیز ترجمه فارسی نوشته شده است.
8) فرهنگ مشاغل سنتی
جدیدترین کتاب در حوزه مشاغل قدیمی است که در سال 1394 به قلم آقای غلامحسین صدری افشارنوشته و به همت نشر آگه منتشر شده است. این کتاب به شکل لغت‌نامه است و تنها به تعریف کوتاه لغوی هر شغل بسنده کرده است.
مجموعه مقالات زیر نیز در موضوع کار و شغل در سایت‌های اینترنتی و یا در مجلات معتبر مجازی به چاپ رسیده است.
– محمدمهدی شریعت باقری (1391)، مطالعه‌ی تطبیقی نظریات مولوی و مزلو درباره انسان کامل و سالم
این مقاله درباره نیازهای انسان با محوریت نظریه نیازهای هفت گانه ابراهام مزلو و نیاز انسان در بالاترین سطح که نیاز به “بودن است” و بیان نیاز امثال مولوی به “نیاز به خودشکوفایی” صحبتی انجام گرفته است.
– سهیلا بوجاری و اعظم پرچم (1392)، مقاله‌ای با عنوان بررسی تطبیقی ارزش و جایگاه کار در اسلام و یهود، نگاشته ومقایسه‌ای کرده‌اند بین دین اسلام و یهود و دیدگاه این دو دین الهی درباره کار و نقش آن درزندگی انسان‌ها.
– یزدان فرخی(1386)، در مقاله‌ای با نام پیشه و فرهنگ(گروه‌های پیشه‌وری برای مثنوی معنوی)، را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
– حسین باهر، وجدان کاری بر اساس آموزه‌های قرآنی به بحث وجدان کاری از زاویه های مختلف نظر کرده است.
– ابراهیم فیوضات(1383)، بررسی جایگاه کار و کوشش در شعر فارسی. این نویسنده به جایگاه کار و کوشش در ادبیات کلاسیک ایران پرداخته و از فردوسی و سعدی و … مثال هایی آورده است.
– علی‌اکبر فرهنگی(تجزیه و تحلیل شغل در دنیای کار). ترجمه ای است از دکتر علی اکبر فرهنگی در موضوع تجزیه و تحلیل مشاغل که طی آن به تعریف و ابعاد و چرایی تجزیه و تحلیل پرداخته شده است.
– خانم زهره میرحسینی در پژوهشی به بررسی مشاغل موجود در کتابهای اجتماعی گروه سنی الف و ب و ج پرداخته اند.
منابع دیگری نیز در موضوع کار وجود دارد که در فهرست منابع درج شده است.
1-4 فرضيه‌ها :
الف) انواع مناصب و پیشه‌ها در مجموعه آثار ادبی کودک و نوجوان دیده می‌شود.
ب‌) مشاغل و پیشه‌ها زیر مجموعه فرهنگ عامه هستند و به طور کلی شاعران و نویسندگان آثار ادبی کودک و نوجوان به فرهنگ عامه توجه داشتند.
ج‌) در آثار ادبی کودک و نوجوان مشاغل و پیشه‌ها از نظر جامعه‌شناسی آسیب‌شناسی شده‌اند.
1-5 هدف‌ها:
الف) نمایش نحوه‌ی کارکرد مناصب و مشاغل در زمینه فرهنگ عامه در آثار ادبی کودک و نوجوان.
ب) آشنایی با دایره عناصر اجتماعی در حوزه آثار ادبی کودک و نوجوان.
ج) ایجاد فضای مناسب برای یافتن تقابل‌های بینامتنی درآثار ادبی در زمینه جامعه‌شناسی.
د) بررسی چگونگی بیان نظرات و خواسته‌های گویندگان آثار ادبی کودک و نوجوان و نگرش آنان به مناصب.
ه) کاربرد مشاغل در آثار ادبی کودک و نوجوان در رشد تفکرات عامیانه ونقش آن در برآوردن آرزوها وتمایلات انسانی.
1-6 كاربردهاي متصور از تحقيق:
این تحقیق به منظور شناخت و بررسی انواع مشاغل و پیشه‌ها در آثار ادبی کودک و نوجوان برای دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه تنظیم شده است.
1-7 مراجع استفاده كننده از نتيجه پایان نامه:
پژوهشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، مدارس، دانشگاه‌ها و … می‌توانند از نتایج تحقیق فوق استفاده نمایند.

1-8 روش انجام تحقيق:
روش تحقیق در این پایان‌نامه مبتنی بر ابزار کتابخانه‌ای است.
1ـ8-1 روش و ابزار گردآوري اطلاعات :
ابتدا انواع مشاغل و پیشه‌ها در مجموعه آثار ادبی کودک و نوجوان بنا بر کارکردشان طبقه‌بندی شده سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت و هم چنین نقش این عناصر در آثار ادبی کودک و نوجوان و تأثیر آن در روند کلی شعر و داستان کودک و نوجوان و ساختار روایی آثار ادبی معاصر بررسی خواهد شد.
1-8-2 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
اطلاعات به دست آمده در آغاز فیش‌برداری شده سپس این فیش‌های طبقه بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
1-8-3 قلمرو تحقيق ( زماني، مكاني، موضوعي )
تحقیق حاضر حوزه انواع مشاغل را در آثار ادبی کودک و نوجوان مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد.
1-9 جامعه آماری و روش نمونه‌گیری
نمونه‌های آماری در پژوهش حاضر از نوع ادبی خواهند بود و در صورت نیاز حتماً به صورت نمودار آماری ارائه می‌شود.

فصل دوم

در اهمیت کار و کوشش

مقدمه
کار کردن نیازحیاتی انسان است. حیات انسان در جامعه با کار عجین شده است.کار بخش مهمی از زندگی انسان‌ها را اشغال می‌کند واغلب به مثابه نشانه‌ای از ارزش فردی محسوب می‌شود. کار، مقام، موقعیت و مزد وپاداش اقتصادی به وجود می‌آورد؛ جلوه‌ای از ایمان و اعتقاد مذهبی و وسیله‌ای برای شناخت و تجلی استعدادهای بالقوه‌ی فردی است. ارزیابی‌های متضادی نیز از کار به عمل آمده است. عواید حاصل از کار درونی و بیرونی است. حس مفید بودن امید را در انسان زنده نگه می‌دارد. در نتیجه نرخ امید به زندگی، که از شاخص‌های مهم توسعه انسانی است، افزایش می‌یابد. یکی از عواید بیرونی کار تامین مایحتاج زندگی است. در عین حال کار می‌تواند طاقت‌فرسا و کمرشکن هم باشد و باعث معلولیت‌های جسمی و ذهنی نیز بشود. اردوگاه‌های کار، مراکز تنبیهی هستند؛ در برخی مکاتب دینی، کار را مجازاتی برای گناه نخستین بشر می‌دانند.
بشر از همان سپیده‌دم تاریخ، با به کارگیری هوش و آگاهی و فعالیتهای پیچیده مغزی خویش به ابزارسازی پرداخته و ماده و طبیعت را به خدمت خود درآورده است. او به آنچه مستقیم در دسترس داشته اکتفا نکرده، بلکه همواره درتلاش و تکاپو و جستجو بوده است تا با استفاده از آنچه دردسترس دارد به آنچه در دسترس ندارد اما نیاز به آن را احساس می‌کند دست یابد و بدین ترتیب کار هر روز پیچیده‌تر شده و از مرحله‌ی طبیعی و غریزی بیشتر فاصله گرفته و جنبه‌ی “فرهنگی” یافته است( توسلی، 1375: 1). کار، انسان نه فقط با تجربه و دانش او درآمیخته، بلکه به صورت یک امر فرهنگی و ارزشی جلوه گر شده است و بدین ترتیب بین اندیشه، کار و روابط اجتماعی پیوندی ناگسستنی پدید آمده و تمدن و فرهنگ بشری در گرو این سه ویژگی است و این سه عامل از عوامل اساسی و ویژه‌ی تاریخ به شمار می‌رود.
در این فصل نگاهی می‌اندازیم به تعاریف کار در مکاتب و جوامع مختلف و تطبیقی ضمنی در بین تعاریف مذکور در مکاتب و ادیان الهی و همچنین اشاره‌ای خواهیم داشت به کار در ادبیات شفاهی و مکتوب کشورمان و آسیب‌های کار و تلاش درآن، جامعه‌شناسی کار و نیز کار زنان و کودکان بخش دیگر این فصل خواهد بود.
2-1 تعریف کار
از نظر لغوی کار به معنای فعل، عمل و کردار است. راغب اصفهانی واژه‌ی “عمل” را این گونه تعریف می‌کند:” هر فعلی را که حیوان از روی قصد انجام دهد، عمل نامیده می‌شود. مفهوم عمل از فعل خاص‌تر و محدودتر است. زیرا فعل گاه در مورد اشیای جامد نیز به کار می‌رود( راغب اصفهانی، 1998، ص 587).
ولایی کار را به معنی گردیدن و شدن دانسته و عبارت از ” سیرو صیرورت از نقص به کمال از قوه به فعل، از جزء به کل و از مبداء به معاد می داند. انسان نیز از این سیر سرمدی و از این فرایند بنیادین غایی و فراگیر نظام‌مند در عالم هستی مستثنی نمی‌باشد. انسان موجودی است که در جهت نیل به کمال فعلیت، کل معاد و سعادت مادی و معنوی خویش، ورای اهداف اجتماعی و دنیوی و آمال اخروی خود و به منظور رسیدن به غایت و مطلوب خویشتن نیاز به امکانات اعم از مواد و ابزار و خدمات دارد….(ولایی، 1378، مقدمه).
ظاهرا کار، فعالیتی است که باعث ایجاد تغییراتی در طبیعت شده و اغلب در شرایط اجتماعی و فرهنگی خاصی تحقق می‌یابد. ولی این که دقیقا کار به چه اطلاق می‌گردد، به شرایط اجتماعی خاصی که تحت آن شرایط کار تحقق می‌یابد و مهم‌تر ازآن، به چگونگی تعبیر و تفسیر این شرایط و فعالیت‌ها توسط افرادی که درگیر کار هستند، بستگی دارد. این که یک فعالیت خاص کار یا تفریح؛ یا هردوی آنها تلقی می‌شود، ارتباطی نزدیک با شرایط زمانی مکانی و فرهنگی موجود دارد. این بدان معنا نیست که بررسی و تحقیق پیرامون معنا و مفهوم کار مانند جستجوی سراب است و یا تعریف هر کس از کار، به اندازه تعریفی که شخص دیگری از آن ارائه می‌کند، معتبر و نافذ خواهد بود. بلکه در واقع هدف از بیان این مطلب آن است که ما باید تعریف گذشته و حال را از کار، به مثابه نشانه‌ای فرهنگی و بالاخص به صورت آیینه تمام‌نمایی از قدرت‌های حاکم بنگریم. اگر کار مورد تجلیل یا تحقیر قرار می‌گیرد و یا به جنسیت خاصی اختصاص می‌یابد، زبان کار و تعریفی که از آن ارائه می‌شود، این امکان را فراهم می‌آورد که ما اجزای دیگر تشکیل دهنده‌ی قدرت اجتماعی وسیع‌تری را بشناسیم. به عنوان مثال، امروزه طبقه‌بندی شدن در رده‌ی ” بی کاران” نه تنها نشانگر یک تقسیم‌بندی قراردادی و غیرواقعی بین اقتصاد و سیاست، و اشتغال و کار است، بلکه آنچه به عنوان کار شناخته می‌شود، بیانگر اهمیتی است که به جنبه‌ی خاصی از زندگی اجتماعی غرب در عصر حاضر داده می‌شود. بیکاری، مقوله‌ای نیست که به عنوان جزء محدود و کوچکی از زمان و مکان تلقی شود، بلکه این برچسب، ضربه‌ای است که به شأن و مقام انسانی وارد می‌آید و گویای نوع جامعه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم و نیز نوع داغ ننگی است ک بر پیشانی فرد زده می‌شود( گرینت، 1385: 16).
دهخدا کار را به معنای فعل، عمل و کردار می‌داند( دهخدا، 1363، ج285، 28) و در فرهنگ معین نیز کار به آنچه از شخصی یا شیئی صادر شود، آنجه انجام شود، فعل، عمل، پیشه، شغل، سعی و جهد، کشت، زراعت و … تعریف شده است(معین، ذیل: کار ).
در زبان انگلیسی معادل کار واژه work یا labour و در فرانسه واژه Travailاست.
در بررسی واژه‌ی کار تعاریف متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها تغییر و تحول در عناصر مادی و تولیدات کار یدی و کار فکری است. کار، تقسیم‌های مختلفی از جمله کا

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد کودک و نوجوان، ادبیات کودک و نوجوان، آثار ادبی، نویسندگان Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد کسب و کار، حیات اجتماعی، رعایت اعتدال، تعبیر و تفسیر