
124).
2-3-2-1-2 انواع کار از نظر اسلام
در اسلام سه نوع کار به رسمیت شناخته شده است:
1) کار یدي (فیزیکی)، نظیر کار دهقانان، کارگران
2) کار فکري، مغزي، نظیر معلمان و نویسندگان
3) کار احساسی و عاطفی نظیر کار هنرمندان، پرستاري از نوزادان و بیماران و… (صدر، 1368: ص 123)
اسلام براي کار بالاترین ارزشها را قائل شده و آن را یکی از عوامل اصلی مالکیت میشناسد. در قرآن حدود چهارصد آیه در تشویق کار وارد شده است که تمامی آن مختص کار اقتصادي نیست؛ اما با تعمق در آنها، به اهمیت و نقش کار پی میبریم؛ زیرا در آن آیات، ضمن هشدار بـه دلایل توحیدي، توجه بشر را به زمین و خیرات و برکات ذخایر و منابع حیاتی به ودیعت نهاده در آنها، جلب نموده و به صورت ضمنی، دعوت به حرکت و استفاده از استخراج این موهبتها میکند و در این راه، اهمیت شکافتن دل دریاها را گوشزد نموده، انسان را به آنچه که وسیله سهولت حمل و نقل است، آشنا ساخته است. کار و تلاش در این آیات، به نام حرکت بـراي دریافت «فضل» پروردگار نامیده شده و به آرامش و استراحت در شب و تجدید قوا و بازگشت نشـاط و آمادگی براي فعالیت و کار در روز تأکید شده است. «کار در اسلام معناي وسیعی دارد و لزوماً بازده مالی را تلویح نمیکند»(ورنرمنسکی، و…، 1389: 432).
اسلام با بی کاري مخالف است؛ رهبانیت را تحریم میکند و به احتراز از تکدي توصیه میکند. از اینجا روشن میشود که کرامت و ارزش ذاتی انسان و نیز رفاه جامعه، با تلاش صادقانه و شرافتمندانه همهی اعضاي جامعه، و نه فقط بعضی از آنان، پیوندي نزدیک دارد. یکی از تأکیدات مهم اسلام بـه انسانها این است که همواره در همهی عرصههاي گوناگون زندگی، از جمله تأمین نیازهاي اقتصادي و معیشتی به صورت جدي و مستمر تلاش کنند تا در پرتو چنین تلاشهایی، جامعه دینی هـم از جهت فردي و هم از نظر اجتماعی به اهداف خود نائل آید. تکديگري و گدایی در اسلام، به شدت مذمت شده است تا آنجا که ضمن سخنان معصومان، در پیش گرفتن گدایی، باز کردن راه فقر به سوي شخص و ابزاري براي ذلت شخص در دنیا و بازپرسی طولانی در آخرت خوانده شده است.
2-3-2-1-3 کار در آیات قرانی
– «و ان لیس الانسان الا ما سعی»(سوره نجم: 39)
یکی از مصادیق “سعی” دراین آیه، کار و کوشش مادی میباشد. خداوند با ذکر این جمله مزیت اشخاص را بر اساس کار و درجهی فعالیت آنها استوار کرده و با همین عبارت کوتاه ارزش و موقعیت کار در اسلام را روشن ساخته است. این آیه همچون شعاری است که بهره انسان را منحصرا در کوشش و کارش قرار میدهد.
این آیه مسیر صحیح زندگی را به انسانها نشان داده و راه هرگونه بهانهجویی، تنپروری، حرامخواری و انباشت مال را بسته و کسب روزی حلال را نه صرفا با سختی و مشقت بلکه، در سایهی سعی و کوشش فکری و فیزیکی همچون تجارت، از کارهای پسندیده به شمار میآورد و فراهم کردن زندگی همراه با آسایش و رفاه نسبی از وظایف مومنین به حساب میآورد. خداوند در آیه «لیس الانسان ما سعی» متذکر میشود که هیچ رفاه و آسایش و روزی و موقعیت اجتماعی و … به بهانه به دست نخواهد آمد و هر کس به میزان سعی و تلاشی که انجام خواهد داد از زندگی بهرهمند خواهد شد. البته نیک میدانیم که فراهم شدن چنین موقعیتی و رسیدن حق به حقدار در یک سیستم اجتماعی مبتنی بر قانون و نهادینه شدن آن مقدور میشود و در سیستمهایی که هنوز شکلهای مختلفی از حکومتهای ملوکالطوایفی از نظر محتوایی بر آنها حاکم باشد و قانون به تعبیر و تفسیر اشخاص قائم شود، شاهد کاخها و کوخهای بی شماری خواهیم بود.
– آیه های79 و 80 سوره توبه: قرآن کریم در مقام ستایش از کار و تلاش در این آیات چنین میفرماید: ” کسانی که مردم مومن را که در بذل صدقات گشاده دست هستند، نکوهش میکنند و کسانی که اشخاصی را که جز بازوانشان، یعنی جز کوشش و کارشان مالک نیستند، مسخره میکنند، و به آنها عذاب دردناک خواهد چشاند و تو (ای پیامبر) چه برای آنها طلب مغفرت کنی و چه نکنی و اگر هفتاد بار هم برای آنان طلب آمرزش کنی، من آنها را نخواهم بخشید زیرا که آنها به خداوند و رسولش کفر ورزیدند و خداوند فاسقان را هدایت نمیکند”
2-3-2-1-4 آثار کسب و کار حلال از دیدگاه اسلام
رسول اکرم (ص) میفرماید:”هرکه از دسترنج حلال خود بخورد، درهای بهشت به رویش گشوده شود و از هر در که خواهد وارد شود” (مجلسی، 1404 ق، ج 100: 2016).
گرامی بودن نزد خداوند، غفران و آمرزش اللهی، نورانیت قلب، استجابت دعا، طلب آمرزش فرشتگان از جمله آثار کسب حلال است و لعن فرشتگان، عدم ورود به بهشت، عدم قبولی عبادات و عدم رشد و برکت مال، مبتلا شدن به فقر و نیز عدم استجابت دعا از تبعات حلال نبودن مال است.
پیامبر اکرم ص فرمودند:”هرگاه لقمهای حرام در شکم بنده ای از بندگان خداوند قرار گیرد، تمام فرشتگان زمین و آسمان او را لعنت میکنند”(مجلسی، 1404ق، ج103: 16).
2-3-2-1-5 حد و اندازهی پرداختن به کار
در اسلام نه رهبانیت و معنویتگرایی افراطی مسیحیت مطرح است و نه دنیاگرایی افراطی یهودیت. اسلام دینی معتدل است که سهم جسم و روح و دنیا و آخرت هر دو در آن حفظ و رعایت شده است. از این رو هم تشویق به کار و تلاش و پرهیز از تنبلی و کسالت در آن وجود دارد و هم مسئلهی مقدر بودن روزی و ضمانت آن از جانب خدا و پرهیز از حرص و آز که به تعبیری میتوان آن را رعایت اعتدال درکار نامید. امام صادق (ع) میفرماید:” لیکن طلبک المعیشه فوق کسب المضیع و دون طلب الحریص الراضی بدنیاه المطمئن الیها” (هود / 6، ذاریات/ 58 ….).
در اسلام از یک سو مسئلهی مقدر بودن روزی و ضمانت آن از جانب خدا و توصیه به توکل مطرح است و از طرف دیگر، تشویق و ترغیب فراوان به کار و تلاش و پرهیز از تنبلی و سستی، یعنی در عین تلاش باید به خداوند توکل داشت و از او خیر و برکت خواست. علاوه بر این، به امید بخت و آرزو، دست از کسب و کار کشیدن نیز ناپسند و مردود است. از طرف دیگر از افراط و زیاده روی در کار و حرص زدن برای مال و منال دنیوی نیز باید پرهیز کرد تا موجب بازماندن از واجبات دیگر و غرق شدن در دنیا و غفلت از یاد خدا و آخرت نشود.
2-3-2-1-6 آداب و شرایط کار در اسلام
در اسلام آداب و شرایط قابل توجهی برای کار ذکر شده است، از جمله:
– هرکسی باید احکام کاری را که بدان میپردازد بداند تا به حرام و خطا نیفتد.
– هر کاری به هنگام خویش انجام شود، نه شتاب نا به جا خوب است و نه تاخیر بی مورد.
– در هر کاری باید از راه آن وارد شد.
– از فرصتها قبل از فوت شدن به بهترین نحو باید استفاده شود.
– در کارها باید آیندهنگری داشت.
– توجه به محکم کاری در کارها
– داشتن صداقت در امور
– رعایت حقوق کارفرما و مصرفکننده و پرهیز از اجحاف و ستم و کمکاری.
– در اسلام تمام مشاغل محترمند و برای جامعه ضروری معرفی شدهاند؛ اما برخی شغلها به دلیل اهمیت بیشتری که در زندگی بشر دارند از جایگاه برتری برخوردارند، از جمله: کار تعلیم و تربیت، کشاورزی، دامپروری و تجارت
2-3-2-2جایگاه کار در دین یهود
کار در دین یهود از منزلت ویژهاي برخوردار است تا جایی که «حتی از منزلت شایستگی و حق اجدادي نیز والاتر است؛ زیرا میخوانیم که یعقوب به لابان چنین گفت: «و اگر خداي پدرم، خداي ابراهیم و هیبت اسحق با من نبودي، اکنون نیز مرا تهیدست روانه مینمودي» (سفر تکوین، 42 :2). ازاین رو، قدر و منزلت اجداد یعقوب، تنها براي حفظ و حراست اموال و ثروت او سودمند بود. اما «خداوند مصیبت مرا و مشقت دستهاي مرا دید و دوش ترا توبیخ نمود» (همان). نشان میدهد که خداوند به خاطر و بـه حق قدر و منزلت کار و رنج دستان یعقوب بود که لابان را از آزار و آسیب رسانیدن به وي برحذر داشت»(کهن، 1382:212).
“کار” بخش مهمی از طرح و برنامه الهی براي سعادت بشر است. ارزش «کار» تا جایی است کـه در سفر تکوین آمده است: «حتی آدم ابوالبشر غذایی را نچشید تا آنکه اول کار کرد، چنان که گفته شده است: «خداوند آدم را بگرفت و او را در باغ عدن گذاشت تا در آن کار کند و از آن محافظت نماید»(سفر تکوین، 15:2).
زندگی زاهدانه و کنارهگیري از کارهاي دنیا در دین یهود مذموم شمرده شده است. تحصیل تورات، از عالیترین و محترمترین مشاغل عنوان شده است. ولی دانشمندان یهودي بـر ایـن نکتـه تأکید کردهاند که اگر همۀ مردم تمام وقت خود را فقط صرف تحصیل تورات کنند، حیات اجتماعی بشـر بـه خطر میافتد. از این رو گفتهاند:
“تحصیل تورات زمانی خوب و با ارزش است که با ادب و تربیت و کسب و کار همراه باشد؛ زیرا زحمتی که انسان در راه آن متحمل میشود، موجب میگردد که ارتکاب گناه را فراموش کند. اگر تحصیل تورات با ادب و تربیت و کسب و کار توأم نباشد، سرانجام به جایی نمیرسد و باطل میگردد و موجب آن میشود که شخص مرتکب گناه گردد” (کهن، 1382: 210 به نقل از:پرچم، 1391: 53).
جایگاه کار و کوشش تا جایی است که به وسیله آن انسان سرور جانداران عالم میگردد. در سفر تکوین آمده است: “هنگامی که ذات قدوس متبارك به آدم ابوالبشر فرمود: «زمین براي تو خار و خس خواهد رویانید» (سفر تکوین18 :3 ، 23)، دیدگان آدم پر از اشک شد. او بـه حضور خداوند عرض کرد : «اي پروردگار عالم، آیا باید من و درازگوشم از یک آخور بخوریم؟ لکن وقتی خداوند فرمود: «تو بـا عرق پیشانیت نان خواهی خورد» (همان، آیه 19)، خاطر آدم آسوده شد» (پساحیم، 118الف به نقل از پرچم، 1391: 52).
در دین یهود تصریح شده است که انسان، تنها هدفش از کار نبایـد رفع نیازمنديهاي شخصی خودش باشد، بلکه او باید اطرافیان، به ویژه خانواده خویش را نیز در نظر گیرد. این موضوع، در حکایتی که نقل شده است، کاملاً مشهود است:
“هادریان امپراتور روم از کوچه باغ هاي نزدیک شهر طبریا میگذشت. مرد کهنسالی را دید که زمین را حفر میکند تا درختانی در آن غرس نماید. هادریان بدو گفت: اي پیرمرد اگر در جوانی کار کرده بـودي، اکنون دیگر نیازي نداشتی بدین گونه زحمت بکشی. پیرمرد گفت: من هم در اوایل عمر کار کردهام و هـم در آخر آن بی کار نمینشینم. آنچه که خداوند آسمان ها را پسند آید، آن را با من خواهد کـرد. هادریان از وي پرسید: چند سال دارد و او گفت: یکصد سال. هادریان با شگفتی بانگ برآورد و گفت: تو صد سال داري و باز زحمت میکشی و زمین را میکنی تا در آن نهال بنشانی؟ شاید امیدواري که از میوه آن بخوري؟ پیرمرد پاسخ داد: اگر شایسته باشم، خواهم خورد و اگر هـم لایق نباشم، غمی نیست؛ زیرا همانگونه که پدر و اجدادم براي من زحمت کشیدند، من نیز براي فرزندان و اخلافم زحمت میکشم”(کهن، 1382: 212به نقل از پرچم،1391: 52(.
در نظر داشتن رضاي خداوند در انجام کارها، از جمله مواردي است که دین یهود بـدان سـفارش کـرده است: “تمام اشخاصی که در راه خدمت به جامعه زحمت میکشند، باید محض رضاي خداوند کار کنند؛ چـون فقط در این صورت است که شایستگی و حق اجداديشان بدیشان کمک خواهد کرد و نیکوکاري آنهـا براي همیشه پایدار خواهد ماند” (همان: 212، 52).
در دین یهود تمثیل کار، تلاش و خدمت مکرر را براي تأکید بر روابط میان خدا و انسان به کار رفته است. در این استعارات از انسان به عنوان بنده علاقهمند و مشتاق در خدمت ارباب سخن به میان آمده اسـت (ورنرمنسکی و…، 1389: 285 -284). بدان، در نزد که زحمت میکشی و چه کسی کارفرماي توست که مزد تلاش تورا میپردازد(سفر پیدایش، 2 :2 همان، 53).
در دین یهود بر کار و کوشش براي تأمین معاش و بینیازي از دیگران بسیار تأکید شـده اسـت. توصیه شده که شخص باید «از تکیه کردن بر دیگران احتراز جوید. در عین حال که، احسان کـردن بـه نیازمندان را بسیار ستودهاند، در مقابل، این را که انسان به امید دریافت کمک و صدقه از دیگران بنشـیند، بیاندازه منفور دانسته شده است. چنین تأکید شده است: «شنبه خود را همچون روزهاي دیگر هفته ساز (در مورد تهیه و خوردن غذا) و خویشتن را محتاج احسان و اعانۀ مردم نکن»(کهن، 1382: 203ـ 204 همان،53).
تکديگري در دین یهود نیز به شدت مذموم شده
