منبع پایان نامه ارشد درمورد هنرهای زیبا، دلبستگی به مکان، تاریخ هنر

دانلود پایان نامه ارشد

2-11-3 مدرسه صنیع الملک تا هنرستان هنر
ابوالحسن غفاري ملقب به صنيع الملك، نخستين هنرمند ايراني بود كه براي هنرآموزي و آشنايي با فن چاپ سنگي ( ليتوگرافي ) به اروپا فرستاده شد . ايشان پس از بازگشت، به فعاليت هنري پرداخت. ( از جمله اجازه تأسيس مدرسه نقاشي و چاپ را گرفت ) اين هنرستان در ايجاد حركت و نوآوري نقاشي ايران مؤثر افتاد.
آموزش شاخه هنر هاي ايراني در كنار همان مدرسه صنايع مستظرفه بنام مدرسه صنايع قديمه به سرپرستي استاد طاهر زاده بهزاد تأسيس شد و پس از آن مدرسه عالي معماري با نام ( هنركده ) مشتمل بر سه شاخه معماري ، نقاشي و مجسمه سازي به كار خود ادامه داد. دو سال بعد، در زمان تصدي آندره گدار فرانسوي با نام ( دانشكده هنر هاي زيبا ) در محل زير زمين دانشكده فني به دانشگاه تهران پيوست. هنرستان هنرهای زیبا در سال 1332 به صورت مختلط بنیاد نهاده شد و در سال 1333 هنرستان هنرهای زیبای پسران به صورت یک واحد مستقل آموزشی به وجود آمد. مواد درسی هنرستان از ابتدا شامل دو قسمت بود.
دروس عملی شامل نقاشی، مجسمه سازی، مینیاتور، مستند ملی و طرح های تزئینی
دروس نظری شامل ریاضیات، زبان خارجه، پرسپکتیو(مناظر و مرایا) تاریخ هنر، کالبد شناسی، رنگ شناسی، خط، هندسه، و ورزش.
شرایط پذیرش هنرجو در این هنرستان بدین گونه بود که دانش آموزانی که مدرک قبولی دوره کامل راهنمایی را داشتند و سنشان بیش از 19 سال نبود پس از سنجش استعداد هنری در این هنرستان پذیرفته می شدند.
تا سال 1355 هنرجویانی که پس از پذیرش در هنرستان استعداد فوق العاده و موفقیت های درخشان هنری داشتند در تمام مدت تحصیلی از کمک هزینه تحصیلی بهره مند می شدند. در سال 1378 در پی تدوین نظام هماهنگ آموزشی از سوی وزارت آموزش و پرورش، از آنجا که رشته های مجسمه سازی و مینیاتور در فهرست رشته های مصوب آن وزارتخانه نبود این دو رشته از هنرستان حذف شد. ولی با پیگیری های جناب آقای رویایی مدیر هنرستان و هماهنگی های به عمل آمده با اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران و دفتر آموزش و توسعه فعالیت های هنری، مقرر گردید رشته صنایع دستی با گرایش نگارگری از سال تحصيلي 89-88 مجدداً در هنرستان احیا گردد.

2-11-4 اولین هنرستان ها در یزد:
اولین هنرستان یزد در سال 1362 در محله مهدی آباد یزد و به نام هنرهای زیبای پسران تشکیل شد و با تعداد محدودی هنرآموز کار خود را شروع کرد. هنرستان یزد تا چندین سال چارت سازمانی خاصی نداشت و سپس شیوه آموزشی خود را مستقیما از هنرهای زیبای تهران گرفت. هنرستان پسران سپس در ساختمان ارشاد به کار خود ادامه داده و بعد به ساختمان سازمان مدیریت دولتی واقع در بلوار دانشجو منتقل شدو اینک هنرآموزان پسر در هنرستان زیبای واقع در قاسم آباد که از ابتدا به همین عنوان طراحی شده مشغول به تحصیل هستند.
اولین هنرستان هنرهای تجسمی دختران در مهرماه 1366 با دوازده هنرجو در ساختمانی قدیمی واقع در کوچه بازکول ناجی فعالیت خود را شروع کرد. این هنرجویان در سال اول دروس عمومی مانند تاریخ هنر، رنگ شناسی و … راگذرانده و سپس به رشته گرافیک روی آوردند و امروزه جزء بهترین هنرمندان ایران به شمار می روند.
در سال 1369 محل هنرستان به خانه صادقیان واقع در خیابان دهم فروردین ، کوچه حنا انتقال یافت که این خانه بزرگ با مساحت 2000 متر مربع اکنون انجمن خوشنویسان یزد می باشد.
در سال 1376هنرآموزان به ساختمانی واقع در خیابان امام حمینی، جنب اداره پست فعلی نقل مکان کرده ، تا اینکه با خریداری خانه قمی توسط اداره ارشاد اسلامی محل هنرستان به این خانه قدیمی منتقل گشته و تا این زمان نیز در همین مکان به فعالیت خود ادامه می دهد.
خانه قمی در خیابان فرخی یزد و در نزدیکی بیمارستان فرخی واقع شده است.این هنرستان که در سال 1389 فعالیت خود را شروع کرد، نتیجه تغییر کاربری خانه قدیمی متعلق به خانم رباب قمی می باشد. ساختمان اصلی خانه که بخش اداری و قسمتی از کلاس ها و آتلیه های آموزشی را در خود جای داده شامل اتاق مدیریت ، استراحت معلمان، اتاق معاونت و کلاس طراحی و . . . می باشد.

تصویر2-2: هنرستان هنرهای زیبای دختران یزد

فصل سوم: رويكرد طراحي

3-1 مقدمه:
همگی ما از تجارب روزمره مان می دانیم که در طول زمان ، تعاملاتی بین ما و مکان های خاصی شکل میگیرد و این حاکی از اهمیت و وسعت مفهوم مکان است.مکان تنها یک سرپناه برای فعالیت های انسان نیست، بلکه پدیده ای است که انسان در تعامل خود با آن، بدان معنا بخشیده و به آن دلبسته می شود تا آنجا که حتی خود را با آن باز می شناسد. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی پیرامون مقوله ” دلبستگی به مکان3″، صورت گرفته است که آگاهی از ضعیف شدن رابطه میان انسان و مکان را می توان علت روی آوردن به این تحقیقات دانست.(scannell& Gifford, 2010)
مسئله اصلی در برخورد با موضوع دلبستگی تنوع رویکردهای موجود در سطح نظری و همچنین تجربی مطالعات انجام شده است، به طوری که توافق جامعی بر عنوان، و یا رویکرد روششناختی برخورد با موضوع موجود نیست. عبارات مشابه بسیاری در این زمینه میتوان یافت از جمله دلبستگی به اجتماع4 ،حس تعلق اجتماعی5 ، دلبستگی به مکان، هویت مکان6، وابستگی به مکان7 ، حس مکان8، مکاندوستی، درونی بودن مکان9 ، گونه مکان10 و غیره. بنابراین نمیتوان با قطعیت بیان کرد که این کلمات همه به مفهومی یکسان اشاره دارند یا اینکه مفاهیم از پایه متفاوتند. همانگونه که بسیاری از نویسندگان اشاره دارند، این اغتشاش لغوی و مفهومی مانع پیشبرد مبحث، با توجه به قدمت سه دههای آن شده است (سلیمی، 1389).
در این فصل با مروری بر متون و اسناد مرتبط در این حوزه، ضمن ارئه تعاریف دلبستگی به مکان ، بررسی ابعاد مختلف آن، طبقه بندی علل و عوامل دخیل در آن و بررسی اثرات و نتایج آن، برای جمع بندی مباحث مطرح شده مدلی از عناصر، عوامل و فرایند شکل گیری این مقوله از رابطه انسان و مکان ارائه می گردد.
3-2 مفهوم مکان:
مکان صیغه اسم ظرف است. مشتق از کون به معنای «وجود هستی»، «هستی داشتن» و «زندگی کردن» است.یکی دیگر از معانی بودن ،«واقع شدن» و «روی دادن» است.(دهخدا،1325). بدین ترتیب میتوان گفت که مکان خود به معنای جایی برای جاری شدن رویدادها و وقایع به منظور زندگی کردن است و همچنان که ارتباط نزدیکی با زندگی و حیات دارد، هستی بخش نیز میباشد.(حبیبی،1387،40).
مکان های مختلف به لحاظ ویژگی های مختلف فرمی و فعالیتی ، پتانسیل های مختلفی در ایجاد تعامل با فرد دارند”(milligan,1998,64) و انسان ها به طور فطری نیازمند سطحی از تعامل و ارتباط با مکان های زندگیشان هستند. امروزه مفهوم مکان در حوزه های مختلفی از قبیل معماری ، فلسفه، روانشناسی ، جغرافیا و غیره از اعتبار ویژه ای برخوردار است و تحقیقاتی حول جنبه های مختلف مکان صورت گرفته است. آنگونه که رلف معتقد است مفهوم مکان میتواند به حفاظت و دخالت در مکان های موجود و خلق مکان های تازه ای یاری رساند (رلف،1389،59). مکان ها اهداف یا کانون هایی هستند که حوادث و رویدادهای معنی دارهستی خود را در آن ها تجربه میکنیم.

3-3 مفهوم حس مکان:
حس مکان از دو واژه حس و مکان تشکیل شده است.واژه حس میتواند حاوی معانی حواس پنج گانه احساس، عاطفه، محبت و قضاوت باشد. از ترکیب این معانی و واژه مکان میتوان به این تعریف رسید: “حس مکان به معنای ادراک ذهنی مردم از محیط و احساسات کم و بیش آگاهانه آنها از محیط خود است که شخص را در ارتباطی درونی با محیط قرار میدهد به طوریکه فهم و احساس فرد با زمینه معنایی محیط پیوند خورده و یکپارچه میشود- حس مکان علاوه بر اینکه موجب احساس راحتی از یک محیط میشود از مفاهیم فرهنگی مورد نظر مردم، روابط اجتماعی و فرهنگی جامعه در یک مکان مشخص حمایت کرده و باعث یادآوری تجارب گذشته و دست یابی به هویت برای افراد میشود- تجربه مکان فردی و ذهنی است که انسان در آن با خیلی از افراد هم احساس میشود و این هم احساسی که در واقع حضور فیزیکی شخص در مکان و تجربه ناخودآگاه آن است، حس مکان نامیده میشود “(فلاحت،1385، ص57). در نهایت واژه حس در اصطلاح حس مکان بیشتر به مفهوم عاطفه ، قضاوت و تجربه کلی مکان یا توانایی آن در ایجاد حس خاص در افراد است.
به زبان ساده میتوان گفت ” محیط علاوه بر عناصر کالبدی، شامل پیام ها، معانی و رمزهایی است که مردم بر اساس نقش ها ، توقعات، انگیزه ها و دیگر عوامل آن را رمزگشایی و درک می کنند و در مورد آن به قضاوت می پردازند. این حس کلی که پس از درک و قضاوت نسبت به محیط خاص در فرد به وجود می آید حس مکان نامیده می شود که به عنوان عاملی مهم در هماهنگی فرد و محیط باعث بهره برداری بهتر از محیط و در نهایت احساس تعلق آن ها به محیط و تداوم حضور در آن می شود”(نگین تاجی،1390،ص24).

3-4 نظریه دلبستگی:
دهخدا دلبستگی را علاقه ، رغبت، دوستی ،محبت ،عشق به چیزی داشتن،میل به چیزی داشتن و تعلق خاطر معنی میکند(دهخدا،1325).مطالعه در زمینه دلبستگی را جان بولبی برای اولین بار پیرامون پیوند نوزاد و مراقبت کننده مطرح کرد و دلبستگی را به عنوان یک نیاز بنیادی انسان برای تامین بقا و امنیت دانست(Bowlby,1979).نیاز به تعلق و عشق به عنوان یکی از نیازهای انسان در اواسط هرم مازلو طبقه بندی شده است که بعد از نیازهای فیزیولوژی و ایمنی قرار میگیرد..سلسله مراتب پیشنهادی او در این هرم به ترتیب زیر است: نیازهای فیزیولوژیک، مثل گرسنگی و تشنگی؛ نیازهای ایمنی، مثل امنیت فیزیکی و روانی؛ نیازهای تعلق و دوست داشتن، مثل عضویت در گروههای اجتماعی و نیاز عاطفی؛ نیاز به قدر، یعنی فرد نزد خود و دیگران دراری ارزشی بالا باشد؛ نیاز به خود شکوفایی، که بیانگر میل به ارضای ظرفیت های فردی است؛ نیازهای شناختی و زیبا شناختی، مثل میل به دانستن و تمایل به زیبایی برای زیبایی.
به طور کلی دلبستگی و تعلق به یک موضوع مثل شئ،مکان،فرد و سایر موضوعاتی که انسان در زندگی روزمره خود با آن روبروست; مبتنی بر تجارب قبلی زندگی ، ساختارهای رفتاری ،شناختی،حسی و اجتماعی فرد می باشد.چرا که افراد بر این اساس طرح رفتاری،شناختی،حسی و اجتماعی از « خود »ساخته و تمام تجارب و رویارویی های تازه خود با موضوعی نو را بر پایه این طرح ،ادراک،ساماندهی و طبقه بندی نموده و به خاطر می سپارند. به هر میزان که مکان بتواند پاسخگوی نیازها و انتظارات انسان باشد دلبستگی او به آن مکان افزایش می یابد. ، “خود” فرد شامل سه حوزه زیر می باشد:
1-باورها، اندیشه ها و تصورات فرد نسبت به مکان و مکان های مشابه بر اساس تجارب گذشته است که در فرایند تعامل شناختی از مکان قضاوت های فرد نسبت به مکان را شکل می دهد.
2-ترجیحات و احساسات فرد نسبت به چگونگی مکان که در تعامل عاطفی با مکان، نحوه ارزیابی او از مکان را پدید می آورد.
3-نیازها و انتظارات فردی انسان که پاسخگویی مکان در قبال آن، میزان وابستگی عملکردی فرد را با مکان شکل می دهد. (دانشپور، سپهری مقدم و چرخچیان، 1388).
به علاوه این طرح از «خود» محرک انگیزه های رفتاری فرد نیز می باشد. بنابراین در همان هنگام که «خود» ساخته میشود،نیازها و توقعات فرد نیز بنا شده و هنگامی که شئ یا موضوعی این نیازها را برآورده میکند،فرد احساس آسایش و امنیت نموده و به برآوردن نیازهایش به صورت عینی و ذهنی ادامه میدهد. به این ترتیب فرد به آن موضوع جذب شده و بر این اساس با بیان عواطف خود،از این جذبه،توجه و مراقبت می کند.نتیجه آن یعنی دلبستگی و اشتیاق به زندگی با دیگران که رفتار هدفمند را پایدار نگه می دارد (دانشپور و دیگران،1388).
بنابراین دلبستگی حسی است که افراد

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد هنرهای زیبا، فناوری های نوین، پیش دانشگاهی Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد دلبستگی به مکان، دوران کودکی، عوامل فردی