منبع پایان نامه ارشد درمورد معماری پایدار، محیط زیست، زیست محیطی، پایداری اکولوژیک

دانلود پایان نامه ارشد

زیست محیطی تأکید شده است و بر همین اساس سعی شده در طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان از الگو‌های معماری پایداری اکولوژیکی با توجه به اقلیم اردبیل استفاده شود.
کلمات کلیدی: موزه، پایداری اکولوژیکی‌، معماری، محیط زیست، هنر و فرهنگ.

فصل اول :
کلیات تحقیق

1ـ1ـ پرسش اصلی تحقیق
چگونه از طریق طراحی معماری و به‌کارگیری الگوهای انرژی می‌توان منجر به ایجاد پایداری اکولوژیکی در ساختمان موزه منطقه‌ای هنر فرهنگ آذربایجان شد؟

1ـ2ـ بیان مسأله
در جهان، هر سال بر تعداد موزه‌ها افزوده می‌شود. این افزونی روبه رشد‌، گویای اهمیت موزه در اجتماع کنونی است و نشان‌دهنده نقش حساسی است که این موزه‌ها در جهت آموزش و تکمیل آگاهی‌های انسان دارند‌، موزه جایگاهی برای تحقیق در میراث فرهنگی‌، و وسیله‌ای برای تداوم فرهنگ است. دیدگاه‌های سیاسی‌، دینی‌، اجتماعی و اقتصادی مردم گذشته و نوع زندگی آن‌ها را می‌توان در خلال دیدار از موزه‌ها بررسی کرد. موزه ارزش‌های جامعه‌ای را که از بین رفته یا درحال از بین رفتن است‌، بر ما عرضه می‌دارد. توجه ما را با اشیایی معطوف می‌کند که مورد تهدید جدی تمدن جدید قرار دارد‌، و هر لحظه به‌سوی نیستی و زوال راه می‌پوید. موزه روح آفرینش را در بیننده بیدار می‌کند‌، و توان هنری و بضاعت فکری او را بر می‌انگیزد. او را به خود آشنا می‌کند و درهای راهیابی به دنیای بهتر را به روی او می‌گشاید.
گشت و گذار در موزه‌ها بیننده را می‌تواند به درک چگونگی انتقال فرهنگ از گذشتگان به آیندگان قادر سازد و اقتباس فرهنگی را در میان جوامع مختلف و شکل‌گیری تمدن جدید را به آن‌ها بشناساند و به آنان این فرصت را بدهد که با دستیابی به آگاهی‌های فرهنگی که از دیدار موزه حاصل می‌شود طرح بنای تازه‌ای را از دستاوردها و ارزش‌های نوین تمدن و فرهنگ پی‌افکنند.
در زمان معاصر به‌دلیل ارتباطات تنگاتنگ مردم کشور‌های مختلف با هم در معرض قرار گرفتن فرهنگ‌های مختلف‌، انسان معاصر ناگزیر از داشتن هویت‌های چندگانه است. یکی از مهم‌ترین عوامل تفاوت فرهنگی در جوامع مختلف عامل هنر و فرهنگ است. هنر‌هایی که منشأ و مبدأ داخلی ندارند‌، در بدو ورود به کشور ما با عکس‌العمل‌های متفاوتی مواجه شدند. از طرفی علاقه و کشش ایجاد شده از جانب آن‌ها وجود داشت و از طرفی بعضاً تصور مقابله‌گر با آن، علاقه و کشش‌، صرفاً بدون تفکر موجب تقلید کامل می‌گردد و تصور مقابله موجب عقب‌ماندگی و کج‌فهمی. برخورد صحیح آن است که براساس تفکر و تعقل ایرانی خود آن را به‌کار گیریم. با این اوصاف موزه هنر و فرهنگ با حفظ‌، جمع‌آوری و در معرض نمایش گذاشتن آثار هنری هر منطقه در واقع اسناد معتبری از هنر و فرهنگ ایرانی را ارائه می‌دهند و از این حیث نقشی حیاتی در رواج ناب‌ترین پدیده‌های هنری و فرهنگی سرزمین خود دارند.
از طرف دیگر امروزه محیط زیست و توسعه پایدار به مباحث بسیار مهم و رایج در سطح بین‌الملی تبدیل شده‌اند. افزایش مداوم جمعیت، آثار اساسی و اغلب فاجعه‌آمیزی بر زیستگاه‌های طبیعی کره زمین داشته است. مصرف بی‌رویه انرژی، تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری از پیامدهای آن می‌باشد، از این‌رو کاربرد روش‌های زیست محیطی در معماری و گرایش به معماری پایدار از سه دهه پیش آغاز شده است و در هر منطقه با توجه به شرایط زیست محیطی و فرهنگی متفاوت بوده است. امروزه بحث پایداری و معماری پایدار در اولویت سیاست‌های کشور‌های توسعه یافته قرار گرفته است. اما متأسفانه در کشور ما کمتر به این موضوع پرداخته شده است. درصورتی‌که سال‌ها پیش ساکنین این مرز و بوم با مهارتی ویژه از عوامل اقلیمی بهره جسته‌اند و با اجرای فنون و قواعد خاص در زمینه استفاده بهینه از انرژی‌ها و منابع طبیعی به‌خصوص خورشید و باد و هماهنگی با اقلیم از آن استفاده کرده‌اند.
بنابراین هدف عمده از طراحی این موزه هنر و فرهنگ، ضمن ایجاد مکانی برای حفظ‌، جمع‌آوری و در معرض نمایش گذاشتن آثار هنری آذربایجان و تا حدودی آموزش عملی و نظری هنر‌، ایجاد ساختمانی پایدار با کمینه صدمات زیست محیطی است.

متغیر مستقل: طراحی موزه
متغیر وابسته: معماری پایداری (اکولوژیکی)

معماری اکولوژیکی پایدار:
کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به‌وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه‌تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می‌دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می‌کند. به‌طوری‌که براساس گفته ریچارد راجرز، ساختمان‌ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده و خود را با شرایط جدید محیط وفق می‌دهند و براساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می‌کنند.
در معماری پایدار تغییراتی که با توجه به معیارهای زیست اقلیمی و پایداری پدید می‌آیند‌، هر روز اهمیت بیشتری می‌یابند. سخن از پایداری در معماری را می‌توان به تصور و طراحی ساخت و سازهای آینده تعبیر کرد‌، آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان‌، بلکه با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی آن. به این ترتیب این‌گونه به‌نظر می‌رسد که می‌توان پایداری را بر طبق الگویی تصور کرد که در آن منابع و مصالح در دسترس‌، بیش از هدر دادن یا نادیده گرفتن‌شان‌، با کارایی بیشتری به‌کار گرفته شوند. به‌طور خلاصه منظور از اکولوژی یا بوم‌شناسی ساختمان این است که بر قابلیت ساختمان برای تلفیق عوامل محیطی و جوی‌، و تبدیل آن‌ها به‌صورت کیفیت‌های فضایی و آسایش و فرم‌، تمرکز گردد. هدف از معماری اکوتک (اکولوژی + تکنولوژی) علاوه بر استفاده حداکثر از عوامل طبیعی و محیطی به‌همراه فن‌آوری روز‌، بالا بردن سطح کیفیت زندگی برای آیندگان است.

هدف از طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان:
ـ جمع‌آوری، نگهداری و ارائه آثار و اشیاء باستانی به‌دست آمده از حفاری‌های باستان‌شناسی
ـ معرفی آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند منطقه
ـ ایجاد مرکز تحقیقاتی برای پژوهشگران (عرصه فرهنگی)
ـ آموزش و ارتقاء سطح علمی جامعه و درخصوص فرهنگ و محیط
ـ ایجاد قطب و جذب گردشگری

هدف از طراحی با رویکرد معماری اکولوژیکی پایدار:
ـ به حداقل رساندن هزینه‌های جاری برای انرژی؛ با استفاده از حداکثری مجانی از قبیل نور، گرمای خورشید، عایق صوتی مناسب، منظر دلپذیر و…
ـ به برنامه‌ریزی کارآمد جهت، سهولت انطباق و تغییرپذیری، درهم آمیختگی سازه ساختمان با تأسیسات و…

از حفاظت تا سازگاری با طبیعت:
با نگاه به آنچه در زمینه معماری انجام گرفته می‌توان پی برد که عرف طراحی ساختمان در طول زمان تغییر کرده است؛ از مسدود کردن محیط خارج برای حفاظت از فضاهای داخل گرفته تا قرار دادن طبیعت و انرژی‌های طبیعی در طرح. به‌طور مثال می‌توان به استفاده مجدد ژاپنی‌ها از رخبام‌های عمیق و دریچه‌های شوجی که از شیشه مخصوص ساخته شده اشاره کرد که هر دو از شیوه‌های معماری سنتی ژاپن است که با اقلیم آن‌ها تناسب دارد. البته ناگفته پیداست که شیوه‌های معماری سنتی را نمی‌توان به آسانی یا به‌شکلی جبری برای مردمی که به روابط منطقی موجود در محیط زیست‌، یا به زندگی در ساختمان‌های بلند مرتبه خو گرفته‌اند‌، به‌کار بست تهویه‌، نوردهی و دیگر سیستم‌های مکانیکی‌، فن‌آوری‌های گسترده‌ای هستند که هم ساکنان و هم معماران از آن بهره‌مند می‌گردند. تهویه طبیعی با امکان جریان هوا از سقف‌، تهویه مطبوع از طریق پالایش شبانه و دمیدن هوا از زیر کف‌، کنترل نور و نظایر این‌ها‌، دستاوردها و اشکال نوآورانه‌ای هستند که ضمن اعمال و رعایت آن‌ها در برخی ساختمان‌ها‌، توانسته‌اند انرژی و منابع طبیعی همچون گرما و نور خورشید‌، باد‌، انرژی گرمایی زمین و آب باران را مورد استفاده قرار دهند. در این میان روش‌های مکانیکی گوناگونی نیز برای صرفه‌جویی در انرژی و سیستم‌های جدید تولید آن‌ که حداقل تأثیرات ناسازگار با محیط را داشته باشند‌، به‌کار گرفته شده است. طراحی ساختمان سبز نیز جایگزین مناسبی برای ساختمان‌های اداری با سیستم تهویه و مصرف زیاد انرژی و کوششی جدی برای مقابله با مشکل آلودگی هوا و مصرف بالای انرژی در این‌گونه ساختمان‌ها می‌باشد. شکل این ساختمان‌ها در نتیجه آزمایش‌های تونل باد و با استفاده از مدل‌های نمایشی از ساختمان‌های اطراف به‌دست می‌آید.

1ـ3ـ سوابق مربوط
سال/ شهر/کشور
نام بنا
تصاویر و مدارک معماری
موارد مهم
موزه هنرهای معاصر تهران
(1356 ایران)

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از موزه‌های شهر تهران است. این موزه در سال 1356 خورشیدی (1977میلادی) به کوشش فرح پهلوی در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت 2000 متر مربع (به جز باغ تندیس‌ها) بنا شد. در حال حاضر این مؤسسه یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تأسیس خود است.
معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به‌دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده است و تعدادی از مجسمه‌های برنزی پرویز تناولی به سفارش کامران دیبا برای این مجموعه ساخته شدند و در محوطه اطراف آن تعبیه گردیدند. هشتی چهار سو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به‌شمار می‌رود.
هچینین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی‌نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند: این مسیر به‌گونه‌ای طراحی شده است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.
موزه هنرهای زیبا کیمبل
(تگزاس، 1972) Twentieth century useums

موزه هنر کیمبل در فورت وورث، یکی از شاهکارهای مسلم معماری قرن بیستم است، معرف بسیاری از ایده‌های کلیدی حاکم بر کارهای لویی کان است اشکال ساده و پرقدرت ـ تاق‌های قوسی که به نحو یکسانی برای فضای گالریف کتابخانه؛ و تالار گردهمای به‌کار رفته ـ در خاطره‌ها باقی می‌ماند «شکاف‌های باریک روبه آسمان» که با این کار شهرت پیدا کرد و کان خویش نورگیر سقفی طولی موزه می‌نامید، نور آفتاب را به منعکس کننده‌های فلزی می‌تابانند تا از آنجا در زیر طاق‌های قوسی پخش شود و حجم‌های صرحی، نمایش آشکار مصالح‌، و مارت در استفاده از نور برای تمایز بخشیدن به شکل، خلاصه همه مشخصه‌های کارکنان در کیمبل جمع‌اند مارک سایمون، عنصر FAIA، رئیسی هیات داورانی که ساختمان کیمبل را برای دریافت جایزه AIA برای آثار 25 سال گذشته برگزیدند، عقیده دارد که «موزه هنر کیمبل کار استادی است که توانست همه مهارت‌های فوق‌العاده‌اش را یک‌جا در بنای واحدی جمع کند؛ گنجینه‌ای سرشار اما منضبط و در عین حال، سهل، ممتنع‌، و بی‌زمان» موزه 11150 متر مربعی که در اکتبر 1972 گشایش یافت در باغی به وسعت حدود 4 هکتار قرا دارد. مان، که در 1974 درگذشت، «درخشش نقره» را در کیمبل مجسم کرد. این موزه سایتی با دو دسترسی شرق و غربی و دارای ترازهای متفاوت طراحی گردیده است. طراحی مدون و استفاده از مقاطع بتنی کمانی در پوشش سقف‌ها و همچنین نورگیری از میان Slab پوشش سقف از ویژگی‌های منحصر به فرد این موزه می‌باشد.

سال/ شهر/ کشور
نام بنا
تصاویر و مدارک معماری
موارد مهم
موزه ایران باستان
(1294 ایران)

موزه ایران باستان، اولین موزهی ایران، در ابتدای خیابان ۳۰ تیر، در بخش غربی میدان مشق تهران در خیابان سی تیر جای دارد. ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۳ ه. ش. به دستور رضا شاه توسط معمار فرانسوی، آندره گدار، شروع شد. ساختمان موزه در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید و موزه برای بازدید عموم افتتاح شد. زمین اختصاص یافته ب

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد معماری پایدار، معماری سبز، محیط زیست، پایداری اکولوژیک Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد طراحی معماری، ناصرالدین شاه، میراث فرهنگی، مراکز آموزشی