منبع پایان نامه ارشد درمورد علامه طباطبایی، علوم تربیتی، تحصیلات تکمیلی، عادت به مطالعه

دانلود پایان نامه ارشد

افزایش یافته و مجموعه لغات او گسترش می‌یابد که هر دو عامل، برای توسعه خواندن ضروری است(نادری، شعبانی و عابدی، 1389، به نقل از اشرفی ریزی، 1383). فرانک اسمیت (1974)به‌عنوان اولین محقق و پژوهشگر،خواندن را به‌عنوان «یک طرح مداخله مستقیم خواننده در متن» معرفی می‌کند. او خواندن را به عنوان روش کاهش مجهولات می‌داند که برای تحقق این امر از طریق خواندن چهار مرحله وجود دارد: «اطلاعات ترسیمی، اطلاعات آوایی و آواشناسی، اطلاعات ترکیبی و اطلاعات معنایی» . گودمن و اسمیت خواندن را به عنوان فرایند واحد معرفی می‌کنند (حسن زاده، 1385). گودمن5 نیز به عنوان یک نویسنده معروف در سال 1967 در مقاله‌ای تحت عنوان “یک طرح پیشنهادی روانشناسی زبان” معتقد است که خواننده از سه روش خاص برای خواندن متن استفاده می‌کند که وی آنها را علائم آوایی ترسیمی، ترکیبی و معنایی می‌نامد. به عبارت دیگر، نخست خوانندگان از دانش علایم دیداری و ترکیب آوایی استفاده می‌کنند. سپس دانش ترکیبی معادل انواع لغات ممکن را به کار می‌برند و سرانجام از طریق دانش معناشناسی، نوع لغات و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار هم آگاه می‌شوند. روش ترکیبی و معنایی به اندازه کافی قدرتمند است و خواننده موفق فقط به سطح علایم آوایی ترسیمی نیاز دارد که از طریق آن بتوان فرضیه‌های خود را بیازماید. اگر یک کلمه مکررا” از متن حذف شود ازطریق قرینه‌ها و موضوعات مهم می‌توان آن را حدس زد و یا جای آن را با یک کلمه مترادف پر کرد. به نظر گودمن خواننده‌ای که در حال یادگیری است ممکن است در هر سطح یا در هر سه سطح دچار اشتباه شود. بیشتر این اشتباهات در دو یا سه سطح اتفاق می‌افتد و به ندرت ممکن است دریک سطح رخ دهد (ناعمی، 1377). یک عادت برای توسعه ظرفیت‌های ذهنی و شخصیتی مهم است. عادت خواندن برای رشد فکری سالم لازم است و نقش بسیار حیاتی برای رسیدن فرد به مهارت در زبان دارد (استولر و گریب6، 1997).
مطالعه وسیله‌ای برای زبان‌آموزی، برقراری ارتباط و اشتراک اطلاعات و افکار است. اهمیت آن در ایجاد تعامل میان متن و خواننده است، تعاملی که بر پایه دانش، تجربه، نگرش، و زبان جامعه شکل می‌گیرد.مطالعه فرایندی شناختی و پیچیده برای رمزگشایی از نشانه‌هایی است که هدف آن آفرینش یا استنباط معناست. (ویکی پدیا). برپایه این تعریف می‌توان دریافت که مطالعه مفهوم ساده و پیش پاافتاده‌ای نیست، بلکه باید با رویکردی علمی و شناختی به آن نگریست. مطالعه مبنا و راه بروز تحول فکری است. باتلر7 (1933) فراگیری از راه مطالعه را یک فعالیت روانی بسیار پیچیده می‌داند. مادام که انسان باید یاد بگیرد و بیاموزد، مطالعه یکی از بهترین رویکردهای روانی و انگیزشی است، امری که تا پایان عمر می‌تواند در خدمت فرد و برای رشد فکری او و جامعه باشد. به این جهت مطالعه نوعی رفتار فرهنگی – اجتماعی است و هر چه بیشتر در جامعه مورد توجه قرار گیرد، آن جامعه توان بیشتری برای توسعه و سعادت خواهد داشت (فتاحی، 1392).
امروزه مطالعه از شاخص‌های رشد و توسعه هر ملتی محسوب شده و میزان گرایش افراد به مطالعه نقش مهمی در پیشرفت و توسعه جامعه دارد(نادری، شعبانی و عابدی، 1389 به نقل از چال8، 1983). افرادی که در طول زندگی به مطالعه عادت دارند، از خواندن لذت برده و دنیای خود را از طریق مطالعه وسعت داده، دید خود را نسبت به مسائل عمیق‌تر می‌نمایند. تولستوی می‌گوید: در دنیا لذتی که با مطالعه برابری کند نیست(نادری، شعبانی و عابدی، 1389، به نقل از اشرفی ریزی، 1383).برخی از نویسندگان عهد باستان و قرون وسطی در مورد چگونگی و ماهیت مطالعه نظریات آگاهانه‌ای ارائه نمودند، اما نظریات آنها نتیجه یک مطالعه و بررسی منظم نبوده است چنانچه در صدساله اخیربه طور منظم به بررسی شیوه‌های مطالعه و یادگیری پرداخته شد (مرتضوی زاده، 1380).در طول صد سال اخیر پژوهش‌های وسیعی در مورد مطالعه و خواندن صورت گرفته و اطلاعاتی درباره ماهیت این دو بدست آمده است. از جمله می‌توان به جدیدترین پژوهش‌هایی که در زمینه عادت‌های مطالعه و خواندن در ایران و خارج از کشور صورت گرفته اشاره کرد به عنوان مثال ترشیزی و همکاران (1391) عادت‌های مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را بررسی کرده‏اند و نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که وضعیت عادت به مطالعه در دانشجویان این دانشگاه در حد متوسط بوده و شیوه مطالعه آنها مطلوب نیست و یا صیفوری(1391) نیز مهارت‌ها و عادت‌های مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه را مورد بررسی قرار داده است و نتایج بیانگر عدم توانایی دانشجویان در مطالعه صحیح، خلاقانه، انتقادی و کاربردی است. در خارج کشور نیز نور9 (2013) به بررسی عادت‌ها و اولویت‌های خواندن گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مالزی پرداخته و در آن ترجیحات دانشجویان را نسبت به مواد خواندنی طبقه‌بندی کرده است. دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در مدت طولانی تحصیل خود با حجم متنوع و زیادی از متون درسی مربوط به رشته خود مواجه هستند عدم انتخاب عادت‌های صحیح خواندن و مطالعه تاثیر مستقیم و منفی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان و در نهایت آینده شغلی و موقعیت اجتماعی آنها می‌گذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با استفاده از روش کتابخانه‌ای و همچنین ابزار پرسشنامه ، به بررسی عادت‌های خواندن ومطالعه از طریق بررسی مولفه‌های خواندن که شامل اهداف ، انواع مواد خواندنی، مقدار زمانی، مجراهای دستیابی به مواد خواندنی، زمان‌ها و مکان‌ها است و همچنین بررسی مولفه‌های مطالعه شامل تمرکز، یادآوری، سازماندهی زمان (زمان‌بندی)، مطالعه یک فصل، گوش کردن و یادداشت‌برداری، برگزاری امتحانات و انگیزه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی پرداخته است.
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش
در گذشته به دلیل کمبود منابع و کم بودن تعداد افراد باسواد نیاز زیادی به بررسی منظم و علمی خواندن و مطالعه احساس نمی‌شده است، اما امروزه به دلیل وجود پدیده انفجار اطلاعات و در نتیجه کمبود وقت برای خواندن همه منابع نیاز است تا فرد بتواند با شیوه‌های درست خواندن و مطالعه آشنا شود و لازم است تا متخصصان حوزه‌های مربوطه در شناسایی روش‌ها و اصول و عادت‌های صحیح خواندن و مطالعه پژوهش‌های جامعی انجام دهند. و به نظر می آید از همان زمان کودکی یعنی از زمان شروع آموختن سواد ، عادت‌های صحیح خواندن و مطالعه به فرد آموخته شود. خواندن و مطالعه به طور فزاینده‌ای موضوع بسیاری از پژوهش‌های عملی و نظری بوده است. پژوهش‌ها حاصل فعالیت و تلاش پژوهشگران رشته‌های مختلفی از قبیل علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و نظام‌های اطلاعاتی است. علی‌رغم پژوهش‌های فراوانی که در این زمینه انجام شده است اما می‌توان گفت هنوز بررسی عادت‌های خواندن و مطالعه به طور همزمان به روشنی تببین نشده است خصوصا در ایران که بیشتر روی مطالعه کار شده است و معمولا خواندن را نیز به معنای مطالعه می‌دانند.در کشور ما دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌دانند که چگونه، چقدر و چه زمانی باید بخوانند و مطالعه کنند و به همین علت بسیاری به هنگام مطالعه با مشکلاتی مواجه هستند، مشکلاتی که غالبا” منشا آنها عدم آگاهی از روش‌های صحیح خواندن و مطالعه و داشتن برخی عادت‌های غلط و غیرضروری به هنگام خواندن و مطالعه است که خوشبختانه با روش‌های نسبتا” ساده‌ای قابل حل است و با آموزش روش‌ها، فنون و عادت‌های خواندن و مطالعه می‌توان انتظار داشت که از شمار این مشکلات کاسته شود، آشنایی دانشجویان با خواندن و مطالعه و شیوه‌های آن امری ضروری است که موجب بالندگی آنان در فرایند تحلیل می‌گردد. آگاهی از شیوه‌ها و عادت‌های خواندن و مطالعه می‌تواند به دانشجویان کمک کند که در موقعیت‌های مختلف بتوانند راحت‌تر به اهداف خود برسند. آگاهی از اینکه دانشجویان چه عادت‌هایی برای خواندن و مطالعه خود دارند می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا هم در زندگی کنونی و هم آینده خود بهتر بتوانند برنامه‌ریزی کنند، کسانی که از کودکی به خواندن عادت کرده‌اند و خواندن به عنوان یک برنامه زندگی آنهاست در زندگی خود بسیار موفق‌تر هستند زیرا که از اطلاعات خود بیشتر می‌توانند استفاده کنند و آنها را در تصمیمات خود به کار گیرند و راحت‌تر می‌توانند از عهده مشکلات خود برآیند. عادت به مطالعه کمک می‌کند دانشجویان زمان کمتری را صرف مطالعه متون درسی خود کنند و مقدار زمانی را که صرف می‌کنند بهترین بهره را ببرند و همچنین بتوانند متون بیشتری را در رابطه با مسایل درسی خود مطالعه کنند. با توجه به اهمیت عادت‌های خواندن و مطالعه، تصمیم گرفته شد که این پژوهش به بررسی عادت‌های خواندن و مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی اختصاص داده شود.
4-1 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف اصلی
تعیین وضعیت عادت‌های خواندن و مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی .
2-4-1 اهداف فرعی
تعیین وضعیت عادت‌های خواندن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
تعیین وضعیت عادت‌های مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
فایده پژوهش: نتایج این پژوهش می تواند برای بهبود عادت‌های خواندن و مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بکار گرفته شود.
5-1 پرسش‌های پژوهش
1-5-1 پرسش اصلی
وضعیت عادت‌های خواندن ومطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی چگونه است؟
2-5-1 پرسش‌های فرعی
وضعیت عادت‌های خواندن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی چگونه است ؟
وضعیت عادت‌های مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی چگونه است ؟
6-1 تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش
1-6-1 تعاریف نظری
خواندن: بازشناسی دیداری عناصر نوشتاری و زبان (حروف، کلمه‌ها، و جمله‌ها) و توانایی فهم و ادراک معانی رمزهای دیداری و نمادهای بصری و نوشتاری. خواندن یک فرآیند و محصول ادراکی و هم یک فرایند و محصول شناختی است. مهارتی چند بعدی و بسیار پیچیده است و یکی از توانایی‌های خاص انسان است. یکی از شگفت‌آورترین استعدادهای بالقوه انسان و یکی از مهارت‌های اصلی زبان‌آموزی است (شیکرانزو دیگران، 1381).
عادت خواندن: عادت خواندن به رفتار اشاره دارد و بیانگر شباهت خواندن و سلیقه‌های خواندن است (سانگ‌کائو10، 1999). راهی است که خواننده خواندنش را سازماندهی می‌کند. به‌طورمشابه شن11(2006) تعریف می‌کند که عادت‌های خواندن، این است که فرد دریابد که چه زمانی، چقدر و چه چیزهایی را بخواندعادت به خواندن خوب برای رشد فکری سالم ضروری است که به نوبه خود الهام‌بخش ذهن‌های خلاق و نوآورانه است (موهینی، 2012).
مطالعه : بررسی عمیق و همه جانبه یک مقوله است. به طوری که بخشی از حواس آدمی یا تمامی آن در این امر مشارکت داشته باشد؛ به عبارت دیگر «روندی است که از به کارگیری ذهن و به منظور دریافت اطلاعات، توجه دقیق و تجربه و تحقیق درباره هر موضوع، رویداد و پدیده صورت می‌گیرد و شامل خوب دیدن، خوب شنیدن، و لمس کردن و چشیدن، تجربه کردن، پرسش کردن و به دنبال پاسخ‌ها بودن می‌شود» ( قزل ایاغ، 1383، به نقل از فرهنگ وبستر12).
عادت مطالعه: روش‌ها و فنونی است که در طی فرایند به دست آوردن اطلاعات از طریق یادگیری به تصویر کشیده می شودکه نقش بزرگی در تعیین موفقیت در فرایند یادگیری بازی می‌کند و عادت‌هایی هستند که افراد در طول سال‌های تحصیل و به مرور زمان به دست می‌آورند که این عادت‌ها می تواند خوب یا بد باشند.رفتارهایی که در زمان امتحان یا یادگیری بروز می‌کند (Answer، 2012). عادتی اکتسابی است. البته این بدان معنا نیست که در بزرگسالی نتوان آن را ایجاد ی

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد توزیع فراوانی، اوقات فراغت، علامه طباطبایی، تحلیل داده Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد، تعلیم و تربیت، تحصیلات تکمیلی