منبع پایان نامه ارشد درمورد امام صادق، محل وقوع جرم، دفاع مشروع

دانلود پایان نامه ارشد

عده اي مانند ابوحنيفه وابويوسف قائل به قصاص باشمشير هستند.عده اي مانند مالك به برابري در انجام جنايت بر جاني قائل اند،اما اگر بعد از آن جاني زنده ماند ،مجازات تكرار مي شود تا بميرد اگر چه از عمل جاني بيشتر باشد،پس اگر جاني ،مجني عليه را در آتش يا آب انداخت براي قصاص اورا در آتش يا آب مي اندازندواگرزنده ماند دوباره در آب ياآتش انداخته مي شود تا بميرد .اما اين معناي قصاص نيست چون قصاص زماني است كه مثل آن فعل بدون زياده روي انجام شود.
وزياده روي در قصاص تعدي است كه خداوند متعال از آن بوسيله آيه قرآن نهي كرده است .”فمن اعتدي بعد ذلك فله عذاب اليم “225عده اي ديگر مانند ابن شبر قائل به برابري در قصاص بوسيله ي شمشير هستندومي گويند:قصاص باشمشير كفايت مي كند ولازم نيست اگر جاني ،مجني عليه را در آب يا آتش انداخته مانند آن انجام شود. چون استيفاي آن در معني آزار واتلاف اجزايي است كه نابودكرده است.اگر قصاص تلف كردن جان دربرابر جان باشد ،عدم درنظرگرفتن نحوه قتل توسط قاتل است.226.چون قاتل به يك شيوه مقتول راكشته است وبه يك شيوه ديگر ماننداعدام ازطريق طناب دار كشته مي شود اختلاف نظردراجراي مراحل قصاص به اصل اجراي مجازات قصاص برجاني لطمه نمي زند اما بايد به گونه اي باشد كه زياده روي دراستيفاي حق ولي دم رخ ندهد.
استيفاي حق قصاص براساس عدالت وبدون زياده روي ازتضييع خون مسلمان جلوگيري مي كندوخون مسلمان ها هدرنمي شود.227 اين استيفاي عادلانه حق قصاص درموردكفاره هم كاربرددارد.پس هرگاه كفارراعقاب كرديدچونكه شماراعقاب كرده اندرعايت انصاف رابكنيدوآن گونه كه شماراعقاب كرده اندعقاب كنيد نه بيشتر.228
2)حفظ حرمت خون مسلمان درروايات رعايت حرمت ها:
1-2)چگونگي حفظ حرمت خون مسلمانان درتزاحم با حرمت ها:
در روايات مانند آيات به برابري در مقابل تعدي در جنگ به ويژه در شكستن حرمت ها تأكيد شده است.
درحفظ حرمت هابايد اهم ومهم رامدنظرقرارداد.حرمت خون مسلمان هامهم ترازحرمت ماه هاي حرام است.هرگاه مشركين درماه هاي حرام جنگ راآغازكردندمسلمين براي حفظ حرمت خون انسان هاازخوددفاع مي كنند.بي پاسخ نهادن حمله دشمنان موجب تضييع خون مسلمين مي شود.
دفاع ازجان ومال مسلمين ازمصاديق دفاع مشروع است.مسلمان هابراساس حقوق اسلامي حق دفاع ازجان ومال خودرادارند اين زماني است كه خوف هجوم دشمن به پناهگاههاي مسلمانان باادله قوي وجودداشته باشد.229 وشرايط ضروري براي مسلمان ها به وجود آيد.كه يكي ازآنها احتمال كشته شدن مسلمين درحمله مشركان است.
علاء بن فضيل ازامام صادق(ع) نقل كرده است:” سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُشْرِكِينَ أَ يَبْتَدِئُهُمُ الْمُسْلِمُونَ بِالْقِتَالِ- فِي الشَّهْرِ الْحَرَامِ فَقَالَ- إِذَا كَانَ الْمُشْرِكُونَ يَبْتَدِءُونَهُمْ بِاسْتِحْلَالِهِ- ثُمَّ رَأَى الْمُسْلِمُونَ أَنَّهُمْ يَظْهَرُونَ عَلَيْهِمْ فِيهِ- وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ- وَ الْحُرُمات قِصاص وَ الرُّومُ فِي‌ هَذَا بِمَنْزِلَةِ الْمُشْرِكِينَ لِأَنَّهُمْ لَمْ يَعْرِفُوا لِلشَّهْرِ الْحَرَامِ حُرْمَةً وَ لَا حَقّاً- فَهُمْ يَبْدَءُونَ بِالْقِتَالِ فِيهِ- وَ كَانَ الْمُشْرِكُونَ يَرَوْنَ لَهُ حَقّاً وَ حُرْمَةً فَاسْتَحَلُّوهُ- فَاسْتُحِلَّ مِنْهُمْ وَ أَهْلُ الْبَغْيِ يُبْتَدَءُونَ بِالْقِتَالِ”. درمورد مشركين پرسيدم كه آيا مسلمانان مي توانند ابتدادر ماه حرام جنگ را آغاز كنند؟امام فرمودند :اگر مشركان جنگ درآن ماهها راحلال بشمرندوجنگ راآغازكنند ونظرمسلمانان نيز اين باشد كه مشركان برآنهاغلبه مي كنند ،مجاز است . وآن گفتار خداي عزيز وجليل است كه فرمود:”الشهر الحرام بالشهر الحرام والحرمات قصاص” و روم در اين جا به منزله مشركين است چون براي ماه حرام حرمت وحقي را نمي دانستند پس آنان ابتدا جنگ راشروع مي كردندومشركان هم باآن كه براي ماههاي حرام حق و حر متي قائل بودند،جنگ درآن را حلال ودرنتيجه (اسلام نيز)جنگ باآنها راجايزشمردواهل بغي جنگ را آغاز مي كنند.230پس پاسخ به حمله مشركين درماههاي حرام ازراههاي عدم تضييع خون مسلمان هامي باشد.زيرا اگر مسلمانان بامشركان نجنگند كشته مي شوند ومشركان تاكشتن ساكنان دارالاسلام پيشروي مي كنند وخون هاي بيشتري را تضييع مي كنند.
دفع شرموجب خيرمي شود.تحريم جنگ نسبت به كساني است كه براي ماههاي حرام ،حرمت قائل اندوهنوزجنگ راآغاز نكرده اند اماآنهايي كه نسبت به ماههاي حرام حرمت قائل نيستندوآغاز كننده جنگ هستند،جنگيدن باآنهاديگرحرمت ندارد.231چون خون مسلمان بايدحفظ شود.
2-2)مقدم بودن برخي حرمت هابرمجازات متعديان به خون مسلمان:
در غير جنگ حرمت حرم حتي در قتل شخص رعايت شده است . هرگاه جنگي رخ نداده باشدوقاتل به جاهايي كه حرمت براي اجراي مجازات وجود داردمانندحَرم پناه برد،حرمت حرم باقي است.دراين حالت رعايت حرمت حرم موجب تضييع خون مسلمان نمي شود.چون باروش هايي مانندسختگيري برمجرم براي ادامه حيات وندادن آب وغذابه اوتسليم مي شودوفرقش بازمان جنگ اين است كه مهاريك نفر آسان ترازصدهاتن به هنگام جنگ است به همين سبب حرمت حرم درزمان جنگ درنظرگرفته نمي شودتاخون مسلمين محفوظ بماند.اماهرگاه محل وقوع جرم درحرم باشدبه خاطربي حرمتي مجرم به حرم،مجازاتش همان جا اجرامي شود. چون حرمت حرم رانگه نداشته است پس بهتر اجراي مجازات درحرم است تا اندكي ازبي حرمتي مجرم به حرم كاسته شود.
پس هرگاه كسي رادرحرم بكشند ياجنايتي درحرم مرتكب شودمجازات برمجرمين اجرا مي شودچون حرمت حرم رانگه نداشته اندومانندجنايتي كه جاني مرتكب شده مجازات خواهدشد.232
معاوية بن عمير از امام صادق (ع)نقل كرده است: “سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ قَتَلَ رَجُلًا- فِي الْحِلِّ ثُمَّ دَخَلَ الْحَرَمَ- فَقَالَ لَا يُقْتَلُ وَ لَا يُطْعَمُ وَ لَا يُسْقَى- وَ لَا يُبَايَعُ وَ لَا يُؤْذَى حَتَّى يَخْرُجَ مِنَ الْحَرَمِ فَيُقَامَ عَلَيْهِ الْحَدُّ- قُلْتُ‌ فَمَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ قَتَلَ فِي الْحَرَمِ أَوْ سَرَقَ- قَالَ يُقَامُ عَلَيْهِ الْحَدُّ فِي الْحَرَمِ صَاغِراً- لِأَنَّهُ لَمْ يَرَ لِلْحَرَمِ حُرْمَةً- وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ- فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَقَالَ هَذَا هُوَ فِي الْحَرَمِ وَ قَالَ فَلا عُدْوانَ إلّاعَلَى الظّالِمِينَ”233ازامام صادق(ع) در مورد مردي كه مردي ديگر را در غير حرم كشته سپس وارد حرم شده پرسيدم امام فرمودند:كشته نمي شودوبه اوغذا ونوشيدني داده نمي شودوبااوخريد وفروش نمي شودواذيت نمي شود تااز حرم خارج شود پس حد براو اقامه مي شود.گفتم مردي كه شخصي را در حرم بكشد يا در حرم سرقت كند مجازاتش چگونه است ؟فرمودند:حد براودر حالي كه به حالت ذلت است ،درحرم اقامه مي شود چون حرمت حرم را نگه نداشته است وخداوند عزيز وجليل مي فرمايد:”فمن اعتدي عليكم فاعتدواعليه بمثل مااعتدي عليكم”سپس فرمودند:اين درحالي است كه كه مجرم درحرم است وخداوند متعال مي فرمايد:”فلا عدوان الا علي الظالمين”
پس تاجايي مي توان حرمت هاراناديده گرفت كه حرمت مهم ترازآن نباشد.مانندقاتلي كه به حرم پناه ببردكه قصاص نمي شودتاازحرم خارج شود.234امااگرحرمت مهم تري وجودداشته باشد،بي حرمتي به حرمت هامانندجنگيدن درحرم درحالي كه آغازگرحمله دشمنان باشندكه ازحرم حمله مي كنند،ديگرقابل اغماض نمي باشد.زيراخون مسلمانان راهدرمي دهددرحالي كه بادفاع ازسپاه مسلمانان مي توان مانع بي حرمتي وهدررفتن خون مسلمين شد.به اين شيوه خون مسلمانان حفظ مي شود.
3-2)نهي ازمثله دراحياي خون مسلمان:
روايات، همچون آيات به عدم زياده روي در مقابله به مثل درزمان جنگ به ويژه از طريق مثله كردن دلالت مي كند.زيرازياده روي دراستيفاي حق قصاص درزمان جنگ موجب احياي حرمت خون مسلمان نمي شودبلكه قصاص جنگجويان دشمن ازتضييع خون مسلمانان جلوگيري مي كند.مثله كشته شدگان دشمن بي حرمتي هاراترويج مي دهدوباعث مي شودكه آنها هم شهداي مسلمانان رامثله كنند.وانواع بي حرمتي به مسلمين راتشديد مي كند تا مشركين با بغض وكينه بيشتري به نبرد وكشتن مسلمين مهيا شوند.
قصاص بايدمثل آنچه جاني كرده است بدون افراط درعقوبت باشد.235
امام حسن عسكري (ع)درموردنهي ازمثله كردن فرمودند:” أَوَّلُ مَنْ صُلِّيَ عَلَيْهِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَمُّنَا حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ الرَّسُولِ فَإِنَّهُ‌لَمَّا قُتِلَ قَلِقَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ حَزِنَ وَ عَدِمَ صَبْرَهُ وَ عَزَاءَهُ عَلَى عَمِّهِ حَمْزَةَ فَقَالَ وَ كَانَ قَوْلُهُ حَقّاً لَأَقْتُلَنَّ بِكُلِّ شَعْرَةٍ مِنْ حَمْزَةَ سَبْعِينَ رَجُلًا مِنْ مُشْرِكِي قُرَيْشٍ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصّابِرِينَ وَ اصْبِرْ وَ ماصَبْرُكَ إِلا بِالله وَلا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لاتَكُ فِي ضَيْقٍ مِما يَمْكُرُونَ وَ إِنَّمَا أَحَبَّ اللَّهُ جَلَّ اسْمُهُ أَنْ يَجْعَلَ ذَلِكَ سُنَّةً فِي الْمُسْلِمِينَ فَإِنَّهُ لَوْ قَتَلَ بِكُلِّ شَعْرَةٍ مِنْ عَمِّهِ حَمْزَةَ سَبْعِينَ رَجُلًا مِنَ الْمُشْرِكِينَ مَا كَانَ فِي قَتْلِهِ حَرَجٌ وَ أَرَادَ دَفْنَهُ وَ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَاهُ اللَّهُ مُضَرَّجاً بِدِمَائِهِ وَ كَانَ قَدْ أَمَرَ أَنْ تُغَسَّلَ مَوْتَى الْمُسْلِمِينَ فَدَفَنَهُ بِثِيَابِهِ فَصَارَتْ فِي الْمُسْلِمِينَ سُنَّةً أَنْ لَا يُغَسَّلَ شَهِيدُهُمْ “. 236اولين كسي ازمسلمين كه براونمازگزارده شدعموي ماحمزه پسرعبدالمطلب “أسدالله وأسدالرسول”بود.پس حمزه هرگاه كشته شدرسول خدا(ص) ناآرام واندوهگين شدوصبروشكيبايي اش رادرعزاي عمويش ازدست داد.پس حضرت رسول(ص)سخن حقي رافرمودند كه البته البته به ازاي هرموي از حمزه هفتادمردازمشركان قريش رابه قتل مي رسانم.پس خداوندمتعال آيه126نحل راوحي فرستاد” إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ماعُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصابِرِينَ وَ اصْبِرْ وَ ماصَبْرُكَ إِلا بِالله وَ لاتَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لاتَكُ فِي ضَيْقٍ مِما يَمْكُرُونَ” وخداوندتنهادوست داردكه صبررادرميان مسلمانان سنت قراردهداگرپيامبر(ص)به تعداد هرموي حمزه هفتادتن ازمشركين رابكشددركشتن مشركين به وسيله پيامبر(ص)حرجي نيست.پيامبر(ص)قصدكردكه حمزه رادفن كند.حمزه(ع)دوست داشت پروردگارش رادرحالي ديداركندكه به خون خودآغشته است پيامبر(ص)قبلادستورداده بودكه ميت مسلمانان غسل داده شود.پس حمزه(ع)رابالباسش دفن كردند.پس دربين مسلمانان سنت شدكه شهيدهاي آنان غسل ندارد.
مثله تاحدي ناپسنداست كه درجنگ ازمثله چهارپاياني كه گوشتشان قابل خوردن است نهي شده وترك آن مستحب است.237چون زمينه بي حرمتي هاي ديگربه خون مسلمان هارابا عنصر انتقام فراهم مي كند.كه خون مسلمانان امنيت ومصونيت كمتري مي يابد.
آيه پنجم:
1)بي حرمتي به خون مسلمان درقتل غير عمد:
شيوه هاي بي حرمتي به خون مسلمان هميشه يكسان نيست گاهي ازطريق قتل عمدرخ مي دهد.گاهي هم ازطريق قتل غيرعمداست.درقتل غيرعمدهرچندكه قاتل قصدداردامافعلش فعل قتل نيست،موجب بي حرمتي به خون مسلمان است وازتضييع خون بايد جلوگيري شود.شارع باتشريع مجازات به اين كاراقدام نموده است.
قتل بي گناه دراسلام حرام است وباايمان ناسازگاراست ومومن جايزالخطاست پس بايدمواظب باشدتامرتكب قتل نشود.احترام جان مسلمان تاحدي است كه ازقتل خطايي هم به آساني نمي توان گذشت.238 يكي ازمواردي كه به خون انسان مسلمان تعرض مي شود وازاو سلب حيات مي كند ،قتل غير عمد است .خداوند متعال مي فرمايد:”وَ ماكان لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إلاخَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ إِلّا أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كان مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد مسجد الحرام، اعلان جنگ Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد قتل عمد، قتل شبه عمد، حقوق انسان