منبع پایان نامه ارشد درباره گردشگری مذهبی، آذربایجان غربی، میراث فرهنگی، خراسان جنوبی

دانلود پایان نامه ارشد

شهر یزد می باشد. مراسم تخل گردانی که از دیرباز در این منظقه انجام می شده است در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. با اینکه آمار گردشگران خارجی در این مراسم باز هم اندک است ولی گواه وجود جذابیت های مذهبی در این راستاست. همانگونه ه قبلا بیان شد اماکن زیارتی غیر از مسلمان نیز دارای مراسم مختلفی است که با شرکت افرادی هم کیش آن آیین از داخل و خارج کشور انجام می شود. به هرحال وجود غریب به اتفاق مذهب شیعه در ایران نمی تواند تنوع مذهبی موجود را که از دیرباز در این سرزمین وجود داشته است منکر شود. اینکه ایران با وجود این تنوع چرا هنوز نتوانسته سهم مناسبی در گردشگری مذهبی منطقه بیابد، مساله ای است که نیازمند تفکر و بررسی علمی است.
آنچه بیان شد شمایی کلی از گردشگری مذهبی حال حاضر ایران است که با وجود جاذبه های مذهبی متفاوت در ادیان مختلف، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود کشانده است. البته این بدان معنا نیست که ظرفیت گردشگری مذهبی ایران در همین حد است، بلکه بیانگر توان بالقوه و بالای گردشگری مذهبی در کنار مدیریت و سازماندهی ضعیف آن در ایران است.

2-4 گردشگری غذایی ایران
غذا نخستین نیاز انسانی است که هر شخص دست کم در روز یک با به آن نیاز دارد. گردشگری غذایی نوعی از گردشگری است که یکی از معیارهای مهم سفر، استفاده از غذاهای متنوعی است که در هر منطقه و توسط افراد مختلف طبخ می شود. این نوع از گردشگری به مرور زمان و با افزایش میزان اوقات فراغت بشر و همنشینی ها و نشت های طولانی بوجود آمده است. گردشگري غذا در برنامه ريزي متوليان گردشگري مي تواند هم بعنوان هدف اصلي سفر، براي آنهايي که با روحيه کنجکاوي خود سعي در شناخت غذايي يک منطقه دارند و هم بعنوان يک برنامه مکملي در تمامي تورهاي گردشگري با هر هدفي گنجانده شود. مکتب آشپزي ايراني يکي از سه مکتب اصلي خوراک در کنار مکاتب آشپزي رومي و چيني است و بسيار جالب که در ايران اين فرصت گردشگري بيشتر در مناطقي وجود دارد که در زمينه گردشگري روستايي و کشاورزي فعال هستند. ما از درياي کاسپين تا درياي پارس و از شرق تا غرب کشور سرشار از پتانسيل‏هاي گردشگري در اين بخش هستيم ( حلاجی ثانی، 1391: 88).
کشور ایران اقوام و فرهنگ های مختلفی دارد که هر کدام غذاهای منحصر به خود را دارند و همین امر می تواند باعث پتانسیل خیلی بالایی برای جذب گردشگر باشد.گردشگری در این زمینه می تواند، غذاهای محلی را به نوعی از یک برند گردشگری در کشور و یا حتی تا آن سوی مرزها تبدیل کند. در این زمینه فاکتورهایی مانند فرهنگ غذایی گردشگر، آشنایی و آگاهی گردشگران از فرهنگ غذایی ایران و مناطق مختلف آن ، ارتباط با خدمات دهندگان در این زمینه و اطلاع رسانی راهنمایان تور به گردشگران می تواند موثر باشد. شرایط طبیعی، جغرافیایی و آب و هوایی ، شرایط زندگی و رضایت مردم منطقه، فرهنگ ها و اقوام همسایه از عوامل موثر در شکل گیری غذاهای محلی هستند. نبود غذاهای محلی در فهرست غذایی رستورانها عاملی برای محدود شدن تعامل های فرهنگی بین جامعه میزبان و مهمان می شود ( رهنمایی، 1392). مازندران و گيلان يک قطب گردشگري غذايي در ايران بشمار مي‏آيند و چه خوب است که غذاهاي اين خطه از کشور هنوز زنده بوده و در رستوران ها و محافل غذايي ارائه مي‏شود. ما در ايران موقعيت هاي جغرافيايي متفاوت داريم و اين طول و عرض متفاوت سبب شده است که در ايران خوراک هاي متفاوت داشته باشيم. با اين وجود متاسفانه هنوز اين ظرفيت در ايران مورد توجه قرار نگرفته و کمتر به عنوان يک عامل جذب گردشگر به آن پرداخته مي‏شود ( حاجی ثانی، 1391: 16).
در سال های اخیر در کشور گردشگری غذایی همچون گردشگری مذهبی، فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از راه های جذب گردشگر شناخته شده است و بر این اساس جشنواره های متنوع غذایی با حضور گردشگران داخلی و خارجی در کشور برگزار شده است ( خبرگزاری جمهوری اسلانی استان تهران، 1391) با توجه به تنوع قومی کشور به همان نسبت انواع و اقسام غذاها وجود دارد ولی باعث تاسف است که حتی رستوران های محلی هم مجالی برای خودنمایی این غذاها فراهم نمی کنند. مسئولین در این حوزه در مصاحبه با خبرگزاری های مختلف ایران از برگزاری جشنواره های غذایی متعددی خبر می دهند که گاها هیچ کدام به اطلاع عموم مردم ایران نمی رسد، چه برسد به اینکه آگاهی برای گردشگران خارجی صورت پذیرد. از این دست از جشنواره ها می توان به هشتمین نمایشگاه گردشگری شیراز اشاره کرد که در بخشی از آن پنجمین جشنواره ی غذا ( خبرگزاری میراث فرهنگی شیراز، 1391) نیز برگزار شده بود. متاسفانه با وجود تنوع غذایی بیشماری که در اقصا نقاط ایران به دلیل تنوع قومی وجود دارد تا کنون نتوانسته است مجالی برای ظهور بیابد و در مقایسه با کشورهای همجوار خود، در جذب گردشگران خارجی بسیار ناموفق عمل کرده است.
قطب های گردشگری غذایی حال حاضر ایران عبارتند از:
• مازندران و گیلان
• خراسان
• اردبیل
• فارس
• و اصفهان
استان هایی که در بالا ذکر شد، تنها بخشی از نقاطی است که نقش کمرنگی در گردشگری غذایی را در ایران ایفا می کنند. استان مازندران و گیلان بیشترین سهم را در این نوع از گردشگری دارند. البته این به آن معنا نیست که سایر استان ها دارای پتانسیل نمی باشند، بلکه تمامی استان های ایران به سبب وجود قومیت های مختلف، دارای غذاهای متنوعی است که هنوز هم بسیاری به شیوه ی گذشتگان پخت می شود.
• استان آذربایجان غربی با گاتخ شورباسی(آبگوشت ماست)و قورت شورباسی(ّآبگوشت کشک) متعلق به آذربایجان غربی؛آذربایجان شرقی؛کوفته تبریزی، اوماج آشی (آش اوماج ) اوماج حالواسی (حلوای اوماج)،قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان محسوب می شوند.
• قم؛سوهان و آش و آبگوشت به اسم آش قنبید.
• استان کرمان؛با خورشت کنگر کدو، قیمه، به آلو، حلیم بادمجان و شیرینی های کلمپه، کماج، حاجی بادام، نان چرخی، پفک و برشتوک هم از شیرینی های سنتی و زیره، قاووت و پسته میزبان مسافران نوروزی هستند.
• استان همدان؛ آش میوه، خورشت غوره بادمجان و آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیرغوره.
• استان فارس؛کوفته هلو، رب پلوشیرازی، آش انار، قنبرپلو، کلم پلوی شیرازی و دو پیازه و فالوده شیرازی، شکرپنیر و بادام سوخته و مسقطی از دسرهای معروف شیرازی اند. انواع عرقیات معطر مثل بیدمشک و بهار نارنج از نوشیدنی های سنتی فارس است.
• خراسان رضوی؛شیشلیک شاندیزش.خراسان جنوبی؛آش شلغم و خورشت ریواس و بلغور پلو یادتان نرود نان سمنو و نان زردی نیز از نان های معروف خراسان جنوبی است.
• مازندران؛فسنجان با گوشت مرغابی، بورانی کدو حلوایی و بورانی بادمجان کبابی، ماست دلالی و نازخاتون که ترکیبی از بادمجان کبابی و سبزی معطر و آب غوره است،از جمله غذاهای استان مازندران محسوب می شوند.
• گیلان؛کباب ترش گیلانی، شیش انداز، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکوی خاویار ماهی از غذاهای معروف گیلانی است.زیتون پرورده هم یادتان نرود. حلوای درونگ، کلوچه و مربای ازگیل هم از شیرینی جات این استان است،استان سمنان با غذاهایی مثل ته چین و چرتمه پلو،چهارمحال و بختیاری؛اسم کباب بختیاری کاچی و انواع لبنیات .
• استان کرمانشاه؛خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل نشوید. نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم خوراکی های مقوی این استان است.
• استان اردبیل با آش دوغ اش، پلو قیسی عسل سبلان.
• کردستان؛بریان کباب یا کباب ترکی از غذاهای سنتی رسمی کردستان است. کنگرماست و کلانه که ترکیبی از نان محلی و پیازچه و کره محلی نیز از جمله غذاهای استان کردستان است.
• خوزستان؛خوردن سمبوسه و فلافل ها،قلیه ماهی، پلو شوشتری، ماهی صبور و حریسه از غذاهای معروف خوزستانی ها است که هر یک از می توانند اوقات خوشی را برای مسافران نوروزی به ارمغان بیاورند.

3. گردشگری در انگلستان
کشور انگلستان در سال 2011، 30.8 میلیون بازدیدکننده ی ورودی داشته است ورودی داشته است. لندن محبوب ترین مقصد در انگلستان بود و جذب تقریبا نیمی از تمام بازدیدکننده را داشته است. همین طور حدود 56.8 میلیون گردشگری خروجی داشته که اسپانیا محبوب ترین مقصد برای گردشگران بریتانیا بود و 12 میلیون سفر داخلی در بریتانیا وجود داشته است. در سال 2009 گردشگری به طور مستقیم 3.2 میلیون نفر را بکار بسته است و گردشگری به طور مستقیم 44.6 میلیارد پوند به اقتصاد انگلستان کمک کرده است. (Rhodes, 2013: 1).
از این تعدا بازدید کننده خارجی، 39٪ یا 12.0 میلیون نفر با انگیزه ی تعطیلات، 8.8 میلیون یا 29٪ برای دیدار دوستان و یا اقوام ساکن در انگلستان ( مهاجران سایر کشورهای جهان)، 7.2 میلیون یا 24٪ برای کسب و کار و 2.7 میلیون نفر هم با انگیزه های دیگر به این کشور سفر کرده اند (ONS, 2011)

جدول شماره 4- 3-1: طبقه بندی رتبه و درآمد گردشگری سال های 2004 و 2005

منبع: (UNWTO, 2006) (زندی، 1387: 9).
بيشترين گردشگران به مقصد اين کشور در درجه اول از کشور امريكا و در جايگاههاي بعدي به ترتيب فرانسه و آلمان و ايرلند می باشند ( زندی، 1387: 9).

3-1 تاریخچه گردشگری انگلستان
كشور انگلستان در ميان كشورهاي اروپائي از اولين كشورهائي بود كه به صنعت گردشگری روي آورد و با صنعتي شدن كشورها در غرب فرهنگ توريسم در بين مردم رواج يافت. در قرون وسطی اغلب سفرها، سفرهای مذهبی بوده است که با مسافرت مبلغان مذهبی برای اشاعه ی دین مسیحیت شکل می گرفت. در طی قرن شانزدهم در انگلستان برگزاری تور های بزرگ تفریحی کاملا مرسوم بود. پسران نجیب ‌زادگان و اشراف را برای کسب تجربه به تور های دور اروپا اعزام می ‌کردند، همچنین گراند تور به شکل گسترده ای در اروپا برای تجربه های فرهنگی و آموزشی ترتیب داده شد (History of British, 2013). تور بزرگ، سفر سنتی اروپاییان، عمدتا توسط مردان جوان اروپایی طبقه فوقانی انجام می شد. این نوع سفرهای سفارشی از حدود 1660 تا ظهور راه آهن در مقیاس بزرگ در 1840 رونق گرفت که با یک سفرنامه استاندارد همراه بود. این نوع سفر به عنوان یک مراسم آموزشی تلقی می گردید. گرچه در درجه اول با اشراف انگلیسی طبقه مرفه و ثروتمند آغاز شد و از سفرهای مردان جوان ثروتمند پروتستان از کشورهای شمالی اروپا در این قاره ساخته شد، ولی کم کم از نیمه دوم قرن هجدهم، برخی از آمریکای جنوبی، ایالات متحده و دیگر جوانان در خارج از کشور برای پیوستن به این سنت که این بار بیشتر شامل طبقه متوسط بود.
سفر تفریحی از ابداعات انگلستان بود و ریشه در عوامل جامعه شناختی داشت. بریتانیا نخستین کشور اروپایی بود که انقلاب صنعتی را آغاز نمود و جامعه صنعتی نخستین جامعه‌ ای بود که فرصت تفریح را برای تعداد روز افزونی از مردم فراهم می ‌آورد. قرن هیجدهم عصر طلایی تور های بزرگ بود.از زمان ظهور گرند تور، فرهنگ یک عامل ایجاد انگیزه برای سفر و گردشگری بوده است. امروزه، میراث فرهنگی و فرهنگ محرک اولیه بازدید کنندگان خارج از کشور در تمام سنین و ملیت به عنوان دلیل اصلی خود برای بازدید از بریتانیا است (Dawe MBE, 2010:5). همانگونه که بیان شد، سفر درکشور انگلستان نیز همانند سایر کشورهای اروپایی همچون یونان و ایتالیا ( رم) از طبقه ی ثروتمند و اشراف شکل گرفت و به مرور زمان به سطوح پایین تر اجتماعی نزدیک شده است. گراند تور پدیده ای بود که احساسات خلاق و فکری برخی از بزرگترین هنرمندان، نویسندگان و متفکران قرن هجدهم را شکل داده بود. گراند تور از لحاظ جذب مسافران، تکامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، معماری، فعالیت های وابسته به غذا و پخت و پز، خیاطی و هنر در بریتانیا شدیدا تاثیرگذار بود (History of UK, 2013). علاوه بر شکل گیری گراند تور در قرن هجدهم،گردشگری سلامت از طریق استفاده از چشمه های آب معدنی نیز شکل گرفت که این امر در قرن نوزدهم هم ادامه داشت (Towner, 1995: 339).
پدر گردشگری

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درباره گردشگری مذهبی، آداب و رسوم، گردشگری فرهنگی، امام رضا (ع) Next Entries منبع پایان نامه ارشد درباره گردشگری فرهنگی، مواد غذایی، مراسم مذهبی، صنعت گردشگری