منبع پایان نامه ارشد درباره گردشگری فرهنگی، مواد غذایی، مراسم مذهبی، صنعت گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

گروهی نوین توماس کوک بود که در پنجم جولای 1841 اولین تور بزرگ گروهی را سازماندهی کرد. او ترتیب سفر یک گروه 57 نفری با هزینه هر نفر یک شیلینگ را برای کارکنان راه آهن داد که از لیچستر به لاگ بورو به مسافت 11 مایل را طی نمودند. این تور گروهی سرآغاز تحولات قرن بیستم را فراهم نمود. در ربع چهارم قرن نوزدهم، تعطیلات کارگری در بریتانیا کاملا جا افتاد و بیشتر این ایام هم صرف تفریح در ساحل می‌ شد. گسترش راه آهن در قرن نوزدهم منجر به رشد شهر های ساحلی بریتانیا گردید و آن ها را از مراکز روستایی دور افتاده به شهر های پر رونق تبدیل ساخت. در پی ساخت خط راه آهن بلک پول به فیلت وود و سرمایه گذاری‌ های خود شرکت راه آهن مناطق تفریحی بسیاری در این امتداد شکل گرفتند.
گردشگری به مدت یک قرن هنجار محسوب می‌شد و مسافرت خارجی صرفا مخصوص اغنیا و شخصیت‌های فرهنگی بود. برخی از اهداف و مقاصد درون کشور مثل دریاچه دیستریک لیک واسنودونیا برای ساکنین ‌های شهر ها جذابیت زیادی داشتند و چشم انداز بسیار زیبایی داشتند در دهه 1930 مراکز کمپ تفریحی ویژه ایام تعطیل ظهور یافتند ولی این پدیده در دوران پس از جنگ به شدت رونق یافت. ایجاد استراحتگاه های ساحلی و گسترش گردشگری بین المللی از طریق آزانس های مسافرتی توماس کوک و جانشینان وی ادامه پیدا کرد. با آغاز قرن بیستم و تحولات شگرفی که در عرصه های مختلف زندگی بشر بوجود آمد، گردشگری نیز تغییراتی را پذیرفت که یکی از این تحولات عظیم، تغییر در شیوه ی جابه جایی انسان توسط هواپیمای جت و پروازهای چارتر بود (همان، 340). علاوه بر این، سرعت زیاد قطار به معنی قابلیت توسعه صنعت گردشگری در عرصه بین المللی بود که البته می ‌توان سفر های دریایی آسان را هم به آن اضافه کرد. اما عصر واقعی مسافرت های جمعی و گروهی بین المللی پس از جنگ جهانی دوم با مسافرت های هوایی، رشد بیشتری یافت. این پیشرفت‌ ها با افزایش جدی کیفیت استاندارد های زندگی در بریتانیا همراه شدند.
آنچه جالب توجه است، این است که مردم کشور انگلستان خود اولین گردشگران جهان به شیوه ی امروزی بودند و بخش بزرگی از انگیزه های سفر آنان را به استثنای دوره های قدیمی، گردشگری فراغت و تعطیلات در بر گرفته است. با توجه به این نکته آنچه جالب توجه است این است که این کشور با این قدمت گردشگری خود اکنون به مرکز گردشگری جهان از لحاظ تنوع فرهنگ ها شهرت دارد و اغلب گردشگران ورودی از شهرها و مکان های فرهنگی این کشور که دارای تنوع فراوانی است حتما دیدن می کنند.

3-2 گردشگری فرهنگی انگلستان
با توجه به بیانات سازمان جهانی گردشگری، گردشگری فرهنگی را باید به عنوان یکی از شناخته شده بزرگترین و سریعترین بخش های در حال رشد در بازار گردشگری جهانی دانست. حدود 20٪ از تعطیلات در اروپای غربی را می توان به عنوان تعطیلات فرهنگی (European Travel Commission, 2005) در نظر گرفت. بررسی هایی در سال 1997 نشان داد که 33٪ از بازدیدکننده های انگلستان با انگیزه ی فرهنگ و میراث فرهنگی به این کشور سفر کرده اند.اما حتی زمانی که فرهنگ محرک اولیه ی سفر نباشد، گردشگران بسیاری هنوز جاذبه های فرهنگی را به عنوان بخش مهمی از تعطیلات و بازدید خود تلقی می کنند و فرهنگ مهم ترین محرک سفر می باشد (part of the South West Observatory research, 2012). با توجه به بررسی های اخیر، انگلستان به عنوان یک مقصد توریستی، دارای تاریخی غنی و جالب عنوان شده است. انگلستان در سطح جهانی مقام چهارم را در سال 2009 کسب کرده است و رتبه ی هفتم را از لحاظ دارا بودن مواریث فرهنگی دارد (VisitBritain, 2011).
در بررسی های VisitBritain در سال 2005 گردشگری فرهنگی شامل موارد زیر بوده است:
• هنرهای تجسمی و نمایشی
• موزه ها (نقش بسیار مهمی در بازنمایی فرهنگ و تمدن انگلیسی دارند)
• گالری عکس
• جاذبه های میراث
• استودیو باز هنرمندان
• نمایشگاه های هنری
• مزایده
• هنر عمومی
• معماری
• جشنواره ها
• فیلم
• و دیگر رویدادهای فرهنگی (VisitBritain, 2005).
گردشگری فرهنگی یکی از سیاست های انگلستان برای محدودیت فصلی بودن گردشگری می باشد (Richardes, 1996). نمونه های مشهور گردشگری فرهنگی کشور انگلستان عبارتند از گلاسکو، لیورپول، منچستر و نیوکاسل (Murphyi & Boyle, 2006) که پاییتخت فرهنگی اروپا نیز بوده اند. این چهار شهر از تنوع لازم در زمینه ی منابع فرهنگی و گردشگری برای توسعه گردشگری برخوردار هستند (De Liu & Fan Lin, 2011: 364)
– لندن پاییتخت انگلستان یکی از شهرهایی است که در طول سال میلیون ها بازدیدکننده دارد. این شهر فهرست بلند بالایی از موزه ها و گالری های باشکوه دارد که بدون شک یالاترین محبوبیت را در میان گردشگران بین المللی فرهنگی (Mintel, 2008) داراست. همچنین صنایع دستی و گردشگری همواره رابطه ی تنگاتنگی با هم داشته اند. هنرهای نمایشی نیز یکی از مواردی است که به شدت در انگلستان طرفدار داشته است و نمایش ها با سبک و سیاق متفاوت و حتی با تنوع نژادی و قومیتی چشم هزاران بیننده را به خود جلب می کند.
– باغ های کیو نیز از بزرگترین مفاخر انگلیسی ها در حوزه ی گردشگری فرهنگی است که نه تنها گردشگران خارجی بلکه بازدیدکنندگان داخلی را هم به سوی خود جذب می کند. این باغ ها تنوع فرهنگی و زیستی جهان را نشان می دهد و از این طریق به بسط روحیه ی تساهل و مدارای فرهنگی که لازمه ی اجتناب ناپذیر جامعه ی چندفرهنگی است می انجامد( فاضلی، 1390: 323).
– شهر برایتن59 شهری است که با فستیوال های هنری شناخته شده است. هر سال در ماه می بزرگترین فستیوال بین المللی هنری در این شهر با بیش 700 رویداد در سه هفته برگزار می شود. گردشگران در این فستیوال می توانند رقص، آداب و رسوم، تئاترهای خیابانی و کارناوال هایی از خودنمایی شهر را ببینند (VisitBrighton, 2013).
– دکتر فاضلی در سفر خود به انگلستان در کتاب مردم نگاری سفر خود به جشن نوروزی ما ایرانیان اشاره می کند که هر سال در یکی از شهرهای انگلستان برگزار می شود و شرکت کنندگان به راحتی می توانند مراسم خود را انجام دهند.
– جشن سال نو چینی ها ، National Eisteddfod در ولز و Andrews Day در چانوکا از این دسته می باشند (VisitBritain, 2010:2).
در واقع راه های بیشماری وجود دارد که مردم دیگر کشورها، فرهنگ انگلستان را درک کنند و این موضوع مثبت است که تنوع فرهنگی انگلستان به این معنا ست که برای هر کسی یک چیزی وجود دارد. رویدادهای فرهنگی یک بخش بسیار مهم در میراث انگلیسی هاست. از همین روگردشگری فرهنگی انگلستان بواسطه ی تاریخ غنی و تنوع فرهنگی موجود در آن از جایگاه خوبی برخوردار است و این کشور سالانه می تواند درآمد بالایی از این مظاهر فرهنگی به دست آورد.

3-3 گردشگری مذهبی انگلستان
تحقیقات منتشر شده توسط VisitBritain نشان می دهد که در سال 2011، 6.7 میلیون توریست های بین المللی حداقل از یک ساختمان مذهبی بازدید داشته اند. بازدید از کلیساها و کلیساهای جامع به طور مداوم به عنوان یکی از اولویت های اصلی برای گردشگران بین المللی است (VisitBritain, 2012). گردشگران با بهره گیری از معماری مجلل گلاسکو، کلیسای جامع سنت پل، کلیسای جامع سنت دیوید در Pembrokeshire، کلیسای وستمینستر ابی60 و ساختمان های مذهبی بریتانیا تقاضای بالایی را ایجاد می کنند. بزرگترین کلیساهای بریتانیا اغلب برای تولیدات تئاتر، تلویزیون و فیلم (هری پاتر، رمز داوینچی)، کنسرت سرایندگی و جشنواره که همه علاقه زیادی به گردشگران در سراسر جهان استفاده می شود. کلیساها بخش مهمی از محصول گردشگری انگلستان با بازدید زیادی از یک کلیسا در تعطیلات باقی می مانند. تحقیقات نشان می دهد که اگر چه کلیساها و کلیساهای جامع به عنوان عامل تصمیم گیری در هنگام انتخاب یک مقصد دیده نمی شوند، اما آنها تاثیر مهمی در تجربه بازدید کننده و ارائه فرصت های مخفی برای کشف کردن دارند(VisitBritain, 2012). شاید به طور کلی در طبقه بندی گردشگری های مذهبی آن چنان که در کشورهای اسلامی وجود دارد، بحث زیارت از اماکن مقدسه در میان نباشد ولی مکان های مذهبی که در صدر آن ها کلیساها قرار دارند، بسیار حائز اهمیت هستند و حتما در بازدیدهای گردشگرانی که با اهداف مختلف به این کشور سفر کرده اند را دربر می گیرد. علاوه بر بناهای مذهبی و کلیساها، انگلستان کشوری است که برای به رخ کشیدن فرهنگ خود جشن و فستیوال های متعددی را برگزار می نماید. از این میان جشن ها و فستیوال های مذهبی نیز یکی از بخش های آن می باشد.از آنجایی که انگلستان یک کشور چند فرهنگی است، مراسم مذهبی سایر ادیان نیز به امردی عادی تبدیل شده است. به طور کل مراسم مذهبی این کشور به شرح زیر است:
1. مراسم مسیحیان
– روز مقدس همه
– روز همه ارواح
– اولین روز ایام روزه ی مسیحیان
– عید پاک
– نخل یکشنبه
2. مراسم مسلمانان
– سال جدید اسلامی (هجرت پیغمبر)
– عید فطر
– عاشورا
– ماه رمضان
– عید قربان
3. مراسم هندی ها
– دیوالی
– دورگا
– هولی
4. مراسم یهودی ها
– عید فصح
– روش هشانا
– یوم کیپور
– هانوکا (Life in the Uk, 2013).

3-4 گردشگری غذایی انگلستان
کشور انگلستان به اندازه ی کشورهای معروفی مانند فرانسه در گردشگری غذایی ممتاز نمی باشد ولی همانگونه که قبل بیان شد، جشنواره ها و فستیوال های بسیاری در طول سال در این کشور برگزار می شود که فستیوال های مربوط به پخت و پز را نیز شامل می شود. غذا و نوشیدنی در دسترسی مستقیم به محلی فرهنگ به دلیل تعامل با مردم محلی ارزش خاصی دارد. این کشور سایت رسمی با نام گردشگری غذایی داراست که در زمینه های مختلف غذا فعالیت می کنند. یکی از جالبترین امکانات این سایت اینترنتی این است که هر کاربر با کلیک بر روی قسمت های مختلف این کشور که بر روی نقشه نشان داده شده است می تواند از انواع غذاهایی که در این منطقه تهیه و سرو می شود، آگاهی پیدا کند. اخبار فستیوال ها و رویدادهای مختلف غذایی که در طول سال در نقاط مختلف انجام می شود نیز در این وب سایت منتشر می شود.
هر منطقه از انگلستان دارای میراث فرهنگی خود است که برای این تنوع فرهنگی انواع خاصی از مواد غذایی، نوشیدنی و یا سنت های محلی وجود دارد. تحقیقاتی در این زمینه نشان می دهد که گردشگران دانمارکی زیادی برای آشنایی نزدیک از نحوه ی تهیه یمواد غذایی و نوشیدنی های محلی و منطقه ای به این کشور سفر می کنند (VisitBrtain, 2010: 47). رستوران های محلی و منطقه ای یکی از ویژگی های انگلستان است. بنا به تنوع قومیتی که رد این کشور وجود دارد، جدای مهاجران، خود مردم هر منطقه از انگلستان دارای تنوع غذایی و نوشیدنی هستند که گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند. وجود شهروندان مختلف از اقصا نقاط دنیا به این کشور نیز باعث بوجود آمدن مراکز تهیه ی غذا و رستوران های خارجی شده است، به نحوی که پیدا کردن غذاهای خاصی مانند آبگوشت ایرانی هم چندان کار سختی نیست. تلاش این کشور در زمینه ی گردشگری غذایی نشان از اهمیت ویژه ی غذا و آداب آن است. تحقیقات visitBritain نشان می دهد که ماهی و چیپس، اسکونز ( نان فانتزی مورد علاقه ی آمریکایی ها)، غداهای هندی و مواد غذایی قومی چیزهایی هستند که در این صنعت جای گرفته اند. از این رو گروه متخصصان غذایی منطقه ای انگلیس نه گروه مواد غذایی منطقه ای را شناسایی کرده اند که عبارتند از :
• Kentish Fare
• شمال غرب
• جنوب شرق
• مواد غذایی انگلستان میانه
• غرب
• سلیقه ی آنجلیا
• نیوهمشایر
• شربت خانه ی یورکشایر
• مواد غذایی قلب انگلستان (Enteleca Research and Consultancy, 2010: 13).

4. گردشگری در مالزی
کشور مالزی بین سال های 2000 تا 2010 بیش از 140 درصد رشد داشته است (World Travel & Tourism Council, 2011: 26). صنعت گردشگری مالزی یکی از بخش های مهم اقتصادی این کشور (Ministry of Tourism, 2009) است و با اینکه زمان کوتاهی است که به جریان

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درباره گردشگری مذهبی، آذربایجان غربی، میراث فرهنگی، خراسان جنوبی Next Entries منبع پایان نامه ارشد درباره گردشگری فرهنگی، میراث فرهنگی، توسعه گردشگری، گردشگری مذهبی