منبع پایان نامه ارشد درباره معماری پایدار، توسعه پایدار، توسعه پاید

دانلود پایان نامه ارشد

موزه‌های علوم به سبک نوین بود.

2.5.2 نمایشگاه دائمی
نمایشگاه دائمی قسمتی از موزه می‌باشد که به نمایش اشیا در فضایی ملموس می‌پردازد. از آنجا که فلسفه ایجاد چنین موزه‌هایی، خلق فضایی متفاوت با مدارس بوده و فراهم کردن بستر آموزشی به نحوی که افراد امکان برقراری ارتباط بیشتری با آنچه تا دیروز در قفسه‌هایی به دور از دسترس بوده است را دارا باشند.
در این بخش علوم مختلف و پیشرفت‌های مربوط به آن را به نمایش گذاشته می‌شود و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله: تبدیل انرژی، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و علم مواد، فضانوردی، نجوم، کشاورزی، صنایع مختلف، موجودات ماقبل تاریخ و … است که در آن تاریخچۀ سیر تکاملی علوم مشاهده می‌شود. این نمایشگاه شامل وسایل نمایشی و تعاملی گوناگونی است و در بسیاری از موارد بازدیدکننده در فرآیند یادگیری دخالت موثر دارد، مشاهده می‌کند، می‌اندیشد، عمل می‌کند و نتیجهی عمل خود را می‌بیند. از دیگر موارد رایج در این نمایشگاه، فضاسازی است بدین صورت که فضاها به صورت مجازی و یا واقعی در ابعاد کوچک‌تر ساخته می‌شوند به طور مثال داخل یک معدن یا سفینه فضایی، زیردریایی، کشتی و …
2.5.3 نمایشگاه موقت
از آنجا که در یک محیط آموزشی – فرهنگی باید فضایی انعطاف‌پذیر وجود داشته باشد چنین فضایی در این موزه دیده شده است. با توجه به پیشرفت روزبه‌روز علوم، امکان برقراری نمایشگاه‌های موقت در این مکان فراهم شده است.
2.5.4 مرکز اطلاعات
در یک فضای پژوهشی، کتابخانه و سایت کامپیوتر امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. افراد در این فضا امکان دسترسی به اطلاعات روز برای کاربران فراهم شده است.
2.5.5 بخش‌های تکمیلی
از آن جا که کاربران این موزه در بازه‌ای گسترده از رده‌های سنی می‌باشند در بخش‌های تکمیلی فضاهایی متناسب با هر گروه دیده شده است. فضاهایی مانند پلانتاریوم که مخاطب آن در همه رده‌های سنی ‌قرار می‌گیرد.
– سینما سه بعدی
– پلانتاریوم یا آسمان‌نما

2.6 تعاريف و ضوابط تأسيس مراكز تحقيقاتي
(مصوب 21/1/69 شوراي عالي انقلاب فرهنگي)
2.6.1 محقق
محقق در مراكز تحقيقاتي به كسي اطلاق مي‌شود كه عضو هیئت‌علمی پژوهشي در يك گروه پژوهشي باشد و فعاليت پژوهشي انجام دهد.

2.6.2 گروه پژوهشي
در صورتي كه فعاليت پژوهشي در يك دانشكده يا مؤسسه تحقيقاتي به صورت مستمر و با اهداف خاص تعريف شده باشد گروه پژوهشي تأسيس مي‌گردد.

2.6.3 پژوهشكده
در صورتي كه حدود فعاليت‌هاي پژوهشي دانشگاه از سطح يك دانشكده فراتر باشد و ايجاد مؤسسه‌اي در دانشگاه يا به صورت مستقل ضرورت يابد پژوهشكده تأسيس مي‌گردد.

2.6.4 پژوهشگاه
در صورتي كه فعالیت‌های پژوهشي در سطح گسترده‌ مورد نظر باشد واحد پژوهشي ايجاد مي‌شود.

2.6.5 روش ايجاد واحدهاي تحقيقاتي
الف) استخدام كادر به عنوان هیئت‌علمی پژوهش
ب) تأسيس گروه يا مراكز پژوهشي
ج) انتخاب رؤساي مراكز واحدهاي تحقيقاتي
1- مراكز تحقيقاتي مي‌توانند از تسهيلات و امتيازات آئین نامه‌ای كه به تصويب دولت برسد استفاده كنند.
3- مراكز تحقيقاتي كه پس از تشكيل شرايط مندرج درآئين‌نامه را از دست بدهند مجوز تأسيس آن‌ها لغو خواهد بود.

3 فصل سوم: رویکرد معماری پایدار
3.1 مقدمه
کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط‌زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به‌وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می‌دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می‌کند. بطوریکه بر اساس گفته ریچارد‌‌راجرز، «ساختمان‌ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش‌داده و خود را با شرایط جدید محیط وفق می‌دهند و بر اساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می‌کنند.»54
سیمای شهرهای اقصی نقاط جهان که تا چندی پیش هر کدام درون خود دنیایی متفاوت داشت، هر روز با سرعتی افزون‌تر در پی محو شدن آن چیزی است که به آن هویت مستقل می‌داد و این امر همسانی و یکنواختی را به بار آورده است. معماری و شهر برای انسان قبل مدرن، محصول خلاقه‌ای بود که نتیجه محدودیت‌های اقلیمی و سازه‌ای از طرفی و باورهای جمعی افراد از طرف دیگر بود. آنچه که فضای مصنوع او را تشکیل می‌داد، برخاسته از بستر و همپا و هم‌راستا با ویژگی‌های آن منطقه بود. این پیوند سبب گشته بود که محصول اندیشه معمار در حدود ویژگی‌ها و بایدهایی که مصالح محلی و شرایط محیطی به اثر اجبار می‌نمود، امکان حرکت داشته باشد. از جهت دیگر به علت باورهای متافیزیکی به طبیعت و پدیده‌های آن و لزوم حفظ این عرصه به عنوان موهبت، مدیریت پسماندها نیز به گونه‌ای انجام می‌گردید که چرخه حیات مختل نگردد. لازم به ذکر است که سرعت تحول و تغییرات نیز به گونه‌ای بود که فرصت آزمایش و خطا و سپس تصحیح به جهت حفظ هرچه بیشتر ساختارهای زیستی را ممکن می‌نمود. اما حریم باور متافیزیکی شکست و بشر تنها یک چیز و آن ذهن انسانی را محور قرار داد و دلیل بودن را در اندیشیدن و حتی به صورت افراطی در شک دائم یافت و چنان بر خودباور یافت و خود را از قید و بند رهایید که هر آنچه را انجام می‌داد، درست می‌پنداشت. جالب اینجاست که سرعت این تغییرات نیز امکان سنجش بازخوردها را از بین برده بود. بشر به مدد بهره‌گیری از تکنولوژی جهت جبران ضعف‌هایش و قرار دادن آن به عنوان بهترین دستاویز برای پاسخ به نیازهایش، دست بردن افراطی به طبیعت را به عنوان منبع تأمین نیازها مجاز دانست. این امر تأثیرپذیری معماری از خصوصیات محیطی و محلی را کاسته بود، به گونه‌ای که برخی با طرح معماری بین‌المللی و منشور آتن، ادعای حل همه‌ی مشکلات معماری و شهر را داشتند، اما طبیعت و شهر در حال از بین رفتن بود. جنگ اعراب و اسرائیل و جلوگیری از صادرات نفت به غرب، اولین صدای زنگ خطر را به گوش رساند. منابع در حال پایان است چه می‌کنید؟ در واقع آنچه که امروز به عنوان توسعه پایدار یاد می‌شود، بازنگری اصلاح‌طلبانه‌ای است به مدرنیسم و سنت جهت یافتن راهی بینابینی. توسعه پایدار، توسعه‌ای است که نیازهای اکنون را به گونه‌ایی برآورده نماید که توان نسل‌های بعدی را جهت تأمین نیاز، کاهش ندهد. با توجه به این نکات مطروحه، سعی داریم به تبیین مفهوم توسعه و طراحی پایدار بپردازیم و با طرح راهکارهایی، زمینه‌ی تحقق این باور را ایجاد نماییم. معماران نیز همسو با سایر دست اندرکاران در پی یافتن راهکارهای جدیدی برای تأمین زندگی مطلوب انسان هستند. بدیهی است که زندگی، کار، تفریح، استراحت و… همه و همه فعالیت‌هایی می‌باشند که در فضاهای طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته و از آنجا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان بر زیست‌بوم جهان تأثیر مستقیم خواهد داشت، وظیفه‌ای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران می‌باشد.55

3.2 تعاریف و مفاهیم معماری پایدار
موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی چندین نقش واضح در زمینه پایداری دارند. یکی از این نقش‌ها آموزش پایداری در جامعه است. این مجموعه‌ها نقش مهمی در تعاملات مدنی دارند و دارای ارتباطات مستمر با سازمان‌های اجتماعی دیگر می‌باشند. این مجموعه‌ها نقش اساسی در اطلاع‎‌رسانی به جامعه ایفا می‌کنند. مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند کمک به تعامل ایده‌ها کنند و مردم مختلف را دورهم جمع نمایند.
دیگر نقش آن‌ها آوردن پایداری در شیوه‌ی عملکردیشان است که آن‌ها را تبدیل به مدل‌های خوبی در این زمینه می‌کند. این مجموعه‌ها نقش مهمی در توسعه پایدار و مدیریت میراث طبیعی و فرهنگی دارند. آن‌ها یک دارایی مهم ملی و میراث نسل آینده هستند.
حال بهتر است برای روشن‌تر شدن موضوع پایداری به بیان تعاریفی در این زمینه پرداخته شود:
پایداری: تعاریف پایداری متعدد و متنوع هستند اما وجه مشترک همه آن‌ها محیط زیست طبیعی، اقتصاد و جامعه است. برخی از آن‌ها بر روی زمان حال تمرکز نمی‌کنند بلکه بر روی تغییرات محیط‌زیست طبیعی و اهمیت حفظ حقوق میان نسل‌ها تمرکز می‌کنند. تعریفی که به‌طور گسترده استفاده می‌شود از نخست وزیر نروژی برونتلان در سال 1987 است: « توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای زمان حال را بدون به مخاطره انداختن توانایی‌های نسل آینده برای رفع نیازهای تامین می‌کند.»56
مفهوم آن از معنای زندگی بر مبنای درآمد زمین به جای فرسایش سرمایه‌های آن، آمده است. این به معنای مصرف منابع طبیعی تجدیدپذیر در محدوده‌ای است که می‌توانند خود را جایگزین کنند. فعالیت‌های سازگار با محیط‌زیست در بلند مدت به بهداشت و سلامت محیط‌های طبیعی و فرهنگی صدمه نمی‌زند، این همچنین به معنای انتقال برابر و یا بهبود اقتصاد، طبیعت و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است.
محیط‌زیست: محیط‌زیست مجموعه‌ای است شامل عناصری از جمله هوا، زمین، آب، منابع طبیعی، گیاهان، جانوران، انسان و محیط‌زیست ساخته شده و روابط متقابل آن‌ها.

اقتصاد: اقتصاد نشان‌دهنده مبادلات و منابع و سرمایه یک جامعه است.

جامعه: جامعه اصطلاح کلی برای نهادها و روابط آن‌هاست که گروه نسبتا بزرگی از مردم در آن زندگی می‌کنند که در بستر آن روابط شکل می‌گیرد.

فرهنگ: فرهنگ مجموعه‌ای از ارزش‌های زیبایی‌شناختی، اخلاقی و معنوی از درک خود از جهان و زندگی می‌باشد. فرهنگ باعث انتقال میراث گذشته و ایجاد میراث آینده می‌شود.

یادگیری اجتماعی و تغییر رفتار اساسی‌ترین راه دستیابی به پایداری است. مجموعه‌های فرهنگی نقش مهمی در ایجاد روابط مشترک بین ساختمان‌ها و آموزش کاربران برای دستیابی به افزایش آگاهی دارند که می‌تواند مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید را توسعه بخشند و با تغییرات انطباق دهند. مجموعه‌های فرهنگی باید به سمت یکپارچه‌سازی عوامل اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی حرکت کنند و از موثرترین و کارآمدترین منابع طبیعی، انسانی و مالی استفاده کنند.
مجموعه‌های فرهنگی از طریق فعالیت‌های خود و اتصال عمیق با ریشه‌های جوامع، تلاش خود را برای عموم مردم به نمایش می‌گذارند. مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند بر روی ارتباطات اجتماعی برپا شوند و مکانی برای تعاملات اجتماعی و تغییرات آن باشند؛ از طریق:
ساختن آگاهی عمومی و دانش عملی پایداری توسط تشویق بحث‌های مدنی، پژوهش و انتشار موفقیت‌ها در نمایشگاه
کمک در آموزش جامعه برای پایداری با ایجاد درک اینکه چگونه سیستم‌های طبیعی، اقتصادی و اجتماعی به‌هم وابسته‌اند و با هم کار می‌کنند.
کمک در ساختن ظرفیت جامعه از طریق انجمن‌ها، کنفرانس‌ها و دیگر رویدادها برای فراهم آوردن توسعه پایدار
در یک چارچوب کلی می‌توان معماری پایدار را به معنای «خلق محیط پایدار انسان‌ساخت» تعبیر کرد. شرط اصلی در نیل به پایداری محیطی، برقراری تعادل پویا میان نظام‌های مختلف محیط است. این شرط از دیدگاه عملی، دستیابی همزمان به پایداری:
1. نظام بوم‌شناختی
2. نظام اجتماعی- فرهنگی
3. نظام اقتصادی می‌باشد.57
پایداری در معماری را نمی‌توان یک سبک یا گرایش خاص و متعلق به زمان فعلی دانست چرا که در آن نگرش و رویکردی اخلاقی مطرح می‌شود که در هر زمان و برحسب هر شرایط حائز اهمیت و اعتبار است.

3.3 پاسخگویی معماری پایدار در سایه فرهنگ
هر جامعه دارای اهداف و ایده‌آل‌هایی است که فرهنگ آن جامعه وظیفه نشان دادن ایده‌آل‌های ذهنی جامعه را دارد، فرهنگ بر طراحی حاکم تاثیر می‌گذارد و آن را شکل می‌دهد و به‌طور غیر مستقیم یکی از پایه‌های اصلی زندگانی روانی انسان‌هاست. پاسخ‌های معماری پایدار، برای برآوردن نیازهای ساکنان خود در سایه فرهنگ شکل می‌گیرد. این نیازها به صورت فطری در همه افراد مشترک است ولی شیوه پاسخگویی و بیان معماری پایدار در جوامع و فرهنگ‌های مختلف متفاوت بوده و این پاسخ‌ها در جوامع و فرهنگ‌های مختلف می‌تواند شکل منحصربه‌فرد به خود بگیرد.

3.4 معماری پایدار و جایگاه زمینه‌گرایی
در این نوع معماری هربنایی بر اساس

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد آزمون تورنس Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد دانش آموزان دختر