منبع پایان نامه ارشد درباره علم و فناوری، ارتباط با طبیعت، آموزش از راه دور

دانلود پایان نامه ارشد

دقيق براي دست يافتن به حقايق، دانش نو و ارتباط آن با كل زندگي و همچنين درك روابط بين متغيرها مي‌باشد.9
پژوهش، مجموع فعاليت‌هاي منظمي است كه هدف آن كشف حقيقت يا رسيدن از علم اندك به علم بيشتر است كه از طريق آن مي‌توان درباره دو ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را كسب كرد. در اين فرآيند از چگونگي گردآوري شواهد و تبديل آن‌ها به يافته‌ها تحت عنوان روش‌شناسي ياد مي‌شود.10
1.7.3 اهداف تحقیق
پژوهش علمي، ‌عملي است استوار كه هدفي را تعقيب كرده و محقق را به اتخاذ و ادامه روش‌ها و فنوني وا‌مي‌دارد كه امر وصول به هدف در سايه آن ممكن و تسريع گردد. داشتن هدف اين فايده را دارد كه جلوي بسياري از بيهوده‌كاري‌ها، اتلاف وقت‌ها و سرگردانی‌ها را مي‌گيرد و زاويه ديد و جهت تلاش محقق معين مي‌شود. هدف موجب انتخاب روش است و بر اثر آن معلوم مي‌گردد چه سرمايه‌گذاري‌هايي براي دستيابي به مقصدي معين‌،‌ از نظر مادي و غیرمادی ضروري است.11
1.8 پیشینه تحقیق
در اواخر قرن سوم قبل ازمیلاد بطلمیوس اول (۲۸۴ ـ ۲۴۶ قبل از میلاد) اولین موزه را در شهر اسکندریه تأسیس کرد، بنای این موزه در قسمتی از کاخ سلطنتی ساخته شده بود و درعین حال به عنوان کتابخانه از آن استفاده می‌شد، بطلمیوس در آن محل که بعدها کتابخانه بزرگی شد نسخه‌های منحصر به فردی را گردآوری کرده بود که معروفترین فلاسفه و دانشمندان عصر رادر آنجا به کار تحقیق وا می‌داشت.بعد از وی یکی از امپراطوران روم به نام کلود ، موزه‌ای نظیر اسکندریه بوجود آورد که مرکز تحقیقات علمی آن دوران به شمار می‌رفت.
درقرون وسطی نام موزه به عنوان محلی بکار برده می‌شد که در آنجا مجموعه‌هایی از اشیاء کم یاب و جالب ادوار گذشته از قبیل تاریخ طبیعی یا آثار هنری را به نمایش در آوردند.
از همان زمانی که علوم زیبایی شناسی شروع به تقویت و بالندگی قدرت هنری نمود، رومی‌ها با خلاقیت هنری زایدالوصفشان و با تکیه بر ذوق و نبوغ خود صاحب مجموعه‌ها وکلکسیونهای نفیسی گشتند. ولی 10 قرن مصامحه و سهل‌انگاری از یک طرف و غارت و چپاول  و سوء استفاده‌های بی‌شمار از طرف دیگر می‌رفت که موجب نابودی و محو این نوع ثمرات گرانبها در این سرزمین بشود لیکن با آغاز دورة رنسانس و بیداری و آگاهی دوباره ملتها از انهدام کامل این گنجینه‌ها جلوگیری بعمل آمد. بطوریکه از این پس کلکسیون نمودن کارهای هنری با جدیت بیشتری بخصوص در مناطق اروپای شمالی دنبال شد.با وجود اینگونه تلاشها بودکه شرایط لازم برای ایجاد موزه در اواخر دوره Renaissance در ایتالیا بوجود آمد.
– پاپ سیکتوس چهارم اولین شخصی است که در سال ۱۴۷۱ میلادی نخستین موزه با مفهوم امروزی آن را ایجاد کرده است.
– موزه گزارینی12 در سال ۱۵۰۰ میلادی و فانر13 در سال ۱۵۴۶ و آفیتزن14 در سال ۱۵۸۱ میلادی به ترتیب یکی پس از دیگری در اروپا افتتاح شدند.
– درسال 1683 میلادی اولین مجموعه شخصی دنیا به نام موزه آشمولین15 یا به عبارت صحیح‌تر Foundahion of the Ashmolean  در آکسفورد انگلستان پا گرفت.
– اولین موزه در آمریکا در سال ۱۷۵۰ میلادی در دانشگاه هاروارد تحت عنوان اتاق عجائب تاسیس گردید.
– در سال ۱۷۵۹ میلادی ویلیام هشتم درآلمان موسس موزه Kassel گردید و همزمان با او موزه British museum در انگلیس گشایش یافت.
– پس از تشکیل اجلاس F. N. C در فرانسه به سال 1792 میلادی، اطلاق لفظ موزه به سازمانی که وظیفه‌اش نگهداری از اشیاء دارای ارزش فرهنگی است صورت گرفته و از آن زمان به بعد این واژه جنبه عمومی یافته است. همزمان با این عمل موزه لوور بعنوان مکانی برای استفاده عموم در سال ۱۷۹۲ میلادی افتتاح شد که سنگ زیرین بنای موزه‌ها در قرن ۱۹ میلادی گردید.
– موزه تاریخ فرانسه16 که بوسیله لویی فیلیپ (۱۸۵۰ ـ ۱۷۷۳ م) در ورسای بوجود آمد وقایع و شخصیت‌های برجسته تاریخ این کشور را در طی بیش از ۱۰۰ سال به کمک تصاویر معرفی می‌نمود.
– نمایشگاه عمومی برلن درپائیز ۱۸۱۵ میلادی متشکل ازغنائم مربوط به جنگ‌های ناپلئون بناپارت بوجود آمد. هفت سال بعد از این نمایشگاه ،Sehinkel طرح با ارزش احیاء و بازسازی یونان را برای موزه Altes ارائه داد.در سال ۱۸۷۷ میلادی به همت Sir Walker گالری واگر در انگلیس افتتاح شد که همزمان با آن گالری Freeer در واشنگتن D.C شکل گرفت از این به بعد سیر تحول موزه‌ها با سبک نوین آغاز گردید.
شکل گیری تشکل‌های مرتبط با موزه ها از سال 1889 میلادی در انگلستان همزمان با گسترش موزه‌ها با عنوان انجمن موزه‌ها اتفاق افتاد. در سال 1906 میلادی انجمن موزه‌های آمریکا، در سال 1917 میلادی انجمن موزه‌های آلمان، در سال 1919 میلادی انجمن موزه‌های روسیه و در سال 1946 میلادی کمیته موزه‌ای یونسکو وابسته به سازمان ملل(ایکوم) ایجاد می‌گردد.
به دلیل ورود تکنولوژی از غرب به ایران در این زمینه در کشور ما تحقیق و پژوهش کمی صورت گرفته است. در سال‌های اخیر تا حدودی ایجاد کارگاه‌ها و فضاهایی به شکل موزه برای آموزش و خارج شدن فرم آموزش از شیوه قدیمی ردیف‌های میز و صندلی آن صورت گرفته است. اما با تغییر سیستم آموزشی و گرایش به یادگیری و انجام آزمایش در گروه‌های کوچک، ارزیابی دوباره تجهیزات آموزشی مورد نیاز است. خارج شدن اشیا از درون قفسه‌ها و ویترین‌ها و در دسترس قرار گرفتن آن‌ها به فرآیند یادگیری کمک شایانی خواهد کرد. اما انجام این فرآیند نیاز به مکانی برای ادامه‌ی فعالیت خود و عرضه امکانات و دانش خود به جامعه دارد.
پایان‌نامه‌های معدودی به طراحی موزه علم و فناوری پرداخته‌اند که تا حدودی اطلاعاتی در این زمینه را در دسترس قرار داده‌اند. ولی نیاز است به صورت جامع تری به این موضوع پرداخته شود که در کنار آموزش و نمایش به مقوله انرژی پایدار و منابع تجدید پذیر نیز پرداخته شود.
با در نظر گرفتن نیاز هر روزه به انرژی و پایان‌پذیر بودن منابع آن، استفاده از منابع پایان‌ناپذیر امری انکارناپذیر است. منابع تألیف شده در این موضوع جدید و به‌روز است اما کمتر معماری آن‌ها را به کار می‌برد. به ندرت ساختمانی در کشورمان می‌توان یافت که بر این اساس ساخته شده باشد.
هیچ اثر معماری بی‌ارتباط با طبیعت نیست و نیاز است که در طرح‌های معماری بیشتر به آن پرداخته شود تا مشکلاتی از قبیل آلودگی، هزینه بالای مصرف انرژی، استفاده نادرست از مصالح، عمر کوتاه ساختمان‌ها و متراکم بودن آن‌ها، کسل شدن روحیات انسان‌ها و کم شدن ظرفیت روانی آن‌ها به مرور کاهش یابد.17
1.8.1 نمونه موردی
متأسفانه عدم توجه به مسائل پژوهشي در كشور باعث نقصان و نارسايي‌هايي در زمينه مراكز آموزشي در كشور شده است. در حال حاضر تنها یک نمونه موزه با کاربری مشابه به آنچه در دنیا وجود دارد تأسیس گردیده و مشغول به فعالیت است.

مركز تكنولوژي مك كورميك تريبون شيكاگو (رم كولهاوس)
اين بنا كه در چهارم اكتبر سال 2003 در شيكاگو افتتاح شد. نخستين اثر رم كولهاوس در ايالات متحده بود. ساختماني با محتوا فن‌آورانه سطح بالا، آن هم در هسته تاريخي انستيتوي فني ايلي‌نويز و درست به فاصله كمي از غرفه ميس ون در روهه. اين مجموعه در حقيقت حلقه اتصالي ميان تحصيلات آكادميك و دوره تخصصي، در محوطه اصلي دانشگاه ايلي‌نويز است (اين مركز دانشگاهي توسط ميس ون در روهه در سال 1938 طراحي شده است).

استوانه‌اي عظيم به طول 261 متر و ملبس به فولاد استنلس كه خط راه‌آهن هوايي را در خود محصور كرده و بي‌دردسر از بخش جنوبي محوطه دانشگاه مي‌گذرد. لايه‌هاي داخلي بر اساس مسيرهاي پياده موجود در زير مسير ترن كه بر اثر پياده‌روي دانشجويان بين کلاس‌ها و بخش‌های تخصصي در مدت هفتاد سال در فضاي اصلي ايلي‌نويز به وجود آمده است، شكل گرفته است.

اين ساختمان كه 48 ميليون دلار هزينه در برداشته است شامل فضاي سازمان دانشجويي، پذيرش، كافي‌شاپ، تالار‌سخنراني، اتاق جلسات، كتابخانه، دفتر‌پست، فضاي استراحتي، اتاق كامپيوتر و … مي‌باشد. همچنين بنا شامل تصويري از ميس ون در روهه بر روي زمينه شيشه‌اي و به ارتفاع 20 فوت مي‌باشد.

مسيرهاي پياده مورب با موزاييك‌هايي از جنس آلومينيوم براق پوشش داده شده است و ديوارها به وسيله پانل‌هاي شفاف و نمايان محصور شده است.
اتاق كامپيوتر با 13 فوت طول كه نورپردازی شده در كف و به رنگ قرمز مي‌باشد، در طبقه پايين مجموعه واقع شده است.
رم كول هاوس در مورد اين مجموعه مي‌گويد:
« قلب فيزيكي اين دانشگاه پروژه ماست، اما نه به وسیله فعاليت‌هايي كه روي هم قرارگرفته‌اند، بلكه به وسیله موقعيت قرارگيري هر فعاليت كه مانند قسمت‌هاي يك موزاييك كنار هم چيده شده‌اند و اين بنا موقعيت شهري خود را به وسیله آن تعريف مي‌كند.

اين خط هوايي تأثير شديدي بر ويژگي‌هاي اين انستيتو دارد و از آنجا كه اين نهاد با مسائل فن‌آوري سروکار دارد، به دست دادن ايده‌اي نو و فن‌آورانه براي اين قسمت محوطه كه ترن از آن مي‌گذرد، ضروري مي‌نمود. اين لوله كه روي سقف بتني مركز دانشگاهي مي‌نشيند، مي‌تواند با صدا و نوسان‌هاي به وجود آمده از عبور ترن مقابله كند. اين بنا كه زيربنايي بيش از 10690 مترمربع را در برمی‌گیرد يك طبقه است و با ديوارهاي شيشه‌اي شفاف محصور شده است.»
دانشگاه تكنولوژي و مجموعه آموزشي لاورنس ميشيگان (گاتمي سيگل و همكاران)
دانشگاه تكنولوژي لاورنس در ساوث فيلد ميشيگان واقع شده است. مجموعه‌اي كه وسايل و امكانات را براي يادگيري گسترده علوم در محيطي الكترونيكي به وجود مي‌آورد.
اين مجموعه جدیدالتأسیس، نمايي فرمال از ساختمان دروازه براي معرفي اين مجموعه به اين دانشگاه ذي‌قيمت است.

اين مجموعه شامل كلاس‌هاي هنري مجهز به امكانات کاملاً بروز شده و لابراتوارهاي آموزشي و آموزش از راه دور مي‌باشد.
اين انستيتو در اثر بازنگري و طراحي مجدد فضاهاي مركزي اين دانشگاه كه چهار طرف آن را ساختمان‌ها محاصره كرده‌اند به وجود آمده است.

اين مجموعه امكان فراگيري را در يك محيط کاملاً الکترونیکی به وسیله کلاس‌هایی با تأسيسات الكتريكي پر و نمايان، آزمایشگاه‌هایی با امكانات کاملاً واقعي، آتليه گرافيك کاملاً پيشرفته، آزمايشگاه نور، آزمایشگاه‌های مهندسي الكترونيك و كامپيوتر، استوديو عكاسي و استوديوهاي تلويزيوني بسيار پيشرفته فراهم آورده است.
همچنين شامل گالري نمايش، اتاق سخنراني، دفتري براي آينده، كتابخانه‌اي با بيش از 15هزار جلد كتاب، اتاق‌های كنفرانس و نيز بخش اداري مي‌باشد.
زيرزمين مجموعه نويدبخش ساختاري است كه مستقیماً بر روي تكنولوژي به وسيله فراهم آوردن مراكز كامپيوتر براي نگهداري اطلاعات مجموعه، گروه‌های آموزشي و تحقيقاتي توجه كرده است.

اين بنا با چهار طبقه و 135000فوت مربع بين دو ساختمان يك طبقه بخش معماري و مهندسي گسترده شده است.
اين ساختمان با دروازه بناي باشکوه سه طبقه‌اي قطع شده است كه مانند ورودي نمادين مدارس و راهنمايي براي حياط دانشگاه عمل مي‌كند.
آناليزهاي ابتدايي ساختار سايت و شكل‌گيري آن در اثر تغيير ساخت و پلان مجموعه دانشگاه پديد آمده است. سابقاً جاده اصلي از ميان قسمت مركز حياط مجموعه مي‌گذشته است كه مانع از حركت روان پياده در سايت مي‌شده است.

موزه علوم مونیخ- آلمان
موزه آلمان )به آلمانی: (Deutsches Museum‏ بزرگ‌ترین موزه علوم و فناوری جهان است.18  که در شهر مونیخ، آلمان واقع شده است. این موزه در تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۰۳ میلادی، تاسیس شد. در این موزه ۲۸۰۰۰ شیئی از ۵۰ حوزه مختلف علوم فنی و طبیعی به نمایش گذاشته شده است. گستردگی نمایش ابزارهای علمی و برنامه‌های آموزشی موزه آلمان، سالیانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر بازدیدکننده را به سوی خود

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد عزت نفس، دانش آموزان پسر، دانش آموزان دختر Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، اطلاعات نامربوط