منبع پایان نامه ارشد درباره زیست محیطی، منطقه آزاد، مقررات ملی

دانلود پایان نامه ارشد

دستگاه کشش کابل

2-5- 6- سازه های پیش ساخته بتنی
2-5-6- 1- معرفی سیستم

شکل 2 – 12 – نمونه سازه پیش ساخته
این سیستم در سال های 1950 تا 1960 در اروپا به نحو گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت و سپس در نقاط مختلف دنیا گسترش یافت. در این سیستم قطعات بتنی براساس نقشه ها و مشخصات مورد نظر به صورت پیش ساخته از کارخانه سازنده به محل کارگاه حمل می شوند. با توجه به تولید قطعات در کارخانه ، کیفیت ساخت آنها نسبت به قطعات تولید شده در کارگاه بالاتر بوده و از نظر زمان اجرا نیز ، نسبت به سیستم های متداول سریع تر است . به طور معمول قطعات مورد نیاز ، در سه گروه قطعات سقف، دیوار و قطعات متفرقه با استفاده از تجهیزات و امکانات مکانیزه در کارخانه های سازنده ، تولید می شوند .
در بعضی از روش ها اتصالات به صورت بتن ریزی در محل اتصال قطعات در کارگاه ، اجرا می شوند. میلگردهای فولادی نقش اتصال بین فولادهای کلاف کننده که از قطعات پیش ساخته خارج شده اند را به عهده دارند. میلگردهای اتصال باید به لحاظ خمشی و برشی توان تحمل نیروهای فشاری ، کششی و برشی در محل اتصال را داشته باشند.
2-5-6- 2- ویژگی های معماری
در طراحی معماری این سیستم ، با توجه به پیش ساخته بودن قطعات محدودیت چندانی ازنظر ابعاد و تناسبات فضاها وجود ندارد . در این روش به دلیل استفاده از تیرهای با مقطع I شکل ، می توان دهانه های بزرگ ( تا 18 متر) را پوشاند. در نتیجه از نظر معماری انعطاف پذیری بسیاری وجود دارد و می توان فضاهای داخلی را به نحوه دلخواه تقسیم بندی کرد.
2-5-6- 3- سیستم سازه ای
پایداری و باربری جانبی سازه در این سیستم به یکی از دو روش کلی زیر تامین می شود:
الف ) سیستم قاب خمشی با اتصالات گیردار( اتصالات صلب)
ب ) سییستم قاب با اتصالات ساده ( مفصلی) همراه با مهاربندی یا دیوار برشی
مهاربندی قاب های ساده به یکی از ر وش های زیر انجام می گیرد:
مهاربندی فلزی؛
دیوار برشی پیش ساخته ؛
دیوار برشی بتن درجا.
روش اجرای سیستم پیش ساخته بتنی
مراحل اصلی اجرای سیستم پیش ساخته بتنی عبارتند از :
تولید قطعات در کارخانه
حمل قطعات از کارخانه به محل اجرای ساختمان
نصب قطعات و تکمیل اتصالات
تولید قطعات بتنی پیش ساخته شامل مراحل آماده سازی قالب، فولادگذاری ، بتن ریزی و عمل آوری است . عملیات پیش تنیدگی نیز در صورت لزوم در این سیستم انجام می شود. این عملیات باعث کاهش ارتفاع تیرها می شوند . یکی از مزایای این سیستم ، امکان کنترل کیفی بهتر مراحل مختلف اجرا از قبیل ریختن بتن و لرزاندن، عمل آوری ، انجام آزمایش ها و بارگذاری های آزمایشی است . در بعضی از دستگاه های اتوکلاو، زمان عمل آوری حتی به کمتر از 24 ساعت می رسد.
به طور معمول قطعات پس از تولید مدتی در کارخانه باقی می مانند. این امر باعث می شود بخش عمده ای از افت و جمع شدگی بتن در کارخانه انجام شود. صفحات قالب باید صلب باشند تا در مقابل فشار جانبی بتن دچار تغییر شکل و اعوجاج نشوند .
به طور کلی روش های مختلف تولید قطعات پیش ساخته بتنی عبارتند از :
تولید قطعات به صورت درجا و تکی ؛
تولید قطعات به صورت درجا و چندتایی؛
تولید قطعات با استفاده از جابه جایی شاسی یا پالت؛
جابه جایی با نقاله ؛
تولید خطی.
تولید قطعات بزرگتر ، تعداد اتصالات را کاهش می دهد و سرعت عملیات را بالا می برد، ولی در مقابل حمل و نقل و نصب آن سخت تر و اجرای اتصالات آن مشکل تر می شود. بهتر است وزن قطعات کمتر از 10 تن باشد و تا حد امکان به 6 تن محدود شود. قطعات مورد نیاز ،پس از طراحی و محاسبه و تهیه نقشه های اجرایی ، درکارخانه تولید و سپس به محل پروژه حمل و به کمک جرثقیل نصب و اجرا می شوند. این سیستم به یکی از دو روش زیر اجرا می شود؛
1 ) روش خطی(تیر و ستون )
2) روش دیواری60
ویژگی های سیستم از نظر تاسیسات مکانیکی و الکتریکی
در سیستم پیش ساخته بتنی ، جای گذاری اجزای تاسیساتی ( لوله های آب و فاضلاب ، کلید و پریزهای برق، دودکش ها و کانال های تهویه ) در درون قالب دیوار و در واقع پیش از قالب بندی و بتن ریزی انجام می شود.
این امر سبب حفظ یکپارچگی دیواره ها می شود و نیاز به عملیات تخریب و ترمیم مجدد دیوارها برای نصب تاسیسات الکتریکی و مکانیکی نیست . التبه در صورت نیاز به تعمیر تاسیسات ، به دلیل مدفون شدن این بخش ها در دیواره های بتنی که نقش سازه ای نیز دارند، مشکلاتی برای بنا ایجاد می شود.
بررسی سیستم از نظر هزینه و زمان ساخت
از آنجا که این سیستم از عناصر بتنی تشکیل شده است ، میزان مصرف بتن و میلگرد، تجهیزات مورد نیاز برای نصب ، همچنین حمل قطعات عامل اساسی در برآورد هزینه ، هستند. اما علاوه بر مصالح مصرفی، هزینه عملیات اجرایی نیز باید در نظر گرفته شود. از مقایسه هزینه های این سیستم و سایر روش ها می توان نتیجه گرفت مصرف مصالح در این سیستم بیش از سیستم های متداول است و در بعضی موارد هزینه های ساخت آن نیز اندکی بیش تر از سایر سیستم های بتنی می باشد.
از سوی دیگر از آنجا که ابعاد و اندازه های عناصر در این روش از قبل تعیین شده و محل نصب هر یک به طور کامل مشخص است ، این اجزا به راحتی و به سرعت نصب می شوند. همچنین به علت نظارت مستمر و دقت در مراحل ساخت و نصب، سازه ای با کیفیت بالا ایجاد می شود.
در این سیستم نیاز به قالب بندی در کارگاه وجود ندارد. این عامل باعث صرفه جویی عمده در زمان و هزینه شده و همچنین سبب سهولت در اجرا می شود. به علت تولید قطعات در کارخانه ، این سیستم صنعتی در تمامی شرایط جوی قابل اجراست و محدودیتی از لحاظ سرما یا گرمای بیش از حد و تاثیر آنها در عمل آوری بتن وجود ندارد . همین عامل باعث کنترل بهتر زمان اجرای پروژه در طرح های انبوه سازی می شود . یکی از مزایای مهم این سیستم سرعت اجرایی بالا و همچنین قابلیت برنامه ریزی دقیق مراحل اجراست . این عامل سبب کاهش ریسک مالی عملیات و کوتاه شدن زمام اجرا و بازگشت سریع تر سرمایه خواهد شد. با توجه به پیش ساخته بودن قطعات در این سیستم ، میزان نیاز به نیروی انسانی کاهش یافته و در نتیجه نیاز به نظارت کارگاهی و هزینه های آن کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت .
بررسی سیستم از نظر مصرف انرژی
صرفه جویی در مصرف انرژی د راین روش قبل از همه در مرحله حمل و نقل اتفاق می افتد. درهنگام حل قطعات و مصالح صرفه جویی عمده ای به دلیل کاهش تعداد دفعات تردد( به علت کمتر بودن حجم قطعات پیش ساخته ) واقع می شود. همچنین در مراحل نصب سازه ، عملیات اجرایی بسیار آسان تر از سیستم های متداول است که سبب کاهش انرژی مصرفی در مرحله اجرا می شود .
بررسی سیستم از نظر عایق بندی صدا
بررسی های انجام شده در خصوص عملکرد صدابندی، نشان دهنده آن است که در اکثر مواقع دیوار ساخته شده با پانل های بزرگ تامین کننده شرایط مورد نظر از لحاظ عایق بندی صدا نیست و لازم است لایه یا لایه ای تکمیلی برای تامین حدود تعیین شده در مقررات به دیوار اضافه شود. با اجرای لایه های پلاستوفوم در بدنه دیوارها، ساختمان از عایق بندی حرارتی و صوتی مطلوبی برخوردار می شود. هر قدر، ضخامت دیوار و چگالی سطحی آن بیشتر شود، صدابندی افزایش می یابد. استفاده از دیوار با دو لایه بتن و عایق حرارتی معدنی در قسمت میانی به نحو قابل ملاحظه ای صدابندی را در شرایط عادی افزایش می دهد.
بررسی سیستم از نظر تاثیرات زیست محیطی
به دلیل آن که در سیستم پیش ساخته بتنی تمامی مراحل ساخت قطعات در کارخانه انجام می شود، در محل احداث ساختمان ، نخاله ساختمانی تولید نمی شود. همچنین در این سیستم جز سیمان مصرفی از مصالح مضر برای محیط زیست به عنوان مصالح اولیه و در حین اجرا استفاده نمی شود و از این نظر نیز می توان آن را سیستمی مناسب ارزیابی کرد . از سوی دیگر این سیستم از لحاظ عمر سازه ای ، در ردیف سیستم های پایدار با عمر بالا قرار می گیرد که این امر در ارزیابی رفتار زیست محیطی این روش نکته ای مثبت تلقی می شود. هرچند که قابل بازیافت نبودن آن امری نامطلوب از نظر معیارهای معماری پایدار محسوب می شود، در عین حال بررسی ها نشان می دهد کاربرد این سیستم از نظر استانداردهای زیست محیطی با مشکل عمده ای مواجه نیست.
2-5-6- 4- کاربردهای مناسب
سیستم پیش ساخته بتنی برای احداث ساختمان هایی با کاربری های زیر مناسب تشخیص داده می شود:
ساختمان های مسکونی با طبقات محدود؛
پارکینگ طبقاتی؛
سالن های صنعتی؛
سالن های ورزشی؛
کارگاه ها، کارخانه ها و سالن های صنعتی ؛
دیوارهای محوطه ؛
پل ها و تقاطع های غیر همسطح ؛
قطعات خاص مانند قطعات پناهگاه ؛
انواع پی ها ، کانال های آبرو با مقاطع مختلف ؛
سقف های مورد استفاده در سالن ها با کاربری های مختلف و با دهانه های بزرگ؛
انواع قطعات نما.
2-5-6- 5- محدودیت ها
با توجه به اینکه قطعات سازه ای سیستم پیش ساخته بتنی در کارخانه تولید می شوند، همواره استفاده از چنین روشی مستلزم وجود کارخانه تولیدکننده و ظرفیت کافی برای تولید قطعات مورد نظر است . از سوی دیگر این سیستم که یک روش صنعتی برای تولید ساختمان محسوب می شود ، در پروژه های انبوه سازی دارای بازدهی بالا از نظر زمان و هزینه است ، ولی در مقیاس کوچک دارای توجه کافی نبوده و به همین علت مورد استفاده قرار نمی گیرد.
2-5-6- 6- الزامات طراحی و اجرا
الزامات ، ضوابط و نکات ذیل باید در مراحل طراحی و اجرای سیستم های پیش ساخته بتنی مورد توجه قرار گیرد:
رعایت منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع به رفتار مطلوب ساختمان در برابر زلزله ، به نحو موثری کمک می کند.
به منظور تامین یکپارچگی در دیافراگم سقف، لازم است در محل اتصال پانل های سقف پیش ساخته به تیر نیمه پیش ساخته و همچنین اتصال ساده تیر نیمه اتصال به طور مناسب طراحی و اجرا شوند. بدیهی است کلیه اعضای اتصال در این نواحی باید دارای مقاومت کافی در برابر تنش های مرتبط بود و با میلگردهای یکپارچه کننده اتصال تکمیل شوند.
شالوده بتن مسلح در این سیستم باید به صورت بتن درجا اجرا شود و اتصال ستون پیش ساخته به شالوده با جزییات اتصال مناسب ( مانند استفاده از صحفه پای ستون و میله های مهار کننده فولادی) طراحی و اجرا شود.
تامین اتصال قاب پیش ساخته ساده ساختمانی به دیوار برشی بتن مسلح درجا، از طریق اتصال تیرهای هم امتداد دیوار برشی و اتصالات درجا انجام شود.
در تمامی محورهای عمود بر تیرهای نیمه پیش ساخته ، تامین یکپارچگی سقف به وسیله حداقل یک کلاف بتن مسلح درجا الزامی است .
طراحی ، ساخت و نصب اعضا و نیز اتصالات قطعات پیش ساخته باید براساس مقرارت ملی ایران و آیین نامه ACI1318-08 و راهنمای طراحی PCIانجام شود.
بارگذاری تقلی و لرزه ای سیستم باید مبحث ششم مقرارت ملی ساختمان ( بارهای وارد بر ساختمان) و استاندارد 2800 ایران انجام شود.
در کلیه اتصالات خشک ، رعایت ضوابط و مقررات مربوط به طراحی اجزای اتصال و مخشصات فنی و جوشکاری های مربوطه براساس ضوابط و مقررات آیین نامه های AWS و AISC و ASCE O7الزامی است .
اجرای این سیستم به عنوان قاب ساختمانی ساده بتن مسلح پیش ساخته به همراه دیوار برشی بتن مسلح متوسط درجا، در کلیه پهنه های لرزه خیزی ایران براساس استاندارد 2800 ایران با رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان مجاز است .
رعایت ضوابط شکل پذیری ، مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ( طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه ) و آیین نامه ACI 318-08برای دیوارهای برشی بتن مسلح متوسط درجا ضروری است .

فصل سوم
شناخت بستر طرح

3- 1- تعریف منطقه آزاد
بنابه تعاريف بين المللي منطقه آزاد محدوده حراست شده بندري و غير بندري است كه از شمول برخي از مقررات جاري كشور متبوع خارج بوده و با بهره گيري از مزايايي نظير معافيتهاي مالياتي ، بخشودگي سود و عوارض گمركي ، عدم وجود تشريفات زايد ارزي ، اداري و مقررات دست و پاگير و همچنين سهولت و تسريع در فرآيندهاي صادرات و واردات با جذب سرمايه گذاري خارجي و

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درباره نیروی کشش، انعطاف پذیری، معیارهای طراحی Next Entries منبع پایان نامه ارشد درباره منطقه آزاد، مناطق آزاد تجاری، دریای خزر