منبع پایان نامه ارشد درباره حمل و نقل، ایالات متحده، ایالات متحده آمریکا، اشخاص ثالث

دانلود پایان نامه ارشد

باشد: خسارت ناشی از برخورد امواج صوتی هواپیما؛ خسارت ناشی از برخورد اشیاء”(شامل سوخت) پرتاب شده از هواپیما و یا اشیاءدیگر و پرندگان، تصادف با هواپیمای دیگر. عواملی که در تعیین میزان مسئولیت باید مورد توجه قرار گیرند: پتانسیل احتمالی هواپیما در ایجاد خسارت به اشخاص و اشیاء روی زمین که ناشی از سقوط هواپیما با در نظر گرفتن وزن و ظرفیت سوخت باشد. برای مثال میزان خسارت ناشی از سقوط و انفجار وآتش سوزی بعد از سقوط یک هواپیمای جامبو جت به مراتب بیشتر از سقوط یک هواپیمای 180 است. احتمال وقوع حوادث مشخصی که منجر به ایجاد خسارت به اشخاص ثالث می‌گردد، بادر نظر گرفتن منطقه جغرافیایی که هواپیمای بیمه شده در آن خطوط پرواز خواهد کرد، اغلب حوادث منجر به خسارت اشخاص ثالث هنگام برخاستن ونشستن هواپیما رخ می‌دهد، بدین علت برای هواپیمایی که به فرودگاه شهرهای بزرگ رفت وآمد می‌نماید احتمال وقوع حوادث زیر که منجر به خسارت به اشخاص دیگر است وجود دارد: تصادف با هواپیمای دیگر، سقوط روی منطقه مسکونی و مراکز صنعتی.
در بیمه نامه مسئولیت میزان آن بر اساس هر هواپیما ودر هر حادثه بیان می شود و به ندرت حداکثر تعهد سالیانه در شرایط قرارداد درج می‌گردد ومشروط به تجدید پوشش نیز نمی باشد، به مفهوم دیگر اینکه هر هواپیما هر تعداد حادثه در طول مدت قرارداد بیمه ایجاد نماید براساس مفاد قرارداد تا حداکثر ظرفیت دارای پوشش بیمه ای است. امروزه فقط یک محدودیت در مورد بیمه مسئولیت مسافرین، اشخاص دیگر و سایر موارد وجود دارد که اعمال می گردد و آن ظرفیت واحد برای انواع مسئولیت ها بدون توجه خاصی به هر یک از آنهاست که به آن سقف خسارت در یک حادثه (csl) اطلاق می شود. در بیمه نامه مسئولیت بر اساس سیستم csl خسارت طرف زیان دیده اعم از مسافر، اشخاص دیگر بدون در نظر گرفتن حق تقدم برای هر یک از آنها تا سقف ظرفیت مندرج در بیمه‌نامه، برای انواع مسئولیت پرداخت می‌شود.

3-حدود مسئولیت قانونی (مسئولیت در مقابل مسافران) بر اساس موافقت نامه های بین المللی:
3-1-سيستم ورشو
این پیمان مسئولیت موسسه حمل و نقل هوایی در خطوط بین المللی کشورهای عضو پیمان، در مقابل مسافر بر اساس مقررات مندرج در متن بلیط هواپیما، بسته به اینکه مسافرت در کشور مبدا عضو پیمان شروع شده ودر یک کشور دیگر عضو پیمان خاتمه یابد و یا به مبدا برگردد را مشخص می‌کند بر اساس این مقررات مسئولیت موسسه حمل و نقل یر اساس فرانک طلای فرانسه تعیین شده (تقریبا _/ 000ر 125فرانک برابر _/000ر 10دلار آمریکا) ولی اینکه چقدر ارزش آنهاست روشن نیست. بر اساس مفاد پیمان ورشو که در ظهر بلیط درج شده است، مسئولیت موسسه حمل و نقل هوایی در مقابل مسافرین قطعی است و نیاز به اثبات تقصیر شرکت هواپیمایی از طرف مسافر را ندارد اصل، مسئولیت موسسه حمل و نقل است و اثبات خلاف آن به جز در دو مورد زیر جایز نیست: مشارکت مسافر در میزان زیان وارده (مثلا سقوط مسافر از پلکان هواپیما به دلیل مست بودن).
در صورتی که کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از وقوع حادثه از طرف موسسه حمل و نقل انجام گرفته باشد.(استناد به این مطلب زیاد موثر نیست زیرا حوادث گذشته اتفاق افتاده کارایی این موضوع را رد می‌کند).

3-2-پروتکل 1955 لاهه
به موجب این پروتکل میزان مسئولیت موسسه حمل و نقل بر اساس فرانک طلای فرانسه به دو برابر افزایش یافت (_/000ر 250 فرانک طلای فرانسه تقریبا _/000ر 20 دلار آمریکا).

3-3-موافقت نامه 1966 مونترال
این موافقت نامه مربوط به درخواست مقامات آمریکایی است، هیچ یک از خطوط هواپیمایی بدون داشتن آن اجازه پرواز به ایالات متحده آمریکا و از مبدا آمریکا به سایر کشورهای دنیا را ندارد. به موجب این موافقت نامه در متن بلیت هواپیما، حمل و نقل کننده قراردادی با مسافر منعقد می کند که حدود مسئولیت موسسه حمل و نقل که شامل هزینه های قانونی نیز می باشد برابر_/000ر75 دلار با _/000ر58 دلار به علاوه هزینه قانونی است. برای شرکت حمل و نقل کننده که تابع مفاد پیمان ورشو می باشد، یعنی مسئولیت او قطعی و بدون قید وشرط است. حد مسئولیت فوق الذکر را هم اکنون اکثر خطوط هواپیمایی اعمال می‌نمایند .

3-4-پروتکل 1971 گواتمالا
هدف از این پروتکل افزایش مسئولیت موسسه حمل ونقل در مقابل مسافر به _/000ر500ر1 فرانک طلای فرانسه (حدود _000/120 دلار )وافزایش اتوماتیک در مراحل بعدی است. برای اجرای این پروتکل تصویب پنچ کشوری که حداقل 40 درصد از ترافیک هوایی جهان رادر دست دارند الزامی است. به مفهوم دیگر اینکه ایالات متحده آمریکا باید این پروتکل را تصویب کند تا پروتکل جنبه قانونی به خود بگیرد، ولی از آنجایی که مفاد آن مورد تائید آمریکا نمی باشد، به نظر می رسد که هیچ وقت این پروتکل به مرحله تصویب واجرا نرسد.

3-5- قوانین ملی
اغلب کشورهای جهان دارای قوانین اضافی دیگری برای مسافرت های هوایی داخلی هستند. اغلب این قوانین از مقررات و حدود مسئولیت براساس پروتکل لاهه با تغییراتی از آن پیروی می‌نمایند. مثلا در انگلیس میزان تعهد _/860ر38 پوند استرلینگ برای هر مسافر تقریبا (برابر _000/55 دلار آمریکا)و در آلمان و ایتالیا داشتن بیمه اجباری است و در ایالات متحده آمریکا مسئولیت شرکت هواپیمایی برای مسافرتهای داخلی محدود ندارند و بستگی به رای دادگاه دارد.

3-6-شرایط ویژه قرارداد
اکثر خطوط هواپیمایی بین المللی با مسافرین خود در چهار چوب کنوانسیون ورشو وارد قراردادی می شوند که شرایط و مشخصات آن برابر با حداکثر میزان مسئولیت شرکت هواپیمایی است که در صورت تحقق خطر قابل اعمال خواهد بود، این شرایط در ظهر بلیت چاپ شده است.(برای مثال این میزان برای خط هوا پیمایی سوئیس برابر _/000ر200 فرانک سوئیس است).

4-بیمه حوادث شخصی هواپیمایی
با اینكه در حال حاضر كمتر اتفاق می‌افتدكه شركت‌های هوایی‏، جز بیمه‌نامه مسئولیت در مقابل مسافران، بیمه‌نامه دیگری جهت داشتن تامین بیشتر در صورت بروز حادثه ‌تهیه كنند،‌ اما بعضی از متصدیان حمل ‌و نقل هوایی به منظور تاكید بر ایمنی بیشتر مسافران خود،‌ علاوه بر بیمه مسئولیت، ‌به خرید پوشش بیمه حوادث شخصی نیز اقدام می‌كنند. در این پوشش كه در ادامه پوشش بیمه‌ای مسئولیت قانونی در قبال مسافران است،‌ حداكثر خسارت پرداختی برای هر مسافر معین شده است.
اما چنانچه بیمه‌گذار، متقاضی پوشش بیمه‌ای ارزان‌تری نسبت به پوشش بیمه مسئولیت در قبال سرنشین باشد كه از گستردگی بالایی در جب

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درباره جبران خسارات، جبران خسارت، خسارات مازاد بر دیه، مجنی علیه Next Entries پایان نامه رایگان درباره جبران خسارت، شیوه های جبران خسارت، مجنی علیه، مسئولیت مدنی