منبع پایان نامه ارشد با موضوع هخامنشیان، دوران باستان، دوران اسلامی

دانلود پایان نامه ارشد

ایمنی از حریق که به صورت بین المللی بوده ، برای همه قابل تشخیص باشد ، مشخص شوند و در ارتفاعی مناسب و مقابل دید عموم ، به صورت شبرنگ یا ، نور کافی باشند . در زمانهای تاریکی کاملا مرئی باشند و جهت خروج اضطراری و مسیر پلکانها و …. را نشان دهند تا بدین وسیله ، تخلیه سریع امکان پذیر باشد و پرسنل مسئول نیز قادر به انجام مراحل مقدماتی برای اطفای حریق یا خنثی کردن حوادث باشند.

2-12-14-2- ایمنی در مقابل سرقت
از آنجا که بیشتر مجموعه های نمایشی موزه ها بسیار با ارزش می باشند ، تمهیداتی لازم برای مقابله با سرقت نیز باید اندیشه شود . اکثر موزه ها در برابر آتش سوزی و سرقت بیمه می شوند . شرایط لازم برای ایمنی در برابر آتش سوزی معمولا توسط کارشناسان مربوطه بررسی و تعیین می شود ، اما تمهیدات لازم برای ایمنی مجموعه های دائمی موزه ها در مقابل دزدی می تواند با همکاری و نظر کارشناسان شرکتهای بیمه تعیین گردد ، که در این صورت هزینه بیمه نیز کاهش خواهد یافت . در هر صورت رعایت نکات زیر احتمال وقوع سرقت را کاهش می دهد :
• وجود تعداد کافی نگهبان
• انتخاب روشهای مناسب ( در رابطه با سرقت ) برای به نمایش گذاشتن تابلوهای نقاشی ، مجسمه ها و مانند محکم بستن تابلوها به دیوار و غیره .
• نگهداری اشیاء بی نظیر آثار هنری بسیار با ارزش در محفظه های محکم با شیشه های نشکن و یا بسیار ضخیم
• استفاده از قفسه های ویژه فلزی با رویه کرکره ای یا کشویی که هنگام بازدید درون دیوار مخفی بوده و در ساعات تعطیلی روی قفسه کشیده و قفل شوند .
• مجهز بودن هر قسمت از موزه به دستگاههای چشم الکترونیکی
• استفاده از گاو صندوق های مخصوص باربری چندگانه و پیچیده برای نگهداری اشیاء بسیار قیمتی در زمان تعطیلی موزه .
• وجود تعداد کم یا نبودن پنجره مخصوص در طبقه همکف
• استفاده از دربهای دوبل برای ورودی و خروجی ها که یکی از آنها فلزی بوده و می تواند داخل دیوار جاسازی شود .
• استفاده از سیستم های مختلف خودکار برای اعلام خطر و وصل بودن سیستم به نزدیکترین مرکز پلیس .
تمهیداتی که ممکن است بر حسب نوع طراحی بنا ضروری تشخیص داده شوند. .( امینی ،74 – 1373 ، ص 45)

فصل سوم
تاریخچه پوشاک در ایران

3-1- آشنایی با لباس ایرانیان از دوران باستان تا کنون
انگیزه اصلی پدیدآوردن پوشاک و جامه ناشی از نیاز آدمی به محافظت از بدن خود در برابر عوارض طبیعی به ویژه گرما و سرما بوده است. انسان‌های اولیه از برگ درختان و پوست حیوانات به عنوان پوشش برای حفاظت از بدن خود در برابر سرما و گرما استفاده می‌کرده‌اند. نوع پوشش انسان ها تحت تاثیر عوامل مختلف قرار داشته است. مشیر پور در مقاله خود با عنوان “تاریخ تحول لباس در ایران از آغاز تا اسلام” به برخی از این عوامل اشاره می‌کند. از نظر وی “آب و هوا، کار و پیشه، جنگ و تحولات اجتماعی از عوامل موثر در لباس بوده است”. به غیر از این عناصر “مراسم سنتی و فرهنگی نظیر مناسک مذهبی، جشن‌ها و سوگواری‌ها در نوع و شکل حتی رنگ پوشاک” تاثیر‌گذار شناخته شده است.(مشیر پور،م،1378،ص42)
3-2- سیر تحول لباس
هنگامی که هر وسیله زندگی از حد رفع نیاز های ابتدایی و نخستین خود خارج شود حالت تفنن به خود می‌گیرد و در طول زمان از شکل اولیه و صورت ساده خود بیرون آمده و وسیله هنر نمایی و ابراز سلیقه می‌شود. تن پوش آدمیان نیز به مقتضای اقلیم زیست، درجه تمدن و فرهنگ، عقاید مذهبی و آداب و رسوم دستخوش دگرگونی‌های بی شمار و شگفت‌انگیزی شده است که عوامل اجتماعی و اقتصادی و ارتباطی به ویژه سلیقه و ابتکار تولیدکنندگان و فروشندگان در تکامل و تنوع آن سهم به سزایی داشته است.
اقوام، نسل‌ها و گروه های مختلف اجتماعی براى معرفی خود می‌توانند از طراحی لباس به عنوان نماد استفاده کنند و فرهنگ خودشان را ارائه دهند. انسان‌ها در زندگی اجتماعی خود، به منظور ایجاد ارتباط و رساندن پیام دلخواه از “نشانه”هایی استفاده می‌کند. یکی از مشهودترین این نشانه‌ها پوشاک است که زبان خاص خود را دارد و از ابزارهای کارآمد و موثر در پیشبرد هر گونه هویت‌سازی و هویت‌پردازی می باشد. در واقع کسی که لباس خاصی برتن دارد ذهنیت‌ها و باورهای قومی و فرهنگی یا تاریخی خود را بصورت فشرده در قالب آن پوشش خاص ابراز می‌کند. امروزه هدف از پوشش لباس تنها حفاظت نیست بلکه به غیر از بعد زیبایی نشانگر شخصیت، هویت و تمکن مالی افراد هم است و به نوعی می توان گفت طبقه اجتماعی ، قدرت و نفوذ افراد را با زبان فصیح و شیوا پوشاک می‌توان فهمید.

3-3- تاریخچه لباس
ظهور لباس با مفهوم و شکل امروزی آن از مشرق زمین بوده است. البته در این زمینه تردیدهایی نیز مطرح شده ولی آنچه که مسلم است وجود شواهدیست که نشان دهنده پوشش اقوام ایلامی در 1350 قبل از میلاد در این سرای کهن است. “به شهادت آثاری که از تمدن ایلامی به دست آمده لباس بابلی‌ها و آشوری‌ها بسیار متنوع و گوناگون بوده است . آنان لباسی به نام «کندیس» به تن می‌کردند که از پشم، کتان و ابریشم تهیه می‌شد. کندیس موجود در این دوران لباسی بود با آستین‌های گشاد که به صورت پیلی‌هایی منظم در پشت بازو قرار می‌گرفت. دامن این لباس در جلو شکم یا در زیر پهلوها چین می‌خورد و به شکل پیلی‌هایی منظم در می‌آمد. در زیر این لباس، پیراهن و شلوار زیر و جوراب می‌پوشیدند. براساس اعتقاد پژوهشگران، این نخستین بار است که در تاریخ، لباس زیر، آن هم از نوع دوخته شده آن مطرح شده است‌‌. (گرانتوسکی و دیگران ، 1359 ،ص 39)

3-4- لباس ایرانیان باستان
3-4-1- پوشاک در ایران قبل از اسلام                          
3-4-1-1- پوشاک در شهر سوخته
شهر سوخته زابل شهری پنج هزار ساله در دل کویر است که آشکار شدن اسرار نهفته اش در هر فصل کاوش توسط باستان شناسان، مردم دنیا را حیرت زده به سوی خود جلب می کند. سیستان به خصوص شهر سوخته از لحاظ موقعیت خاص اقلیمی، سیاسی و فرهنگی مرکز ارتباطات تمدنهای بزرگ ماوراء النهر، بین النهرین و هند و چین به شمار می رفته است.
شهر سوخته تنها جایی است در ایران که حدود هفتصد، هشتصد نوع پارچه از ظریف و خشن و کتانی شکل در آن یافت شده است و این به خاطر شرایط اقلیمی شهر سوخته است که توانسته پارچه ها را خیلی خوب نگه دارد.
مدارک و اسناد مربوط به پوشاک در ایران باستان از نظر منبع مطالعاتی به چند گروه تقسیم می شود؛ دوران پیش از تاریخ، پیش از دوران ایلامی ها و بعد هم هخامنشیان و دیگری هم دوران ایلامی به بعد تا دوران اسلام است.
در دوران اسلامی به خاطر داشتن مدارک و اسناد بسیاری که وجود دارد مشکل خاصی برای بازسازی نحوه لباس مردمان آن زمان نداریم، مشکل اصلی ما بازسازی نحوه پوشاک مردم پیش از تاریخ است. همان طور که می دانید در محوطه های باستانی ایران پارچه نداریم، البته نمونه های بسیار کوچک گهگاه در کاوشهای شهر سوخته دیده می شود.
طی کاوشهایی که در این شهر انجام شده چند نمونه لباس را روی پیکره های فلزی، سنگی و گلی کشف کرده ایم، به عنوان نمونه مجسمه مفرغی پیدا شده که خانمی را نشان می دهد که دیگی روی سر دارد و ظاهراً در حال جابجایی آب از جایی به جای دیگر است. این بانو دارای یک لباس یک تکه بلند است که تقریباً تا پایین زانو و بالای قوزک پا به صورت یک تکه آمده است. دیگری یک مجسمه کوچک سنگی است که این مجسمه یک نوع دیگر لباس که در مناطق شرق ایران مثل خراسان استفاده می شده را نشان می دهد که شبیه یک نوع ساری هندی است، این زن یک شالی را به یک طرف شانه انداخته، شالی که از جلو بدن او شروع می شود و به پشت شانه می افتد. نوع دیگری از لباسهای خانمهای شهر سوخته که در کاوشهای متعدد کشف شده، لباس بلندی است که تا روی زانو پولک دوزی شده است.
البته در بین این پیکره ها دو، سه نمونه لباس مردانه هم دیده شده است که نشان می دهد ظاهراً مردان شهر سوخته در هوایی که خیلی سرد نبوده بالاتنه شان تقریباً عریان بوده و از روی کمر یک شال بلندی را چند بار به دور کمر می پیچانده اند. در نمونه دیگری که از پیکره مرد گلی به دست آمده، می بینیم که لباس کاملاً بلند و یک تکه، چیزی شبیه لباس روحانیان به تن داشته البته با این تفاوت که در قسمت جلو هیچ شکافی وجود ندارد، مثل کیسه که ظاهراً از سر پوشیده می شده است.
در مورد نوع پوشش مردمان شهر سوخته را تزیینات لباسهای آنها می داند و مثلاً در یکی از قبرها، ما زنی را پیدا کردیم با یک لباس تمام منجق دوزی شده که با یک نوع مهره یا سنگ قیمتی تزیین شده است و از نوع لباس و تزیینات این زن می توانیم بفهمیم که احتمالاً او یک فرد عامی و عادی نبوده است و مطمئناً متعلق به یک طبقه حداقل متوسط بوده است. همچنین در ادامه کاوشهای شهر سوخته آثاری از بند کفش مثل بندکفشهایی که در بلوچستان استفاده می شود، به دست آورده ایم که نشان می دهد این مردم از کفش هم استفاده می کرده اند. در شهر سوخته استفاده از کمربند زیاد رایج بوده، چرا که نوعی قطعه پارچه ای پیدا شده، مثل کمربندهای امروزی با سوراخهایی که برای کنترل کردن آن استفاده می شده است. همچنین در کاوشهای باستان شناسی مواردی مثل یک نوار قیطانی شکل که روی سربسته می شده است و یکسری قالبهای چوبی کفش و حتی چند نمونه گل موکه با نخهای چند رنگ بافته شده، نیز دیده شده است. (sistanfashion . blogfa . com)
3-4-1-2- هخامنشیان
در زمان کوروش ، سبک بابلی – انشانی در میان ایرانیان رواج داشت ، ولی در دوران سلطنت داریوش ، نگهبانان ، درباریان و شخص شاه لباس دربار ماد را به تن می کردند .طبقه اشراف و عامه مردم ایران نیز جامه ای مردانه تر را می پسندیدند که تشکیل شده بود از نیم تنه ای با آستین چسبان که تا زانو می رسید ، گرچه بعد ها تاوسط ساق پا رسید . این بالا پوش ظاهرا در شانه راست به هم می آمد و کمربند باریک یا نواری برای بستن شمشیر و یک خنجر روی آن بسته می شد. شلوار ها قالب تن و در قسمت مچ پا بسیار چسبان بود و چکمه های نمدی به روی شلوار ، تا زانو می رسید.(آپم پوپ ، 1382،ص 2572)

شکل 3- 1: لباس زنان دوران هخامنشیان شکل 3- 2: لباس زنان دوران هخامنشیان

روی این لباس، شنلیاز جنس خز که تا زانو می رسید (کندیس)می پوشیدند که آستین های بلند یقه یا حاشیه ای اغلب از جنس پوست سگ آبی داشت و ممکن بود با قیطان یا بندینکی روی سینه بسته شود. این ردا را معمولا روی شانه می انداختند و فقط در مناسبت های رسمی آستین آنرا می پوشیدند.
جامه زنان نیز اصولا به همین شکل بود. جامه ای بلند با آستین های گشاد برای زنان درباری و تنگ برای زنان عامی ، شلوار های قالب تن ، کفش و روبندی که تقریبا تا زمین می رسید . پوشاک طبقه فرودست از جنس نمد یا پوست خام بود ، ولی طبقه اشراف از پارچه های لطیف با طرح های رنگارنگی از نوار ، ستاره ، گل یا نقشمایه های جانوری استفاده می کردند که گاهی با گلدوزی جلوه بیشتری پیدا می یافتند . جامه خاندان شاهی به رنگهای ارغوانی ، زرشکی و زعفرانی بود. طبق گفته دیوژن لائریتوس ، فقط مغ ها ، به نشانه پاکی آیین شان ، لباس سفید می پوشیدند .بدین ترتیب ، گرچه مدل لباس فرادستان و فرودستان یکی بود ، احتمالا تاثیر بسیار متفاوتی داشته اند ، زیرا پوشاک مردم عادی زمخت ، خشن و ساده و لباس طبقات بالای جامعه با شکوه و فاخر بود. (آپم پوپ ، 1382،ص 2573)

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع شیلنگ، درها، اطفای Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع ایران باستان، آسیای صغیر، دوره سلجوقی