منبع پایان نامه ارشد با موضوع معماری موزه، نورپردازی، معماری سنتی

دانلود پایان نامه ارشد

همچنین اسنادی ( بالغ بر میلیون ها نمونه ) ، که پیشرفت دانش را از دیدگاه رشته های متعدد مسیر می سازند ، در اختیار پژوهندگان می گذارند . (مجله موزه ، شماره 5 ،ص 17)

2 – 9- نظریه های معماری موزه
در طی چندین اجلاس بین المللی ، مسائل معماری ، بویژه روابط بین معمار و مسئولان موزه ، مطالعه شده اند در این بین ، دو اجلاس که بوسیله آیکوم در 1961 ( در میلان ) و 1968 ( در مکزیکو ) برپا شدند ، نقش عمده ای در مشخص ساختن خطوط اصلی نظامنامه ای بین المللی و مرتبط با پیشرفت موزه شناسی و موزه نگاری ایفا کردند . مدیر موزه ، با دستیابی کارکنان علمی ، « صاحب کار » شمرده می شود ؛ و به اعتبار این عنوان برنامه را می ریزد ومعمار را بر می گزیند ( یا با انتخاب او موافقت می کند ) معمار « مجری طرح » است و طرح را بر طبق برنامه ، که در اختیارش گذاشته می شود ، آماده می کند . سپس صاحب کار و مجری طرح در تشکیل برنامه و طرح ناشی از آن همکاری می کنند ، تا اینکه بنا به اتمام برسد و مجموعه ها و نمایشگاهها در جای خود مستقر شوند . پیوسته متخصصانی در سایر رشته ها – شهر سازان ، جامعه شناسان ، اقلیم شناسان ، کارشناسان نگهداری – به گروه اولیه افزوده می شوند و در مراحل مختلف کار مداخله می کنند .
بنا باید انعطاف پذیر و قابل توسعه باشد : مسیرهای داخلی و خارجی حتی الامکان باید مراجعان را از کارکنان موزه و مجموعه های عرضه نشده مجزا کنند . شرایط محیطی ( نور رطوبت و حرارت ) باید پیش از تصویب طرح و همزمان باتدوین برنامه موزه مطالعه شوند . (مجله موزه ، شماره 5 ،ص 17)

2 – 10- زیبا شناسی و عملکرد در معماری موزه
همانطور که قبلا اشاره شد ، تا دهه 1950 مهم این بود که معماری موزه ها منعکس کننده نگرش این موسسات به عنوان معابری برای زیبایی و گذشته باشد : شکل بنا بازتابی از طمطراق جویی ، چشم پوشی از معماری راستین به سود چشمگیری ، و فراهم آوردن صندوقچه ی نفیسی در خور گنج های نهفته در آن داشت به همین منوال ، موزه های نوسازی که در چند کشور در حال توسعه بنا شد اند همچنان تقلیدهایی از معماری سنتی هستند ؛ از 1950 به این سو ، در اثر گرایش های معماری و پیشرفت موزه شناسی ، دو نظریه خود نمایی کرده اند : موزه خواه به خودی خود یک بنای یادبودی فرهنگی خواهد بود ، که موضع دو منظر برونی و مصالح ساختمانی آن در مقام نهادی از نقش آن در کانون جامعه و به عنوان عنصر مهمی در شهر جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، و خواه صرفا جعبه ای خواهد بود ، متمرکز به درون خود و طرح شده به وجهی اکیدا تابع مجموعه هایش و رضایت خاطر دیدارکنندگانش .
این گونه بناها ، ولو که در توافق تام به برنامه ای که پیرو دکترین جاری موزه شناسی طرح شده ساخته شده باشند ، معمولا انعطاف پذیرند نه قابل توسعه .
نظر دوم در موزه ملی هنرها و سنن مردمی در پاریس ، موزه های عمده جدید مکزیکو ، تالار ملی ویکتوریا در ملبورن ، موزه لوییز یا نادر در کوپنهاگ و عده ای دیگر منعکس است . این موزه ها ، که گاهی می توانند همچنین شاهکارهای معماری نگریسته شوند ، اساسا به ملاحضه مجموعه ها طراحی شده اند ، و زیبا شناسی در آنها جنبه ثانویه دارد ، درون اینکه یکسره نادیده گرفته شده باشد .
در مورد درون موزه که تجهیز آن غالبا به معمار سپرده می شود و وسایل اخص موزه ، همان اصول صدق می کنند . زیبا شناسی باید در تزئینات ، در اثاثیه و در نورپردازی ، ملاحضه ای ثانویه باشد ؛ مهمترین کار آن است که توجه دادن به اشیاء و تسهیل تماس بیننده با آنها اولویت داده شود . این امر به ویژه در طراحی جعبه آیند و پایه های زیر اشیاء صادق است که شکل و مصالحشان هنوز هم غالبا ادعای زیبایی دارند بطوری که مجموعه هایی که در آنها یا بر آنها قرار داده می شوند دیگر نمی توانند برای خودشان دیده شوند .(مجله موزه ، شماره 5 ،ص 17)

2 – 11- مردم ( بازدیدکنندگان )
بازدیدکنندگان موزه را می توان به دو دسته تقسیم نمود . آنهایی که آشنایی مقدماتی از موزه دارند و آنهایی که در این زمینه هیچگونه آگاهی ندارند . از این رو یکی از وظایف اساسی هر مسئول موزه این است که به شروع کنندگان ( دسته دوم ) برای چیره شدن بر این مانع بسیاری از کوزه ها دریافته اند بهتر آن است که ارائه آثار را در سه گروه فکری قرار دهند :
مرحله اول : نمایش ساده با رنگ مناسب برای جلب کودکان حداکثر 12 سال می باشد .
مرحله دوم : که بزرگترین گروه را تشکیل می دهد ، قدرت فکری جوانان و بزرگسالان در نظر گرفته شود ولی دانش ویژه ای مورد توجه نیست .
مرحله سوم : شامل بازدید کنندگان متخصصین و کارشناسانی است که از دانش ، آگاهی عالی و تئوری قابل ملاحظه ای در مورد موضوع ویژه ای برخوردار می باشند .
پس از وظایف یک موزه کاملا مجهز ، تهیه مطالب مورد نیاز برای هریک از سه گروه یاد شده می باشد . این مطلب باید شامل آگاهیهای بدست آمده باشد . در نتیجه چنین موزه ای با فراهم آوردن مجموعه های از سراسر جهان برای بازدید کنندگان خود ، آنها را به دنیایی گسترده تر از آنچه – حتی در رویا – تصور کنند سیر می دهد . (امینی 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ،ص 39)

2 – 12- فضاها ، تناسبات و استانداردهای موزه
2– 12-1- نمایشگاه
2-12-1-1– خصوصیات سالن نمایشگاه
برخورد مستقیم و نزدیک برای نمایشگاه در درجه اول اهمیت قرار دارد .
باید بر زمینه سازی ، نور پردازی و آرایش حجم ها تاکید شود .
تابلوها بروی دیوارها و یا پانل های عمودی نصب می شوند. اگر قرار باشد تابلو و تندیسها به طور جداگانه به نمایش گذارده شوند، باید فضاهایی خاص و ویژه با تفاوتهای بارز وجود داشته باشد.
موقعیت قرار گیری فضا و مسیرهای ارتباطی ریشه در تفکرات معمار دارد که نه تنها در تصمیم گیری های اصولی موثر است ، بلکه در صورت ثبات عقیده معمار تا آخرین جزئیات کار نیز حاکمیت مطلب خواهد داشت . (امینی 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ،ص 40)
2-12-2-1- روشهای مختلف بازدید هدایت شده
1– بر یک خط مستقیم و بدون تداخل بیش از اندازه اتاقها و
2- گردش حول فضاهای مرکزی در یک یا چند سطح افقی .
3- خط سیر حلزونی و مارپیچی در یک یا چند سطح .
4– پیچ و تاب کاملا آزاد – که در این حالت اگر از محدودیت های هندسی ، زیاد عدول شود ، بازدید کننده ، هر یک فضایی خود را از دست خواهد داد .
5– به صورت یکپارچه .
در این راستا وظیفه معماری تنها تامین انواع اشکال فضایی و نور پردازی ها و …. نیست ، بلکه ایجاد نظمی روانی بر گروه ها ، فضاهای مثلث و فضاهای حرکت از سوی دیگر است .

2-12-3-1– مسیرهای حرکت
مطالعات و تحقیقات به عمل آمده توسط «ایکوم » نشان می دهد که از میان افرادی که به نمایشگاه مراجعه می کنند ، 70 % تمایل دارند به طرف راست بپیچند و 30 % باقیمانده به سمت چپ ، همچنان اکثرا دوست ندارند که در مکانهای عمومی از پاه بالا بروند و علاقه ندارند که در سطحی پایین تر از سطح ورودی قرار گیرند یا از یک مسیر دوباره عبور کنند . (امینی ع 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ،ص23)

2-12-4-1- تابلوهای ثابت
تنوع و جنسیت سقف ، سقف کاذب ، دیوارها و کفپوش سالن هایی که آثار ثابت را در خود جای می دهند بایستی متناسب با تابلوها و آثار انتخاب گردند .
برای بهتر دیده شدن تابلو و درک مطلوبتر آن ، باید فاصله بازدید کنندگان را 2 الی 3 برابر بزرگتر ازهر تابلو در نظر گرفت و یا 2 برابر قطر تابلو .
همچنین براب تعیین فاصله بازدیدکننده از تابلو و اثر مورد نمایش می توان از حوزه دید یک نفره کمک گرفت . حوزه دید ناظر عبارت است از فضایی مخروط شکل با زاویه عمودی 30 تا 40 درجه با در اختیار داشتن این فواصل که هر بار تنها محوطه ، محدودی دیده می شود ، ممکن است اشیاء نمایش را طوری قرار داد که تنها یک شیء و یا یک مقدار اشیاء هم گروه دیده شود .
برای ارائه تابلوها در سالن حریم های متفاوتی در نظر می گیرند . گاهی اوقات یک تابلو به تنهایی روی دیوار نصب می گردد و زمانی سه یا چهار تابلو کنار هم روی یک دیوار قرار می گیرند . گاهی متخصصین موزه آرایی فاصله بین دو تابلو را cm 45 می گیرند ، لیکن در مجموع می توان گفت در تعیین حریم قرار گیری تابلوها « ابعاد تابلو » نقش اصلی را ایفا می کند به عنوان نمونه برای تابلوهایی با ابعادی در حدود 5 متر ، باید فاصله ای در حدود 5 متر با تابلوهای بعدی در نظر گرفت .
به طور کلی در فضای نمایش تابلوها نباید به نقاشی های روی دیوار هیچ گونه گرما و رطوبتتی برسد . بدین منظور نباید مسیر رادیاتور و شوفاژ و تاسیسات از پشت دیوار مورد نظر عبور کند و نیز نباید تابلو در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار گیرد .
به هنگام احداث بنا باید برای تابلوهایی که روی دیوار نصب می شوند پیش بینی های لازم به عمل آید . بدین منظور شیارهایی را به گونه ای زیر سقف قرار می دهند که قابل رویت نباشند . مقطع شیارها به شکل حروف «L » و یا « T » بوده و پیچ های قلاب داری بروی آنها قرار می گیرد ، قلابها اتصالات عمودی تابلوها را نگه می دارند ، بدین ترتیب می توان تابلوها را در امتداد شیارها حرکت داد .
در تقسیم بندی فضای داخلی نمایشگاه می توان از سیستم های موقتی یا دائم استفاده نمود . در حالت اول پارتیشن متحرک و پانل های سبک وزن پایه های ویژه و یا در سوراخ و یا شیار مناسب روی زمین ثابت شده به کار می رود .
امتیازی که پارتیشن نسبت به دیوارها دارد ، متحرک بودن و در نتیجه قابلیت انعطاف و تغییر پذیری آن است. در نتیجه فضایی را که در بر می گیرد ، قابل تغییر بوده و وضعیت ای صفحات با نور، سایر آثار نمایشی و حرکت بیننده در هر زمان دلخواه تغییر می کند .
برای استوار نگه داشتن اشیاء و ثبات آنها در سطحی دلخواه و جلوگیری از جا به جا کردن اشیاء و به منظور مجزا ساختن شیء نمایشی از محیط اطراف می توان از سکو و تکیه گاه استفاده کرد .(امینی ،74 – 1373 ،ص 23)

2-12-5-1– نور نمایشگاه
یکی از مباحث مهم ، مطالعه زاویه ورود نور است . علی القاعده نوری که با خط دید هم محور باشد، هیچگونه سطوح تاریک و روشنی را پدید نیاورده و درک فضا را دشوارتر خواهد کرد. لیکن نوری که به طور مایل از بالا و از پهلوی خط دید بتابد، درک را تسهیل می نماید.
این نکات نه تنها برای آثار و اجسام سه بعدی مناسب و مفید است، بلکه برای خستگی و میزان فشار وارده بر چشم نیز موثر می باشد .
استفاده از نور مصنوعی امتیاز کمی را به همراه دارد . تنظیم شدت نور و طیف آن تا حدود زیادی مقدور بوده و می توان منبع نور را به منظور تاکید خاصی بروی نمونه ها به گونه ای انعطاف پذیر سازماندهی و تنظیم کرد . همچنین نور پردازی مصنوعی مزایای بیشماری را از نظر آزادی در طراحی در بر دارد. یکنواختی دشواری در توزیع تضاد بین تاریک و روشن و افزایش دما به ویژه در جایی که از لامپ های رشته ای استفاده می شود ) از جمله معایب استفاده انحصاری نور مصنوعی می باشد .
چنانچه بخواهند از دو نوع نور ( روز و مصنوعی ) تواما استفاده نمایند تلاش های در جهت تولید و ترکیب طیفی مشابه نور روز منسجم می شود .
جزئیات و ترفندهای گوناگونی در رابطه با پخش نور و ایجاد شایه وجود دارد که مناسب ترین آنها استفاده از ابزارهای قابل تنظیم برای نور طبیعی می باشد . زیرا این امتیاز برخوردار هستند که به هنگام مواجهه با کمبود نور ، می توان نور روز را به طور کامل به داخل راه داد .
استاندارهای موجود، نور پردازی های نمایشگاه را به روش نور گیری از سقف توصیه می نمایند. در این نوع نور پردازی دیوارها کاملا در اختیار شوره ها قرار می گیرند. از مزایای این نوع نور گیری این است که بوسیله المانهای مخصوص می توان نور را تنظیم کرد و سایه روشن بوجود آورد و یا نور را به طور دلخواه منعکس نمود. سیتم نورپردازی مصنوعی را باید به دو صورت مصنوعی برای روشنایی عمومی و برای ایجاد نور متمرکز بروی آثار نمایشی پیش بینی نمود .

2-12-6-1– معماری داخل نمایشگاه
اتاقها نه تنها در برابر صدا بلکه

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع علوم طبیعی، ایالات متحده، باستان شناسی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع اوقات فراغت، انفورماتیک، عام و خاص