منبع پایان نامه ارشد با موضوع مجمع البیان، جوادی آملی، فیض کاشانی، زنان مسلمان

دانلود پایان نامه ارشد

مسعود(م320 ق)، تفسير العيّاشي، تحقیق هاشم رسولى محلاتى، چاپ اول، تهران، المطبعة العلمية، 1380 ق‏، ج2، ص 119
265 . مجلسی، بحارالأنوار، ج19، صص159، 238، ج20، ص 193، ج22، صص 50، 51، 70
266 . ابن عقده كوفى، احمد بن محمد(332 ق‏)، فضائل أمير المؤمنين عليه السلام‏، عبد الرزاق محمد حسين‏حرز الدين، چاپ اول، قم، دليل ما، 1424 ق‏، ص204، ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم(360 ق‏)‏، الغيبة( للنعماني)، تحقیق علی اکبر غفارى، چاپ اول، تهران، نشر صدوق‏، 1397 ق‏، ص261؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص 293؛ بحرانی، البرهان، ج5، ص 219
267 . جوادی آملی، تسنیم، ج5، ص 27 و 29
268 . ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبه الله‏(م656 ق‏)، شرح نهج البلاغة، تحقیق محمد ابوالفضل‏ابراهيم، قم، مكتبة آية الله المرعشي النجفي‏، 1404ق‏، ج16، ص 28
269 . حسينى موسوى، محمد بن أبي طالب(قرن10)‏، تسلية المُجالس و زينة المَجالس( مقتل الحسين عليه السلام)، تحقیق کریم فارس حسون، چاپ اول، قم، مؤسسة المعارف الإسلامية، 1418ق‏، ج2، ص 153
270 . جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقربان، تحقیق محمد صفایی، قم، اسراء، چاپ سوم، 1389ش، ج5، ص 75 ؛ همچنان که محدود کردن رجس در قرآن (به شرک، خباثت، حرام و قمار) که به انگیزه گذر از فاجعه جمل انجام می‌گیرد بی‌ثمر است ر.ک: همان، ص 186
271. کلینی، الکافی، ج 1، ص 63
272. فراهیدی، العین، ج 5، ص 348؛ ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 706
273. مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1360 ش، ج 10، ص 35
274. طریحی، مجمع البحرین، ج 2، ص 159
275. ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 709
276. فیومی، المصباح المنیر، ج 2، ص 528
277. منافقون: 6 و نیز برای توضیح بیشتر ر.ک: طبرسى، مجمع البيان فى تفسير القرآن، ج1 ، ص136؛ شوکانی، فتح القدیر، ج1، ص49؛ ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، [بی‌جا]، [بی‌نا]، [بی‌تا]، ج1، ص 297
278. ابن ابى حاتم، عبدالرحمن بن محمد ،تفسير القرآن العظيم( ابن‏ابى‏حاتم)، عربستان سعودى، مكتبة نزار مصطفى الباز، 1419ق، ج 1، ص 44
279. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 10 ، ص 35
280. ميبدى، رشید الدین، كشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقيق على اصغر حكمت، چاپ پنجم، تهران، انتشارات امير كبير، 1371 ش، ج 1، ص 71
281. برای نمونه نک: الأعراف: 89؛ يونس: 17؛ هود: 18؛ يونس: 69؛ عنكبوت: 68
282. انعام: 140؛ اسراء، 73
283. ر.ک: فراهیدی، العین، ج 8، ص 280
284. طریحی، مجمع البحرین، ج 1، ص 329
285. فخررازی، أبوعبد الله محمد بن عمر(م 606ق)، مفاتيح الغيب، چاپ سوم، بیروت، دار إحياء التراث العربي، 1420ق، ج 8، ص294
286. طباطبایی، المیزان، ج 3، ص 348
287. بلخى، تفسير مقاتل بن سليمان، ج 1، ص290؛ فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج 8، ص294
288. قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ.
289. وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُوَ يُدْعى‏ إِلَى الْإِسْلامِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ
290. برای نمونه ر.ک: قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج 19، ص 84 طباطبایی، المیزان، ج 19، ص 254؛ آلوسى، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج 14، ص 282؛ آل سعدى، عبدالرحمن بن ناصر، تيسير الكريم الرحمن، بیروت، مكتبة النهضة العربيه، 1408 ق، ج 1، ص 1034
291. نيشابورى، نظام الدين حسن بن محمد(قرن8)، تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقيق شيخ زكريا عميرات، چاپ اول، بیروت، دارالكتب العلميه، 1416 ق، ج 6، ص 297
292. ابن عربى، تفسير ابن عربى،، ج 2، ص 337
293. برای نمونه ر.ک: بقره: 39؛ مائده:5، 10، و 86؛ انعام:31؛ اعراف:40؛ مومنون: 33؛ یونس: 39، 45، 69
294. آل عمران:75؛ 78
295. اعراف: 37 ونیز ر.ک: طباطبایی، المیزان، ، ج 8، ص 111
296. طه 61؛ ر.ک: طباطبایی، المیزان، ج 14، ص 173
297. قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطانٍ بِهذا أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ.
298. ر.ک: طباطبایی، المیزان، ج10، ص 29 ذیل تفسیر آیه 17 سوره مبارکه یونس.
299 . مغنيه، تفسير الكاشف، ج2، ص 362
300. ابن کثیر دمشقي، تفسیر القرآن العظیم، ج 8، ص 131؛ نووى، مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد، ، ج 2،ص 523؛ مظهرى، محمد ثناءالله(قرن13)، التفسير المظهرى، تحقيق غلام نبى تونسى، پاکستان، مكتبة رشديه، 1412 ق، ج 9، ص 272
301. میبدی، کشف الأسرار و عدة الأبرار، ج 10، ص 87
302 . بلخی، تفسیر مقاتل، ج4، ص316؛ نخجوانى، نعمت الله بن محمود(قرن10)، الفواتح الالهيه و المفاتح الغيبيه، چاپ اول، مصر، دار ركابى للنشر، 1999 م، ج 2، ص410؛ ابن عطيه اندلسى، المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز، ج 5، ص 303
303. طباطبایی، المیزان، ج 19، ص 254
304. فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج 29 ، ص 529
305. بلخی، تفسیر مقاتل، ج 3، ص31؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج 22، ص 65؛ فیض الکاشاني، الصافي في تفسیر القرآن، ج3، ص313؛ شريف لاهيجى، تفسير شريف لاهيجى، ج3، ص67؛ قرائتى، تفسير نور، ج 7، ص360
306. طبرى، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج 16، ص 135؛ ابن کثیر دمشقي، تفسیر القرآن العظیم، ج 5، ص 265؛ ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج 16، ص 143؛ قاسمى، محاسن التاويل، ج 7، ص 131؛ آل سعدی، تيسير الكريم الرحمن، ج1، ص 595
307. ثعالبى، جواهر الحسان فى تفسير القرآن، ج4، ص 58
308. فضل الله، تفسير من وحى القرآن، ج 15، ص130
309. طباطبایی، المیزان، ج 14، ص 173
310. ابن جوزى، زاد المسير فى علم التفسير، ج 3، ص 164؛ بانوى اصفهانى، سيده نصرت امين، مخزن العرفان در تفسير قرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان، 1361 ش، ج 8، ص 185
311. بانوی اصفهانی، مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج 8، ص 185
312. میبدی، کشف الأسرار و عدة الأبرار، ج 6، ص 142؛ قرطبى، الجامع لأحكام القرآن، ج 11، ص 214؛ آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج 5، ص 400
313. مظهری، التفسير المظهرى، ج 9، ص 272
314. ر.ک: طباطبایی، المیزان، ج 19، ص 254
315. آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج 14، ص 282
316. پیش از این بدان اشاره شد.
317. ر.ک: یونس: 39: بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْويلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمينَ.
318. كوفى، فرات بن ابراهيم(307 ق‏)‏، تفسير فرات الكوفي، تحقیق محمد كاظم، تهران، چاپ اول، مؤسسة الطبع و النشر في وزارة الإرشاد الإسلامي‏، 1410 ق‏‏، ص 317
319. کلینی، الکافی، ج 1، ص 63
320. حميرى، عبد الله بن جعفر(قرن3)، قرب الإسناد، تحقیق مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، قم، مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، 1413 ق‏، ص 92
321. ر.ک: نحل 101 ر.ک: موضوع نَسخ، ایراد وارده از سوی مشرکان بوده است و چه بسا مشرکان از یهود مطلب را فراگرفته باشند چون در خصوص نبوت زیاد به یهودیان مراجعه می‌نمودند. طباطبایی، المیزان، ج 12، ص345 ؛ آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج7، ص467 ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج13، ص226
322. طباطبایی، المیزان، ج3، ص 125، ایشان همچنین در تفسیر آیه 76 سوره مبارکه بقره که بدان ارجاع داده است در جای خود می‌گوید: افتراء بستن بر خدا یک ملکه نفسانی یهود است. عملی که بارها آن را انجام داده‌اند و در اثر تکرار نسبت به آن رکون و اعتماد پیدا کرده‌اند ر.ک: طباطبایی، المیزان، ج 1، ص 214
323. بلخی، تفسیر مقاتل، ج 1، ص 377
324. ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج 1، ص150
325 . شوکانی، فتح القدیر، ج 1، ص549
326 . فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج10، ص98
327 . طباطبایی، المیزان، ج4، ص 374
328. ر.ک: مائده 41 و 42 و نیز ر.ک:بلخی، مقاتل بن سلیمان، ج1، ص474؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج11، ص 358؛ طبرسی، مجمع البیان، ج 3، ص302؛ آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج7، ص467؛ ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج 13، ص226؛ طباطبایی، المیزان، ج 12، ص 345
329. أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ تَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ما هُمْ مِنْكُمْ وَ لا مِنْهُمْ وَ يَحْلِفُونَ عَلَى الْكَذِبِ وَ هُمْ يَعْلَمُون
330. بلخی، تفسیر مقاتل، ج 4، ص263؛ طبری، جامع البیان، ج 28، ص 16؛ طبرسی، مجمع البیان، ج 9، ص380؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج 29، ص 497؛ طباطبایی، المیزان، ج 19، ص193 و نیز ر.ک: تفسیر آیه 11 سوره مبارکه حشر.
331. قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فی‌ها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (23) أَمْ يَقُولُونَ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَإِنْ يَشَإِ اللَّهُ يَخْتِمْ عَلى‏ قَلْبِكَ وَ يَمْحُ اللَّهُ الْباطِلَ وَ يُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (24)
332. ر.ک: طبری، جامع البیان، ج 25، ص 15- 18
333. ر.ک: قرطبی، جامع احکام القرآن، ج 16، ص 22؛ قاسمی، محاسن التاويل، ج 8، ص 364؛
334. آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج 12، ص 33 وی انصار را قحطانی و قریش را عدنانی می‌داند که هر دو از یک تیره منشعب شده اند و لذا با هم قرابت دارند.
335. فخرازی، مفاتیح الغیب، ج 27، ص 595
336. آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج 12، ص 33
337. همان، ص 43 نیز مقایسه کنید با زمخشری، کشاف، ، ج 4، ص 221
338. از این تعداد 9 روایت در مورد دلالت قربی بر اهل بیت و 7 روایت در مورد دلالت حسنه بر مودت اهل بیت است (که در نوع دوم (دلالت حسنه بر اهل بیت) طبری هیچ روایتی بیان ننموده است.
339. زمخشری، کشاف، ج 4، ص 219
340. فخررازی، مفاتیح الغیب، ج 27، ص 596
341. همان، ص 596
342.؛ طبری، جامع البیان، ج 25، ص 17؛ آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج 13، ص 31
343.طبراني، أبوالقاسم(م360) المعجم الكبير، تحقیق حمدي‌بن عبدالمجيد‌السلفي، چاپ دوم، قاهره، مكتبة ابن‌تيمية، 1415ق، ج 12، ص 33؛ 28.سیوطی، الدرالمنثور فی تفسیرالمأثور، ج 6، ص 7 ادامه روایت چنین است «… فخرجوا مختلفين فقالوا لمن ترون ما قال رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال بعضهم انما قال هذا لنقاتل عن أهل بيته و ننصرهم فانزل الله أَمْ يَقُولُونَ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً إلى قوله وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ فعرض لهم بالتوبة إلى قوله وَ يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ هم الذين قالوا هذا ان يتوبوا إلى الله و يستغفرون».
344. سیوطی، الدرالمنثور فی تفسیرالمأثور، ج 6، ص 8 شیخ مفید این روایت را در قالب خطابه ای بر منبر از حضرت علی علیه السلام را به گونه بیان نموده که صریحاً ناظر بر آیه است: «ُ لَا يُحِبُّنِي إِلَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا يُبْغِضُنِي إِلَّا مُنَافِقٌ وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَرى‏» ر.ک: مفيد، محمد بن محمد( 413 ق‏)، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، محقق و تصحیح مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، چاپ اول، قم، كنگره شيخ مفيد، 1413 ق‏، ج1، ص 41
345. ر.ک: حسكانى، عبيد الله بن احمد(قرن5)، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، تحقيق: محمد باقر محمودى، چاپ اول، تهران، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، 1411 ق، ج 2، ص 203 «…. قال ابن عباس: فوقع في قلوب المنافقين من أهل المدينة شي‏ء فقالوا: ما يريد منا إلا أن نحب أهل بيته و نكون تبعا لهم من بعده، ثم خرجوا فنزل جبرئيل على النبي ص فأخبره بما قالوا، فأنزل الله تعالى: أَمْ يَقُولُونَ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِب»
346. ر.ک: طبرسی، مجمع البیان، ج 9، ص44؛ فیض کاشانی، الصافی، ج 4، ص 375؛ طباطبایی، المیزان، ج 18، ص 49 و نیز ر.ک: کلینی نیز در باب «بَابُ الْإِشَارَةِ

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع فقه الحدیث، امام خمینی، علم سیاست، ولایت فقیه Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع ج1،، اول،، ج4،، بیروت،