منبع پایان نامه ارشد با موضوع قرآن کریم، ارتباطات سیار، صدا و سیما، صراط مستقیم

دانلود پایان نامه ارشد

نوروز برایمان بیشتر اهمیت دارد یا این روزهای خدایی؟ اگر نوروز برای ما اهمیتش بیشتر باشد ما غافل هستیم. ما باید به این مسائل اعتقاد داشته باشیم ودر عمل نیز از صراط مستقیم خارج نشویم. عید یک مسلمان روزی است که در آن گناهی نکند، اگر ما مروج خرافات و بدعت باشیم که از درگاه اهل بیت– علیه السلام- مطرودیم. عید واقعی ما عید اهل بیت است، مخصوصا عید غدیر، عید فطر، عید قربان و روز جمعه که بزرگترین اعیاد مسلمین است که شادمانی مسلمانها دراین چهار عید باید به درجه اعلا برسد.(مجلسی، 1403ق، 276)
2-6-2- 6- برخی دیگر از رسومات رایج:
بدیهی است که مجلس مدح و روضه اهل بیت– علیه السلام- و قرائت قرآن کریم از بهترین مجالس ذکر پروردگار است، اما اینکه در سفره انعام از خود راه و روش و طریقه ختم اختراع کنیم و در روضه حضرت ابالفضل– علیه السلام- بگوئیم حتما باید سفره رنگین انداخته شود یا روضه حضرت رقیه– سلام الله علیها- باید حتما سفره نان و خرما داشته باشد وامثال این کارها، به هیچ عنوان روایت ندارد و ساختگی می باشد. و اخیرا به خصوص در تهران بین خانم ها جلسات ساختگی دیگری با عناوین مختلف همچون تشت عباس، سفره سبز و امثال آن رایج شده است که هیچ سند و اساس اسلامی و روایی ندارد و مورد تایید خاندان عصمت و طهارت– علیه السلام- نمی باشد. «مراسمی هم مختص برخی شهرها می باشد همچون مراسم حیات حاجی که همان سبزه انداختن در دریا، در روز عید قربان برای سلامتی حاجیان است و در برخی شهرهای شمالی صورت می گیرد یا مراسم قالی شویان که در شهرکاشان برگزار می شود و مراسم ساختگی دیگری که هیچ میزان عقلی و شرعی برای اینگونه برنامه ها وجود ندارد و متأسفانه صدا و سیما نیز بدون توجه به درست یا نادرست بودن این مراسم، اخبار آن را از تلویزیون پخش می نماید!» (سبزی1390،432)
به نظرنگارنده یکی دیگر از مشکلات امروزی درجامعه ما که گرفتاری های فراوانی را به دنبال دارد برگزاری مجالس عروسی و مجالس ختم اموات است که با هزینه های سنگین و اسراف و تبذیر فراوان وحتی بیشتر با گناه و معصیت و بی بندوباری صورت می گیرد.حتی خیلی از رسومات ما، دقیقا با دستورات دین مقدس اسلام مغایرت دارد، به عنوان مثال طبق روایات ما مستحب است برای خانواده ای صاحب عزا و مصیبت دیده است، تا چند روز غذا برد و از نظر روحی و عاطفی با آنها همدردی نمود، در حالی که اکنون به جای غذا بردن، غذا خوردن درخانه صاحب عزا مرسوم شده است. البته اطعام و اکرام میهمان درهرموقعیتی ولو دراوج مصیبت برای یک مسلمان لازم است، ولی کار نباید به جایی برسدکه انسان برای خروج مجلس عزا تا چندین سال مجبور شود وام دار و بدهکار شود. به هر حال رسم و رسومات و عادتهای غلط درمیان جوامع امروز و در جامعه ما بویژه اقوام لر بسیاراست وتا جایی این رسومات درافکار مردم رسوخ نموده که به عنوان یک فرهنگ وعادت شناخته شده است. حضرت علی- علیه السلام- می فرماید: «برترین عبادات غلبه برعادات و رسومات غلط است و با غلبه برعادات می توان به برترین مقامات رسید.»(آمدی، 1366ش،2/375)
به نظر نگارنده امروزه آن چه که متاسفانه درجامعه ما به صورت متداول باب شده است وروزانه شاهد گسترش آن می باشیم ارسال پیامک های مختلف به مضامین دینی هستیم که برای افراد ارسال می شود و آنها را با سوگند ترغیب می نمایند که پیامک را برای دوستان خودارسال نماید و در کمتر از یک روز شاهد نتیجه مطلوب و یا خبر خوشی خواهند بود. این اقدام نشات گرفته از موج احساسات مذهبی و باور های دینی افرادی است که بدون تفکر بازیچه بدعت گران و خرافه گویان می باشد که مذهب و مکتب را بازیچه خود قرار داده اند و به نفع خویش با آن کسب درآمد می نمایند و کسی مانع آنها نیز نمی شود و روزانه درشرکت ارتباطات سیار شاهد رشد بی وقفه ی آن هستیم ومسئولین نیز چاره جویی نمی کند و به راحتی ازکنار این موضوع می گذرند به عنوان مثال: متاسفانه درمکان های مذهبی مثل مساجد، امام زادگان و… شاهد ترویج مطالبی دال برخرافه پرستی درمیان عامه مردم به ویژه زنان هستیم که از نظراعتقادی سست می باشند و موضوعاتی ازقبیل بیان خواب و انواع تعابیر واز عالم غیب دم می زنند و آینده فرد را طوری که متمایل به سلیقه اوست بیان می کنند ویا درمان نازایی بانوان به وسیله دعا و طلسم و شفای بیماران با قرائت ورد و دعاهای مخصوص و… که نوعی بدعت راامروزه تداعی می نمایند هستیم.
نمونه های دیگری از خرافات رایج عبارتند از:
– دخیل بستن به سقاخانه .
– گره زدن نخ به ضریح ها و دربهای اماکن مقدسه ، حرمها و امامزاده ها.
– شمع روشن کردن در زیارت گاها و روی قبور سادات و علما و دیگر اموات .
– آب و جاروکردن در خانه برای تشریف فرمایی حضرت خضر .
– خواندن خطبه عقد در ایام قمر در عقرب .
– ساییدن قند بالای سر عروس و داماد.
– آب ریختن بر بدن گربه باعث در آوردن دانه های پوستی می شود.
– بر هم زدن قیچی باعث جنگ و دعوا بین افراد خانواده می شود.»( شاکر اردکانی،1390،74)
صبر در هنگام عطسه:
«یکی ازخرافاتی که بین مردم شایع است صبر نمودن و توقف از حرکت درهنگام عطسه است.در حالی که این کار هیچ گونه سند روایی یا عقلی ندارد.البته بد نیست بدانیم درهنگام عطسه کردن مستحب است انسان بگوید«الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اهل بیته.»(کلینی1388 ،4/470)

تفاوت بین فرزند پسر و دختر:
«یکی ازخرافات زمان جاهلیت، شوم دانستن فرزند دختر و زنده به گور نمودن دختران بود که متأسفانه گاهی آثار این تفکر جاهلی، هنوز در چهره برخی افراد نادان دیده می شود به طوری که بین فرزند پسر و دختر فرق می گذارند و حتی با دیدن فرزند دختر چهره در هم می کشند، در صورتی که این کار درحقیقت، چهره درهم کشیدن درمقابل الوهیت و خالقیت پروردگار است که گناهی بزرگ و کفرآمیز و حالتی احمقانه و برنامه ای به دور از منطق و حکمت است. خداوند متعال درقرآن کریم می فرماید: « لِّلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يخَْلُقُ مَا يَشَاءُ يهََبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَثًا وَ يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ(49)أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَ إِنَثًا وَ يجَْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ(50)= تنها خدا راست ملك آسمانها و زمين، هر چه بخواهد مى‏آفريند، به هر كه خواهد فرزندان اناث (دختر) و به هر كه خواهد فرزندان ذكور (پسر) عطا مى‏كند. (49)يا در يك رحم فرزندان پسر و دختر قرار مى‏دهد، و هر كه را خواهد عقيم (نازا) مى‏گرداند، كه او (به صلاح خلق) دانا و (به هر چه خواهد) تواناست. (50) (شوری/ 50-49)
بنابراین بنده واقعی کسی است که تسلیم مقدرات الهی باشد و بداند که خدا هر چه بخواهد به مصلحت دنیا وآخرت بندگان است. لذا باید نسبت به حکمت و اراده خدای خویش تسلیم باشد و دختر یا پسر بودن فرزند برایش فرقی نداشته باشد و حتی اگر خدا به او فرزندی نداد ناسپاسی نکند بلکه همیشه راضی به رضای پروردگار خود باشد.البته دعا کردن ودرخواست فرزنداز درگاه خدا مانعی ندارد بلکه آنچه اشکال دارد ایراد گرفتن به مصالح الهی و گفتن سخنان کفرآمیز است که انسان را ازرحمت خدا دور می نماید.» ( سبزی،1388،416)
البته هنوز درجامعه امروزی بیشتر درمیان اقوام لر هنگام تولد پسر عقیقه می کنند و خیلی ابراز شادی و شادمانی در میان اقوام پدر وجود داردکه درهنگام تولد دخترخبری ازشادی که نیست هیچ، بلکه از عقیقه نیز خبری نیست.
2-7- رابطه ی تحریف و بدعت:
با توجه به ارتباط بین تحریف و بدعت،لازم است در این قسمت به بحث تحریف پرداخته شود:
معنای تحریف:
«تحریف در لغت از ماده حرف به معناي طرف، گوشه، یا جانب آمده وتحريف الشيء به معناي عدول ازمواضع اصلي خودش به طرفي يا جانبي ديگر است.»(مصطفوي،1389،2/197)
1. درمعناي تحريف برخي گفته اند: «تحريف آن است كه كلام به صورتي قرار داده شود كه بتوان آن را دو گونه يا چند گونه معني كرد.»(راغب اصفهانی ، 1404ق، 114)
2. برخي ديگرگفته اند: «تحريف آن است كه كلمه را از معناي خودش، تغيير بدهيم. يعني شبيه سازي كنيم.»(فراهيدي،1414ق،172)
چنان كه مي گويند يهودي ها تورات و معاني آن را با كلمات مشابه تحريف نمودند.
2-8- انواع تحريف:
2-8-1- تحریف لفظ:
يعني لفظ همان لفظ است، ولي معناي آن را به گونه اي تغيير مي دهند. كه خلاف مفهوم واقعي آن باشد.
تحريف درغير دين نيز اقسامي دارد كه به عنوان مثال مي توان به تحريف در تاريخ، وقايع نگاري و شخصيّت ها و… اشاره كرد.
«تحريف گاهي در دين وكتابهاي الهي است وگاهي در غيرآن، تحريف در دين هم گاهي لفظي است يعني لفظي را بردارند و جاي آن لفظ ديگري قرار دهند گاهي معنوي است.»(مكارم شيرازي،11,1370/28)
2-8-2- تحريف معنوی:
«به دلایل و محتواي كلام كه علماء اسلام آن را تفسير برأي مي‌نامند و معمولاًدرتفسير قرآن و روايات به چشم مي‌خورد. به عبارت ديگر، مي‌توان آن را تحريف معنوي ناميد. وآن به اين معناست كه تحليل نادرست يا تفسير و تأويل بر غير وجه صحيحش و نتيجه نادرست گرفتن كه مقصود متكلم نباشد، را تحريف معنوي مي‌نامند. علت افتراق و پراكندگي مسلمانان بعد از پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- تحريف معنوي قرآن بوده و هركس بر اساس ايده و گرايش و خواسته‌هاي نفساني خويش قرآن را تفسير نموده است. که در اصل مقارن بدعت بوده است. در واقع اين گونه تحريف را تحريف قرآن نمي گويند، بلكه تحريف تفسير قرآن مي دانند و اين يعني مفسر به الفاظ قرآن دستبرد نمي زند و فقط تفسير نادرست مي كند.» (مكارم شيرازي،11,1370/30)
2-8-3- تحريف به معناي زيادكردن:
«تحريف به معناي اضافه نمودن مطلبي به مطالب گذشته است و اين در قرآن اتفاق نيفتاده است و تمام علماي شيعه و سني به اين قول اتفاق نظر دارند.»(طاهری خرم آبادی، 1389، 305)
2-8-4- تحريف به معناي كم كردن:
طبق آيه: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون »=قرآن را نازل كرديم. و ما بطورقطع نگهدارآنيم!. (9 / حجر) و هم چنين آيه: «لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»=اين كتابي است قطعاً شكست ناپذير، كه هيچ گونه باطلي نه از پيش رو، ونه ازپشت سر به سراغ آن نمي‌آيد چراكه ازسوي خداوند حكيم و شايسته ستايش نازل شده است.(42/ فصلت )
«این نشان دهنده آن است كه در قرآن تحريف به معناي كم كردن اتفاق نيفتاده است.» (مكارم شيرازي،11,1370/47)
2-8-5- تحريف به معناي تبديل كردن:
«تبديل نمودن به اين معناست كه كلمه‌اي از قرآن را به كلمه مترادف يا متضاد تبديل نمائيم و اين نوع تحريف را برخی مخالف با اعجاز لفظي قرآن مي‌دانند .درقرآن تحريف لفظي صورت نگرفته ولي تحريف معنوي و تفسيربه رأي بعد از پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ تاكنون براساس گرايش اعتقادي افراد صورت گرفته است.»(معرفت ، 1382، 16)
چنان كه تحريف درآيه شريفه ذيل به همين معنا آمده است:« مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ يحَرِّفُونَ الْكلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سمِعْنَا وَ عَصَيْنَا وَ اسمَعْ غَيرْ مُسْمَعٍ وَ رَاعِنَا لَيَّا بِأَلْسِنَتهِمْ وَ طَعْنًا فىِ الدِّينِ وَ لَوْ أَنهَّمْ قَالُواْ سمَعْنَا وَ أَطَعْنَا وَ اسمْعْ وَ انظُرْنَا لَكاَنَ خَيرًا لهَّمْ وَ أَقْوَمَ وَ لَكِن لَّعَنهَمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلا»=گروهى از يهود كلمات (خدا) را از جاى خود تغيير داده و گويند: (فرمان خدا را) شنيديم و (از آن) سرپيچيم و (به جسارت گويند) بشنو كه (كاش) ناشنوا باشى و گويند ما را رعايت كن. و گفتار ايشان زبان‏بازى و طعنه و تمسخر به دين است. و اگر (به احترام) مى‏گفتند كه ما (فرمان حق را) شنيديم و (تو را) اطاعت كنيم و تو نيز (سخن ما) بشنو و به حال ما بنگر، هر آينه آنان را نيكوتر بود و به صواب نزديكتر، ليكن چون كافر شدند خدا آنها را لعنت كرد، و به جز اندكى ايمان نخواهند آورد (4/ نساء). و اين تحريف فاسد و باطل است.
2-8-6- تحريف

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع صراط مستقیم، قرآن کریم، انحرافات اجتماعی، صحیفه سجادیه Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع علامه طباطبایی، ترتیب نزول، امام خمینی، قرآن کریم