منبع پایان نامه ارشد با موضوع فضاهای عمومی، کتابخانه های تخصصی، فضاهای داخلی

دانلود پایان نامه ارشد

سالن اصلی و راهروهای خروجی را تامین کند لازم است . این بخش شامل دو فضای اصلی زیر است:
اتاق توزیع اصلی برق
اتاق دائمی نور پردازی صحنه

تهویه مطبوع : شامل ورودی هوا ، گرفتن غبار ، گرمایش ، سرمایش ، تنظیم رطوبت ، استریلیزاسیون ، پنکه ، راکتها که در خود سالن از لحاظ آکوستیکی مورد دقت هستند می باشد .
گردش هوا : هوای گرم بالا رفته و غبار پائین می آید . اگر هوا برای گرمایش بکار می ورد و مسیر آن در سالن از کف تا سقف است بالکن بیش از حد گرم می شود . به علاوه حتی هوای گرمی که از کف زمین خارج می شود برای مچ پا به نظر سرد می رسد ، پس بهترین گردش هوا از سقف به زمین است.
اتاقهای عمومی : در این اتاقها گردش مکرر هوا مرسون نمی باشد چون دود موجود در محیط می بایست از آن خارج شود .
صحنه : صحنه جز در مواقع خالی بودن سالن که با رادیاتورهای خاص خود گرم و سرد می شود از همان سیستم سالن استفاده می کند . ولی دانه های رقصنده باد نباید روی صحنه باشند چون ممکن است صدا را خراب کنند .
سیستم های آب پاش و ایمنی آتش سوزی : در ساختمان باید پیش بینی شنود . سیستم های آب پاش معمولا به موازات سازه ساختمان امتداد می یابد و علاوه بر آن شیره های آتش نشانی و شیلنگ های مربوطه اقلا در دو قسمت باید موجود باشد .

2-12-6- رستوران
رستوران مجموعه از صبح تا شب دایر بوده و در ساعات مختلف روز به سرو غذاهای گرم و سرد، چای و قهوه و یا دسر می پردازد و علاوه بر اینکه در خدمت هنرمندان و کارکنان مجموعه می باشد ، از افرادی که از خارج به مجموعه مراجعه می کنند نیز پذیرایی می کند .
نیازهای فضایی رستوران کلا بدین شرح می باشند :
ورودی و انتظار و سلف های عمومی و فضای سرو غذا، صندوق و حسابداری، سرو غذا، آماده سازی، شستشوی ظروف، استراحت و دوش کارمندان انبار و بارانداز . فضای ورودی و انتظار باید دارای نور و دید کافی باشد تا در صورت معطل شدن میهمانان احساس ناراحتی نکنند. صندوق بایستی در سمت راست افرادی که از رستواران خارج می شوند قرار بگیرد تا بدین وسیله از ایجاد ترافیک جلو گیری شود .
فضای سرو غذا یا سالن غذا خوری بخش اصلی رستوران است و باید مکان مطلوبی باشد که علاوه بر داشتن دید ، منظره و نور امکان تهویه و دسترسی مناسب نیز باشد .
ظرفیت سالن غذا خوری به تعداد مراجعین تعیین می شود . این فضا شامل خدمات جنبی مانند محل سرو غذا و سرویسهای بهداشتی نیز می باشد .
آشپزخانه شامل بخشهای زیر می باشد :
آماده سازی گوشت ، آماده سازی سبزیجات، پخت غذا، آماده سازی ساندویچ، سالاد و غذاهای سرد، آماده سازی دسر و نوشیدنیهای گرم و سرد، راهرو پیشخدمت ها، ظرفشویی، دیگ شویی و زباله دانی. فضای بارانداز و تحویل مواد اولیه ارتباط مستقیمی با انبارها دارد .

2-12-7 – کافه تریا
این فضا مکانی است برای استراحت و نوشیدن چای ، قهوه و نوشیدنی های سرد و خوردن دسر و در اختیار تمامی افرادی است که به مجموعه مراجعه می کنند و ترجیحا می باید در نزدیکی فضاهای ارتباطی قرار گیرند .
نیازهای فضایی کافه تریا یا بدین شرح می باشد :
فضای نشستن ( میز و صندلی )، فضای لازم برای آماده سازی و سرو، صندوق حسابداری شستشوی ظروف، انبار و زباله دانی.
2-12-8 – کتابخانه های تخصصی
در این کتابخانه میزان کل کتاب مورد نیاز برای هر نفر متناسب با نیازهای تخصصص بوده و در عین حال با توجه به نوع کتاب های تخصصی مراجعین زمان بیشتری در کتابخانه صرف می کند . فضاهای کتابخانه به سه دسته تقسیم می شوند : فضاهای عملیاتی کتابخانه ، فضاهای عمومی و فضاهای پشتیبانی .

2-12-1-8– فضاهای عملیاتی کتابخانه
آن دسته از فضاهایی که کاملا به فعالیت های اصلی کتابخانه اختصاص دارند در این گروه قرار می گیرند. فضاهای عملیاتی کتابخانه خود به دو دسته تقسیم می شوند: فضاهای اداری و فضاهای کارگاهی.

2-12-2-8– فضاهای اداری
فضای اداری به آن دسته از فضایی اتلاق می شود که به فعالیت های جاری کتابخانه اختصاص دارند و عموما تحت نظارت معاونت خدمات فنی انجام می شود . با توجه به فعالیت کارمندان اداری کتابخانه به طور کلی 70 % از آنها احتیاج به فضاهایی معین دارند و بقیه به طور معمول در ففضاهای عمومی کتابخانه مشغول به کار هستند.
خصوصیات فیزیکی فضاهای اداری بر حسب نوع مشاغل و تجهیزات آنها به شرح زیر است:
الف ) مدیران و سرپرستان : فضای لازم بین 15 تا 30 متر مربع است .
ب ) فضاهای کار کارشناسان اداری و فنی برای هر نفر 9 الی 10 متر مربع لازم است . برای دستگاه فتوکپی 3 متر مربع و کامپیوتر 2 متر مربع فضای اضافه پیش بینی گردد .
ج ) فضای کار دستیاران و سایر کارکنان : برای هر نفر 5/7 الی 9 متر مربع پیش بینی فضای اضلفه برای موارد زیر لازم است . کامپیوتر 2 متر مربع ، بایگانی 8/6 متر مربع برای هر 1000 پرونده و فتوکپی 3 متر مربع ، در اتاق تکثیر به ازای هر دستگاه تکثیر 3 متر مربع و حداقل 9 متر مربع برای سه دستگاه تکثیر .
روابط عمومی و بخش نمایش تا کارگاههای مجهز به دوربینهای رنگی و ماشینهای چاپ و بروشور و غیره را در بر می گیرد . اندازه کارگاه چاپ بستگی به وسعت کتابخانه و میزان انتشارات آن دارد .
2-12-3-8- فضای اطلاع رسانی و خدماتی خوانندگان
کلیه کتابخانه ها برای خدمات ضروری به خوانندگان به فضاهایی احتیاج دارند که می باید با مراجعین ارتباط مستقیم داشته باشد این فضاها دو وظیفه اساسی به عهده دارند .
-کنترل تحویل و بازگشت متون
-کمک در مورد کتابشناسی به خوانندگان
الف ) فضای پیشخوان : پیش بینی فضای پیشخوان امانت به طور معمول برای هر نفر از کارمندان 5/4 متر مربع برای قفسه کتابهای برگشتی 5/1 متر مربع فضای کار با کامپیوتر 2 متر مربع است .
ب ) فضای فهرست ها : در کتابخانه های تحقیقاتی که با اطلاعات سر و کار دارند تا خود کتابها ، فهرستها می توانند تحلیل ارزشمندی از محتویات متون ، مقالات در مورد موضوع کلیدی خاص ارائه دهند . در کتابخانه ها با مخازن بسته بدون این فهرستها دستیابی به مواد و متون کتابخانه غیر ممکن است .
فهرستها عموما در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند از اینرو محل قرار گیری فهرستها فضایی باز است که نزدیک ورودی قرار دارد و به وسیله ردیف هایی از قفسه های فهرستها و پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است .
وسعت چنین محلی برای 4 ردیف قفسه های دو طرفه 18 متر مربع بر آورد می شود .

2-12-4-8– فضاهای عمومی کتابخانه
فضاهای قرائت و مطالعه : این فضا بخش عمده ای از کتابخانه را تشکیل می دهد . تخصیص فضاهای مطالعه بر اساس تعداد خوانندگان و فضای مناسب برای هر خواننده تعیین می شود .
فضاهای مطالعه مجزا : در مواقعی که خوانندگان برای ساعات طولانی به مطالعه یک کتاب خاص بپردازند وجود این فضا ضروری است .
این فضا لازم است تا از تجهیزاتی چون ماشین تحریر، دستگاههای خواننده میکروفیلم، تلوزیون، ویدئو، ترمینالهای کامپیوتری و غیره برخوردار باشند. برای این فضا ها می باید کانالهای تاسیساتی برای سیمهای برق وجود پریزها به تعداد کافی منظور شود. این فضاها قابل قفل شدن بوده و لازم است در آنها قفسه ای برای نگهداری کتابها و محلی به عنوان رختکن نیز تعبیه شود. تا جای امکان این فضا ها باید در مقابل صدا عایق باشند .

2-12-5-8– فضاهای پشتیبانی
اینگونه فضاها جهت تامین نیازهای پشتیبانی کتابخانه می باشند و از اینرو از اینرو ازیکسو اختصاص به نیازهای خدماتی و رفاهی کارکنان کتابخانه و استفاده کنندگان دارند و از سوی دیگر مربوط به خدمات جنبی اشیاء و مجموعه های کتابخانه و نیازهای تدارکاتی و ساختمانی آن می شوند.( امینی 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ،ص 30)

2-13– نور
نور نوعی انرژی الکترو مانتیک است که دو نوع تابش مرئی و نامرئی دارد . چشم نسبت به آن قسمت از طیف نور حساس است که در طول موجهای بین 400 تا 700 نانومتر قرار دارند .( نور پردازی فضاهای موزه به نقل از کار Christian Bartehbach ، ساختن سکوت ، شماره 12 ، 1980)
به این دلیل اشیایی که دارای تابشهایی با طول موج کمتر از 400 نانومتر هستند و دیده می شوند . اشعه ماوراء بنفش و بیش از 700 نانومتر اشعه مادون قرمز تولید می کنند.

• نکات موثر در طراحی با استفاده از نور روز
به طور کلی با نور روز باید به نکات اساسی زیر توجه داشت :
– روشنایی تعیین کننده فضا از طریق درک بصری است .
– با کم شدن یک درصد از کنتراست احتمالا نیاز به 15 % اضافه روشنایی است که به قابلیت رویت اولیه برسد .
– با ازدیاد کنتراست و میزان روشنایی ، توان دید نیز بالا می رود .
– می توان با پراکنده نمودن روشنایی در یک سطح وسیع (نور غیر مستقیم از سقف و یا دیوارها) بطوری که روشنایی لازم با شدت کم از یک منبع نسبتا بزرگ منتشر گردد از خیرگی ناشی از انعکاس جلوگیری نمود .
– کاربرد پنجره ها برای استفاده از نور طبیعی روز امکان ایجاد خیرگی ناشی از انعکاس را از بین نمی برد ولی سبب کاهش آن در فضا می گردد .
– اختلاف روشنایی محیط ، معنا و زیبایی برای فضا بوجود می آورد .
– در طراحی سیستم روشنایی ، چه نور طبیعی یا نور الکتریکی و یا ترکیبی از هر دو باید اولا از ایجاد خیرگی ناشی از انعکاس برسطح کار و ثانیا از بوجود آوردن روشنی زیاده از حد یا روشنایی متضاد که در میدان دید قرار دارد اجتناب شود .
– وضعیت مطلوب دید در فضاهای داخلی وقتی حاصل می گردد که روشنایی یکنواخت بوده و فاقد روشنای بیش از حد در میدان دید باشد . اما فقدان تغییرات نور ،متناقض با توانایی ها و تمایلات طبیعی انسان است .
– یکنواختی ممکن است موجب کارایی بهتر دید شده ، اما باعث خستگی روح می گردد و کنتراست بیش از اندازه اگرچه از نظر احساسی ممکن است مورد قبول باشد ولی می تواند به بازدهی دید خوب لطمه وارد سازد .
– رمز طراحی روشنایی در ساختمان این است که به طرق مختلف روشنایی متفاوت سطوح بطور مناسب تحت کنترل قرار گیرد در حالی که تا حدودی با ایجاد قابلیت انعطاف از یکنواختی جلوگیری نمود .
ساده ترین و آسانترین راه برای بدست آوردن این تغییرات با ارزش ، آوردن نور طبیعی روز به داخل ساختمان است .
– روشنایی بیش از اندازه در میدان دید سبب ضعف دید می گردد.
– پنجره های با شیشه رنگی تیره ، نور روز را بسیار کم به داخل عبور داده و فقط برای دید به بیرون مناسب هستند . شیشه رنگی ، روشنایی آسمان را کاهش می دهد و بنابراین تاثیر مستقیم بر کاهش مقدار نور طبیعی روز و سطح روشنایی ، در داخل ساختمان دارد .
نتیجه کلی این روش این است که پنجره ها فقط برای دید بوده که تنها عملکرد آن ارتباط بصری با فضای خارج است .
– اخیرا صنعت شیشه سازی ، شیشه هایی را ارائه داده که درصد بالایی از گرما و نور را منعکس کرده و دید از طریق آن به داخل تقریبا غیر ممکن است ، اما مقدار نور مفید از طریق آنها به داخل نیز بسیار محدود است و می تواند فقط برای روشنایی محیطی مفید باشد و نیاز به استفاده از روشنایی الکتریکی را برطرف نمی کند .
– دید افق سبب توازن و احساس را حتی درونی می گردد .
– انسان از مناظر طبیعی ثابت هر قدر زیبا ، احساس رضایت نمی نماید و آنها ترکیبی متعادل از طبیعت و مصنوعات را همراه با حرکت و تنوع ترجیح می دهند .
– بازشوهای عمودی برای تامین نور به داخل ساختمان بسیار بهتر و از نظر ارتباط با خارج و اطلاع زسانی درباره زمان و یا آب و هوا مناسبترند ولی دید را محدود می نمایند .
– پنجره های افقی دید بهتری را ممکن می سازند .
– روشنی غیر یکنواخت بروی یک سطح صاف آنرا ناهموار نشان می دهد .
– روشنایی فضاهایی که در سطوح داخلی آن دارای شکستگی باشد طبیعی تر به نظر می رسد .
– نور روز متغیر است ولی در نور الکتریکی تغییر ایجاد نمی شود .
– نور روز انتقال می یابد ولی نور الکتریکی منتشر می شود .
– نورپرداز فضا های داخلی باید در ترکیب مناسب هر دو منبع با بهره گیری از مزایای هر کدام انجام

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع اوقات فراغت، انفورماتیک، عام و خاص Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع رطوبت نسبی، ایمنی و امنیت، ساختمان سازی