منبع پایان نامه ارشد با موضوع سیاست کیفری، منافی عفت، هرزه نگاری، جرایم جنسی

دانلود پایان نامه ارشد

ه مواقعه جنسی است. به عبارتی تماس جسمی و فیزیکی زن و مرد نامحرم به قصد کسب لذت بدون تحقق آمیزش جنسی بین آنها عمل منافی عفت مادون زنا نامیده می‌شود. ظاهراً علت توجه مقنن به این اعمال و در نظرگرفتن واکنش کیفری برای آنها این است که زمینه ارتکاب زنا از بین برود16. در این قسمت با یک‌سری از این اعمال که نمونه‌هایی از آن در ماده 637 ق.م.ا با عنوان اعمال منافی عفت غیر از زنا آورده شده است، آشنا خواهیم شد.
تقبیل: ریشه آن از واژه قبل در معنای بوسیدن و بوسه زدن استعمال شده است17. هرگاه زن و مردی که علقه زوجیت بین آنها نیست، خواه مجرد باشند یا متاهل، همدیگر را ببوسند به مجازات شلاق تعزیری تا 99 ضربه محکوم خواهند شد. برخی حقوقدانان معتقدند لزومی ندارد این بوسیدن از روی شهوت باشد وصرف بوسیدن دو بیگانه از سوی یکدیگر کافی برای صدق عنوان عمل مجرمانه است18. برخی دیگر شهوت را شرط دانسته و انگیزه لذت جنسی را لازم می‌دانند. از یک‌سو با توجه به تفسیر مضیق در قوانین کیفری می‌توان قائل به نظر دوم شد و پذیرفت که قصد لذت جنسی شرط تحقق است. از سوی دیگر با توجه به احکام اسلامی که جامعه ما نیز متاثر از مبانی آن می‌باشد، می‌توان نظر اول را پذیرفت.
مضاجعه: ریشه آن «ضجع» به معنای خوابیدن به پهلو است و از باب مفاعله برای بیان مشارکت وهمکاری دونفر در انجام امری به کار می‌رود19. در اصطلاح به معنی خوابیدن دونفر به پهلو در کنار هم و در یک بستر می باشد.
قانون‌گذار در ماده 637 در کنار تقبیل از آن نام برده و انجام آن را از سوی دو فرد نامحرم ممنوع دانسته و مجازات تعزیری را برای آن منظور کرده است.
خلوت با نامحرم: چنانچه مرد و زن نامحرم در مکانی حضور پیدا کنند که امکان ورود اشخاص دیگر وجود نداشته باشد در اینصورت، خلوت کردن مصداق پیدا می‌کند. اگر به مدت طولانی، دو فرد نامحرم در یک مکان خلوت به سرببرند، اماره‌ای است مبنی بر اینکه قصد و سونیت طرفین از این خلوت همانا ایجاد رابطه نامشروع است که می‌تواند زمینه را برای برقراری رابطه جنسی مساعد سازد20.
مصافحه: به معنای دست دادن بایکدیگر است هرچند ممکن است که چنین عملی، بدون انگیزه و التذاذ جنسی صورت گیرد و یا در عرف برخی خانواده‌ها، نشانه ادب واحترام به هنگام سلام و احوال‌پرسی به طرف مقابل باشد، اما قانون‌گذار کلیه تماس‌های فیزیکی میان زن و مرد را که بینشان علقه زوجیت وجود ندارد جرم اعلام کرده است.چنین برخورد قانون‌گذار به صلاح جامعه نیست زیرا با این شیوه نمودار جرایم ارتکابی روز به روز افزایش پیدا می‌کند، در حالی‌که مرتکب فاقد سونیت بوده و قصد مجرمانه‌ای نداشته است21.
معانقه: این کلمه از ریشه «عنق» به معنای «گردن22» گرفته شده و از باب مفاعله است و به اصطلاح حالت فیزیکی و جسمی دونفر نسبت به یکدیگر است، به صورتی‌که گردن‌های آنان کنار هم قرارگیرد و منظور، هم آغوشی است.
اختلاط با نامحرم: در لغت، اختلاط به معنی امتزاج و درهم آمیختن است و در اصطلاح به همراهی و حشر ونشر و عدم تفکیک بین مرد و زن در مجامع و اماکن عمومی یا خصوصی اطلاق می‌شود. هر اختلاطی را نمی‌توان رابطه نامشروع تلقی کرد، بلکه به طور طبیعی باید همراه با تهییج و تحریک جنسی باشد، همانند اینکه جمعی از مردان و زنان در یک جشن، بدون حفظ حجاب و به صورت نیمه عریان شرکت کنند.
سایر اختلاطات که غالباً لازمه زندگی دسته جمعی امروزی است وهیچ‌گونه تحریکات جنسی را به دنبال ندارد، از مصادیق رابطه نامشروع خارج است.
2- بی‌حجابی
قانون‌گذار در تبصره ماده 638 ق.م.ا دست به جرم‌انگاری بی‌حجابی‌زده و اعلام کرده است که درصورت ظاهر شدن زنان در معابر بدون رعایت حجاب شرعی در قالب کیفر تعیینی با آنان برخورد خواهد شد. قانون‌گذار در خصوص مفهوم حجاب شرعی سکوت اختیار کرده است و به این ترتیب بازهم به اختلاف نظرها و سلیقه‌های شخصی و تفاسیر متعدد دامن زده است. یکی از حقوقدانان برداشت خود را از حجاب شرعی این می‌داند که بدن خانم‌ها غیر ازکفین و صورت پوشیده شود و به اعتقاد وی طبعاً وسیله پوشش موضوعیت نخواهد داشت23. به نظر می‌رسد نمی‌توان رفتار خلاف این را جرم دانست یعنی اگر کسی پا را از محدوده مجاز فراترگذاشت مثلا کمی از موهایش بیرون بود یا به علت پوشیدن لباس کوتاه مقداری از دست یا پای او نمایان بود او را بی‌حجاب بنامیم. چنین فردی بدحجاب است نه بی‌حجاب. بدحجابی حد وسط حجاب و بی‌حجابی است. فرد با کنار گذاشتن اندکی از پوشش خود نسبت به پوشش قانونی دهن کجیمی‌کند. در حالی‌که تعریف این حقوقدانان از حجاب شرعی به گونه‌ای است که بسیاری از مواردی را که بدحجابی محسوب می‌شوند، در بر می‌گیرد و این منظور با تبصره مغایرت دارد. هم چنین اگر بنابراین باشد که تمام این رفتارها را داخل در بی‌حجابی بدانیم و مرتکبین را به عنوان مجرم خطاب کنیم، برخلاف حقوق افراد عمل کرده و آزادی آنان را محدود می‌کنیم. این‌ها از نتایج عدم توجه مقنن به تفکیک بین بدحجابی و بی‌حجابی است در هر حال روشن نبودن مفهوم بی‌حجابی موجب می‌شود برداشت افراد متفاوت از یکدیگر باشد و تشخیص آن را مشکل گرداند.
3- پورنوگرافی (هرزه نگاری)
واژه پورنوگرافی به طور تحت اللفظی به معنای چیزی فروخته شده است و مربوط به فعل یونانی به معنای «من فروختم» راجع به بازگویی مطالبی درباره روسپیان زیبا و مشهور در یونان باستان توسط مردان یونانی است24.
در اصطلاح به شکل مکتوب، گرافیکی یا دیگر اشکال به نمایش گذاشتن عریان بودن یا رفتارهای جنسی گفته می‌شود که با هدف تحریک و ارضای خواسته‌های جنسی دیگران تولید شده باشد و معمولا به ارضای غیرطبیعی جنسی مراجعه کنندگان آن می‌انجامد25.
طبق یک تقسیم‌بندی هرزه نگاری به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم رواج دارد. هرزه نگاری مستقیم تصاویر وقیح و بسیار زننده و صحنه‌هایی را شامل می‌شود که به طور واضح و مستقیم شهوت انگیز هستند. در این نوع از هرزه نگاری تصاویر نزدیک از اندام‌های تناسلی تحریک شده و اعمال جنسی دارای دخول در معرض دید قرار می‌گیرند هرزه نگاری غیرمستقیم، محصولاتی را شامل می‌شود که به طور غیرمستقیم و اشاره ای شهوت انگیز هستند. این نوع از پورنوگرافی تصاویر و مطالبی را شامل می‌شود که دارای صحنه‌های برهنگی، وسوسه جنسی و سکس ساختگی می‌باشد26.
با پیشرفت دانش و تکنولوژی گستره این عمل به وب سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی کشیده شده است، این معضل تا آنجا پیش رفته که سلامت اخلاقی و روانی افراد را در معرض خطر قرار داده است.
فصل چهارم از قانون مجازات جرایم رایانه‌ای به موادی راجع به انتشار، توزیع، معامله، تولید یا نگهداری تصاویر مبتذل و مستهجن به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای، مخابراتی یا حامل‌های داده به قصد تجارت یا افساد اختصاص داده شده است. همچنین در موادی دیگر از این فصل تحریک، ترغیب و سایر اعمال مشابه به منظور دستیابی اشخاص به این آثار جرم تلقی شده و برای آن مجازات تعیین شده است. منظور از آثار مبتذل آثاری است که دارای صحنه و صور قبیحه باشد و در خصوص آثار مستهجن نیز گفته شده که به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی اطلاق می‌شود که بیان‌گر برهنگی کامل زن یا مرد یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است. علاوه بر این، در قانون مجازات با اشخاصی که در امور سمعی و بصری با ارائه هرگونه اثر مبتذل و مستهجن فعالیت های غیر مجاز می‌نمایند به شدت برخورد شده است. موارد جرم انگاری شده در این قانون عبارتند از: تولید، تکثیر و توزیع آثار مستهجن، تکثیر و توزیع غیر عمده آثار سمعی و بصری، تهیه، تکثیر و توزیع آثار مبتذل، نگهداری نوارها، دیسکت ها و لوح‌های فشرده آثار مستهجن و مبتذل، سوء استفاده منجر به اعمال منافی عفت با تهدید به افشای آثار، وسیله تهدید قرار دادن آثار مستهجن، تهیه، تکثیر و توزیع فیلم یا عکس از محل‌های اختصاصی بانوان.
ماده 640 ق. م. ا نیز متضمن جرم‌انگاری برخی رفتارهای خلاف عفت و اخلاق عمومی از جمله نمایش، در معرض عموم قرار دادن ونگهداری هرچیزی که عفت واخلاق را جریحه‌دار کند، مشروط بر اینکه به قصدتجارت و توزیع باشد، صادر یا وارد کردن، تصدی یا وساطت در تجارت موارد فوق الذکر یا کرایه و تحصیل مال از آنها، انتشار یا در معرض انظار قرار دادن اشیا فوق الذکر و هرگونه اقدام در جهت تسهیل دستیابی افراد به این اشیاء می‌باشد. منظور از تجارت در این ماده خرید و فروش و داد و ستد کردن و منظور از توزیع، پراکندن اشیا بین مردم دانسته شده است.
4- تظاهر علنی به فعل حرام
این عنوان در ماده 638 گنجانده شده است. در این ماده، صرف ارتکاب عمل حرام در علن و منظرعموم جرم‌انگاری شده و علاوه بر کیفر معین پیش‌بینی شده برای آن رفتار، مجازات حبس هم برای مرتکب لحاظ شده است.در توضیح این اصطلاح باید گفت ترکیبی است از سه واژه تظاهر، علنی وحرام. تظاهر به معنای ظاهر سازی، آشکار یا ظاهر شدن و وانمود کردن چیزی است که وجود ندارد27. علن در لغت به معنای آشکار، هویدا، واضح و نمایان آمده است28. به دلیل فقدان تعریفی صریح از مفهوم علنی در قانون مجازات اسلامی به ناچار نظرات ارائه شده در این مورد را نقل می‌کنیم. بعضی در تبیین مفهوم علنی اظهار داشته‌اند: «ارتکاب عمل به صورت علنی و در انظار عمومی به معنای آن نیست که کسی شاهد عمل بوده باشد، بلکه قابلیت عمل برای اینکه در معرض دید دیگران قرار بگیرد کافی است29.» به عبارت دیگر مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی اعم است از این‌که عمل در مرئی و منظر عموم واقع شود و یا در مکانی که مستعد عموم باشد و قصد مرتکب به پنهان بودن عمل و احتراز از علنی بودن و آشکار شدن آن تاثیری در کار نخواهد داشت30. البته نویسنده‌ای علن را در جرایم منافی عفت به معنای اطلاع شخص ثالث دانسته ومعتقد است باوجود مطلع شدن یک نفر هم صدق علن می‌کند31.
منظور ازعمل حرام در این ماده مشخص نشده و همین امر راه را بر تفاسیر متعدد و برداشت‌های شخصی باز می‌گرداند برخی این کلمه را در معانی ممنوع یا عملی که فرد از آن نهی شده است به کار برده اند و بعضی دیگر مترادف گناه گرفته‌اند. ظاهرا برای درک مفهوم عمل حرام باید به منابع فقهی مراجعه شود، چرا که در قانون مقصود از این واژه معلوم نشده و به دلیل پیوند عمیق فقه و حقوق به نظر می‌آید این ماده ریشه شرعی داشته باشد. با این وصف انحرافات جنسی علنی را که به طور مستقل موضوع قانون‌گذاری کیفری قرار نگرفته‌اند، می‌توان با این ماده مجازات نمود32.
مبحث دوم: مفاهیم مرتبط
در این قسمت مفاهیمی چون سیاست کیفری، جرایم جنسی و جرم‌انگاری که با جرایم منافی عفت مرتبط می‌باشند در سه گفتار جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
گفتار اول: سیاست کیفری
سیاست کیفری که در زبان انگلیسی از آن به عنوان «penal policy» یاد می‌کنند، از دو واژه سیاست و کیفر ترکیب یافته است و در معنای حقوقی آن « اصول اداره کشور در شئون مختلف آن است33 » سیاست کیفری به کلیه تدابیر وپاسخ‌های کیفری اطلاق می‌گردد که تنها پس از وقوع جرم توسط قوای دولتی و رسمی در چهارچوب قوانین و مقررات به منظور جلوگیری از ارتکاب مجدد بزه به طور قهر آمیز و همراه با خشونت اعمال می‌گردد.34
سیاست کیفری یکی از زیرمجموعه‌های سیاست جنایی به شمار می‌آید. در مفهوم مضیق یا خاص سیاست جنایی باید گفت که صحبت از تدابیر واقدامات سرکوبگرانه کیفری که در قوانین و مقررات موضوعه متبلور است می‌گردد. از خصوصیات سیاست کیفری این است که جنبه ارعابی کیفر مانع از ارتکاب جرم است قلمرو سیاست کیفری، حقوق کاربردی است وابزار عمده آن مجازات است.
گفتار دوم: جرایم جنسی
حدود یک قرن است که «جرایم جنسی» در حقوق کشورمان تحت عنوان «جرایم علیه منافی عفت» شناخته شده‌اند. با توجه به این‌که در این مدت، سیاست کیفری مقنن، نسبت به جرایم مزبور تغییرات فراوانی نموده است، باید گفت که تعریف جرایم جنسی و یا جرایم منافی عفت، شامل تعریف هریک از موارد ارتکابی می‌باشد که با توجه به زمان و مکان وقوع

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع منافی عفت، جرایم منافی عفت، قانون مجازات، قانون مجازات اسلامی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع منافی عفت، جرایم منافی عفت، جرایم جنسی، قرآن کریم