منبع پایان نامه ارشد با موضوع رطوبت نسبی، ایمنی و امنیت، ساختمان سازی

دانلود پایان نامه ارشد

شود .
– کلیدهای دیمردار ( کم و زیاد کننده نور ) می تواند باعث افزایش و یا کاهش روشنایی بصورت تدریجی شوند .
– تاکید بر خروجی ها و کنتراست آن با قسمتهای عبوری داخلی به بازدید کنندگان کمک می کند تا راههای خروجی را به راحتی پیدا کنند .
– نور روز که از طریق نورگیرهای سقفی وارد می شود به دلیل محل و جهت آن با روشنایی الکتریکی در سقف کاملا مشابهت دارد .
چنانچه در نورگیرهای سقفی از مصالح نیمه شفاف استفاده شود ، روشنایی حاصل از آن مشابه روشنایی الکتریکی خواهد بود .
مدخل نور گیری های سقفی برای کنترل تابش مستقیم نور خورشید باید به دقت انتخاب شده و همچنین در محل های مناسب تعبیه گردند تا از بوجود آمدن خیرگی در سطح کار جلوگیری شود .
نور گیرهای سقفی و کلرستوری ها وقتی بهتر با روشنایی الکتریکی هم آهنگی خواهند داشت که از آنها بطریق غیرمستقیم ( که به صورت مستقیم دیده نشوند ) همراه با روشنایی الکتریکی استفاده شود .
– سایه سازهای خارجی می توانند 90 تا 95 درصد از انرژی گرمایی خورشید را کاهش دهند .
– طراحی صحیح سایه بان در تابستان ، از تابش مستقیم شعاع خورشید بر سطوح پنجره ها جلوگیری کرده در حالی که مقدار قابل توجهی روشنایی روز انعکاس یافته از زمین به داخل می رسد ، در زمستانها که زاویه ارتفاع خورشید کم است انرژی خورشید به داخل نفوذ کرده و گرمازا می باشد .
– در جبهه های شرقی و غربی ساختمانها هنگامی که خورشید در پایین آسمان قرار دارد ، سایه بانهای عمودی بطور موثر نور و حرارت خورشید را کنترل می کنند .
– هر چه ارتفاع روز نه ورودی نور مرتفع باشد ، روشنایی روز به عمق فضای داخلی بیشتر نفوذ کرده و درخشندگی را در میدان دید کمتر می نماید .
– نور حاصله از سطوح بالایی پنجره ها ، قبل از رسیدن به سطح کار در اثر برخورد و بازتاب با سطوح اطراف و اشیاء ملایم تر و یکنواختر می گردد .
-سایه بان ها برای جمع آوری نور اننعکاسی از زمین و بازگرداندن آن به داخل ساختمان بسیار موثرند.
-سقف های شیب دار تاثیر قابل توجهی بر میزان نور روز در داخل اتاق ندارند .
-دید به فضای خارجی ، درخشش بیش از حد را می توان بوسیله شیشه های تیره رنگ خوش آیندتر نمود ولی مداد رنگی باعث کاهش انتشار نور روز بداخل می شود .
-نورگیرهای کلرستوری ها تقریبا دارای تمام صفحات نورگیرهای سقفی بوده ، ولی نحوه استقرار آنها بطور عمودی است بنابراین نسبت به نورگیری های سقفی که در سطح افقی واقع اند مقدار کمتری از روشنایی روز را دریافت می نمایند . هنگامی که این پنجره ها دارای عرض زیادی باشند می توانند مقدار قابل توجهی نور را به طرف سقف انعکاس داده ، ایجاد روشنایی بیشتری در داخل فضا بنماید و دید آسمان روشن را نیز کاهش دهد .
با تعیین موقعیت کلرستوری ها و یا به وسیله احداث سایه بان و لوورهای افقی در داخل و یا خارج می توان از نفوذ تابش مستقیم خورشید به داخل ساختمان جلوگیری به عمل آورد .
-پنجره های تو رفته و قابهای عریض ، راه حلهای موثری در ملایم کردن کنتراست می باشند .
-شیشه هایی که شیب آنها بطرف داخل باشد اثری بر میزان روشنایی روز در داخل ساختمان ندارند .
-پیش آمدگی کف طبقه بالا ، امکان ورود نور انعکاس یافته از زمین را به داخل ساختمان ، بدون در نظر گرفتن موقعیت قرارگیری شیشه افزایش می دهد .
-شیشه شیب دار که شیب آن به سمت خارج باشد ، اجازه نفوذ مقدار زیادی از روشنایی روز را به فضای داخل می دهد . همچنین امکان دید آسمان را از داخل افزایش داده که معمولا ایجاد درخشش بیش از حد می باشد .
-لوورهای افقی هنگامی که خورشید در بالای آسمان قرار دارد بسیار موثر ( مناسب برای نماهای جنوبی ) و لوورهای عمودی هنگامیکه زاویه خورشید کوچک است بسیار مفید است . ( مناسب برای نماهای غربی ) .
-پیچک های آویزان در داخل نورگیرهای سقفی و نورگیرهای کلرستوری ، وسیله خوبی برای تصفیه کردن را فراهم می آورند ولی به نگهداری احتیاج دارند .
-تفاوت نورهای شمال ، جنوب و . . . فقط در شدت تابش مستقیم خورشید می باشد .
-در سیستم نورپردازی از سقف ( لامپ الکتریکی ) برای اکثر کارها به دو تا سه برابر روشنایی نسبت به نور از پنجره کناری نیاز خواهد بود.
-تعیین موقعیت ساختمان چنانچه تابش مستقیم خورشید بطور صحیح کنترل شود ، اثر کمی در کیفیت روشنایی طبیعی روز در داخل ساختمان دارد .( امینی 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ، ص 39)

2-14 – ایمنی و امنیت موزه ها ( طراحی موزه در رابطه با مواد امنیتی )
به لحاظ اهمیت موزه و اشیاء با ارزش آن ، لازم است تدابیر خاصی به جهت حفظ و نگهداری موزه و اشیاء آن اندیشیده شود . مسائل کلی ایمنی در موزه ها را می توان به صورت ایمنی در رابطه با حفظ و نگهداری از آثار و مجموعه های نمایشی موزه ، ایمنی در رابطه با ساختمان موزه و ایمنی در رابطه با آتش سوزی و سرقت مورد بحث قرار دارد .
بررسی های انجام شده نشان داده است که اتعاشات ناشی از صوت هواپیما و حرکت قطارها نه تنها به مرور به اسکلت ساختمان ، بلکه به وسائل ارزشمند داخل آن نیز آسیب رسانده و از ارزش آثار خواهند کاست . همچنین موارد و ذرات شیمیایی که از کارنجات به محیط اطراف پخش می شوند ، با ورود به فضای موزه به مرور زمان بروی مجموعه های داخلی آن اثرات نامطلوب گذاشته و در برخی از اشیاء تاریخی اثزات تخریبی همچون خوردگی یا رسوب و جرم باقی می گذارند . به این دلیل از انتخاب محل موزه ، با توجه به جهت اصلی باد در منطقه ، در پایین دست کارنجات شیمیایی و آنها که آلاینده هوا می باشند نیز باید اجتناب شود .
پیش بینی شرایط اضطراری مانند جنگ و بمباران نیز ضروری است . بر اساس این ضرورت برای انتخاب موقعیت محل و نوع اسکلت بنا ، احداث زیر زمین و پناهگاههای امن با گنجایش کافی پیش بینی های لازم معمولا به عمل می آید . واضح است که تامین انرژی ، تهویه هوا ، روشنایی و راههای خروج اضطراری برای اینکه مکانهای ضروری می باشد .

2-14-1- تهویه مطبوع
منظور از تهویه مطبوع در موزه کنترل کردن دما و رطوبت و نیز تصفیه هوا برای برطرف کردن هوا از گرد و خاک و عوامل شیمیایی مضر برای آثار موزه ها می باشد .
بطور مثال واکنش شیمیایی اجسام به ازاء افزایش 10 درجه حرارت و دو برابر می شود بدین ترتیب اگر دمای محیط بالا باشد در روند پیر شدن و مستهلک شدن مواد سرعت بیشتری حاصل می شود مانند از دست دادن انعطاف مواد الیاف دار ، سخت و شکننده شدن این مواد ، زنگ زدن فلزات موم ها و جلاهای تشکیل شده از صمغ و پلاستیک های نرم سخت شده و نرمی خود را از دست می دهند .
در برخی موارد نیز پیدایش درزهایی بر روی آثار هنری که ترمیم آنها بسیار مشکل می باشد ، باعث انهدام آثار هنری می باشد .
البته تغییر تدریجی و ملایم محیط چندان مضر نیست ( بشرط آنکه رطوبت نسبی محیط ثابت باقی بماند ) . رطوبت بیش از حد باعث خوردگی و رشد قارچها و بر عکس آن ، موجب شکننده شدن و تجمع احتمالی برق می شود . بطوری که برق حاصله ، گرد و غباری که موجب خوردگی سطح شیء می شود ، جذب می نماید .
اشیائی که مواد سلولزی دارند ( چوب ، کاغذ ، پنبه ، چتائی ، کنف و از این قبیل ) در صورت رطوبت نسبی ، دچار تغییر حجم شدید می شوند .
فلزاتی مانند آهن و فولاد در اثر رطوبت نیز دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می شوند .
ذرات کلردار و معلق در هوا نیز بروی مس و آلیاژی آن نیز تاثیر گذاشته و همچنین رطوبت بروی نقره باعث لکه های سولفور نقره می شود .
رطوبت بروی سفالینه ها و اجسام سنگی انواع کله های نمک را ایجاد می کند و آبگینه و شیشه های باستانی و قدیم را دچار ترک خوردگی کدر رنگ می نماید .
سیستم تهویه هوا نقش مهمی در حفاظت و نگهداری آثار موزه ای دارد . ذرات بسیار ریز گرد و غبار و ذرات ذره بینی در هوا می توانند عوامل مهمی در جهت تخریب و خسارت شدید بر روی آثار هنری باشند . پس نقش تهویه در ایجاد هوای سالم و مناسب از جهت رطوبت و موجودات ذره بینی ، گرد و غبار و دمای مناسب مهم می باشد .
بنابر آنچه که گفته شد ایجاد فیلتر و صافی هایی در مدخل ورودی هوا آلودگی کمتری در مجموعه بدنبال خواهد داشت . این فیلترها باید توانایی گرفتن ذراتی در حدود 1 تا 2 میکرون را داشته باشند . بخصوص در مناطق نزدیک به دریا و شهرهای بزرگ با هوای آلوده که هوای آن مناطق سرشار از کلرها و سولفوتها و سنگهای دیگر می باشد باید از این فیلترها استفاده نمود .

2– 14– 2– حفاظت موزه در مقابل آتش سوزی
امروزه با وجود سرمایه گذاری هنگفت و گزاف در زمینه ساخت انواع ساختمان های اداری ئ تجاری و فرهنگی بدلیل نبود فرهنگ ایمنی و فقر شدید در این زمینه از یکسو و از سوی دیگر هزینه بالای طراحی و اجرای تاسیسات حفاظتی در مقابل حریق ، این مهم در ساختمان سازی ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد .
آتش سوزی جزء اولین خطرات بالقوه است و در صورت بروز می تواند بیشترین صدمات و لطمات در بعد انسانی و اقتصادی و فرهنگی به این مجموعه وارد سازد .
بعد از مقدمات گفته شده به روشهای مقابله با آتش سوزی جلوگیری از آن می پردازیم :

2-14-1-2– خروج اضطراری
اولین تدبیری که باید اتخاذ کرد و به آن اندیشید و به آن اهمیت داد ، پیش بینی راههای فرار برای بهره برداران از این مجموعه که عمدتا با آن محیط نا آشنا هستند ، می باشد .
در مقام ارزیابی هر ساختمان و مجموعه ، برای راههای فرار اضطراری شش عامل موثر وجود دارد :
1– ساخت
2- مدت زمان تخلیه
3– وضعیت ساکنان و موادی که داخل ساختمان است .
4– خروجیها
5– مساحت حرکت ( پیمایش )
6– مدیریت کنترل
اهداف اصلی از موارد فوق عبارتند از :
الف – حفظ جان افراد
ب – پیشگیری از حریق و گسترش آن
ج – به حداقل رساندن اثرات ناشی از آتش سوزی
ایمنی در مقابل آتش ، عبارتست از طرق ساختاری که توسط آنها مسیر ایمنی در اختیار افراد برای حرکت از هر نقطه ساختمان به محل امن بدون کمک خارجی قرار داده می شود . تعریف بالا بیشتر به « آتش »
اشاره می کند ولی باید توجه داشت که بیشتر قربانیان در اثر استنشاق دود و گازهای سمی متصاعد از آن جان خود را از دست می دهند .
وضعیت بحرانی در یک ساختمان زمانی رخ می دهد که حرارت داخل آن بیش از 75 درجه سانتی گراد شود ، و مقدار اکسیژن به زیر 10 درجه برسد و غلظت 25 و یا منواکسید کربن بیش از ppm 5000 برسد.
بنابراین باید در طراحی اولیه و ساختار بنا قبل از هر چیز موقعیت مکان و راههای خروجی اضطراری ، توسط متخصصان و کارشناسان ایمنی از حریق ، بروی نقشه ها تعیین شود .
برای موارد زیر در نظر گرفتن بیش از یک خروجی ضروری است .
الف – اتاق یا سالن که بیش از 60 نفر در آن خواهند بود .
ب – مکانهایی که مسافت حرکت ( پیمایش ) از انتهایی ترین نقطه به قسمت خروجی بیش از اندازه است .
ج – مکانهای پایین تر از طبقه همکف یا زیرزمین .
د – اتاق یا سالن و محلی که دارای بار قابل اشتعال و خطرهای زیاد از لحاظ آتش سوزی می باشد .
باید در نظر داشت که عرض خروجی ما از هر سالن نباید کمتر از 750 mm باد .
جدول زیر حجم مسیرهای خروجی اضطراری در یک طبقه با هر خروجی که بدان منتهی می شود را نشان می دهد .

2-14-2-2- سیستم اعلام و اطفای حریق
آتش سوزی بدون اطلاع صورت می گیرد و امکان دارد که در طول روز یا شب هنگام تعطیلی یا فعالیت روزانه حادث شود که کشف اولیه حریق و اطفای آن به بهره برداران و نیروهای مسئول ، می تواند در کاهش اثرات آتش سوزی نقش مهمی ایفا کند . مثلا هنگامی که بازدید کنندگان در قسمتی از مجموعه مشغول تماشای اشیای موزه ها هستند امکان دارد که در هر نقطه دیگر و دور از چشم افراد آتش سوزی تدریجی صورت بگیرد و پس از گذشت اندک زمانی تبدیل به مشکل بزرگی شود . پس باید مجموعه مجهز به امکاناتی باشد که بتواند به محض وقوع حریق ، استفاده از تجهیزات پیش بینی شده دیگران را مطلع سازد تا روشهای از پیش تعیین شده توسط مسئولان بکار گرفته شود .

2-14-3-2- شاسی اعلام حریق

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع فضاهای عمومی، کتابخانه های تخصصی، فضاهای داخلی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع شیلنگ، درها، اطفای