منبع پایان نامه ارشد با موضوع ج1،، اول،، ج4،، بیروت،

دانلود پایان نامه ارشد

البدء و التاریخ، ج5، ص 68؛ ابن جوزی، المنتظم في تاريخ الأمم والملوك، ج4، ص 68؛ ابن الأثير، الكامل في التاريخ، ج2، ص 192
410 . ابن عبد الربه، العقد الفريد، ج5، ص 11؛ این سخن پدر ابو بکر نیز تلویحاً نشان می‌دهد ابو بکر حتی بنابر عرف سیاسی جاهلیت انتخاب نشد.
411 . ابن خلدون، تاریخ، ج3، ص 209
412 . ابن عبد الربه به این موضوع اشاره می نماید که وقتی سخنان ابو سفیان به گوش عمر رسید به ابو بکر گفت این مرد دنبال چیزی است او را راضی کن، وی از این که چه توافقی میان ابوبکر و ابوسفیان شد، چیزی به میان نمی‌آورد؛ لیکن تصریح می‌کند که ابو سفیان راضی شد و بیعت نمود. ر.ک: العقد الفرید، ج5، ص 11 زمینه سازی سالها امارت معاویه بر شام از سوی خاندان ابوسفیان که آشنایی دیرینه با آنجا داشته اند می‌تواند بخشی از آن چیزی باشد که ابوسفیان بدان راضی شد.
413 . طبری، تاریخ، ج3، ص 209
414 . ابن جوزی، المنتظم في تاريخ الأمم والملوك، ج4، ص 67
415 . طبری، تاریخ، ج3، ص 205؛ ابن الأثير، الكامل في التاريخ، ج2، ص 192
416 . باقلانی، أبوبكر (م 403ق)، تمهيد الأوائل في تلخيص الدلائل، تحقیق عماد الدين أحمد حيدر، چاپ اول، لبنان، مؤسسة الكتب الثقافية، 1407ق، ج1، ص 457.
417 . ابن خلدون، تاریخ، ج1، ص 243.
418 . واقدی، الردة، ج1، ص 46.
419 . همانجا.
420 . ابن مفلح، برهان الدين (م 884ق)، المبدع في شرح المقنع، چاپ اول، بیروت، دار الكتب العلمية، 1418 ق، ج2، ص 71
421 . پیش از این موضوع تخلف از سپاه اسامه مورد بررسی قرار گرفت.
422 . واقدی، الردة، ج1، ص 41
423 . مقریزی، تقي الدين(م 845ق)، رسائل، چاپ اول، قاهره، دار الحديث، 1419 ق، ج1، ص 14
424 . در بخشهای بعدی خواهیم دید برخی از باورهای موجود در جامعه مانند جبر و ارجاء در زمان معاویه رسماً ترویج شد و در تایید آن روایاتی جعل گردید، تا این که طرفدارانی به دست آورد و تبدیل به یک مذهب گردید.
425 . آجری، أبو بكر محمد بن الحسين(م 360ق)، الشريعة، تحقیق الدكتور عبد الله بن عمر بن سليمان الدميجي، چاپ دوم، ریاض، دار الوطن، 1420 ق، ج4، ص 1703؛ أبو الحسين، محمد بن علي الطيب(م 436ق)، المعتمد، تحقیق خليل الميس، چاپ اول، بیروت، دار الكتب العلمية، 1403ق، ج1، ص 159؛ أسفراييني، أبو منصور (م 429ق)، الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجية، چاپ دوم، بیروت، دار الآفاق الجديدة ، 1977ق، ج1، ص 340؛ ماوردی، أبو الحسن علي بن محمد(م 450ق)، الأحكام السلطانية، قاهره، دار الحديث، [بی‌تا]، ج1، ص 20؛ جوینی، رکن الدین(م 478ق)، الغياثي غياث الأمم في التياث الظلم، تحقیق عبد العظيم الديب، چاپ دوم، [بی‌جا]، مكتبة إمام الحرمين، 1401ق، ج1، ص 79؛ ابن عربی الإشبیلی، أبو بكر(م 543ق)، أحكام القرآن، تحقیق محمد عبد القادر عطا، چاپ سوم، بیروت، دار الكتب العلمية، 1424ق، ج2، ص 417؛ ابن الأثير ، الجزري (م 606ق)، جامع الأصول في أحاديث الرسول، تحقيق عبد القادر الأرنؤوط ، [بی جا]، مكتبة ، 1390 ق، ج4، ص 442؛ آمدی، أبو الحسن(م 631ق)، غاية المرام في علم الكلام، تحقیق حسن محمود عبد اللطيف، قاهره، المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، بی تا، ج1، ص 383
426 . استناد به خطابه ابوبکر بر منبر که اعتراف نمود بهترین انتخاب نبوده است و پیش از این در اشاره به عبارت «…و لست بخیرکم» بدان پرداخته شد، صریح ترین ردیه بر این شرط قریشی بودن به معنای کلی است. استنباط باقلانی از خطابه ابو بکر این است که خودش اعتراف نمود از نظر قبیله بهترین آنها از قریش نیست. ر.ک: باقلاتی، ابوبکر، تمهید الأوائل، ج1، ص 494
427 . بَحْرَق ، حدائق الأنوار ومطالع الأسرار في سيرة النبي المختار، ج1، ص 392
428 . أسفراييني، الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجية، ج1، ص 13 حداقل در همان ابتدا انصار و بنی هاشم مخالفت داشتند و اندکی پس از آن خوارج و معتزله این شرط قریشی بودن را برای انتخاب امام قبول نداشتند.
429 . شهرستانی، الملل و النحل، ج1، ص 23
430 . ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج9، ص 88
431 . شیرازی، ابو اسحاق إبراهيم بن علي بن يوسف(م 476ق)، التبصرة في أصول الفقه، تحقیق محمد حسن هيتو، چاپ اول، دمشق، دار الفكر، 1403ق، ج1، ص 307؛ ابن عقیل، أبو الوفاء، (م 513ق)، الوَاضِح في أصُولِ الفِقه، تحقیق الدكتور عَبد الله بن عَبد المُحسن التركي، چاپ اول، بیروت، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، 1420ق، ج4، ص 376؛ فخررازی، أبو عبد الله (م 606ق)، المحصول، تحقیق الدكتور طه جابر فياض العلواني، چاپ سوم، [بی‌جا]، مؤسسة الرسالة، ، 1418 ق، ج4، ص 369؛ آمدی، أبو الحسن(م 631ق)، الإحكام في أصول الأحكام، تحقیق عبد الرزاق عفيفي، بیروت، بی‌تا، ج2، ص 66
432 . طیالسی، مسند، ج2، ص 240؛ ابن ابی شیبه، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج6، ص 402؛
433 . معمر بن راشد، جامع، ج11، ص 58؛ ابن ابی شیبه، المصنف، ج6، ص 403؛ نعیم بن حماد، الفتن، ج1، ص 121؛ ابن عربی، معجم، ج2،ص 1076؛ نسائی، سنن الکبری، ج5، ص 405
434 . عسقلانی، ابن حجر، فتح الباري شرح صحيح البخاري، بیروت، دار المعرفة، 1379، ج7، ص 32؛ همو، الإصابة في تمييز الصحابة، تحقيق عادل أحمد عبد الموجود وعلى محمد معوض، چاپ اول، بیروت، دار الكتب العلمية، 1415 ق، ج4، ص 116
435 . سخاوی، شمس الدين(م 902ق)، فتح المغيث بشرح الفية الحديث للعراقي، تحقیق علي حسين علي، چاپ اول، مصر، مكتبة السنة، 1424ق، ج4، ص 22
436 . أبو الفداء، إسماعيل بن محمد(م 1162ق)، كشف الخفاء ومزيل الإلباس، تحقيق عبد الحميد بن أحمد بن يوسف بن هنداوي، چاپ اول، بی جا، المكتبة العصرية، 1420ق، ج2، ص 62
437 . عسقلانی، ابن حجر، التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير، چاپ اول، دار الكتب العلمية، 1419ق، ج4، ص 121

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع مجمع البیان، جوادی آملی، فیض کاشانی، زنان مسلمان Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی حقوق بشر، حقوق مدنی، حقوق بشری، حقوق بشر اسلامی