منبع پایان نامه ارشد با موضوع تلفن همراه، تجارت سیار، موسسات مالی، موسسات مالی و اعتباری

دانلود پایان نامه ارشد

سیار
با ظهور و گسترش سريع دستگاه های تلفن همراه موقعيتها و چالشهای بسياری برای موسسات مالی و اعتباری در ارائه خدماتشان ايجاد شده است. ارتباطات سيار در حال حاضر بازار قابل توجهي در سراسر جهان دارند. آمارهاي بين المللي نشان مي دهد که حجم بازار تجارت سيار تا سال 2009 به حدود 88 ميليارد دلار خواهد رسيد. برای گسترش تجارت سيار، فروشندگان نياز به شيوه های پرداخت امن و ضمانت شده برای محصولات وخدماتشان دارند وخريداران نيازمند محافظت در مقابل سوء استفاده از شماره حساب و اطلاعات ماليشان می باشند. در سالهای اخير نرخ کلاهبرداريها در تراکنشهای مالی چندين برابر ميانگين پيش بينی شده بوده است. بنابراين توجه به امنيت پرداخت در محيط موبايل اولين و مهمترين قدم برای جلب اعتماد مشتريان، فروشندگان و موسسات مالی در استفاده از اين محيط و در نتيجه ظهور پتانسيل های آن مي باشد. در اين مقاله يک پروتکل امن برای پرداخت الکترونيکی بوسيله دستگاه های تلفن همراه پيشنهاد شده است. در اين پروتکل سرويس پيام کوتاه به عنوان بستر ارتباطی مورد استفاده قرار گرفته است. پروتکل پيشنهادي علاوه بر اينکه با امکانات موجود شبکة تلفن همراه در ايران قابل پياده سازي است، به گونه ای طراحي شده است که با پيشرفت قابليت هاي شبکة تلفن همراه با کمترين تغيير همچنان قابل استفاده خواهد بود(موسی خانی و همکاران،1391)
با پيشرفت تکنولوژی يک تکامل منطقی در محيط تراکنش های مالی اتفاق افتاد. در ابتدا پرداخت ها به صورت رودررو نقداً، توسط چک و يا کارت های اعتباری انجام می شد. با گسترش شبکه های داده و اينترنت تراکنش های از راه دور، گسترش و محبوبيت بيشتری يافتند. با رشد نفوذ تلفن های همراه و توسعه تجارت سيار ، پرداخت سيار يک نياز اجتناب ناپذير برای پرداخت هزينة کالاها خواهد بود. اين امر مستلزم پياده سازی پروتکل هاي بی سيمی است که بتواند مکانيزم های پرداخت از راه دور را به خوبی روش های رودررو با استفاده از يک دستگاه واحد مديريت نمايد. دلائل زيادی وجود دارد که چرا يک تلفن همراه و ساير دستگاه های سيار مشابه آن  را بايد به عنوان يک دستگاه پرداخت آينده در نظر گرفت. اول آنکه تعداد کاربران و استفاده کنندگان اين دستگاه ها در حال حاضر نيز بسيار زياد و قابل توجه است.(موسی خانی و همکاران،1391)
مشتريان همواره علاقمند به استفاده از روش های ساده، سريع، شخصی شده، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه های سيار بدليل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نياز به پول نقد کانديد خوبی می باشند. البته نبايد ريسک ها و مشکلات امنيتی موجود در اين محيط را ناديده گرفت. آمارها نشان می دهد که در سال گذشته ميلادی، تنها در کشور آمريکا ارزش کلاهبرداري های اينترنتی( 1457ميليون دلار بوده که با 4/2 درصد) رشد نسبت به سال گذشته بيش از نيمی از کل کلاهبرداري ها را دربرمی گيرد. براساس تحقيقات انجام شده توسط Forrester ، مسائل امنيتی مانع اصلی برای حدود( 52 درصد )کسانی است که هيچ نوع تراکنش تجاری با تلفن های همراه انجام نمی دهند. اعتماد مشتريان مهمترين اصل در موفقيت و گسترش يک راه حل پرداخت می باشد که بايد قبل از هرچيز مورد توجه قرار گيرد و اين اعتماد تنها با تکيه بر امنيت محصول پيشنهادی حاصل مي شود. بنابراين تحقيقات کافي در زمينه امنيت براي پشتيباني از برنامه هاي تجارت سيار به منظور گسترش و شکوفايي اين صنعت در کشورمان ضروری به نظر می رسد( جاودان و فتحیان،1386)
2-2-14 چالشهای موجود در تجارت سیار

 مسائل تجاري زيادي در رابطه با تبليغات سيار وجود دارد كه شناسايي آنها كمك فراواني به حرفه افراد در استفاده از تبليغات سيار مي‌نمايد. علاوه بر آن اشراف بر اين مسائل در برنامه‌ريزي تجاري و يافتن راه‌حل‌ها از اهميت زيادي برخودار است.
آگاهي از اين مشكلات و پيشگام شدن در اين صنعت ممكن است منجر به دستيابي به يك موقعيت خوب در بازار تبليغات سيار گردد. برخي از اساسي‌ترين مشكلات عبارتند از:

الف- هزينه
مصرف‌كنندگان، بازارياب‌ها، عرضه‌كنندگان و آژانس‌هاي خدمات تبليغات سيار با مشكل هزينه مواجه هستند. براي مصرف‌كنندگان، هزينه جاري تجهيزات سيار و حق اشتراك اينترنت بالاست. براي آژانس‌هاي تبليغاتي نيز ملزومات مالي و تحقيقات صنعتي و اقدامات جايگزيني فناوري بسيار هزينه‌بر است.
ب-Push در مقابل  Pull
تبليغات سيار، كاربران تلفن همراه را در استفاده از روشهاي Pull يا Push آزاد مي‌گذارد، به عنوان مثال، اگر شرح حال يك مشتري نشان بدهد كه او از تماشاي فيلم لذت مي‌برد تبليغات فيلم مي‌تواند روي ابزار تلفن همراه آن مشتري فرستاده شود (Push) ، اما تبليغاتي كه به اين طريق ارسال مي‌گردد، مي‌تواند براي آن مشتري ناخواسته باشد و تأثير ناخوشايند بر علاقه او براي خريد داشته باشد، مگر آنكه با شيوه (Pull) مشتري، اطلاعات مربوط به فيلم‌هايي كه در حوزه علايق اوست را ارسال كند. بنابراين شيوه Pull براي مشتري خوشايند بوده اما داراي هزينه بيشتري و مستلزم راه‌حل‌هاي سيستماتيك كاملتري است چون بدون شناخت از پذيرشگران، تبليغات سيار كارامد نخواهد بود( لفورت و دیگران،2005)
ج- ريسك تجاري بالا
بازاريابي سيار هنوز در آغاز دوره رشد است. در يك بازار جديد، عدم اطمينان بالاست و اين به معني ريسك تجاري بالا و سود كمتر تبليغات است. اين مسايل مالي موجب كندي سرمايه‌گذاري بر‌فعاليتهاي تحقيق و توسعه براي بهبود فرآيندهاي تجاري دراين بازار مي‌گردد( لفورت و دیگران،2005).
د- دريافت تبليغ
يكي ديگر از چالش‌هاي تبليغات سيار، اين است كه آيا تبليغ ارسال شده دريافت شده است يا خير؟ سوالاتي كه مطرح مي‌شود عبارتند از: آيا دستگاه تلفن همراه روشن و ارتباط برقرار است؟ آيا تبليغ فرستاده شده بدست مشتري خواهد رسيد؟ مطابق مطالب فوق، تبليغات سيار به روش Push ممكن است هزينه كمتري نسبت به روش Pull داشته باشد. علي‌رغم تبليغات سنتي راديو و تلويزيون كه شكل ناخواسته بودن آن مورد پذيرش جامعه قرار گرفته است،تبليغات سيار كه روي تلفن همراه شخصي فرستاده مي‌شود هنوز ناخواسته (مزاحم) قلمداد مي‌شود.
هنگام ملاحظه شرح حال مشتري، موضوع حريم خصوصي شخصي بايد مورد توجه قرار گيرد. وجود يك قانون دولتي و رسمي كه مشخص كند چه آژانس‌هاي تبليغاتي اجازه تقاضاي اطلاعات و سهيم شدن در آنها را دارند ضروري است. اطلاعات جمع‌آوري شده توسط گروه يانكي  نشان مي دهد كه بيش از 50 درصد از مشتريان موضوع پوشيده ماندن اطلاعات در مورد شرح‌حال شخصي خود و اطلاعات موقتي حرفه‌شان را مورد توجه قرار مي‌دهند( لفورت و دیگران،2005)
چالش‌هاي فني
علاوه بر مسائل تجاري، در تبليغات سيار، يك تعداد مشكلات فني نيز وجود دارد كه به طور خلاصه بيان مي‌شود:
الف- صفحه نمايش كوچكتر 
كوچك بودن صفحه نمايش و ثابت بودن اندازه دستگاههاي همراه، باعث محدوديت كامل كاربر تبليغات سيار است و نمايش اطلاعات به شكل متغير مقدور نيست. بنابراين بنگاه‌هاي تبليغات سيار بايد دائماً به دنبال حل اين مساله باشند كه چگونه در صفحه نمايش كوچك، تبليغات انجام دهند. مشكل ديگر ثابت نبودن اندازه صفحه نمايش تلفن هاي همراه است. آژانس‌هاي تبليغاتي براي ايجاد يا ارسال تبليغات با اين مشكل مواجه هستند و تا زماني كه برخي استانداردها از سوي توليدكنندگان ابزارهاي همراه در مخابره تبليغات بي‌سيم تعريف و اعمال نگردد اين مشكلات مرتفع نخواهد شد( سیو و همکاران،2003).
ب- چارچوب (شكل) ثابت 
وقتي در مورد تغيير شكل تبليغات سيار تصميم گرفته مي‌شود، فروشندگان بايد در پي اين موضوع باشند كه چه نوع اشكالي راحت‌تر بر روي دستگاه دريافت كننده نهايي قابل رويت هستند. براي مثال فونت‌هاي خاص، رنگ‌ها، اشكال و تصاوير ممكن است روي برخي از ابزارهاي تلفن همراه قابل نمايش نباشند( سیو و همکاران،2003).

ج- سرعت پايين بارگيري
مشكلاتي كه چندسال قبل اينترنت با آن مواجه بود، اكنون اينترنت سيار به دليل محدوديت پشتيباني فني با آن روبرو است كه مهمترين آنها سرعت پايين بارگذاري است. اين مسأله نه تنها روي پذيرش تبليغات سيار توسط كاربر تأثير مي‌گذارد بلكه عملكرد تبليغات را نيز كاهش مي‌دهد چون ممكن است كاربر يك صفحه سيار را به خاطر سرعت پايين بارگذاري متوقف، پاك يا فراموش كند( سیو و همکاران،2003).
د- طيف‌ وسيع فناوري‌ها
بازيگران قدرتمند، مانند مايكروسافت، نوكيا و Phone.com‌ ، فناوري‌ها و راه‌حلهاي متفاوتي را در اين خصوص ارائه مي‌كنند و در نتيجه آژانس‌هاي تبليغات سيار با اين مشكل مواجهند كه كدام فناوري را براي استفاده برگزينند. اين صنعت اكنون سعي در توسعه تجهيزات براي ارسال تبليغات بر ابزارهاي تلفن همراه و سازماندهي براي قانونمندكردن استانداردهاي آن دارد.
ﻫ-استانداردسازي
تبليغات سيار خالي از استانداردهاي تعريف شده خوب و قاعده‌مند در چارچوب محتوا، پرداخت و پروتكل مخابره تبليغات است. بدون تعريف استانداردها و مقررات كاراتر، موفقيت بازيگران عمده اين حرفه مانند بنگاههاي تبليغات سيار، عرضه‌كنندگان خدمات و فروشندگان خيلي مشكل خواهد بود( سیو و همکاران،2003)

2-2-15 مدل عمومی تجارت سیار
مدل عمومي تجارت الكترونيكي را مي‌توان در قالب سه عنصر اساسي شرح و بسط داد. اين عناصر شامل ابزار موبايلي مشتري، ابزار تجاري و سرويس دهنده زيربنايي مي‌باشد.
 ابزار موبايلي مشتري
همان وسيله ارتباطي مشتري (كاربر) با شبكه تجارت موبايلي است كه به سه شكل اصلي قابل تصور مي‌باشد:
– رايانه قابل حملي كه از طريق يك اتصال بي‌سيم به شبكه وصل شده است.
– ابزار بي‌سيمي نظير يك تلفن همراه يا PDA كه مستقلاً به شبكه بي‌سيم با دامنه ارتباطي وسيع متصل است.
– فن‌آوري بي‌سيم با دامنه ارتباطي محدود ارتباطي نظير Bluetooth كه با ابزارهاي نزديك خود ارتباط برقرار مي‌كند. (البته اين نوع فن‌آوري در داخل يك ابزار موبايلي جاسازي شده است).

ابزار تجاري 
در واقع طرف مقابل مشتري مي‌‌‌باشد كه تبادل تجاري مورد نظر بين اين ابزار با ابزار سيار مشتري انجام مي‌‌‌شود.ابزار تجاري هم به سه صورت اصلي قابل توصيف است:
  – يك وب سايت اينترنتي كه عرضه كننده كالا،خدمت يا اطلاعات خاصي مي‌‌باشد.
  – يك ماشين هوشمند فروش كه از فن‌آوري ارتباطي دامنه  محدود(Bluetooth) ويا تركيب آن با فناوري ارتباطي دامنه وسيع بهره مي‌‌‌‌‌‌‌برد.
 – يك برچسب يا باركد بر روي يك كالا كه اطلاعات مربوط به آن را به ابزار سيار منتقل مي‌‌كند.

 سرويس دهنده زير بنائي
سرويس دهنده‌‌‌‌‌اي الكترونيكي است كه به منظور اتصال ابزارهاي سيار با ابزارهاي تجاري كه پروتكلهاي متفاوتي دارند, مورد نياز مي‌باشد. فن‌آوريWAPيك نمونه از سرويس دهنده زير بنائي است كه اطلاعات سايت‌هاي اينترنتي را به نحوي به كد تبديل مي‌كند  كه در صفحه نمايش ابزارهاي سيار مشتري قابل نمايش باشد. 5 شكل كلي براي ارتباط 3 عنصر مزبور در مدل تجارت سيار وجود دارد كه در جدول زیر به اختصار توضيح داده شده است.

2-2-16 اشكال مختلف مدل تجارت سيار(توربان، ترجمه عباس معادنژاد، 1385)
شكل مدل
مثال
وظايف
توضيحات
C– –M

مشتري با استفاده از تلفن همراه خود يك نوشيدني از دستگاه فروش هوشمند مي‌خرد و هزينه آن در قبض هزينه ماهانه تلفن همراه وي محاسبه مي‌شود.
C = تلفن همراه
M= دستگاه فروش نوشابه
به دليل استفاده از فن‌آوري Bluetooth نيازي به استفاده از سرويس‌دهنده زيربنايي نيست.
M—S—C
مشتري هزينه‌هاي يك صورتحساب را از طريق اتصال بي‌سيم به حساب بانكي خود مي‌پردازد.
C = تلفن همراه يا PDA
M= سايت اينترنتي بانك
S= فن‌آوري WAP براي اتصال به اينترنت
سرويس‌دهنده در مركز مدل قرار مي‌گيرد و ارتباط مشتري با ابزار تجاري را برقرار مي‌سازد.
M—C—S
مشتري اطلاعات يك كالاي ارائه شده در يك نمايشگاه را از طريق باركد روي كالا بازخواني مي‌كند و سپس با مراجعه بي‌سيم به وب‌سايت نمايشگاه، بهاي كالا را

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تلفن همراه، انتظارات مشتریان، تجارت الکترونیک Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، فناوری اطلاعات، تجارت سیار