منبع پایان نامه ارشد با موضوع ترتیب نزول، مجمع البیان، جوادی آملی، فیض کاشانی

دانلود پایان نامه ارشد

أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ. منافقان:2
198 . جوادی آملی، تسنیم، ج2، ص 282
199 . بقره:10؛ نور50
200 . انفال:49؛ احزاب 12 و 16
201 . ر.ک: مائده52؛ توبه:125؛ حج53؛ محمد:20؛ محمد:29 و مدثر 31
202 إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ. (انفال:49)
203 . وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً.(احزاب:12)
204 . طبری، جامع البیان، ج10، ص 16 سایر مفسرانی که با طبری هم عقیده اند: بلخى، تفسير مقاتل، ج2، ص 121؛ ابن کثیر، تفسیر قرآن، ج4، ص 66؛ ؛ طبرسی، مجمع البیان، ج4، ص 846؛ آلوسى، سيد محمود، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، تحقيق على عبدالبارى عطي، چاپ اول، بیروت، دارالكتب العلميه، 1415 ق، ج5، ص 213؛ سید قطب، فی ظلال القرآن، بیروت، دارالشروق، 1412ق، ج3، ص 1532؛ بحرانى، سيد هاشم، البرهان فى تفسير القرآن، تحقيق قسم الدراسات الاسلامية موسسة البعثة، چاپ اول، تهران، بنياد بعثت، 1416 ق، ج2، ص 704
205 . طبری نماینده این گروه با ذکر 5 روایات در این زمینه معتقد است مراد از منافقان و کسانی که در دلهایشان شک و تردید است کسانی‌اند که در لشکر مشرکان حضور داشته‌اند، آنها در مکه مسلمان شدند لیکن خانواده‌هایشان آنان را حبس نمودند و لذا نتوانستند با پیامبر مهاجرت نمایند. آنها زمانی که در جنگ بدر به اکراه برای نبرد حاضر شدند، تعداد کم لشکر اسلام را دیدند، دچار تردید شدند و گفتند اينان [مؤمنان‏] را دينشان فريفته است.
206 . این تفسیر مبتنی بر این شأن نزول است که مسلمانان به هنگام حفر خندق با سنگ سختی روبرو شدند و از کندن آن عاجز ماندند، پیامبر با سه ضربه سنگ را متلاشی نمود و فرمود در برق اول فتح يمن را ديدم، و در برق دوم فتح شام و مغرب، و در برق سوم پيروزى بر شرق (سرزمين ايران) را مشاهده كردم، وقتی عرصه کارو زار بر مسلمانان سخت شد در این میان گروهی از منافقان سخنان پیامبر را وعده هایی دروغین و فریب خواندند.
207 . طبری، جامع البیان، ج21، ص86 ؛ بلخى، تفسير مقاتل،، ج3، ص478؛ ابن جوزی، زادالمسیر، ج3، ص 451؛ زمخشری، کشاف، ج3، ص527، فخررازی، مفاتیح الغیب، ج25، ص161؛ ابن عجيبه، احمد بن محمد، البحر المديد فى تفسير القرآن المجيد، تحقيق احمد عبدالله قرشى رسلان، قاهره، دكتر حسن عباس زكى، 1419 ق، ج4، ص 415؛ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص332؛ طبرسی، مجمع البیان، ج8، ص 545؛
208 . لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فيها إِلاَّ قَليلاً.(احزاب:60)
209 . زمخشری، کشاف، ج2، ص 228؛ قاسمى، محمد جمال الدين، محاسن التاويل، تحقيق محمد باسل عيون السود، چاپ اول، بیروت، دار الكتب العلميه، 1418 ق، ج5، ص 308؛ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1374ش، ج7، ص 203
210 . فخررازی، مفاتیح الغیب، ج15، ص493؛ ابن جوزی، زادالمسیر، ج2، ص 217؛ بغدادى، علاء الدين على بن محمد(قرن8)، لباب التاويل فى معانى التنزيل، تحقيق: تصحيح محمد على شاهين، بیروت، دار الكتب العلمية، 1415 ق، ج2، ص 319؛ ملاحويش، عبدالقادر، بيان المعانى، دمشق، مطبعة الترقى، 1382 ق، ج5، ص 301، طباطبایی، المیزان، ج9، ص 99
211 . اندلسی، أبو حيان(م745ق)، البحر المحيط في التفسير، تحقیق صدقي محمد جميل، بیروت، دارالفكر، 1420 ق، ج8، ص 459؛ نخجوانى، نعمت الله بن محمود، الفواتح الالهيه و المفاتح الغيبيه، مصر، چاپ اول، دار ركابى للنشر، 1999 م، ج2، ص 149؛ شوکانی، محمد بن علی صنعانی، فتح القدیر، بیروت، دارالمعرفة، [بی‌تا]، ج4، ص 307؛ خطيب، عبدالكريم، التفسير القرآنى للقرآن، [بی‌جا]، [بی‌نا]، [بی‌تا]، ج11،ص 665؛ طباطبایی، المیزان، ج16، ص 286؛ مکارم شیرازی در احتمال قوی‌تر این قول را بیان نموده اند ر.ک: مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج17، ص 431
212 . طباطبایی، المیزان، ج16، ص 286
213 . بيضاوى، عبدالله بن عمر، أنوار التنزيل و أسرار التأويل، تحقيق محمد عبد الرحمن المرعشلی، چاپ اول، بیروت، دار احياء التراث العربى، 1418 ق، ج3، 63؛ اندلسی، البحر المحيط في التفسير، ج5، ص 335؛ نحاس، ابوجعفر احمد بن محمد، اعراب القرآن( نحاس)، چاپ اول، بیروت، منشورات محمدعلى بيضون، دار الكتب العلمية، 1421 ق، ج2، ص 100
214 . ر.ک: بلخی، تفسیر مقاتل، ج3، ص 508؛ طبری، جامع البیان، ج22، ص 34 ؛ فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج15، ص184؛ زمخشری، کشاف، ج3، ص 561؛ قرطبى، محمد بن احمد، الجامع لأحكام القرآن، چاپ اول، تهران، انتشارات ناصر خسرو، 1364 ش، ج14، ص 245؛ شوکانی، فتح القدیر، ج4، ص 350
215 طباطبایی، المیزان، ج9، ص99
216 . آلوسى، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج11، ص 156
217 . طباطبایی، المیزان، ج16، ص 286
218 . جوادی آملی، تسنیم، ذیل آیه مبارکه(فایل صوتی)
219 . ترتیب نزول در این جدول مبتنی بر روایت ابن‌عباس مطابق روایت جابر بن زید، با تصحیح از روی نسخه‌های متعدد قابل اعتماد، به نقل از کتاب علوم قرآنی آیت‌الله معرفت است.
220 . وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ يَزْدادَ الَّذينَ آمَنُوا إيماناً وَ لا يَرْتابَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِيَقُولَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْبَشَرِ.
221 . طبری، جامع البیان، ج29، ص102؛ زمخشری، کشاف، ج4، ص152؛ سیوطی، الدر المنثور، ج6، ص 284؛ ابيارى، الموسوعة القرآنية، ج11، ص 396؛ قرشى، تفسير احسن الحديث، ج11، ص341؛ فضل الله، ج23، ص219؛ حسينى شيرازى، سيد محمد، تبيين القرآن، چاپ دوم، بیروت، دار العلوم، 1423 ق، ج5، ص 554؛ طباطبایی، المیزان، ج20، ص90
222 . رک: نووی، مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد، ج2، ص 528؛ شریف لاهیجی، تفسير شريف لاهيجی، ج4، ص 635
223 . ثعلبى نيشابورى، ابو اسحاق احمد بن ابراهيم، الكشف و البيان عن تفسير القرآن، چاپ اول، بیروت، دار إحياء التراث العربي، 1422 ق، ج10، ص 74؛ بغوى، حسين بن مسعود، معالم التنزيل فى تفسير القرآن، تحقيق عبدالرزاق المهدى، چاپ اول، بیروت، داراحياء التراث العربى، 1420 ق، ج5، ص 178؛ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص 185؛ ابن عربى، تفسير، ج2، ص 386؛ فیض کاشانی، الصافی، ج5، ص250
224 . قرطبى، الجامع لأحكام القرآن، ج20؛ ص 83؛ ‏ آلوسى، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج15، ص 142؛
225 . بلخی، تفسیر مقاتل، ج4، ص 498
226 . طباطبایی، المیزان، ج20، ص 91
227 . همان
228 . همان، ج19، ص 289-291
229 . همان، ج16، ص286(ذیل آیه12 احزاب)؛ ج18، ص 239(ذیل آیه 20 محمد)
230 . طباطبایی، المیزان، ج18، ص 243
231 . همان، ج5، ص 369-372
232 . همان، ج9، ص 410
233 . طباطبایی، المیزان، ج14، ص393
234 . همان، ص 393
235 . برخی از مفسران نیز با علامه در این برداشت همصدا بوده اند با این تفاوت که آن‌ها مراد از «الذین فی قلوبهم مرض» را عموم کفار و«القاسیه قلبوهم» نامیده اند: ر.ک: ابن عطيه اندلسى، المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز، ج4، ص 129؛ ثعالبى، جواهر الحسان فى تفسير القرآن، ج4، ص 133
236 . ، به نظر می رسد عدم قبول استقلال تام برای این تعبیر در سوره مدثر نیز سبب شد که علامه بر «منافق» بیش از «مومن ضعیف الایمان» تاکید داشته باشد.
237 . طبری، جامع البیان، ج17، ص 134؛ ابن جوزی، زادالمسیر، ج3، ص 246؛ بغوی، معالم التنزیل، ج3، ص 348؛ زمخشری، کشاف، ج3، ص 166؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج23، ص 241؛ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج7، ص 331؛ قرطبى، الجامع لأحكام القرآن، ج13، ص 86؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج4، ص 368؛ شوکانی، فتح القدیر، ج3، ص 547؛ شريف لاهيجى، شريف لاهيجى، ج3، ص 202؛ شبر، سيد عبد الله، تفسير القرآن الكريم( شبر)، بیروت، دار البلاغة للطباعة و النشر، 1412 ق، ج1، ص 202
238 . فیض الکاشاني، الصافي في تفسیر القرآن، ج3، ص 387؛ حسينى شيرازى، تبيين القرآن، ج3، ص387؛
239 . فضل الله، تفسير من وحى القرآن، ، ج16، ص 104
240 . انفال:49؛ احزاب 12و 60
241 . طباطبایی، المیزان، ج18، ص 239
242 . این دو جریان به ترتیب در سوره انفال و احزاب مطرح شده است و پیش از این بدان اشاره شد، شایان ذکر است که از نظر ترتیب نزول پس از مدثر این دو سوره به ترتیب شماره 88 و 90را در ترتیب نزول به خود اختصاص داده اند.
243 . به ترتیب نزول: محمد 20و29(شماره 95 در ترتیب نزول)؛ مائده 52(شماره 113 در ترتیب نزول)؛ توبه: 125(شماره 114 در ترتیب نزول)
244 . إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُم(انفال: 49)
245 . وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً( احزاب:12)
246 . وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَريقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُريدُونَ إِلاَّ فِراراً ر.ک: احزاب: 13
247 . لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فيها إِلاَّ قَليلاً (احزاب:60)
248 . طاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ (محمد: 21)؛ طبرسی، مجمع البیان، ج9، ص 158
249 . فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ (محمد: 22)؛ طباطبایی، المیزان، ج18، ص 240
250 . ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللَّهَ وَ كَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ (محمد: 28)
251 . طبری، جامع البیان، ج6، ص 180؛ زمخشری، کشاف، ج1، ص 142؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج12، ص 392؛ طبرسی، مجمع البیان، ج3، 320؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج2، ص 291
252 . ابن قتيبه، عبدالله بن مسلم، غريب القرآن، [بی‌جا]، [بی‌نا]، [بی‌تا]، ج1، ص 126
253 . طبرسی، مجمع البیان، ج3، ص320؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج6، ص 217
254 . وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إيماناً فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ (125/توبه)
255 . جوادی آملی، تسنیم، ج14، ص 111
256 . طباطبایی، المیزان، ج7، ص 343
257 . سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُون (توبه :95)
258 . واقعه: 79
259 . طبرسى، على بن حسن‏، مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، چاپ دوم، نجف، المكتبة الحيدرية، 1385 ق ، ص 104
260 . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار، چاپ دوم، بیروت، دار إحياء التراث العربي‏، 1403 ق‏، ج28، ص 35
261 . هلالى، سليم بن قيس‏، كتاب سليم بن قيس الهلالي، تحقیق محمد انصارى زنجانى خوئينى، چاپ اول، قم، الهادى‏، 1405 ق‏، ص910
262 . کلینی، الکافی، ج2، ص 183
263 . همان، ج1، ص 288
264 . عياشى، محمد بن

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع فقه الحدیث، امام خمینی، علم سیاست، ولایت فقیه Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع ج1،، اول،، ج4،، بیروت،